Vahingonkorvaus, takaisinsaantivaatimus, henkilövahinko, 29.12.2020, Keskinäinen Vakuutusyhtiö Fennia

HEL 2021-008492
More recent handlings
§ 22
This decisionmaker is no longer active

Takaisinsaantivaatimus, liukastuminen, Intrum Oy/Keskinäinen vakuutusyhtiö Fennia

Hallintopäällikkö

Päätös

Kaupunkiympäristö toimialan hallintopäällikkö päätti hylätä hakijan takaisinsaantivaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Intrum Oy on 22.7.2021 esittänyt toimeksiannolla 875388 kaupungille Fennian puolesta 7 294,46 suuruisen takaisinsaantivaatimuksen. Takaisinsaantivaatimuksen mukaan vakuutusyhtiö on oikeutettu takaisinsaantiin maksamassaan liukastumisvahingossa 1564816 työtapaturma- ja ammattitautilain 270 §:n perusteella. Vaatimuksen mukaan vahingonkärsijä kertoo liukastuneensa jalkakäytävällä 29.12.2020 kello 8 osoitteessa Eliel Saarisen tie. Vaatimuksen mukaan tien pinta oli vahinkohetkellä luminen, jäinen ja osittain hiekoitettu.

Kunnossapitolaki edellyttää kaupunkia pitämään kadut liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kunnossapidon tason määräytymisessä otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, säätila ja sen ennakoitavissa olevat muutokset, vuorokaudenaika sekä eri liikennemuotojen tarpeet sekä terveellisyys, liikenneturvallisuus ja liikenteen esteettömyys.

Kunnossapitolain mukaan kunta voi antaa tarkempia määräyksiä siitä, miten kadun ja yleisten alueiden kunnossapito talvella, muu kunnossapito sekä puhtaanapito on laissa asetetut velvollisuudet ja paikalliset olot huomioon ottaen hoidettava. Määräykset voivat koskea mm. suoritusaikaa sekä katujen ja yleisten alueiden jaottelua tavoitetason mukaan eri kunnossa- ja puhtaanapitoluokkiin.

Helsingissä talvihoidon piiriin kuuluvat alueet on jaettu kunnossapitoluokkiin liikenteellisen merkityksen mukaan. Vahinkopaikka sijaitsee kevyen liikenteen väylällä ja se kuuluu hoitoluokkaan I.

Vahinkopaikka kunnossapidetään hoitoluokan I mukaisesti. I-luokan kaduilta torjutaan liukkaus ja poistetaan liikennettä haittaava lumi, sohjo ja jää välittömästi tai aamun työmatkaliikennettä varten kello 7 mennessä. I-luokan kevyen liikenteen väylän aurauksen lähtökynnys on 5 cm lunta. Toimenpideaika on aurauksen osalta neljä tuntia, kuitenkin
niin, että klo 18 ja klo 3 yöllä välisenä aikana satanut lumi poistetaan klo 7 mennessä. Liukkaudentorjunnan osalta toimenpideaika on kolme tuntia, kuitenkin niin, että klo 18-04 havaittu tuntuvasti lisääntynyt liukkaus torjutaan klo 7 mennessä. Toimenpideaika alkaa siitä, kun säätilassa tapahtunut muutos aiheuttaa liukkauden tuntuvan lisääntymisen.

Vahinkopaikan kunnossapitotoimenpiteistä on pyydetty selvitys alueen kunnossapidosta vastaavalta. Saadun selvityksen mukaan alueen auraus- ja hiekoitustoimenpiteet on suoritettu vahinkopäivänä 29.12.2020 ennen vahinkoa, kello 6 mennessä. Vahinkoa edeltävänä päivänä alueella on tehty tarkistushiekoituksia. Aurauskynnys (5 cm) ei ole toimenpiteiden jälkeen täyttynyt, vähäisestä lumisateesta huolimatta.

Forecan mukaan vahinkopäivänä 29.12.2020 lämpötila on vaihdellut Kaisaniemen mittausasemalla tehdyissä mittauksissa -1,7 °C ja -5,0 °C välillä. Lumikertymä on vahinkopäivänä ollut enimmillään 20 cm. Sää on ollut pilvinen ja poutainen. Aamun toimenpiteiden ja vahingon välisenä aikana on 06-08 esiintynyt vähäistä lumisadetta, joka ei ole lisännyt lumen syvyyttä.

Kadun kunnossa- ja puhtaanapitoon liittyvä vahingonkorvausvastuu perustuu lähtökohtaisesti tuottamukselle eli kadun kunnossapitäjän on vahingonkorvausvastuun syntymiseksi täytynyt syyllistyä laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys.

Kadun kunnossapitovelvollinen vapautuu vahingonkorvausvastuustaan osoittamalla, että kunnossapito on hoidettu asianmukaisesti. Vahinkopäivänä aurauskynnys ei ole ylittynyt, mutta toimenpiteisiin on ryhdytty siitä huolimatta. Vahinkopaikalla on tehty kunnossapitotoimenpiteitä auraamalla ja suorittamalla liukkaudentorjuntatoimenpiteitä vahinkopäivänä toimenpideaikojen puitteissa. Liukkaudentorjuntatoimenpiteillä ei aina voida täysin estää jään aiheuttamaa liukkautta siinäkään tapauksessa, että kunnossapito on ollut asianmukaisella ja kunnossapitolain edellyttämällä tasolla (Vakuutuslautakunnan ratkaisu FINE-001397). Tästä syystä jalankulkijan tulee noudattaa talvella erityistä varovaisuutta. Talvisissa olosuhteissa on mahdollista, että aurauksen johdosta tien reunaan saattaa kertyä lumivalleja, eikä tätä voida täysin estää.

Vallitsevan oikeuskäytännön mukaisesti ja asiassa saatujen selvitysten perusteella vahinkoaikaan vallinneet sääolot ja suoritetut kunnossapidon toimenpiteet huomioiden kaupunki katsoo toimineensa huolellisesti. Näin ollen kaupunki ei ole laiminlyönyt kunnossapitolain mukaisia tehtäviään, eikä ole asiassa korvausvelvollinen.

Sovelletut oikeusohjeet

Työtapaturma- ja ammattitautilaki (459/2015) 270 §

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1–4 § 14 §

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan päätös 30.12.2020 § 53

Ask for more info

Sara Hagström, lakimiesharjoittelija, puhelin: 09 310 34723

kymp.korvausasiat@hel.fi

Decisionmaker

Mikko Ravantti
hallintopäällikkö