Vahingonkorvaus, henkilövahinko, 15.1.2021, Tuiskutie 1

HEL 2021-003466
More recent handlings
§ 86
This decisionmaker is no longer active

Vahingonkorvausvaatimus, liukastuminen

Yksikön päällikkö

Päätös

Lakipalvelut-yksikön päällikkö päätti hylätä hakijan vahingonkorvausvaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Hakija on 16.3.2021 esittänyt kaupungille yksilöimättömän suuruisen vahingonkorvausvaatimuksen. Vaatimuksen mukaan hakija on liukastunut jääpolanteeseen 15.01.2021 klo 11.30 osoitteessa Tuiskutie. Vaatimuksen mukaan tie oli jäinen ja hiekoittamaton. Vahinko on johtunut aurausurassa olleesta jääpolanteesta.

Kunnossapitolaki edellyttää kaupunkia pitämään kadut liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kunnossapidon tason määräytymisessä otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, säätila ja sen ennakoitavissa olevat muutokset, vuorokaudenaika sekä eri liikennemuotojen, kuten jalankulun tarpeet sekä terveellisyys, liikenneturvallisuus ja liikenteen esteettömyys.

Kunnossapitolain mukaan kunta voi antaa tarkempia määräyksiä siitä, miten kadun ja yleisten alueiden kunnossapito talvella, muu kunnossapito sekä puhtaanapito on laissa asetetut velvollisuudet ja paikalliset olot huomioon ottaen hoidettava. Määräykset voivat koskea mm. suoritusaikaa sekä katujen ja yleisten alueiden jaottelua tavoitetason mukaan eri kunnossa- ja puhtaanapitoluokkiin.

Helsingissä talvihoidon piiriin kuuluvat alueet on jaettu kunnossapitoluokkiin liikenteellisen merkityksen mukaan. Vahinkopaikka on ajorata ja kuuluu III-luokkaan.

III-luokan ajoradoilta poistetaan liikennettä haittaava lumi, sohjo ja jää niin, että riittävä kulkukelpoisuus säilyy. Aurauksen lähtökynnys on lumen osalta 7 cm ja sohjon osalta 5 cm. III-luokan ajoradat aurataan I- ja II-luokan katujen jälkeen. Toimenpideaika on arkisin kolme vuorokautta. Viikonloppuisin kunnossapitotöitä ei tarvitse aloittaa. Liukkaudentorjunnan toimenpiteiden osalta toimenpideaika on kuusi tuntia, kuitenkin niin, että klo 15-7 välillä ilmenneen liukkauden tuntuvan lisääntymisen johdosta liukkaudentorjuntatoimenpiteet tulee olla suoritettu klo 13 mennessä. Toimenpideaika alkaa siitä, kun liukkaudessa on tapahtunut tuntuva lisääntyminen ja tien pinta on erittäin liukas.

Mikäli kadulla ei ole jalkakäytävää (III- luokan ajoradat), hoidetaan sen toisen reunan liukkaudentorjunta saman ylläpitoluokan kevyen väylän vaatimusten mukaan. Aurauksen lähtökynnys on lumen osalta 5 cm.

Vahinkopaikan kunnossapitotoimenpiteistä on pyydetty selvitys alueen kunnossapidosta vastaavalta. Saadun selvityksen mukaan
Tuiskutien kunnossapito hoidetaan yhdessä Malmin lentokentän yhdystien kanssa. Malmin lentokentän yhdystie on hälytysajoneuvoja varten ylläpidettävä oikotie. Alueen ajoradat on aurattu 4 kertaa vahinkotapahtumaa edeltävinä päivinä, sen viikon aikana kun vahinko on sattunut. GPS-seurantajärjestelmän mukaan vahinkopaikka on aurattu ja hiekoitettu vahinkopäivää edeltävänä yönä 14.1.2021 klo 3.40. Vahinkopäivänä 15.1 on jatkettu aurauksen jälkisiivouksia ja lumen siirtämistä.

Forecan mukaan vahinkopäivänä lämpötila on vaihdellut Helsinki-Malmi lentokentän mittausasemalla tehdyissä mittauksissa -14,2° C ja -22,4° C asteen välillä. Vahinkopäivänä Helsinki-Malmi lentokentän mittausasemalla lämpötila on klo 11.30 ollut -21,6° C. Sää on vahinkohetkellä ollut selkeä ja poutainen. 14.1 klo 3.40 suoritetun edellisen aurauksen ja hiekoituksen jälkeen ei ole esiintynyt lumisadetta tai sellaista muutosta sääolosuhteissa, joka olisi johtanut liukkauden tuntuvaan lisääntymiseen.

Kadun kunnossa- ja puhtaanapitoon liittyvä vahingonkorvausvastuu perustuu lähtökohtaisesti tuottamukselle eli kadun kunnossapitäjän on vahingonkorvausvastuun syntymiseksi täytynyt syyllistyä laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys.

Kadun kunnossapitovelvollinen vapautuu vahingonkorvausvastuustaan osoittamalla, että kunnossapitotyöt on hoidettu asianmukaisesti tai että vallinneet olosuhteet ovat tehneet kunnossapitotyöt hyödyttömiksi tai että kunnossapidosta huolehtiminen olisi vahinkohetken olosuhteissa ollut ylivoimaista.

Vahinkopaikka sijaitsee III-luokan tonttikadulla, joka luokitellaan ajoradaksi. Tällaisella kadulla liikuttaessa lumisissa olosuhteissa tulee jalankulkijan noudattaa erityistä huolellisuutta.

Vahinkopaikalla on tehty kunnossapitotoimenpiteitä auraamalla ja hiekoittamalla vahinkopaikka 14.1.2021 klo 3.40. Auraukselle ei ole ollut tarvetta vahinkopäivänä ennen vahinkoa, sillä aurauskynnys 5 cm ei ole ylittynyt. Hakija on kompastunut aurausurassa olleeseen yksittäiseen jääpolanteeseen. Vahinko ei ole johtunut kaupungin talvikunnossapidon laiminlyönnistä, vaan kyseessä on valitettava tapaturma.

Asiassa saatujen selvitysten perusteella vahinkoaikaan vallinneet sääolot ja suoritetut kunnossapidon toimenpiteet huomioiden kaupunki katsoo toimineensa huolellisesti ja kunnossapitolain mukaisesti. Näin ollen kaupunki ei ole laiminlyönyt kunnossapitolain mukaisia tehtäviään, eikä ole asiassa korvausvelvollinen.

Sovelletut oikeusohjeet

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1–4 §, 14 §

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan päätös 30.12.2020 § 53

Ask for more info

Sara Hagström, lakimiesharjoittelija, puhelin: 09 310 34723

kymp.korvausasiat@hel.fi

Decisionmaker

Kaisu Tähtinen
yksikön päällikkö