Velvoitteen asettaminen, rakennustöiden loppuunsaattaminen ja luvattoman päiväkotikäytön kieltäminen, Tenholantie 10, Invalidisäätiö ja Touhula

HEL 2020-007875
More recent handlings
Case 18. / 151 §

Velvoitteen asettaminen, rakennustöiden loppuunsaattaminen ja luvattoman päiväkotikäytön kieltäminen, Tenholantie 10

Environment and Permits Sub-committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti velvoittaa Invalidisäätiön kiinteistön 91-16-729-20 omistajana sekä Touhula Varhaiskasvatus Oy:n toiminnanharjoittajana ja vuokralaisena nyt asetettavan sakon uhalla saattamaan rakennusluvan 16-2630-19-D ja siihen myönnetyn muutosluvan 16-31-20-DM mukaiset rakennustyöt loppuun siten, että hankkeesta voidaan toimittaa lopullinen loppukatselmus 31.7.2020 mennessä. Asianosaisilla on mahdollisuus myös lopettaa rakennusluvan vastainen toiminta tiloissa vapautuakseen tällä päätöksellä asetettavasta velvoitteesta.

Kullekin velvoitetulle erikseen asetettavan juoksevan uhkasakon kiinteä peruserä on viisituhatta (5000) euroa ja lisäerä tuhat viisisataa (1500) euroa jokaiselta yhden kuukauden ajanjaksolta, jolloin kyseistä velvoitetta ei ole noudatettu.

Koska velvoitetut ovat kahden vuoden ajan laiminlyöneet velvollisuutensa saattaa tilanne lainmukaiseksi, määrää kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto lain oikeudenkäynnistä hallintoasioissa 122 §:n nojalla, että asetettua velvoitetta on noudatettava mahdollisesta valituksesta huolimatta. Helsingin hallinto-oikeus voi mahdollista valitusta käsitellessään kieltää jaoston päätöksen täytäntöönpanon.

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston hyväksymän rakennusvalvontataksan 20 §:n mukainen valvontamaksu kaupungin suorittamista valvontatoimenpiteistä on tuhat (1000) euroa, jonka Touhula Varhaiskasvatus Oy on tällä päätöksellä velvollinen maksamaan kaupungille.

Jos kiinteistö tai sitä koskeva käyttöoikeus luovutetaan, on tässä päätöksessä asetetusta velvoitteesta ja uhasta ilmoitettava luovutuksensaajalle ottamalla luovutuskirjaan sitä koskeva maininta tai tiedottamisesta on huolehdittava muutoin todisteellisesti. Lisäksi velvoitetun on ilmoitettava kirjallisesti Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan palvelut ja luvat -palvelukokonaisuuden rakennusvalvontapalveluille luovutuksensaajan nimi ja osoite.

Pöytäkirjanote maanmittauslaitokselle merkinnän tekemiseksi kiinnityksistä pidettävään rekisteriin.

Pöytäkirjanote liitteineen saantitodistuksella velvoitetuille.

Asian käsittely rakennusvalvonnassa

Osoitteessa Tenholantie 10, tontilla 91-16-729-20 rakennetussa rakennuksessa on toiminut päiväkoti vuodesta 2018. Invalidisäätiön hakemuksesta tontille on myönnetty rakennuslupa päätöksellä 17.10.2019 § 594 (16-2630-19-D). Kyseisen luvan lupamääräykseen kirjattua loppukatselmusta ei ole pidetty. Päiväkotitoimintaa ei olisi saanut aloittaa tiloissa, ennen kuin rakennusluvan lupamääräykset on täytetty.

Invalidisäätiö on hakenut 17.12.2019 muutoslupaa rakennuslupaan 16-2630-19-D palo-osastoinnin muutoksia varten.

Rakennusvalvonta on lähettänyt kiinteistönomistajalle ja toiminnanharjoittajalle tarkastuslausunnon koskien töiden loppuunsaattamiseksi asetettavaa velvoitetta 12.5.2020 saantitodistuskirjeellä.

Toiminnanharjoittaja on saanut tarkastuslausunnon tiedoksi 15.5.2020 eikä ole antanut vastinetta asiassa.

Kiinteistönomistaja on sähköpostitse toimitetussa vastineessaan 20.5.2020 ilmoittanut, muun ohella seuraavaa:

Olemme kiinteistön omistajan hakeneet kyseillä luvalla käyttötarkoituksen muutosta näille tiloille. Touhula Varhaiskasvatus on teettänyt sinne vaadittavat muutostyöt lupaehtojen mukaisesti ja ne ovat kaikki kunnossa.

”Luparuuhkasta ja päiväkotilupien kiireellisyydestä johtuen, muutoslupa (16-0031-20-DM) jäi myönnettäessä puutteelliseksi. Lupaan olisi pitänyt lisätä työnjohtajat (VTJ ja iv), sekä rakenne- ja iv-suunnitelmat/katselmus. Helpoin tapa kaikille olisi korjata lupa kirjoitusvirheenä, niin ei tarvitse ryhtyä uuteen lupaprosessiin. Jos hyväksytte luvan korjaamisen kirjoitusvirheenä, niin voitte laittaa siitä vastausviestinä kuittauksen”

Uudella hyväksytyllä muutosluvalla 16-0031-20-DM muutettiin tätä rakennuslupaa 16-2630-19-D ja siihen lisättiin uusia vaatimuksia. Tämä muutoslupa tuli voimaan helmikuun 2020 alussa, joten loppukatselmustakaan ei ole voitu pitää ennen kuin tähän uuteen muutoslupaan lisätyt asiat on saatu hoidettu.

Olemme näitä asioita vieneet eteenpäin, mutta kaikkia katselmuksia on ollut vaikea tehdä, kun emme ole koronatilanteesta johtuen saaneet paikan päällä pidettävään katselmukseen henkilöitä paikalla.

Katsomme, että näille muutosluvan myötä tulleille uusille vaatimuksille tulee antaa kohtuullinen aika niiden loppuunsaattamiseksi ja ehdotamme että uudeksi loppukatselmuksen takarajaksi laitetaan 31.7.2020

Päätöksen perustelut

Toimisto- ja varastotilojen käyttäminen päiväkotitoimintaan on olennainen käyttötarkoituksen muutos, ja vaatii maankäyttö- ja rakennuslain 125 §:n 5 momentin nojalla rakennuslupaa. Käyttötarkoituksen muutoksella voi olla vaikutuksia kaavan toteuttamiseen ja muuhun maankäyttöön sekä rakennukselta vaadittaviin ominaisuuksiin.

Maankäyttö- ja rakennuslain 153 ja 153 a §:n mukaan rakennuksen osaa ei saa ottaa käyttöön ennen kuin rakennusvalvontaviranomainen on hyväksynyt sen loppukatselmuksessa tai osittaisessa loppukatselmuksessa käyttöön otettavaksi.

Päätös muutosluvasta 16-31-20-DM on tehty 9.1.2020. Viikkoa myöhemmin lupakäsittelijä ilmoittanut, että lupapäätöksestä oli jäänyt puuttumaan kaksi työnjohtajaa ja kaksi katselmusta. Lupakäsittelijä on kysynyt luvanhakijan edustajalta, hyväksyykö tämä asian korjaamisen kirjoitusvirheenä, johon luvanhakijan edustaja on välittömästi sähköpostitse vastannut sen sopivan. Korjattu lupapäätös on toimitettu saman tien hankkeeseen ryhtyvän edustajalle sähköpostitse ja kerrottu korjatun luvan ilmaantuvan lupapisteeseen muutaman päivän viiveellä.

Muutoslupaa 16-31-20-DM on tarvittu, sillä alkuperäisessä luvassa ei ole esitetty asetuksen rakennusten paloturvallisuudesta edellyttämää palo-osastointia päiväkodin pohjakerroksen ja varastotilojen välille. Palo-osastoinnin lisääminen on edellyttänyt rakenteellisia muutoksia, josta johtuen suunnitelmien toimittaminen ja työnjohtajien kiinnittäminen hankkeelle on ollut lupaehtona.

Kiinteistönomistaja on rakennusluvan hakijana vastuussa rakennuslupapäätöksen noudattamisesta. Rakennuslupaa käyttötarkoituksen muutokselle on haettu vuosi päiväkotikäytön alkamisen jälkeen. Rakennusluvan jälkikäteisestä hakemisesta ja rakennuslupamääräysten toteuttamatta jättämisestä johtuen rakennusvalvonta ei ole voinut varmistua siitä, että päiväkoti toimii tiloissa, jotka ovat turvalliset ja terveelliset ja muutoinkin rakennusluvan mukaiset. Laiminlyödessään edellä mainitut velvollisuutensa Invalidisäätiö toimii maankäyttö- ja rakennuslain 153 §:n vastaisesti.

Invalidisäätiö on rakennusluvan hakijana ja hankkeeseen ryhtyvänä laiminlyönyt ryhtyä tarpeellisiin toimenpiteisiin myönnetyn rakennusluvan mukaisten töiden loppuunsaattamiseksi ja luvattoman käytön lopettamiseksi, kun tila on otettu käyttöön ennen maankäyttö- ja rakennuslain 153 tai 153 a §:ssä edellytettävää käyttöönoton hyväksymistä. Touhula Varhaiskasvatus Oy on vuokralaisena ja toiminnan harjoittajana niin ikään laiminlyönyt ryhtyä toimenpiteisiin luvattoman käytön lopettamiseksi, kun tila on otettu käyttöön ennen maankäyttö- ja rakennuslain 153 tai 153 a §:ssä edellytettävää käyttöönoton hyväksymistä.

Velvoitteen asettaminen on välttämätöntä tilanteessa, jossa asianosaisilla on ollut tieto rakennusluvassa asetetuista lupaehdoista, mutta tästä huolimatta rakennuslupaa ei ole toteutettu rakennusluvan ja maankäyttö- ja rakennuslain ehtojen mukaisesti. Rakennuslupaa on haettu, mutta sen lupaehtojen mukaisesti ei ole toimittu. Toimintaa on kuitenkin jatkettu katkeamatta.

Rakennushankkeeseen ryhtyvän on huolehdittava siitä, että rakennus suunnitellaan ja rakennetaan rakentamista koskevien säännösten ja määräysten sekä myönnetyn luvan mukaisesti. Tilaa on rakennusluvan hakijan, Invalidisäätiön, tieten käytetty päiväkotina ilman asianmukaista rakennuslupaa. Rakennusluvan asianmukaisen loppuunsaattamisen kannalta on perusteltua asettaa kummallekin asianosaisista velvoite töiden loppuunsaattamiseksi.

Sovelletut oikeusohjeet

Maankäyttö- ja rakennuslaki 125 §, 153 §, 153 a §, 170 §, 182 §

Uhkasakkolaki 6 §, 7 §, 8 §, 9 §, 18 §, 19 §, 20 §, 22 §, 23 §, 24 §

Laki oikeudenkäynnistä hallintoasioissa 122 §

Käsittely

Asian aikana kuultavana oli projektipäällikkö Sara Rintamo. Asiantuntija poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.

Presenter information

yksikön päällikkö
Pentti Ruuska

Ask for more info

Sara Rintamo, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 26485

sara.rintamo@hel.fi

Attachments

1. Rakennuslupapäätös 16-2630-19-D
The attachment will not be published on the internet.
2. Rakennuslupapäätös 16-0031-20-DM
The attachment will not be published on the internet.
3. Tarkastuslausunto, Tenholantie 10_16-0048-20-HAL_20200512162701179
The attachment will not be published on the internet.
4. Invalidisäätiön vastine, 20.5.2020
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.