Viikinranta-Lahdenväylä, osayleiskaava
- Helsinki City Council 18/12.11.2025
- Helsinki City Council 18/12.11.2025
- Helsinki City Board 37/03.11.2025
- Helsinki City Board 36/27.10.2025
- Urban Environment Committee 18/27.05.2025
- Urban Environment Committee 17/20.05.2025
- Urban Environment Committee 38/10.12.2024
- Urban Environment Committee 36/26.11.2024
- Urban Environment Committee 8/05.03.2024
- Urban Environment Committee 7/27.02.2024
- Urban Environment Committee 8/07.03.2023
- Urban Environment Committee 7/28.02.2023
Delgeneralplan för Viksstranden–Lahtisleden (nr 12947)
Beslutsförslag
Stadsfullmäktige godkänner delgeneralplanen för 23 (Majstad), 24 (Gumtäkt), 26 (Forsby), 27 (Gammelstaden), 36 (Vik) och 47 (Mellungsby) enligt ritning nr 12947 daterad 26.11.2024 och ändrad 20.5.2025, och på de grunder som framgår av delgeneralplanebeskrivningen.
Föredragandens motiveringar
Delgeneralplanens centrala innehåll
Enligt planerna blir Viksstranden en innerstadsliknande mångfasetterad stadsdel som kopplar ihop Arabistranden och Vik. Den erbjuder attraktivt boende bredvid Viks naturskyddsområde och möjliggör en ökning i antalet arbetstillfällen i ett område som förnyas. Det boende som planen möjliggör bidrar till att det uppstår nya tjänster och förbättrar även serviceutbudet i de omgivande områdena.
Snabbspårvägen Vik–Malm betjänar de nya bostäderna och arbetsplatserna och möjliggör en hållbar stadsstruktur på ett lättillgängligt område. Dessutom är snabbspårvägen en stamförbindelse för kollektivtrafiken från hela nordöstra Helsingfors till centrum och möjliggör en stadsutveckling som stöder sig på spårtrafik bland annat på Malms flygplatsområde. Med hjälp av delgeneralplanen säkerställer staden förutsättningar för spårvägens tekniska och ekonomiska genomförbarhet.
I samarbete med vägmyndigheterna har staden utrett en modell som säkerställer att Lahtisleden fungerar och vars miljökonsekvenser är mindre än nu och som gör det möjligt att den omgivande stadsstrukturen kompletteras och utvecklas. Lahtisleden betjänar i synnerhet den långväga kollektiv- och godstrafiken.
Bevarandet av naturvärden i området och dess omgivning säkerställs genom att noggrant undersöka vilka utgångspunkter naturvärdena i området och dess omgivning ställer för planeringen, bedöma konsekvenserna av de preliminära planerna för Natura-värdena och de övriga naturvärdena samt genom att anpassa planförslagets innehåll till konsekvensbedömningens resultat. Den nya markanvändningslösningen minskar även de miljörisker som markanvändningen orsakar, eftersom småindustrin lämnar området.
Delgeneralplanen stöder klimatmålen genom att förtäta stadsstrukturen, främja de hållbara färdsätten och förbättra tillgången till tjänster. Det finns rikligt med infrastruktur för stadens vatten- och energiförsörjning på delgeneralplaneområdet. Infrastrukturens förutsättningar att fungera och utvecklas har säkerställts.
Om stadsfullmäktige godkänner delgeneralplanen för Viksstranden–Lahtisleden, förutsätter stadsstyrelsen att staden säkerställer i detaljplanefasen att kärret på Viksberget och dess avrinningsområden bevaras. Det görs närmare utredningar huruvida det finns naturliga småvatten som skyddas med stöd av vattenlagen, såsom rännilar, på området. I den fortsatta planeringen exkluderas ett större område som föreslogs från byggandet, om bevarandet av naturvärden som sådana kräver det.
Beslut som delgeneralplanen bygger på
Enligt Helsingfors stadsstrategi 2025–2029 baserar Helsingfors stadsutveckling sig på en balanserad utveckling av staden och dess bostadsområden, en genomtänkt sammanjämkning av urban stadsstruktur och värdefull natur samt på ett trafiksystem som i första hand stödjer sig på kollektivtrafik. Delgeneralplanen bidrar till stadsstrategins mål att främja byggandet av spårvägen Vik–Malm enligt den planerade tidsplanen. Beslutsförslaget stämmer överens med stadsstrategin och stöder dess mål.
Med hjälp av de riksomfattande målen för områdesanvändning minskar staden koldioxidutsläppen från samhällen och trafiken, tryggar naturens mångfald och kulturmiljöns värden samt förbättrar förutsättningarna för att förnya näringsgrenar. De bidrar även till anpassningen till följderna av klimatförändringen och extrema väderfenomen. Delgeneralplanen verkställer mål.
Staten utreder dessutom rollen och den riksomfattande betydelsen av huvudstadsregionens huvudleder i samarbete med huvudstadsregionens kommuner under 2025. I samband med utredningen bildar staten sin ståndpunkt om vilka vägavsnitt behöver kvarstå som statens landsvägar även när markanvändningen förtätas och i fråga om vilka vägavsnitt det borde övervägas möjligheten till ändringar i besittningen eller övriga åtgärder, med vilka trafikmiljön för infartsavsnitten i kärnområdet kan ändras så att den möjliggör en tätare samhällsstruktur. Delgeneralplanen har planerats så att den fortsatta planeringen av markanvändningen kan utgå från en hastighetsbegränsning på 80 km/h eller 60 km/h. Delgeneralplanen fastställer inte hastighetsbegränsningen, men staten har förbundit sig till en hastighetsbegränsning på 80 km/h. En lägre hastighetsbegränsning underlättar boendelösningar nära Lahtisleden.
Generalplan 2016 för Helsingfors upphävdes 2018 för största delen av planeringsområdet genom ett beslut av högsta förvaltningsdomstolen. Delgeneralplanen fastställer markanvändningen och trafiken för planeringsområdet och anpassar till principerna i Generalplanen 2016 genom att förenhetliga områdets generalplanmässiga helhet.
Stadsmiljönämnden godkände områdets planeringsprinciper 7.3.2023, utkastet till delgeneralplan 5.3.2024 och delgeneralplaneförslaget 10.12.2024. Då nämnden godkände delgeneralplaneförslaget förutsatte den att området för kärret på krönet av Viksberget granskas så att staden strävar efter att bevara en större del av berget omkring kärret än det föreslogs och säkerställer att kärrets vattenhushållning bevaras som sådan. I det granskade förslaget har kvartersområdet A-2 minskats i omgivningen av kärret på berget och på motsvarande sätt utvidgats i riktningen med gatan Sågkvarnsbrinken. Nämnden förutsätter även att det mest ändamålsenliga läget för det södra daghemmet i delgeneralplanen bedöms ännu i samband med detaljplaneläggningen. Det utarbetades en jämförelse om frågan i delgeneralplanebeskrivningen. Dessutom lade nämnden till en fjärde bestämmelse i bestämmelserna om delgeneralplaneområdet i enlighet med det motförslag som den godkände. Bestämmelsen lyder enligt följande: ”I den mera detaljerade planeringen och genomförandet av området beaktas tryggandet av Natura-området bredvid och tryggas tillräckliga förmildrande åtgärder.”
Områdets förutsättningar och nuläge
Delgeneralplanens planeringsområde är en smal remsa som sträcker sig från Forsby till Ring I längs med Lahtisleden och innehåller alla de områden där det fanns sådana beteckningar som den högsta förvaltningsdomstolen upphävde i Generalplanen 2016. Utöver Lahtisledens omedelbara omgivning omfattar delgeneralplanens område ett depåkvarter och området för Forsbyvägens anslutning i Forsby samt Viksstranden och Borgnäset sydost om Lahtisleden mellan Lahtisleden och Natura-området i Gammelstadsviken. Viksstrandens område omfattar ett bostadsområde som fick detaljplan och byggdes på 2000-talet, Viksbergsvägens bostadsområde som har byggts under en längre tid och ett område för verksamhetslokaler.
Området gränsar sig i sydost till Natura-området i Gammelstadsviken, i väster till Vanda ås Natura-område samt till Gammelstadsforsens område där det finns arkitektoniskt och kulturhistoriskt värdefulla byggnader.
Delgeneralplaneområdet är i huvudsak i stadens ägo. Lahtisleden är statens vägområde. Viksstrandens bostadskvarter och en del av fastigheterna på Fiskarstigen och Viksbergsvägen är i privat ägo. I Idvikens kvarter löper fastigheternas arrendetider ut 2025–2029, på Viksstrandens företagsområde 2034 och på Ärtåkersgrändens område 2037. Arrendetiderna för bostadsfastigheterna på Viksbergsvägen varierar. Största delen av avtalen löper ut på 2040-talet. I stadens budgetförhandlingar sattes som mål att byggandet av snabbspårvägen Vik–Malm inleds 2028.
I dag bor det cirka 1 300 invånare inom delgeneralplaneområdet. Det finns cirka 600 arbetstillfällen, varav nästan hälften finns på Viksstrandens företagsområde.
Kostnader för delgeneralplaneändringen
Enligt en preliminär uppskattning orsakar genomförandet av markanvändningen i enlighet med delgeneralplanen kostnader för staden enligt följande (11/24, moms 0):
Grundberedning | 70 | miljoner euro | |
Gator och trafikområden | 45 | miljoner euro | |
Park- och grönområden | 9 | miljoner euro | |
Broar | 5 | miljoner euro | |
Servicebyggande | 72 | miljoner euro | |
Lahtisleden | 20 | miljoner euro | |
Flyttningar av ledningar | 7 | miljoner euro | |
Totalt | cirka 230 | miljoner euro |
Nya kostnader för nätverken för teknisk försörjning uppgår till cirka 10,2 miljoner euro. De fördelar sig enligt följande: vattenförsörjning 6,5 miljoner euro, el 1,4 miljoner euro, fjärrvärme 0,8 miljoner euro och datatrafik 1,5 miljoner euro. Dessa kostnader riktas till nätverksinnehavarna.
Det är möjligt att bygga ett sopsugssystem i området. Dess preliminära kostnadskalkyl uppgår till cirka 18 miljoner euro.
Värdet på den nya markanvändning som föreslås i delgeneralplanen uppgår till cirka 250 miljoner euro, varav värdet på bostadsbyggrätten uppgår till cirka 230 miljoner euro och värdet på byggnadsrätten för verksamhets- och affärslokaler cirka 20 miljoner euro. Uppskattningen är i enlighet med den gällande fördelningen av besittnings- och finansieringsformer enligt BM-programmet. Nuvärdet på ökningen i fastighetsskatter för de första 30 åren uppskattas uppgå till 15,6 miljoner euro enligt antagandet att utgångspunkten är att bostadstomter arrenderas ut och tomter för verksamhetslokaler säljs.
Utgående från utredningar är delgeneralplanen i sin helhet planekonomiskt sett lönsam för staden. Planekonomin har räknats utgående från att Lahtisledens hastighetsbegränsning är 80 km/h.
I och med delgeneralplanen tar staden inte ansvaret för Lahtisleden utan Lahtisleden förblir statens trafikled också i fortsättningen.
Delgeneralplaneförslaget offentligt framlagt (19 § i lagen om områdesanvändning/markanvändnings- och bygglagen) 2.1–31.1.2025
Delgeneralplaneförslaget förelades stadsmiljönämnden 26.11.2024 och nämnden beslutade 10.12.2025 att förslaget om ändring av delgeneralplanen ska läggas fram.
Sju anmärkningar gjordes mot förslaget och en skrivelse som kompletterar en anmärkning kom in utanför framläggningstiden. Påpekandena i anmärkningarna gällde hur nybyggandet passar ihop med de nuvarande byggnaderna, byggandet i Viksberget, rekreations- och naturområdena och konsekvenserna för naturen, bevarandet av Gammelstadsforsens kulturområde, den nuvarande företagsverksamhetens framtid och konsekvenserna för barn.
Myndighetsutlåtanden om delgeneralplaneförslaget kom in medan förslaget var offentligt framlagt. Påpekandena i utlåtandena gällde hanteringen av miljökonsekvenser av avloppsreningsverkets kompletterande utloppsförbindelse och infartsarrangemang, minimeringen av klimatkonsekvenser, byggandets effekter på landskapet, dagvattenbestämmelserna och bullerkonsekvenserna.
Närings-, trafik- och miljöcentralen i Nyland (NTM-centralen), Helsingforsregionens miljötjänster (HRM), stadsmuseet, Nylands förbund, Helen Elnät Ab och Helsingforsregionens trafik (HRT) gav utlåtanden om delgeneralplaneförslaget.
Fostrans- och utbildningssektorn samt Fingrid Oyj meddelade dessutom att de inte har någonting att yttra om förslaget.
Åtgärder efter att delgeneralplaneförslaget varit offentligt framlagt
I rapporten om växelverkan anges anmärkningarna och myndighetsutlåtandena om delgeneralplaneförslaget i sammandrag och bemötandena till påpekandena i dessa.
Det som har framförts i påpekandena har beaktats i den mån det är ändamålsenligt med hänsyn till delgeneralplanens mål.
Det gjordes ändringar i delgeneralplanekartans beteckningar eller bestämmelser och i det övriga materialet efter att delgeneralplanen varit offentligt framlagd. För ändringarna redogörs detaljerat i delgeneralplanebeskrivningens sista kapitel.
De ändringar som gjorts efter att förslaget varit offentligt framlagt har diskuterats med berörda parter.
Närmare motiveringar
Motiveringarna till delgeneralplaneändringen framgår mer i detalj av den bifogade generalplanebeskrivningen.
Befogenheter
Enligt 37 § i lagen om områdesanvändning godkänns generalplanen av kommunfullmäktige.
Presenter information
Ask for more info
Anna Villeneuve, stadssekreterare, telefon: 09 310 36045