Hankinta, puitejärjestely, huoneistojen raivaussiivouspalvelut, sosiaali- ja terveystoimiala

HEL 2021-010516
More recent handlings
§ 106

Hankinnan keskeytys, raivaussiivouksen hankinta

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja

Päätös

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja päätti keskeyttää raivaussiivouksen hankinnan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 125 §:n mukaisesti.

Päätöksen perustelut

Taustaa

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä raivaussiivouksen hankinnan keskeiset periaatteet ja ehdot päätöksessään § 231, 8.11.2022. Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta päätti oikeuttaa toimialajohtajan tekemään hankinnasta päätöksen, päättämään optiokauden käyttöönotosta, allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset sekä päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja päätti 29.3.2023 90 § raivaussiivouksen hankinnasta. Hankinnan ennakoitu arvonlisäveroton kokonaisarvo oli 1 100 000 euroa.

Hankintamenettely

Raivaussiivouksen hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) 32 §:n mukaisella avoimella menettelyllä. Tarjouskilpailu käynnistettiin julkisten hankintojen sähköisessä ilmoituskanavassa Hilmassa osoitteessa hankintailmoitukset.fi 16.11.2022 julkaistulla hankintailmoituksella.

Tarjousten vastaanottamisen määräaika oli 23.1.2023 klo 12.00. Tarjousten jättämiselle asetettuun määräaikaan 23.1.2023 klo 12:00 mennessä saapui yhteensä 17 tarjousta. Tarjouksen jättivät seuraavat
tarjoajat:

- Astrello Oy
- Baltimex Oy
- Benoa Palvelut Oy
- Besku Logistics Oy
- Finn-Diiling Oy
- Helsingin Siivous10 Oy
- JD Blast
- JeTy Oy
- Kiinteistösiivous Metsänen Oy
- LT Siivous Oy
- Optimasiivous Oy
- Removal Finland Oy
- Services Netto Oy
- Siskon Poika Oy
- Sivina Kotipalvelut Oy
- TAF Clean Oy
- Washup Oy.

Tarjouspyyntöasiakirjoissa asetettiin vähimmäisvaatimukset tarjoajien soveltuvuudelle sekä määriteltiin hankittava palvelu sekä hankittavan palvelun ja palvelun laadun vähimmäisvaatimukset.

Hankintayksikkö tarkasti tarjoajien soveltuvuuden ja tarjouksen tarjouspyynnönmukaisuuden ja pyysi lisäselvityksiä osalta tarjoajista. Tarjoajat, joiden tarjoukset todettiin tarjouspyynnön mukaisiksi ja hyväksyttiin tarjousvertailuun, olivat Benoa palvelut Oy, Finn-Diiling Oy, Helsingin siivous10 Oy, JeTy Oy, Optimasiivous Oy, Service Netto Oy, Siskon poika Oy, Sivina Kotipalvelut Oy ja TAF-Clean Oy

Tarjousvertailu tehtiin hyväksyttävistä tarjouksista. Valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus edullisimman vertailuhinnan perusteella. Tarjouspyynnön mukaisesti hankinnan kohteeseen valittiin ensisijaisuusjärjestyksessä neljä (4) ensimmäistä tarjoajaa.

Keskeyttämisen perusteet

Hankintalain 125 §:n mukaisesti hankinta voidaan keskeyttää vain todellisesta ja perustellusta syystä. Käsitellessään hankintapäätöksestä tehtyjä muutoksenhakuja hankintayksikkö havaitsi, että tarjouspyyntö on ollut epäselvä. Tarjouspyyntöasiakirjoista ei ole ilmennyt yksiselitteisesti, millä tavoin vertailuhinta lasketaan.

Tarjouspyynnön kohdassa ”Hankinnan kohteen kriteerit” on hinnan pisteiden osalta ilmoitettu seuraava laskukaava: pienin annettu arvo / tarjottu arvo * maksimipisteet. Kyseisestä kohdasta on saanut käsityksen, että vertailuhinnan määräytymiseen vaikuttaa kunkin tarjoajan tarjoaman hinnan suhde alimpaan tarjottuun hintaan.

Tarjouspyynnön kohdassa ”Päätöksenteon perusteet” on sitä vastoin todettu seuraavaa:

”Tarjousten valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus edullisimman vertailuhinnan perusteella. Tarjoushintoja painotetaan seuraavasti: asunnon häätö- tai kuolinpesätyhjennys sekä siivous 70 %, asunnon perussiivous 10 %, irtaimiston vienti kaatopaikalle peräkärryllä 10 % ja irtaimiston vienti kaatopaikalle lavalla, 10%. Vertailuhinta on näiden painotettujen tarjoushintojen yhteissumma. Ne tarjoukset, jotka täyttävät tarjoajille ja palvelulle asetetut vähimmäisvaatimukset, otetaan mukaan vertailuun.”

Kohdassa ”Päätöksenteon perusteet” esitetyn mukaisesti alin tarjottu hinta ei tosiasiallisesti ole vaikuttanut vertailuhinnan muodostumiseen, mitä tarjoajat eivät ole voineet tietää tarjouksia jättäessään.

Näin ollen tarjouspyynnössä esitetty vertailuhinnan laskukaava ja ne seikat, jotka hankintayksikkö on ilmoittanut päätöksenteon perusteeksi, ovat keskenään ristiriidassa. Ristiriita merkitsee, että tarjouspyyntöä ei ole laadittu hankintalain 113 §:n 1 momentissa tarkoitetulla tavalla siten, että sen perusteella olisi voitu antaa keskenään vertailukelpoisia tarjouksia.

Koska virhe on ollut jo tarjouspyynnössä, se on tarjoajien tasapuolisen kohtelun turvaamiseksi mahdollista korjata vain keskeyttämällä hankinta ja julkaisemalla uusi tarjouspyyntö.

Tarjouspyynnön virheellisyys on vakiintuneen oikeuskäytännön mukaan hyväksyttävä syy keskeyttää hankinta. Hankintayksiköllä on siten todellinen ja perusteltu syy hankinnan keskeyttämiseen, eikä ratkaisu vaikuta syrjivästi tarjoajiin.

Hankintayksikkö tulee kilpailuttamaan hankinnan uudelleen.

Tarjousasiakirjojen julkisuus

Tarjousasiakirjat pidetään salassa julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 20 kohdan perusteella siihen saakka, kunnes hankintayksikkö on tehnyt ratkaisunsa uudessa hankintamenettelyssä tai päättänyt luopua hankinnasta. Raivaussiivous kilpailutetaan uudelleen, mistä syystä aiemmasta kilpailutuksessa jätetyt tarjousasiakirjat eivät ole julkisia asianosaisille ennen kuin uutta hankintaa koskeva sopimus on tehty.

Ask for more info

Heidi Saajamo, suunnittelija, puhelin: 09 310 43860

heidi.saajamo@hel.fi

Mari Rinkinen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 37769

mari.rinkinen@hel.fi

Decisionmaker

Juha Jolkkonen
sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja