Hankinta, mobiilityöpisteet, sosiaali- ja terveystoimiala

HEL 2020-012207
More recent handlings
§ 4
This decisionmaker is no longer active

Mobiilityöpisteiden ja vaunujen/kärryjen hankinta sosiaali- ja terveystoimialan yksiköihin

Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja

Päätös

Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja päätti käydyn tarjouskilpailun perusteella hankkia mobiilityöpisteitä ja vaunuja/kärryjä Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialan eri yksiköitä varten seuraavilta toimittajilta:

Kohderyhmä 1, Mobiilityöpiste, näyttöpääteteline:
Ensisijainen toimittaja: PP-tuote Oy (2329636-9)
Varatoimittaja: Werth Systems Nordic Oy (1013475-8)

Kohderyhmä 2, Mobiilityöpiste kannettavalle tietokoneelle:
Ensisijainen toimittaja: Avoline Oy (0974661-8)
Varatoimittaja: PP-tuote Oy (2329636-9)

Kohderyhmä 3, Vaunu/kärry:
Ensisijainen toimittaja: Werth Systems Nordic Oy (1013475-8)
Varatoimittaja: Witre Oy (1517425-7)

Tarjousten vertailu ja ensisijajärjestyksen mukainen toimittajalistaus on tämän päätöksen liitteenä (liite 1) olevassa vertailutaulukossa.

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on noin 110 000 (alv 0%) euroa.

Tilaaja ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan tuotteita hankitaan tarpeen mukaan.

Päätöksen perustelut

Hankinnan kohde ja hankintamenettely

Hankinnan kohteena ovat Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialan eri toimipisteiden käyttöön hankittavat mobiilityöpisteet ja vaunut/kärryt. Hankinnan kohde koostuu kolmesta erilaisesta mobiilityöpisteestä ja vaunusta/kärrystä.

Kohderyhmä 1: Mobiilityöpiste, näyttöpääteteline
Kohderyhmä 2: Mobiilityöpiste kannettavalle tietokoneelle
Kohderyhmä 3: Vaunu/kärry

Hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu hankintalain (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä.

Tarjouspyyntö

Tarjouspyynnössä oli asetettu tarjoajalle, tarjoukselle, tarjouksen sisällölle ja hankinnan kohteelle vähimmäisvaatimuksia. Tarjoajille asetetut soveltuvuusvaatimukset kävivät ilmi tarjouspyynnöstä. Tarjouspyynnön liitteenä oli sopimusluonnos sekä julkisten tavarahankintojen yleiset sopimusehdot (JYSE 2014 Tavarat, päivitysversio huhtikuu 2017).

Tarjoaja pystyi jättämään tarjouksen joko yhdestä tai useasta tarjouspyynnön kohderyhmästä.

Tarjouspyyntö julkaistiin julkisten hankintojen sähköisessä ilmoituskanavassa Hilmassa osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi 10.12.2020. Määräajassa 15.12.2020 saapuneisiin lisätietokysymyksiin vastattiin 17.12.2020. Kysymyksiä saatiin määräaikaan mennessä yhteensä 12 kpl.

Tarjoukset

Tarjoukset tuli jättää 11.1.2021 klo 12.00 mennessä. Määräaikaan mennessä tarjouksensa jättivät seuraavat kymmenen (10) tarjoajaa:
-Avoline Oy (0974661-8)
-Dustin Finland Oy (0935141-3)
-Hexaplan Oy (2561005-9)
-Intolog Helsinki Oy (2234149-8)
-Newicon Oy (2081705-0)
-PP-tuote Oy (2329636-9)
-Rengastalo Oy (0113359-3)
-Tavara Trading TTR Oy (1464075-4)
-Werth Systems Nordic Oy (1013475-8)
-Witre Oy (1517425-7)

Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen

Hankintapalvelut on tarkastanut tarjoajien soveltuvuuden. Kaikki tarjoajat täyttivät asetetut soveltuvuusvaatimukset. Harmaan talouden torjuntaan liittyvät selvitykset ja hankintalain mukaiset pakolliset poissulkemisperusteet tarkastetaan tarjouspyynnössä kerrotun mukaisesti vain niiltä tarjoajilta, jotka tulivat vertailun perusteella valituiksi toimittajiksi. Tarkistus tehdään ennen sopimuksen allekirjoittamista.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen

Hankintapalvelut on tarkistanut tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden. Kokonaisuudessaan kaikki tarjoukset täyttivät tarjouksille asetetut kelpoisuusehdot.

Yksittäisten tuotteiden osalta kaikki tarjotut tuotteet eivät täyttäneet kaikkia asetettuja vaatimuksia. Newicon Oy:n kohderyhmään 1, Mobiilityöpiste, näyttöpääteteline tarjoama mobiilityöpiste näyttöpäätetelineellä ei vastannut tarjouspyynnön vaatimuksia pöytätason koon ja korkeudensäädettävyyden osalta ja tarjous hylättiin, eikä sitä otettu mukaan tarjousvertailuun.

Tarjousten vertailu ja valintaperusteet

Valinnan perusteena oli hankintalain (1397/2016) 115 § mukainen kokonaistaloudellinen edullisuus, jonka perusteena oli halvin hinta. Hinnan painoarvo on 100 %.

Tarjousten vertailu tehtiin kohderyhmittäin (1-3) kohderyhmään tarjottujen kalusteiden yksikköhintojen perusteella.

Tarjoukset asetettiin ensisijaisuusjärjestykseen kohderyhmittäin halvimman kokonaishinnan perusteella. Jokaiseen kohderyhmään valittiin 1 ensisijainen toimittaja/ryhmä ja 1 varatoimittaja/ryhmä. Mikäli järjestyksessä ensimmäisenä oleva toimittaja ei pysty toimittamaan tuotetta, tehdään tilaus varatoimittajalta. Tarjousten vertailu ja ensisijajärjestyksen mukainen toimittajalistaus on tämän päätöksen liitteenä (liite 1) olevassa vertailutaulukossa.

Valitut toimittajat kohderyhmittäin:
Kohderyhmä 1, Mobiilityöpiste, näyttöpääteteline:
Ensisijainen toimittaja: PP-tuote Oy (2329636-9)
Varatoimittaja: Werth Systems Nordic Oy (1013475-8)

Kohderyhmä 2, Mobiilityöpiste kannettavalle tietokoneelle:
Ensisijainen toimittaja: Avoline Oy (0974661-8)
Varatoimittaja: PP-tuote Oy (2329636-9)

Kohderyhmä 3, Vaunu/kärry:
Ensisijainen toimittaja: Werth Systems Nordic Oy (1013475-8)
Varatoimittaja: Witre Oy (1517425-7)

Sopimuskausi

Sopimuskausi alkaa sopimuksen allekirjoittamisesta ja se päättyy 31.1.2022.

Sosiaali- ja terveystoimiala varaa oikeuden neuvotella muutoksista tähän sopimukseen tilanteissa, jossa lainsäädäntö tai muu merkittävä vaatimus muuttuu. Lisäksi sosiaali- ja terveystoimiala varaa oikeuden irtisanoa sopimus kesken sopimuskauden, mikäli se on uuden sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämismallin tuomien mahdollisten muutosten vuoksi välttämätöntä.

Tilaaja ei sitoudu mihinkään hankintamääriin vaan tuotteita hankitaan tarpeen mukaan.

Helsingin kaupunkia ja palveluntuottajaa sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi.

Toimivaltaperuste

Toimialajohtajan oikeus toteuttaa hankinta perustuu sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista sosiaali- ja terveystoimialalla 15.12.2020 § 276.

Ask for more info

Lotta Kauppila, hankinta-asiantuntija, puhelin: 040 3340530

lotta.kauppila@hel.fi

Decisionmaker

Juha Jolkkonen
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja