Hankinta, puitejärjestely 2021-2023, osaketilojen, rakennusten ja kiinteistöjen välitys, kaupunkiympäristön toimiala

HEL 2021-008448
More recent handlings
§ 21
This decisionmaker is no longer active

Osaketilojen, rakennusten ja kiinteistöjen välityksen puitejärjestely 2021-2023

Yksikön päällikkö

Päätös

Yritystilat-yksikön päällikkö hyväksyi kokonaistaloudellisesti edullisimpina osaketilojen, rakennusten ja kiinteistöjen välityksen puitejärjestelyn osa-alueen 1 (osaketilojen, rakennusten ja kiinteistöjen myynti) osalta seuraavien tarjoajien tarjoukset:

  1. Huoneistokeskus Oy
  2. Newsec Advisory Finland Oy

Yritystilat-yksikön päällikkö päätti tehdä saman sisältöiset puitesopimukset edellä mainittujen toimittajien kanssa.

Arvio hankinnan kokonaisarvosta sopimuskaudelle optiokaudet mukaan lukien osa-alueen 1 osalta on 600 000 euroa (alv 0 %).

Puitesopimukset tulevat voimaan, kun sopimukset on allekirjoitettu. Sopimukset ovat voimassa kahden vuoden määräajan. Tilaajalla on oikeus jatkaa sopimuskautta kahdella yhden vuoden pituisella optio-kaudella. Tilaaja päättää, hyödyntääkö se hankintaan kuuluvia optio-kausia.

Puitesopimukset eivät synny tämän päätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet hankintaa koskevat erilliset kirjalliset sopimukset. Hankintasopimukset voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Tämä hankintapäätös koskee ainoastaan puitejärjestelyn osa-aluetta 1 (osaketilojen, rakennusten ja kiinteistöjen myynti). Osa-alueeseen 2 (yritystilojen vuokraus) ei saatu tarjousten jättämiselle asetettuun määräaikaan mennessä yhtään tarjousta, mistä johtuen hankintapäätös osa-alueen 2 osalta tehdään erikseen.

Päätöksen perustelut

Hankinnan perustiedot

Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan Tilat-palvelu on kilpailuttanut tarjouspyynnössä määritellyn mukaisesti kiinteistövälityspalvelun puitejärjestelyn toimialan tarpeisiin. Puitejärjestely sisältää hankintayksikön omistuksessa olevien tai valtion perintökohteiden osaketilojen, rakennusten ja kiinteistöjen myynti- ja vuokraustehtäviä. Kiinteistö- ja vuokravälityksen kohteena voivat olla pääkaupunkiseudulla sijaitsevat osakehuoneistot, rakennukset ja kiinteistöt. Lisäksi puitejärjestely sisältää suurten yritystilojen vuokraustehtäviä (esimerkiksi ravintolatilat).

Hankintaan sisältyvät palvelut on jaettu kahteen osa-alueeseen seuraavasti:

1. Osaketilojen, rakennusten ja kiinteistöjen myynti

2. Yritystilojen vuokraus

Tarjoaja on voinut antaa tarjouksen haluamastaan osa-alueesta. Puitejärjestelyn kumpaankin osa-alueeseen on ilmoitettu valittavan enintään 3 puitesopimustoimittajaa.

Hankintamenettely

Kilpailutus perustuu Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan 28.7.2021 päivättyyn tarjouspyyntöön HEL 2021-008448. Hankinta on toteutettu julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä. Kyseessä on EU-kynnysarvon ylittävä palveluhankinta.

Hankinnasta on 28.7.2021 julkaistu EU-hankintailmoitus sähköisessä ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi. Hankintailmoituksessa ilmoitettiin tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalin internet-osoite, josta tarjouspyyntöasiakirjat olivat kaikkien palveluun rekisteröityneiden noudettavissa.

Saadut tarjoukset

Määräaikaan 30.8.2021 klo 14.00 mennessä tarjouksen jättivät osa-alueen 1 osalta seuraavat tarjoajat:

  • Huoneistokeskus Oy
  • Newsec Advisory Finland Oy

Osa-alueen 2 osalta edellä mainittuun määräaikaan mennessä ei saapunut yhtään tarjousta.

Saaduista tarjouksista laadittiin avauspöytäkirja.

Tarjoajien soveltuvuuden arviointi

Tarjouspyynnössä edellytettiin, että tarjoaja täyttää ESPD-lomakkeessa vaaditut tarjoavaa yritystä koskevat tiedot.

Tarjouspyynnössä esitettiin tarjoajien soveltuvuutta koskevat rahoitukselliseen ja taloudelliseen tilanteeseen ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset sekä niiden täyttymisen varmistamiseksi vaaditut selvitykset.

Kaikki tarjoajat toimittivat vaaditut selvitykset tarjouspyynnön mukaisesti ja täyttivät tarjouksessa asetetut soveltuvuusvaatimukset.

Tarjousten tarkastus

Tarjouspyynnössä esitettiin tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset.

Kaikki tarjoukset täyttävät tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset ja tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia.

Tarjousten vertailu ja sopimustoimittajien valinta

Tarjouspyynnössä on määritelty tarjousten valintaperusteet. Kokonaistaloudellista edullisuutta vertaillaan hinnan ja laadun perusteella seuraavasti:

  • hinta, painoarvo 70 %
  • laatu, painoarvo 30 %

Tarjousten vertailu on tehty hinnan osalta pisteyttämällä tarjoajan antama välityspalkkioprosentti myytävän osakkeen ja kiinteistön velattomasta kauppahinnasta sekä laadun osalta pisteyttämällä työhön nimettävän henkilön työkokemusta vähimmäisvaatimukset ylittävin osin. Lisäksi laatupisteissä on huomioitu yritykselle ulkopuolisen tahon todentama ympäristöjärjestelmä tai yrityksen itse itselleen laatima ympäristöohjelma.

Vertailuperusteet ja niiden arviointiperusteet käyvät ilmi päätöksen liitteestä Vertailutaulukko.

Tarjouksen vertailupisteet muodostuvat tarjouksen yhteenlasketuista hinnan ja laadun kokonaispisteistä. Korkeimmat vertailupisteet saanut tarjous saavuttaa etusijajärjestyksessä ensimmäisen sijan.

Sopimuskumppaniksi hyväksyttyjen osalta on tarkastettu Helsingin kaupungin harmaan talouden torjuntaohjeen mukaiset selvitykset ja rikosrekisterilain (770/1993) 6 §:n 8 momentissa ja 6 b §:ssä tarkoitetut rikosrekisteriotteet ja on todettu, ettei hankintalaissa tarkoitettuja pois-sulkemisperusteita ilmennyt.

Sopimuskaudella noudatettava menettely hankinnoissa

Alle 60 000 euron hankinnat kohdennetaan valittujen palveluntuottajien kesken alla olevan etusijajärjestyksen mukaisesti: 1. sija: 50-80 % ja 2. sija: 20-50 %.

Etusijajärjestyksestä voidaan poiketa, jos mikäli tilaaja poikkeaa kokonaistaloudellisen edullisuuden mukaisesta prosenttijakaumaan perustuvasta järjestyksestä sen takia, että toimeksiannot ovat myöhässä tai niiden laatu ei vastaa edellytettyä tasoa, poikkeamisen edellytyksenä on lisäksi, että tilaaja on reklamoinut edellä mainituista tilanteista kirjallisesti palveluntuottajalle. Palveluntuottajalta tehdään uusia tilauksia, kun reklamoidut puutteet on korjattu ja palveluntuottaja on antanut tilaajalle luotettavan selvityksen siitä, miten toimeksiannot jatkossa hoidetaan sovittujen ehtojen mukaisesti. Jos yhdenkään palveluntuottajan kanssa ei päästä yksimielisyyteen toimeksiannon suorittamisesta, voidaan työ kilpailuttaa erikseen.

Yli 60 000 euron hankinnoissa palveluntuottaja valitaan kuhunkin tilaukseen minikilpailutuksen kautta.

Palveluntuottaja valitaan kuhunkin toimeksiantoon minikilpailutuksella niiden toimeksiantojen osalta, joissa tilaaja arvioi hankinnan arvon-lisäverottoman arvon ylittävän 60 000 euroa. Minikilpailutus järjestetään osa-alueittain niiden palveluntuottajien välillä, joiden kanssa tilaajalla on voimassa oleva puitesopimus minikilpailutuksen ajankohtana.

Minikilpailutuksessa tilaaja toimittaa yhtäaikaisesti hankinnan edellytykset omaaville palveluntuottajille tarjouspyynnön, jolla tilaaja pyytää tarjouksia suoritettavasta palvelusta. Puitesopimus ei velvoita palveluntuottajaa jättämään tarjousta.

Minikilpailutuksessa palveluntuottaja antaa hankintakohtaiseen toimeksiantoon tarjouksen, jossa se esittää kyseiselle toimeksiannolle tarjoamansa hinnan. Minikilpailutuksessa valintakriteerinä on koko-naistaloudellinen edullisuus, jonka perusteena on halvin tarjottu välityspalkkioprosentti. Minikilpailutetuissa toimeksiannoissa noudatetaan tämän puitesopimuksen ehtoja.

Mikäli minikilpailutus johtaa tasatilanteeseen, voittaja valitaan sen mukaan, kuka on saanut vähimmäisvaatimukset ylittävin osin parhaat laatupisteet puitejärjestelyä koskevassa tarjouskilpailussa.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen (Kylk 11.5.2021 § 248) mukaan Yritystilat-yksikön päälliköllä on hankintavaltuudet enintään 1 000 000 euron suuruisiin hankintoihin. Yritystilat-yksikön päällikkö on näin ollen toimivaltainen päättämään hankinnasta.

Ask for more info

Heidi Autiosuo, myyntineuvottelija, puhelin: 09 310 21014

heidi.autiosuo@hel.fi

Susanne Leppänen, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 20442

susanne.leppanen@hel.fi

Decisionmaker

Maarit Kontio
yksikön päällikkö

Attachments

1. Vertailutaulukko
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.