Osakkeiden myynti, Bostadsaktiebolaget Lappviksgatan 11

HEL 2020-013960
More recent handlings
Case 11. / 220 §

Oikaisuvaatimus teknisen johtajan Bostadsaktiebolaget Lappviksgatan 11 – nimisen yhtiön osakkeiden nro 23-25 myyntiä koskevasta hinnanalennuspäätöksestä

Urban Environment Committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti hylätä ********** oikaisuvaatimuksen, joka koskee teknisen johtajan Bostadsaktiebolaget Lappviksgatan 11 – nimisen yhtiön osakkeiden nro 23-25 kauppahinnan alentamispäätöstä 16.3.2021 (84 §).

Oikaisuvaatimuksessa ei ole esitetty sellaisia laillisuus- tai tarkoituksenmukaisuusperusteita, joiden johdosta teknisen johtajan päätöstä olisi syytä muuttaa.

Perustelut

Päätös, jota oikaisuvaatimus koskee

********** (jäljempänä ostaja) teki 5.2.2021 reklamaation, jossa vaati 15 000 euron suuruista hinnanalennusta osoitteessa Lapinlahdenkatu 11 sijaitsevan Bostadsaktiebolaget Lappviksgatan 11- nimisen yhtiön osakkeiden numero 23-25 kauppahinnasta, koska kaupan kohde ei vastannut siitä myytäessä annettuja tietoja. Tekninen johtaja päätti 16.3.2021 (84§) myöntää ostajalle 5000 euron suuruisen hinnanalennuksen.

Oikaisuvaatimus ja sen perusteet

Ostajan mukaan kohtuullinen hinnanalennus on suurempi kuin hänelle myönnetty 5000 euron alennus. Vaatimustaan ostaja perustelee muun muassa sillä, että taloyhtiössä oleva varastotila on selvästi arvokkaampi kuin markkinoilla olevat vuokrattavat varastotilat. Alueella 1-2 neliön varastotilojen vuokrat ovat noin 1000 euroa vuodessa ja lisäksi kellarikomeroa vastaava varastotila muualta kuin taloyhtiöstä on merkittävästi epäkäytännöllisempi, koska se voi sijaita jopa kilometrien päässä. Pesutuvan osalta ostaja toteaa, että pesutornien hinnat ovat noin 1000 euroa ja taloyhtiön pesutuvasta yleensä löytyy myös mankeli sekä tilaa suuren pyykin käsittelyyn ja kuivaamiseen.

Oikeudellinen arviointi

Käytetyn asunnon kauppaa koskevan asuntokauppalain (843/1994) 6 luvun 11 §:n 1 momentin 2 kohdan mukaan asunnossa on virhe, jos se ei vastaa niitä tietoja, jotka myyjä on ennen kaupantekoa antanut asunnosta ja joiden voidaan olettaa vaikuttaneen kauppaan.

Ostajalla on tällöin 6 luvun 16 §:n mukainen oikeus virhettä vastaavaan tai muuten virheeseen nähden määrältään kohtuulliseen hinnanalennukseen. Ostajalla on lisäksi oikeus saada hinnanalennuksena palautettavalle kauppahinnalle korkolain 3 §:n 2 momentin mukaista korkoa siitä päivästä lukien, jona myyjä vastaanotti kauppahinnan

Ostajalle on myönnetty kohtuulliseksi katsottuna korvauksena 5000 euron suuruinen hinnanalennus.

Korvauksen määrän arvioinnissa on käytetty apuna asuntoauktorisoidun kiinteistövälittäjän 8.3.2021 asiasta antamaa arviolausuntoa.

Arviolausunnossa todetaan taloyhtiön pesutuvan puuttumisen laskennallisen arvon olevan noin 1500-2000 euroa. Laskelma perustuu siihen, että myydyn asunnon kylpyhuoneessa on pesukoneliitäntä ja kone mahtuu sinne ongelmitta. Isännöitsijäntodistuksen ja yhtiöjärjestyksen perusteella taloyhtiössä ei ole kuivaushuonetta, joten pyykin joutuisi joka tapauksessa kuivattamaan huoneistossa.

Kellari/vinttikomeron puuttumisen laskennallisen arvon on arvioitu olevan noin 3000 euroa. Arvio perustuu kantakaupungin alueella myytyihin pieniin alle 3 m2 varastotulojen myyntihintoihin viimeisten parin vuoden aikana.

Teknisen johtajan päätös ei ole syntynyt virheellisessä järjestyksessä, viranomainen ei ole ylittänyt toimivaltaansa eikä päätös ole muutoinkaan lainvastainen. Viranhaltija on ollut toimivaltainen ja tehnyt päätöksen harkintavaltansa rajoissa.

Oikaisuvaatimuksessa ei myöskään ole esitetty sellaista uutta lisäselvitystä, jonka johdosta teknisen johtajan päätöstä olisi syytä tarkoituksenmukaisuusperusteella oikaista.

Presenter information

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Mikko Aho

Ask for more info

Marjaana Santala, lakimies, puhelin: 09 310 34108

marjaana.santala@hel.fi

Attachments

1. Oikaisuvaatimus 22.3.2021
The attachment will not be published on the internet.
2. Arviokirja
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.