A technical disturbance has downed the City of Helsinki's switchboard, causing calls to drop or not go through. We are working to resolve the problem. We apologize for the inconvenience.

Tupakointikielto, Tyynelänkuja 5, Asunto Oy Tyynelänkuia 5

HEL 2021-012312
More recent handlings
§ 51

Päätös Asunto Oy Tyynelänkuja 5:n tupakointikieltohakemukseen

Yksikön päällikkö

Päätös

Ympäristöterveysyksikön päällikkö päätti määrätä tupakkalain (549/2016) 79 §:n mukaisen tupakointikiellon Asunto Oy Tyynelänkuja 5:n huoneistoparvekkeille.

Päätöksen voimassaoloaika

Päätös on voimassa toistaiseksi.

Päätökseen velvoitetut

Ympäristöterveysyksikön päällikön antama määräys annetaan osoitteessa Tyynelänkuja 5, 00780 Helsinki, kaikkien huoneistojen haltijoille. Huoneiston haltija vastaa siitä, että hänen huoneistossaan noudatetaan ympäristöterveysyksikön päällikön antamaa määräystä.

Hakemus

Hakemus on saapunut viranomaiselle 2.11.2021.

Hakemuksen tekijä

Asunto Oy Tyynelänkuja 5
Y-tunnus 0287139-5

Hakemuksen sisältö

Hakemus koskee Asunto Oy Tyynelänkuja 5:n tupakointikiellon hakemista kaikille huoneistoparvekkeille osoitteessa Tyynelänkuja 5, 00780 Helsinki.

Kuuleminen

Asunto Oy Tyynelänkuja 5 on kuullut huoneistojen haltijoita tupakkalain 79 §:n mukaisesti. Suurin osa vastanneista oli puoltanut tupakointikiellon hakemista. Osa vastanneista oli vastustanut. Vastustaneet olivat perustelleet kantaansa muun muassa nykyisen käytännön riittävyydellä, valvonnan ongelmallisuudella, yksilön valinnanvapaudella, vaikutuksilla naapurisopuun sekä asunnon myyntiin liittyvillä mahdollisilla negatiivisilla vaikutuksilla. Lisäksi oli huomautettu, että tupakointia ei ole koettu häiritsevänä ja että tupakointi voi kiellon myötä siirtyä asuntojen sisätiloihin.

Ympäristöpalvelut on kuullut hallintolain (434/2003) 34 §:n mukaisesti kaikkia tilojen haltijoita (omistaja/vuokraoikeuden tai muun vastaavan perusteella tiloja hallitseva). Kuulemisesta on ilmoitettu viranomaisen verkkosivuilla 26.7.2022. Kuuleminen järjestettiin yleistiedoksiantona, koska kuultavia oli yli 30. Ympäristöpalveluiden kuulemiseen saapui määräaikaan mennessä kaksi vastinetta ja määräajan umpeuduttua yksi. Toisessa määräaikaan mennessä saapuneista vastineista puollettiin ja toisessa vastustettiin tupakointikieltoa. Tupakointikiellon puoltoa perusteltiin muun muassa sillä, että nykytilanteessa tupakansavua kulkeutuu naapuriparvekkeelta oman huoneiston parvekkeelle ja sisälle asuntoon. Vastustamista perusteltiin seuraavilla seikoilla: nykyinen naapurit huomioiva käytäntö on osoittautunut riittäväksi, vuoden 2021 yhtiökokouksen jälkeen ei hallituksen tietoon ole saatettu tupakoinnista todettuja ongelmia taloyhtiössä, tupakointi on kunkin yksilön oma asia, rikkomusten todentaminen ja valvonta ovat muualta saadun palautteen valossa ongelmallisia ja naapuruussuhteita rasittavia, taloyhtiössä ei ole erityisiä tupakointiin varattuja tiloja ja liikuntarajoitteisten henkilöiden pääsy tällaisille tupakointipaikoille olisi lisäksi hankalaa ellei suorastaan mahdotonta. Määräajan umpeutumisen jälkeen saapuneessa vastineessa puollettiin tupakointikieltoa.

Päätöksen perustelut

Tupakkalain 79 §:n 1 momentin mukaan asuntoyhteisö voi hakea kunnalta tupakointikiellon määräämistä asuntoyhteisön rakennuksen huoneistoihin kuuluville parvekkeille, huoneistojen käytössä oleviin ulkotiloihin ja huoneistojen sisätiloihin.

Tupakkalain 79 §:n 2 momentin mukaan kunnan on määrättävä tupakointikielto hakemuksessa tarkoitettuihin tiloihin, jos tiloista voi niiden rakenteiden tai muiden olosuhteiden vuoksi muutoin kuin poikkeuksellisesti kulkeutua tupakansavua toiselle parvekkeelle, toiseen huoneistoon kuuluvan ulkotilan oleskelualueelle tai toisen huoneiston sisätiloihin.

Valtioneuvoston tupakointitiloista ja tupakointikiellon hakemisesta asuntoyhteisöön antaman asetuksen (601/2016) 4 a §:ssä on säädetty siitä, mitä selvityksiä ja liitteitä asuntoyhteisön tupakointikieltoa koskevassa hakemuksessa on oltava.

Asunto Oy Tyynelänkuja 5:een kuuluu kolme vuonna 1982 valmistunutta betonirakenteista asuinrakennusta. A-portaan rakennuksessa on kolme asuinkerrosta ja B - E-portaissa neljä asuinkerrosta. Ilmanvaihtojärjestelmänä on koneellinen poisto ja korvausilmaventtiilit. Huoneistoparvekkeet sijaitsevat pystylinjoissa päällekkäin ja osin myös vierekkäin. Ensimmäisen kerroksen huoneistoissa on terassiparvekkeet, jotka katsotaan myös huoneistoparvekkeiksi. Muista parvekkeista etäällä olevia yksittäisiä huoneistoparvekkeita ei ole. Asuinhuoneiden korvausilmaventtiilejä on parvekkeilla ja parvekelinjojen läheisyydessä samoilla julkisivuilla.

Asunto Oy Tyynelänkuja 5:n huoneistoihin kuuluvat parvekkeet sijaitsevat niin, että tupakansavun on mahdollista kulkeutua parvekkeilta toisille tai korvausilman mukana asuntoihin. Parvekelasitukset eivät myöskään estä savun kulkeutumista parvekkeelta tai parvekkeelle.

Ympäristöterveysyksikön päällikön päätös perustuu tupakkalakiin, jota säädettäessä on otettu huomioon se, että kiellolla puututaan henkilön itsemääräämisoikeuteen, henkilökohtaiseen vapauteen ja yksityiselämän suojaan.

Tupakkalain 79 §:n mukaisen tupakointikiellon määräämiseen ei tarvita aiheutunutta tai todennettua haittaa.

Ympäristöterveysyksikön päällikkö katsoo, ettei kuulemiseen tullut sellaisia vastustavia kannanottoja, joilla olisi vaikutusta tupakointikieltopäätökseen.

Sovelletut säännökset

Tupakkalaki (549/2016) 79, 90 ja 106 §

Valtioneuvoston asetus tupakointitiloista ja tupakointikiellon hakemisesta asuntoyhteisöön (601/2016) 4 a §

Hallintolaki (434/2003) 34 ja 62 §

Toimivaltaperuste

Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto on siirtänyt toimivaltansa tupakkalain 79 §:n mukaisten päätösten antamisesta ympäristöterveysyksikön päällikölle.

Päätöksen perusteena olevat asiakirjat

Tupakointikieltohakemus, yhtiökokouspäätös, lainvoimaisuustodistus, osakeluettelo, julkisivupiirustukset, selvitys ilmanvaihtojärjestelmästä, asunto-osakeyhtiön toimittama kuuleminen ja siihen annetut vastineet, viranomaisen kuulemiskirje, viranomaisen ilmoitus kuulemisesta ja viranomaisen kuulemiseen saapuneet vastineet.

Hakemuksen käsittelymaksu

Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunnan vahvistaman taksan (ympäristö- ja lupajaosto 11.11.2021, § 229) perusteella hakemuksen käsittelystä peritään 611,94 euron maksu. Lasku toimitetaan hakijalle erikseen Helsingin kaupungin taloushallintopalvelusta.

Tiedoksianto

Päätös annetaan tiedoksi hakijalle saantitodistusta vastaan ja tilojen haltijoille hallintolain 62 §:n mukaisena yleistiedoksiantona viranomaisen verkkosivuilla, koska vastaanottajia on yli 30.

Ask for more info

Johanna Salo, ympäristötarkastaja, puhelin: 09 310 20986

johanna.m.salo@hel.fi

Decisionmaker

Heidi Öjst
yksikön päällikkö