Käynnistämistuen takaisinperintä, päiväkoti Lastenakatemia, Lastenakatemia Oy

HEL 2021-007509
More recent handlings
§ 21
This decisionmaker is no longer active

Käynnistämistuen takaisinperintä, Lastenakatemia Oy:n päiväkoti Lastenakatemia

Varhaiskasvatuksen aluepäällikkö

Päätös

Varhaiskasvatuksen aluepäällikkö päätti käynnistämistuen myöntämisperiaatteiden mukaisesti periä takaisin käynnistämistukea Lastenakatemia Oy:n päiväkoti Lastenakatemialta 6 941,88 euroa, koska takaisinperinnälle asetetut ehdot täyttyvät. Takaisin perittävä käynnistämistuki maksetaan kaupungin tilille (Nordea FI2922661800003009).

Päätöksen perustelut

Helsingin kaupungin Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala (varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen palvelukokonaisuus) on 28.2.2018 § 9 myöntänyt Lastenakatemia Oy:n päiväkoti Lastenakatemialle käynnistämistukea kahdeksantoistatuhatta (18 000) euroa uuden toimipisteen tilojen korjaus- ja kunnostustöihin sekä irtaimiston hankintakustannuksiin (liite 1). Käynnistämistuen myöntämisehdoissa todetaan, että käynnistämistukea voidaan myöntää uuden hoitopaikan perustamiskustannuksiin enintään 1 000 euroa helsinkiläisille lapsille perustettavaa kokopäivähoitopaikkaa kohden. Lastenakatemia Oy:n päiväkoti Lastenakatemia haki 18 000 euroa käynnistämistukea 18-paikkaiselle päiväkodille. Tuesta on vastaanotettu talletusvakuus, Itä-Uudenmaan Osuuspankki yhdeksäntuhatta (9 000) euroa (liite 2).

Käynnistämistuen myöntämisperiaatteissa ja vakuuden vastaanoton yhteydessä molempien osapuolten allekirjoittamassa sitoumuksessa todetaan, että tuottaja sitoutuu palauttamaan tuen täyttämättömien hoitopaikkojen osalta, mikäli sopimuksessa tavoitteeksi asetettuun hoitopaikkojen käyttöönottoon ei päästä 2. ja 3. vuoden valvontajaksolla ja lisäksi tuottaja sitoutuu toimittamaan tilityksen kaupungille tuen suunnitelman mukaisesta käytöstä viimeistään kahdentoista (12) kuukauden kuluttua tuen maksamisesta (liite 3). Helsinkiläisille lapsille perustettuja paikkoja tarkastellaan päiväkodin 2. ja 3. valvontajaksona. Jos 3. valvontajaksona näiden paikkojen käyttöönotto on pienempi kuin edellisenä valvontajaksona, kohtuullistetaan tukien takaisinperintää ottamalla paikkojen keskiarvon laskentaan mukaan molempien valvontajaksojen lapsimäärät. Sen sijaan jos 3. valvontajaksona näiden paikkojen käyttöönotto on lisääntynyt, käytetään takaisinperinnän laskentaperusteena kolmannen vuoden helsinkiläisten lasten määrää.

Yksityisen varhaiskasvatuksen palveluvastaava on tarkastanut päiväkodin 2. ja 3. valvontajakson helsinkiläisten kokopäivähoidossa olleiden lasten määrän (liite 4). Tarkastuksessa on todettu, ettei sopimuksessa tavoitteeksi asetettuun hoitopaikkojen käyttöönottoon ole päästy 3. valvontajakson loppuun mennessä, joten ehto tukien takaisinmaksuvelvollisuudesta täyttyy. 2. valvontajakson aikana lapsia on ollut 14 ja 3. valvontajakson aikana lapsia on 12. Lisäksi palveluntuottajan toimittama tilitys käynnistämistuen käytöstä on tarkistettu ja tilitys ei kata myönnettyä käynnistämistuen määrää.

Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala perii Lastenakatemia Oy:n päiväkoti Lastenakatemialle maksetusta käynnistämistuesta takaisin 5 000 euroa, koska tuen myöntämisen perusteena ollutta 18 hoitopaikkaa ei ole otettu käyttöön. Lisäksi Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala perii Lastenakatemia Oy:n päiväkoti Lastenakatemialle maksetusta käynnistämistuesta takaisin 1 941,88 euroa, koska käynnistämistukea ei ole osoitettu käytetyn siltä osin käynnistämistuen ehtojen mukaiseen tarkoitukseen.

Ask for more info

Anne Mäkiprosi, controller, puhelin: 09 310 20022

anne.makiprosi@hel.fi

Decisionmaker

Riikka Reunanen
varhaiskasvatuksen aluepäällikkö

Attachments

1. Päätös käynnistämistuesta
The attachment will not be published on the internet.
2. Tilivarojen panttausilmoitus
The attachment will not be published on the internet.
3. Sitoumus
The attachment will not be published on the internet.
4. Käynnistämistuen myöntämisehtojen tarkastus
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.