Vahingonkorvaus, kiinteistövahinko, 21.8.2021, Vanha Tapanilantie 20

HEL 2021-012167
More recent handlings
Case 15. / 145 §

Oikaisuvaatimus kaupunkiympäristön toimialan hallinto- ja lakipalveluiden lakipalvelut-yksikön päällikön vahingonkorvauspäätöksestä 15.3.2022 § 39 (kiinteistövahinko)

Urban Environment Committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti hylätä kaupunkiympäristön toimialan hallinto- ja lakipalveluiden lakipalvelut-yksikön päällikön vahingonkorvauspäätöksestä 15.3.2022 (39 §) tehdyn oikaisuvaatimuksen.

Muutoksenhaun kohteena oleva päätös

Kaupunkiympäristön toimialan hallinto- ja lakipalveluiden lakipalvelut-yksikön päällikkö on 15.3.2022 (39 §) päätöksellään hylännyt 21.8.2021 rankkasateen seurauksena tapahtuneeseen kiinteistön vesivahinkoon liittyvän vahingonkorvausvaatimuksen. Päätös on nähtävillä kokonaisuudessaan päätöshistoriassa.

Esitetyt vaatimukset ja niiden perusteet

Hakija on oikaisuvaatimuksessa toistanut määrältään 827,08 euron vahingonkorvausvaatimuksen, joka perustuu 21.8.2021 klo 9-11 välisenä aikana Vanhan Tapanilantien ja Satakielentien alueella vallinneen rankkasateen seuraamuksiin. Vanhalla Tapanilantien väylällä olevat kaupungin hulevesikaivot eivät vetäneet riittävästi, vaan vesi nousi ja valui pihoille täyttäen hakijan pihakaivon. Vesi valui myös hakijan autotalliin aiheuttaen vahinkoa. Oikaisuvaatimus on kokonaisuudessaan päätöksen liitteenä ja nähtävillä lautakunnan kokouksessa.

Hakijan oikaisuvaatimuksessa todetaan muun muassa, että paikalla olleiden kahden pelastuslaitoksen auton kuljettajat olivat kehottaneet hakijaa tilaamaan itse auton tyhjentämään kiinteistön kaivoa, jotta vesi saataisiin nopeammin pois. Vaatimus perustuu hakijalle tästä aiheutuneeseen kustannukseen. Hakijan talo on rakennettu vuonna 1947, jolloin alueella oli vähemmän rakennuksia. Ajoväyliä on vuosien varrella korjailtu ja kunnostettu ja päällysteitä uusittu ja korotettu sekä jalkakäytävät rakennettu ja levennetty. Hakijan oman kiinteistön pihakaivot ovat vetäneet hänen mukaansa normaalisti kovankin sateen aikana. Hakijan näkemyksen mukaan ajoväylillä, kyseisellä notkelma- ja risteysalueella, ei tulvaveden ohjausta ole hoidettu asianmukaisella tavalla kaupungin vastuulla olevalta osin.

Perustelut

Lautakunta viittasi yksikön päällikön päätöksessä esitettyyn asiaa koskevaan selvitykseen ja saatuun lisäselvitykseen sekä yhtyi yksikön päällikön asiassa antamaan päätökseen ja sen perusteluihin.

Asiassa ei ole tullut esille mitään sellaista uutta selvitystä, joka antaisi aihetta päätöksen lopputuloksen muuttamiseen.

Kaupunkiympäristön toimialan maankäyttö- ja kaupunkirakenne -palvelukokonaisuuden liikenne- ja katusuunnittelupalvelun suunnitteluyksikön läntiseltä tiimiltä on pyydetty oikaisuvaatimuksen johdosta lisäselvitystä alueen katusuunnittelusta ja sen kehittymisestä sekä noudatetuista käytännöistä eri aikoina.

Saadun selvityksen mukaan Vanha Tapanilantie on näkynyt jo 1700-luvun kartoissa. Sitä ei ole alun perin suunniteltu ja rakennettu liikenneväyläksi nykyisten käytäntöjen mukaan, vaan aina on parannettu vanhaa, olemassa ollutta kulkuväylää. Alue oli ennen Helsingin pitäjää ja liitettiin kaupunkiin vuonna 1946.

Alueen ensimmäinen, tiedossa oleva katusuunnitelma (KAO 11850) on ajalta 3.11.1964. Tämän jälkeen laaditun suunnitelman KAO 11853 mukaan kadulle on rakennettu 1960-luvulla vesijohto, jätevesi ja hulevesi. Suunnitelman KAO 11854 mukaan Vanha Tapanilantie 20:n kohdalla on savikkoa, joten maaperään ei imeydy vettä vaan kuivatus hoidetaan hulevesiviemäreillä. Kaupungin johtokartan mukaan kadulla ja poikkikadulla on nykyaikaiset kuivatusrakenteet. Tontin puolella on jalkakäytävä ja sen pituuskaltevuus selvä, joten saadun selvityksen mukaan karttatarkastelun perusteella kohdassa ei pitäisi esiintyä kadusta johtuvaa kuivatusongelmaa.

Kaupungin yleisten töiden lautakunta on 12.4.1999 § 309 päätöksellään hyväksynyt kadun rakennussuunnitelman asemapiirustuksen (nro 27642/3), joka selvityksen mukaan vastaa nykyisten käytäntöjen mukaista ns. katusuunnitelmaa. Asemapiirustus vastaa myös sisällöltään katusuunnitelmaa ja se on laadittu ja hyväksytty tuolloin noudatetun käytännön mukaan asiallisesti. Asemapiirustusten 27642/8, 20 ja 21 mukaan jalkakäytävä on kallistettu kadun suuntaan ja jalkakäytävän ja kadun tasaus on selvityksen mukaan hyvä ja kadun kuivatusrakenteet suunnitelman mukaan kunnossa ja asianmukaiset.

Saadun selvityksen mukaan kaupungin johtokartasta ei selviä, miten tontin kuivatus on hoidettu, joten ongelma voi selvityksen mukaan olla myös siellä eli kiinteistön puolella.

Yksikön päällikön päätöksen perusteluissa viitattujen, Ilmatieteen laitoksen lausuntoon 11.10.2021, Dnro: 98/410/2021 (Tutkasadeselvitys 21.8.2021 osoitteeseen Vanha Tapanilantie 20, Helsinki) perustuvien säätietojen mukaan vahinkopäivänä 21.8.2021 Suomenlahdelta nousi ukkoskuuroalue jo heti aamusta Itä-Helsingin ylle, josta se aamupäivän aikana levittäytyi Pohjois- ja Länsi-Helsingin ylle. Sateen mukana oli tullut 1-1,5 cm kokoisia rakeita jopa 15-20 minuutin ajan muodostaen yhtenäisiä raepatjoja nurmikoille ja piha-alueille. Selvityksen mukaan raepatja tukkii tehokkaasti viemäriverkoston poistoaukot, jolloin suuriakin vesialueita voi muodostua lyhyessäkin ajassa. Ilmatieteen laitoksen tutkasadeanalyysin perusteella kohdeosoitteessa oli satanut enimmillään 32-37 mm tunnin aikana ja kaikkiaan sade-episodista oli kertynyt alas kohdeosoitteessa noin 40 mm sadetta. Rankin sade oli rajoittunut verrattain pienelle alueelle ja kyseinen tuntisade on ollut poikkeuksellinen. Selvityksen mukaan todennäköisenä voidaan pitää, että osoitteessa Vanha Tapanilantie on tuolloin satanut poikkeuksellinen määrä vettä.

Saatujen selvitysten perusteella todetaan, että kaupungin vastuulle kuuluvalta osin alueen hulevesien ohjaus on suunniteltu kulloinkin voimassa olleita suunnittelukäytäntöjä noudattaen ja asianmukaisesti. Sellaista virhettä, laiminlyöntiä tai huolimattomuutta, joka muodostaisi kaupungille tuottamuksen perusteella vahingonkorvausvastuun, ei ole asiaa selvitettäessä tullut ilmi. Selvitysten mukaan alueella on riittävästi sadevesikaivoja, joissa ei ole havaittu rakenteellista vikaa tai korjaustarvetta. Asiassa ei voida poissulkea myöskään hakijan kiinteistön puolella ja vastuulla olevien hulevesien johtamiseen ja käsittelyyn käytettävien rakenteiden mahdollista myötävaikutusta vahinkojen aiheutumiseen.

Kaupunki pyrkii edelleen selvittämään sitä, onko vastaavanlaisen vahingon riskin vähentämiseksi alueen hulevesien johtamisessa ja käsittelemisessä tulvareititystä parantamalla tehtävissä toimenpiteitä. Selvitystä tehdään yhdessä HSY:n kanssa, jonka vastuulla on yleisillä alueilla sijaitsevien putkitettujen hulevesiviemäriverkostojen runkoviemäreiden suunnittelu, rakentaminen ja ylläpito. Edellä mainituilla ja muutoin yksikön päällikön päätöksessä esitetyillä perusteilla kaupunki kuitenkin katsoo, että hetkellinen runkoviemäreiden täyttyminen poikkeuksellisen sääilmiön seurauksena 21.8.2021 ei ole ollut seurausta kaupungin syyksi luettavasta tuottamuksellisesta toiminnasta eikä kaupunki näin ollen ole asiassa korvausvelvollinen.

Lopputulos

Helsingin kaupunki ei ole vastuussa hakijalle aiheutuneista vahingoista.

Kaupunkiympäristölautakunta katsoi, että lakipalvelut-yksikön päällikön päätöstä ei ole syytä muuttaa.

Sovellettu lainsäädäntö

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §

Maankäyttö- ja rakennuslaki (132/1999) 103 e-f §, 103 h-i §

Helsingin kaupungin rakennusjärjestys 16 §

Pelastuslaki (379/2011) 14 §

Ympäristöministeriön asetus rakennusten kosteusteknisestä toimivuudesta (782/2017) 21 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1-4 §

Presenter information

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski

Ask for more info

Helena Loikkanen, lakimies, puhelin: 09 310 24512

kymp.korvausasiat@hel.fi

Attachments

1. Oikaisuvaatimus 5.4.2022
The attachment will not be published on the internet.
2. Oikaisuvaatimus 5.4.2022, saate
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.