A technical disturbance has downed the City of Helsinki's switchboard, causing calls to drop or not go through. We are working to resolve the problem. We apologize for the inconvenience.

Hankinta, hoitosänkyjen ja painehaavoja ehkäisevien ja hoitavien patjojen vuokrauspalvelu, sosiaali- ja tarveystoimiala

HEL 2020-011442
More recent handlings
§ 8
This decisionmaker is no longer active

Hoitosänkyjen ja painehaavoja ehkäisevien ja hoitavien patjojen vuokrauspalveluhankinnan keskeytys

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja

Päätös

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja päätti keskeyttää hoitosänkyjen ja painehaavoja ehkäisevien ja hoitavien patjojen vuokrauspalvelun hankinnan lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) 125 §:n mukaisesti ja kilpailuttaa hankinnan uudelleen.

Päätöksen perustelut

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi 17.11.2020 § 220 hoitosänkyjen ja painehaavoja ehkäisevien ja hoitavien patjojen vuokrauspalvelun hankinnan keskeiset periaatteet ja ehdot. Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta oikeutti sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan tekemään hankinnasta päätöksen, päättämään optiokauden käyttöönotosta, allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella solmittavat sopimukset sekä päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.

Hoitosänkyjen ja painehaavoja ehkäisevien ja hoitavien patjojen vuokrauspalvelun kilpailutuksen tarkoituksena oli sopia puitejärjestelystä, jonka ehtojen mukaisesti valitut toimittajat sitoutuvat toimittamaan hoitosänkyjen ja painehaavoja ehkäisevien ja hoitavien patjojen vuokrauspalvelua Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialan sairaalaosastoille, asumisyksiköihin, laitoksiin ja asiakkaiden koteihin Helsingin kaupungin alueella. Vuokrauspalvelu on kokonaispalvelua, johon sisältyy tuotteiden toimitus, asentaminen käyttökuntoon sekä määräaikaishuollot.

Hankinta oli jaettu viiteen osa-alueeseen:

- Osa-alue 1 Hoitosänky, 80cm x 200cm ja 90cm x 200cm
- Osa-alue 2 Hoitosänky raskaammalle kuormalle
- Osa-alue 3 Hoitosänky, matalampi malli
- Osa-alue 4 Painehaavoja ehkäisevä patja, kohtalainen riski
- Osa-alue 5 Painehaavoja ehkäisevä patja, suuri tai erittäin suuri riski.

Tarjouskilpailun tavoitteena on solmia puitesopimukset kahden toimittajan kanssa kuhunkin hankinnan osa-alueeseen.

Hankintamenettely

Hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu hankintalain (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä. Tarjouspyyntö julkaistiin julkisten hankintojen sähköisessä ilmoituskanavassa Hilmassa (www.hankintailmoitukset.fi) 22.12.2020.

Tarjoajille ja tarjouksille asetetut vähimmäisvaatimukset oli kuvattu tarjouspyyntöasiakirjoissa. Tarjoaja saattoi jättää tarjouksen joko yhteen tai kaikkiin hankinnan osa-alueisiin. Tarjoukset tuli jättää hankintayksikölle Tarjouspalvelu.fi-portaalissa 22.1.2021 klo 16.00 mennessä. Tarjoajilla oli mahdollisuus esittää tarjouspyyntöä ja hankintamenettelyä koskevia lisätietokysymyksiä 11.1.2021 klo 12.00 mennessä Tarjouspalvelu-portaalin kautta.

Hankintamenettelyn aikana hankintayksikkö havaitsi, että hankinnan kohteesta puuttui osa-alue, jossa hoitosänky ja painehaavoja ehkäisevä ja hoitava patja sisältyvät yhdistelmänä samaan osa-alueeseen. Osa-alueen puuttumisen vuoksi hankintayksikkö ei voinut varmistaa, että hoitosänky ja painehaavoja ehkäisevä patja olisi voitu hankkia yhdistelmänä samalta toimittajalta. Osa-alueen puuttuminen olisi voinut aiheuttaa lisäkustannuksia toimituksiin sopimuskauden aikana ja vaikeuttaa olennaisesti sängyn ja patjan toimitusaikataulujen koordinointia.

Lisäksi hankintayksikkö havaitsi, että hankinnan kohteen kriteereitä oli tarpeen muuttaa patjan kestämän kuorman ja sängyn keskuslukittavien pyörien osalta.

Hankintayksikkö päätti keskeyttää hankinnan tarjousajan aikana 8.1.2021. Hankintayksikölle ei oltu jätetty tarjouksia.

Keskeyttämisen perusteet

Hankinta voidaan keskeyttää hankintalain 125 §:n perusteella vain todellisesta ja perustellusta syystä.

Hankintamenettelyn aikana kävi ilmi, että hankinnan kohteen vaatimuksia ja hankinnan osa-alueita on tarpeen muokata, eikä tämä ollut mahdollista pelkästään korjaamalla hankintailmoitusta tai tarjouspyyntöä.

Hankintamenettely käynnistetään mahdollisimman pian uudelleen, kun tarvittavat muutokset tarjouspyyntöön on tehty.

Ask for more info

Johanna Kahilakoski, kilpailutus- ja sopimuspäällikkö, puhelin: 09 310 21831

johanna.kahilakoski@hel.fi

Decisionmaker

Seija Meripaasi
sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja