Tupakointikielto, Majavatie 9-11, As Oy Majavatie 9-11

HEL 2020-008719
More recent handlings
§ 2

Päätös Asunto-osakeyhtiö Majavatie 9-11:n tupakointikieltohakemukseen

Yksikön päällikkö

Päätös

Ympäristöterveysyksikön päällikkö päätti määrätä tupakkalain (549/2016) 79 §:n mukaisen tupakointikiellon Asunto-osakeyhtiö Majavatie 9-11:n huoneistoparvekkeille.

Ympäristöterveysyksikön päällikkö päätti hylätä hakemuksen siltä osin kun se koskee yleisiä sisätiloja, piha-aluetta ja asuinhuoneistoja.

Päätöksen voimassaoloaika

Päätös on voimassa toistaiseksi.

Päätökseen velvoitetut

Ympäristöterveysyksikön päällikön antama määräys annetaan osoitteessa Majavatie 9-11, 00800 Helsinki, kaikkien huoneistojen haltijoille. Huoneiston haltija vastaa siitä, että hänen huoneistossaan noudatetaan ympäristöterveysyksikön päällikön antamaa määräystä.

Hakemus

Hakemus on saapunut viranomaiselle 10.7.2020. Asunto-osakeyhtiö on täydentänyt hakemusta 5.8.2020 ja 24.9.2020.

Hakemuksen tekijä

Asunto-osakeyhtiö Majavatie 9-11
Y-tunnus 0236049-9

Hakemuksen sisältö

Hakemus koskee Asunto-osakeyhtiö Majavatie 9-11 tupakointikiellon hakemista kaikille huoneistoparvekkeille, yleisiin sisätiloihin, piha-alueelle ja asuinhuoneistoihin osoitteessa Majavatie 9-11, 00800 Helsinki.

Kuuleminen

Asunto-osakeyhtiö Majavatie 9-11 on kuullut huoneistojen haltijoita tupakkalain 79 §:n mukaisesti. Vastanneista osa vastusti tupakointikieltoa. Vastustamista perusteltiin esimerkiksi sillä, että tupakointi ei ole häirinnyt. Vastauksista nousi esiin tarve tupakointipaikan osoittamiselle.

Ympäristöpalvelut on kuullut hallintolain (434/2003) 34 §:n mukaisesti kaikkia tilojen haltijoita (omistaja/vuokraoikeuden tai muun vastaavan perusteella tiloja hallitseva) sekä hakijaa. Kuulemisesta on ilmoitettu viranomaisen verkkosivuilla 5.1.2021. Kuuleminen järjestettiin yleistiedoksiantona, koska kuultavia oli yli 30. Ympäristöpalveluiden kuulemiseen tuli kuusi vastinetta, joissa puollettiin tupakoinnin kieltämistä.

Päätöksen perustelut

Tupakkalain 79 §:n 2 momentin mukaan kunnan on määrättävä tupakointikielto hakemuksessa tarkoitettuihin tiloihin, jos tiloista voi niiden rakenteiden tai muiden olosuhteiden vuoksi muutoin kuin poikkeuksellisesti kulkeutua tupakansavua toiselle parvekkeelle, toiseen huoneistoon kuuluvan ulkotilan oleskelualueelle tai toisen huoneiston sisätiloihin.

Valtioneuvoston tupakointitiloista ja tupakointikiellon hakemisesta asuntoyhteisöön antaman asetuksen (601/2016) 4 a §:ssä on säädetty siitä, mitä selvityksiä ja liitteitä asuntoyhteisön tupakointikieltoa koskevassa hakemuksessa on oltava.

Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto on 18.5.2018 (100 §) siirtänyt toimivaltansa kyseisten päätösten tekemisestä ympäristöterveysyksikön päällikölle 1.6.2018 alkaen.

Asunto-osakeyhtiö Majavatie 9-11:n hallintaan kuuluu kaksi tiilirakenteista, vuonna 1951 valmistunutta kerrostaloa. Rakennuksissa on painovoimainen ilmanvaihto. Tuloilma huoneistoihin otetaan ikkunoissa olevien raitisilmaventtiilien kautta. Huoneistoihin kuuluvat parvekkeet sijaitsevat linjoissa päällekkäin ja osittain vierekkäin.

Asunto-osakeyhtiö Majavatie 9-11:n huoneistoihin kuuluvat parvekkeet sijaitsevat niin, että tupakansavun on mahdollista kulkeutua parvekkeilta toisille tai korvausilman mukana asuntoihin.

Tupakkalain 79 §:n 2 momentin mukaan tupakointikielto saadaan määrätä asuinhuoneiston asuintilaan vain, jos savun kulkeutumista ei ole mahdollista rakenteiden korjaamisella tai muuttamisella kohtuudella ehkäistä ja asuintilan haltijalle on ennen kiellon määräämistä varattu mahdollisuus ehkäistä savun kulkeutuminen omilla toimenpiteillään.

Tupakointikielto voidaan määrätä asuinhuoneistojen sisätiloihin vain poikkeuksellisesti. Asuinhuoneistojen sisätiloja koskevassa kieltohakemuksessa on oltava selvitys niistä toimenpiteistä, joita asuntoyhteisö on tehnyt estääkseen savun kulkeutumisen asuntojen välillä. Selvityksessä on oltava tiedot myös siitä, minkälaiset korjaustoimenpiteet ovat asiassa vielä tarpeen, sekä arvio näiden toimenpiteiden kustannuksista. Kohtuukustannuksin voidaan yleensä esimerkiksi säätää ilmanvaihtoa ja tiivistää rakenteita.

Hakemuksen liitteenä olevissa selvityksissä on ehdotettu ilmanvaihdon tehostamiseen ja rakenteiden tiivistämiseen liittyviä toimenpiteitä tupakansavun kulkeutumisen ehkäisemiseksi. Yhtiö ei ole hakemuksessaan selvittänyt, onko ehdotettuja toimenpiteitä toteutettu ja onko niillä saatu ehkäistyä tupakansavun kulkeutumista. Ympäristöpalvelujen näkemyksen mukaan Asunto-osakeyhtiö Majavatie 9-11 ei ole osoittanut, että rakenteiden korjaamisella tai muuttamisella ei ole mahdollista kohtuudella ehkäistä tupakansavun kulkeutumista.

Yhtiö ei ole hakemuksessaan selvittänyt, onko se varannut tilojen haltijoille mahdollisuutta ehkäistä savun kulkeutumista omilla toimenpiteillään. Tupakkalain asettamat vaatimukset tupakoinnin kieltämiseksi asuinhuoneiston asuintilassa eivät täyty. Viranomainen hylkää hakemuksen huoneistojen sisätilojen osalta.

Tupakkalain 78 §:n mukaan asuntoyhteisön yhteisissä ja yleisissä sisätiloissa ei saa tupakoida. Asuntoyhteisö saa kieltää tupakoinnin asuntoyhteisön hallitsemissa yhteisissä ulkotiloissa rakennuksen sisäänkäyntien ja ilmanottoaukkojen läheisyydessä, lasten leikkialueella ja yhteisillä parvekkeilla.

Viranomainen ei voi määrätä tupakointikieltoa tiloihin, joissa tupakointi on kielletty tai joissa asuntoyhteisö voi itse kieltää tupakoinnin tupakkalain 78 §:n nojalla. Hakemus on hylättävä yhtiön yleisten sisä- ja ulkotilojen osalta.

Sovelletut säännökset

Tupakkalaki (549/2016) 78, 79, 90 ja 106 §

Valtioneuvoston asetus tupakointitiloista ja tupakointikiellon hakemisesta asuntoyhteisöön (601/2016) 4 a §

Hallintolaki (434/2003) 34 §

Päätöksen perusteena olevat asiakirjat

Tupakointikieltohakemus, yhtiökokouksen 19.3.2019 pöytäkirja, lainvoimaisuustodistus, julkisivukuvat, osakeluettelo, yhtiön kuulemiskirje, vastineet yhtiön kuulemiseen, hajuhaittatutkimusraportti, selvitys tupakanhajun kulkeutumisesta, viranomaisen kuulemiskirje, viranomaisen ilmoitus kuulemisesta, vastineet viranomaisen kuulemiseen.

Hakemuksen käsittelymaksu

Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunnan vahvistaman taksan (ympäristö- ja lupajaosto 8.10.2020, 187 §) perusteella hakemuksen käsittelystä peritään 610,29 euron maksu. Lasku toimitetaan hakijalle erikseen Helsingin kaupungin taloushallintopalvelusta.

Tiedoksianto

Päätös annetaan tiedoksi hakijalle saantitodistusta vastaan ja tilojen haltijoille yleistiedoksiantona viranomaisen verkkosivuilla, koska vastaanottajia on yli 30.

Ask for more info

Outi Seppälä, vs. ympäristötarkastaja, puhelin: 09 31032084

outi.k.seppala@hel.fi

Decisionmaker

Heidi Öjst
yksikön päällikkö