Hankinta, tilapäinen asiantuntijatuki, Helsinki Apotti -hanke, sosiaali- ja terveystoimiala

HEL 2021-006761
More recent handlings
§ 43
This decisionmaker is no longer active

Tilapäisen asiantuntijatuen hankinta Helsinki Apotti -hankkeelle

Tietohallintopäällikkö

Päätös

Tietohallintopäällikkö päätti hankkia hankintalain 15 §:n perusteella Oy Apotti Ab:ltä asiantuntijatyötä Apotti-järjestelmän kolmannen käyttöönoton tueksi. Hankinnan kokonaiskustannukset ovat enintään 260 100 euroa (alv 0 %), ja kustannukset kohdennetaan Helsinki Apotti -hankkeelle.

Päätöksen perustelut

Maaliskuussa 2021 Apotti-ohjausryhmä päätti osittaa Helsingin sosiaali- ja terveydenhuollon Apotti-järjestelmän käyttöönotto kolmeen vaiheeseen huhtikuulle suunnitellun yhden käyttöönoton sijaan. Kaksi ensimmäistä käyttöönottoa toteutettiin huhti- ja toukokuussa 2021. Kolmas käyttöönotto on 6.11.2021. Kevään 2021 käyttöönoton valmistautumisen tueksi on hankittu asiantuntijatyötä Oy Apotti Ab:ltä (päätös HEL 2020-014306 T 02 08 02 01 ja päätös HEL 2021-001990 T 02 08 02 01). Hankkeen jatkuessa syksylle 2021 tarvitaan vielä asiantuntijatukea turvaamaan Apotti-järjestelmän viimeinen käyttöönotto.

Asiantuntijatyön tarve on kesäkuu 2021 ja 1.8. - 12.11.2021. Helsinki Apotti -hankkeeseen tarvitaan kolme projektipäällikköä seuraavien tehtäväkokonaisuuksien varmistamiseksi 1) käyttöönottovaihe (yliheitto ja eskalaatiomalli) ja manuaalinen tiedonsiirto 2) järjestelmätestaus ja 3) laskutuksen ja maksatuksen toteutus. Syksyn käyttöönottoon valmistautuminen alkaa jo kesäkuussa. Tällöin asiantuntijoiden tarve on osa-aikaista. Elokuusta 2021 lähtien tehtävien 1 ja 2 osalta asiantuntijatarve on kokopäiväistä ja tehtävän 3 osalta osa-aikaista.

Oy Apotti Ab on kaupungin sidosyksikkö. Hankintalakia (1397/2016) ei sovelleta hankintoihin, jotka hankintayksikkö tekee sidosyksiköltään (hankintalaki 15 §).

Edeltäviä vastaavia hankintoja (joulukuussa 2020 ja helmikuussa 2021) ja nyt tehtävää hankintaa ei ole laskettu arvoltaan yhteen hankintavaltuuksien laskemista varten, koska nyt kyseessä on ajallisesti erillinen hankinta. Nyt tehtävästä hankintatarpeesta ei ole ollut tietoa edellisten hankintojen päätöksenteon aikaan, koska päätös käyttöönottojen osituksesta ja viimeisen käyttöönoton siirtymisestä syksylle 2021 tehtiin vasta aiempien hankintojen jälkeen.

Tietohallintopäällikön oikeus toteuttaa hankinta perustuu sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista sosiaali- ja terveystoimialalla 30.3.2021 § 76.

Ask for more info

Helena Tukia, hankepäällikkö, puhelin: 09 310 46211

helena.tukia@hel.fi

Decisionmaker

Petri Otranen
tietohallintopäällikkö