Poikkeaminen, Vartiokylä tontti 45141/4, Yläkiventie 14, Helsingin Kaupungin asunnot Oy

HEL 2020-010077
More recent handlings
§ 54

Vartiokylä, Yläkiventie 14, poikkeamishakemus

Maankäyttöjohtaja

Päätös

Maankäyttöjohtaja päätti poistaa tällä päätöksellä 20.1.2021, 8 §:n mukaisen päätöksensä ja ratkaista asian uudelleen hallintolain 50 §:ssä tarkoitetun päätöksessä olevan asiavirheen takia.

Maankäyttöjohtaja päätti hyväksyä 45. kaupunginosan (Vartiokylä) korttelin 45141 tonttia 4 koskevan poikkeamishakemuksen. Hakemuksen mukainen hanke edellyttää poikkeamista asemakaavasta nro 12327 seuraavasti:

  • Asemakaavan mukaan rakennuksen suurin sallittu kerrosluku V ylitetään yhdellä kerroksella.
  • Asemakaavan sallittu asuinkerrosala 2150 k-m² ylitetään 188 k-m²:llä (8,7 %).
  • Asemakaavan mukaisesta autopaikkojen laskentanormista poiketaan niin, että autopaikkalaskelmaa ei sidota huoneistolukumäärään.
  • Asemakaavan mukainen rakennusala ylitetään 34 m² (6,3 %).

Asiavirhe

Asiavirhe liittyy maankäyttöjohtajan päätöksessä 20.1.2021, 8 § asetettuun ehtoon. Maankäyttöjohtaja päätti hyväksyä 45. kaupunginosan (Vartiokylä) korttelin 45141 tonttia 4 koskevan poikkeamishakemuksen seuraavalla ehdolla:

  • Nostopaikan sijoittamisesta Yläkiventielle tulee tehdä sijoitussopimus kaupungin alueidenkäyttö ja -valvonta-yksikön kanssa.

Päätöksen ehdon perusteena ollut sijoitussopimuksen tarpeeseen liittyvä selvitys on ollut selvästi virheellinen, koska kyseistä sopimusta ei kaupungin alueidenkäyttö ja -valvonta-yksikön mukaan voida laatia katualueelle. Nostopaikka on tarkoitus toteuttaa Yläkiventielle ilman sijoitussopimusta.

Hallintolain 50 §:n 1 momentin 1 kohdan mukaan viranomainen voi poistaa virheellisen päätöksensä ja ratkaista asian uudelleen, jos päätös perustuu selvästi virheelliseen tai puutteelliseen selvitykseen. Päätös voidaan korjata 1 momentin 1–3 kohdassa tarkoitetussa tilanteessa asianosaisen eduksi tai vahingoksi. Päätöksen korjaaminen asianosaisen eduksi ei edellytä asianosaisen suostumusta. Päätöksen korjaaminen asianosaisen vahingoksi edellyttää, että asianosainen suostuu päätöksen korjaamiseen. Asianosaisen suostumusta ei kuitenkaan tarvita, jos virhe on ilmeinen ja se on aiheutunut asianosaisen omasta menettelystä.

Päätöstä on korjattu niin, että ehto ja siihen liittyvät perustelut sijoitussopimuksen tekemisestä on poistettu. Koska päätöstä korjataan ainoastaan poistamalla em. ehto, naapureiden kuuleminen uudelleen on ilmeisen tarpeetonta.

Päätöksessä olevan asiavirheen korjaus voidaan tehdä ilman asianosaisen suostumusta, koska se tehdään asianosaisen eduksi.

Maksu

Tästä päätöksestä ei peritä uutta maksua, sillä hakija on maksanut 20.1.2021 tehdyn päätöksen nojalla 1 000 euron maksun

Hakija

Helsingin kaupungin asunnot Oy / Heka Myllypuro
Yläkiventie 14ER c/o Helsingin kaupunki Asuntotuotanto

Rakennuspaikka

45. kaupunginosan (Vartiokylä) korttelin 45141 tontti 4

Hakemus

Hakija hakee lupaa asuinrakennuksen (2 338 k-m²) rakentamiseen poiketen voimassa olevasta asemakaavasta nro 12327 siten, että rakennus rakennetaan kerrosta korkeammaksi kuin asemakaavassa sallitaan eli kuusikerroksiseksi ja ylittäen hieman rakennusalan. Näistä johtuen rakennuksen asuinkerrosala ylittyy 188 k-m² (8,7 %) verrattuna asemakaavan mukaiseen enimmäiskerrosalaan.

Hakija hakee myös lupaa poiketa asemakaavan autopaikkojen vähimmäismäärästä. Asemakaavan mukaan autopaikkoja tulee rakentaa vähintään suurempi luvuista 1 ap / 120 k-m² tai 0,6 / asunto ja 1 ap / 1000 k-m² (vieras). Hakija hakee lupaa olla sitomatta autopaikkamäärää huoneistolukumäärään. Tällöin noudatetaan normia 1 ap / 120 k-m² asemakaavamääräysten mukaisine vähennyksineen.

Hakija perustelee hakemustaan seuraavasti:

Asemakaavan mukaan rakennuksen tai sen osan suurin sallittu kerrosluku on V (5). Suunnitelmassa rakennus on kuusikerroksinen (6). Poikkeus mahdollistaa ara-tuotannon, asemakaavan toteutumisen ja muiden tonttien vapautumisen rakennettavaksi.

Asuntokerrosalan ylitys: sallittu 2 150 k-m², rakennetaan 2 338 k-m². Ylitys 188 m² (8,7 %). Poikkeus mahdollistaa ara-tuotannon, asemakaavan toteutumisen ja muiden tonttien vapautumisen rakennettavaksi.

Asemakaavan mukaan autopaikkoja tulee rakentaa vähintään suurempi luvuista 1 ap/120 k-m² tai 0,6 ap/asunto ja 1 ap/1000 k-m² (vieras). Jos tontilla on kaupungin vuokra-asuntoja, voidaan autopaikkojen määrä vähentää 20 %:lla. Jos tontilla on senioriasuntoja, voidaan autopaikkojen määrä vähentää 25 %:lla. Suunnitelman mukainen autopaikkojen määrä asemakaavan mukaan on 16 kpl + 2 vieras-ap, yhteensä 18 ap (autopaikkojen määrä vähennetty 20 %:lla ja 25 %:lla). Autopaikkalaskelmassa sovelletaan normia 1 ap/120 k-m², 20 %:n sekä 25 %:n vähennystä, jolloin mukaan autopaikkoja rakennetaan 12 ap, joista 10 ap sijaitsee tontin 45141/2 pysäköintilaitoksessa ja 2 vieras-ap maantasopaikkoina tontilla 45141/2 (, joista 1 le-ap). Autopaikkojen määrässä ei oteta huomioon porrashuoneiden kerrosalaa rakennusvalvonnan (Juha Veijalainen) v. 2016 ohjeen mukaisesti.

Suunnitelmassa asuinrakennus ylittää vähäisesti asemakaavan mukaisen rakennusalueen rajan (n. 34 m², rakennusalan koko n. 542 m², ylitys 6,3 %). Ylitys myös parantaa asuntopohjia ja huoneistomitoitusta.

Säännökset, joista poiketaan

Haettu toimenpide on vastoin voimassa olevaa asemakaavaa ja siten vastoin maankäyttö- ja rakennuslain 58 §:n 1 momenttia.

Lähtötiedot

Rakennuspaikka sijaitsee alueella, jolla on voimassa 9.12.2015 vahvistettu asemakaava nro 12327. Asemakaavan mukaan rakennuspaikalle saa rakentaa viisikerroksisen asuinkerrostalon, joka rakennusoikeus kerrosalaneliömetreinä on 2 150 k-m². Asemakaavan mukaan autopaikkoja tulee rakentaa vähintään suurempi luvuista 1 ap / 120 k-m² tai 0,6 / asunto ja 1 ap / 1000 k-m² (vieras). Jos tontilla on kaupungin vuokra-asuntoja, voidaan autopaikkojen määrää vähentää 20 %:lla. Jos tontilla on senioriasuntoja, voidaan autopaikkojen määrää vähentää 25 %:lla. Opiskelija-asuntojen, erityisasumisen ja ikäihmisten palveluasumisen autopaikkoja tulee rakentaa vähintään 1 ap/300 k-m².

Helsingin yleiskaavassa 2016 rakennuspaikka on osoitettu asuntovaltaiseksi alueeksi A2. Aluetta kehitetään pääasiassa asumisen, puistojen, virkistys- ja liikuntapalvelujen sekä lähipalvelujen käyttöön. Korttelitehokkuus on pääasiassa 1,0–2,0. Perustellusti korttelikohtainen tehokkuus voi olla tätä suurempikin. Alueen keskeisten katujen varsilla tulee mahdollistaa liike- ja muuta toimitilaa. Alueen pinta-alasta keskimäärin 60 % tai enemmän on korttelimaata.

Nykytilanteessa tontilla on maantasopysäköintipaikkoja. Se sijoittuu olemassa olevan Yläkiventie 12:n tontin itäreunaan ja rajoittuu itäreunaltaan puistoon ja Yläkiventiehen. Yläkiventie 12:n tontilla on kolme olemassa olevaa kahdeksankerroksista ja yksi neljäkerroksinen lamellikerrostalo.

Osallisten kuuleminen ja lausunnot

Hakemuksesta on tiedotettu naapureille kaupunkiympäristön toimialan asemakaavoitus -palvelun kirjeellä (14.10.2020). Heille on varattu tilaisuus kirjallisen muistutuksen tekemiseen. Laajempi kuuleminen ei ole tarpeen, koska poikkeamisella ei ole vaikutuksia laajemmalle.

Muistutuksia ei ole esitetty.

Hakemuksesta on pyydetty lausunto kasvatuksen ja koulutuksen toimialalta.

Lausunnossa ei ollut huomautettavaa.

Päätöksen perustelut

Haettu toimenpide voidaan toteuttaa, koska se tuo lisää asuntotarjontaa alueelle eikä sillä ole haitallisia kaupunkikuvallisia vaikutuksia.

Tulevan rakennuksen lähiympäristössä Yläkiventie 12:ssa on kahdeksankerroksisia rakennuksia ja Yläkiventien toisella puolella olemassa olevia kuusikerroksisia ja yksi asemakaavoitettu seitsemänkerroksinen asuintalo, joten poikkeaminen asemakaavan suurimmasta sallimasta kerrosluvusta yhdellä kerroksella kuuteen kerrokseen sopii kaupunkikuvaan ja tontin lähiympäristöön. Kerrosluvun ylittäminen lisää ara-asuntotuotantoa alueella. Asemakaavan suurimman sallitun kerrosalan ylittäminen on suora seuraus lisäkerroksesta. Rakennusalan ylittäminen mahdollistaa kerrostalolle toimivan pohjaratkaisun ja enemmän asuntoja porrastasoa kohti. Rakennus on muuten asemakaavamääräysten mukainen: kattomuodoltaan laakea, julkisivuiltaan osin rapattu ja osin muurattua tiiltä, väriltään pääosin valkoinen tai murrettu valkoinen ja tehosteväreinä on käytetty maasävyjä.

Hakijan 12.1.2021 toimittaman pysäköintiselvityksen mukaan autopaikkamäärä on laskettu asemakaavan autopaikkanormin 1ap / 120 kem2 mukaan huomioiden asemakaavan seniorikohteille mahdollistama vähennys -25%. Poikkeaminen asemakaavan mukaisesta autopaikkojen laskentanormista on mahdollista, koska kohde sijaitsee hyvien kulkuyhteyksien varrella, alle 500 m metroasemasta, ja (kerrosalaan perustuva) laskentatapa noudattaa nykyistä autopaikkamäärien laskentaperiaatetta (Asuntoalueiden autopaikkamäärien laskentaohjeet 2015).

Hakemukseen liitettiin myöhemmin hankkeen piha- ja hulevesisuunnitelmat. Hulevesisuunnitelma on asianmukainen, hulevesien viivytystilavuudet ovat riittäviä ja tulvareitit toimivia. Pihasuunnitelma on myös huolellisesti tehty, oleskelupihat ovat miellyttäviä, vettäläpäisevää pintaa on riittävästi, ja istutettavia puita ja muuta kasvillisuutta on riittävästi ja se on monipuolista. Myös tasaukset toimivat ja valaistusta on riittävästi. Leikki-, ulko-oleskelu-, jätteidenkeräys-, pyykinkuivaus-, tomutus-, lumenkeräys- ja polkupyöräpaikkoja saa asemakaavan mukaan sopimuksella rakentaa kiinteistöille yhteisiksi kortteleissa. Pihasuunnitelman mukaan nämä toiminnot sijoitetaan pääosin Yläkiventie 12:n piha-alueelle. Tontilla sijaitsevat nykyiset pysäköintipaikat sijoitetaan tontin eteläpuolelle, Yläkiventie 12:n piha-alueelle.

Poikkeamisen erityinen syy on asuntorakentamisen edistäminen.

Haettu toimenpide ei aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle taikka alueiden käytön muulle järjestämiselle, eikä vaikeuta luonnonsuojelun taikka rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista. Haettu toimenpide ei myöskään johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen eikä muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.

Sovelletut oikeusohjeet

Hallintolaki 34, 50 ja 52 §
Maankäyttö- ja rakennuslaki 58 § 1 mom, 145, 171, 173 ja 174 §
Maankäyttö- ja rakennusasetus 85 ja 86 §
Hallintosääntö 16 luku 5 § kohta 3 a
Rakennusvalvontataksa 2020, 8 §

Voimassaolo ja jatkotoimenpiteet

Ennen mahdolliseen rakennustoimenpiteeseen ryhtymistä on saatava rakennuslupa, mikäli sellaista edellytetään. Rakennus- tai muu mahdollisesti vaadittava lupa on haettava kahden vuoden kuluessa poikkeamispäätöksen lainvoimaisuudesta lukien. Lupahakemukseen on liitettävä tämä päätös lainvoimaisuustodistuksineen.

Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeisenä arkityöpäivänä jolloin sen katsotaan tulleen asianosaisen tietoon. Julkipanopäivä vastaa pöytäkirjan nähtävilläolopäivää. Päätöksen valitusaika päättyy 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista

Ask for more info

Laura Hietakorpi, arkkitehti, puhelin: 09 310 28753

laura.hietakorpi@hel.fi

Decisionmaker

Rikhard Manninen
maankäyttöjohtaja