Vahingonkorvaus, takaisinsaantivaatimus, henkilövahinko, 17.6.2021, Pohjola Vakuutus

HEL 2021-012866
More recent handlings
§ 11
This decisionmaker is no longer active

Takaisinsaantivaatimus, polkupyörävahinko, Pohjola Vakuutus Oy

Yksikön päällikkö

Päätös

Lakipalvelut-yksikön päällikkö päätti hylätä hakijan takaisinsaantivaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Pohjola Vakuutus Oy hakee kaupungilta 12.11.2021 päivätyllä vaatimuksella takaisinsaantia maksamassaan polkupyörällä tapahtuneessa liukastumisvahingossa. Vaatimuksen mukaan liukastuminen on tapahtunut 17.6.2021 kello 20.00 kevyen liikenteen väylällä hieman ennen Malmin Kalmistontietä äänivallilta valuneeseen liukkaaseen mutaan. Vaatimuksen mukaan hakija on oikeutettu takaisinsaantiin työtapaturma- ja ammattitautilain 270 §:n perusteella. Takaisinsaantivaatimuksessa on vaadittu kaupunkia korvaamaan yhteensä 2 531,71 euroa liukastumisen aiheuttamista kustannuksista.

Kunnossapitolaki edellyttää kaupunkia pitämään kadut liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kunnossapidon tason määräytymisessä otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, säätila ja sen ennakoitavissa olevat muutokset, vuorokaudenaika sekä eri liikennemuotojen tarpeet sekä terveellisyys, liikenneturvallisuus ja liikenteen esteettömyys.

Kunnossapitolaki sallii kunnan antaa tarkempia määräyksiä siitä, miten kadun ja yleisten alueiden kunnossapito talvella, muu kunnossapito ja puhtaanapito ovat laissa asetetut velvollisuudet ja paikalliset olot huomioon ottaen hoidettava. Helsingin kadut ja kevyen liikenteen väylät jaetaan kolmeen hoitoluokkaan katuluokituksen sekä liikenteellisen merkityksen mukaan. Jalankulun ja pyöräilyn väylät luokitellaan pääsääntöisesti ajorataluokan mukaan. Erilliset kevyen liikenteen väylät ja puistokäytävät luokitellaan reittien suhteen yhtenäisesti.

Hakijan merkitsemä vahinkopaikka on kevyen liikenteen väylä, ja sitä kunnossapidetään hoitoluokan I mukaisesti. PV1 luokiteltujen kevyen liikenteen väylien ja alueiden sidottujen pintojen tulee olla vähintään siistejä. Liiskaantunutta tai pinnoille pudonnutta kasvillisuusjätekerrosta sallitaan melko vähän. Puhtaanapitotyöhön sisältyy katu- ja puistoalueiden sidottujen pintojen (asfaltti- ja kivipäällysteiset katualueet, puistokäytävät, aukiot ja torit) harjaus ja pesu sekä jätteiden ja roskien poistaminen ja niiden kuljettaminen vastaanottopaikkaan. Työhön sisältyviä poistettavia jätteitä ja roskia ovat kaikki sidotulle pinnalle jätetyt esineet tai aineet sekä kasvillisuusjätteet. Vaaraa aiheuttavat roskat (lasi, huumeneulat, eläinten raadot yms.) pyritään poistamaan katu- ja puistoalueilta välittömästi. PV1:n laatuvaatimukset ovat voimassa arkisin aikavälillä 8 – 15.

Ilmatieteen laitoksen Malmin lentokentän säämittausasemalla tehdyissä mittauksissa lämpötila on ollut 15,3°C vahingon tapahtuma-aikaan. Sateita ei ole ollut vahinkopäivänä, eikä sitä edeltävän vuorokauden aikana. Sää on ollut poutainen ja aurinko on laskenut Helsingissä kello 22.48.

Vahinkopaikan kunnossapitotoimenpiteistä on pyydetty selvitys alueen kunnossapidosta vastaavalta. Saadun selvityksen mukaan keväisen hiekannoston jälkeen alueen kevyen liikenteen väyliä lakaistaan aina tarvittaessa. Vahinkopaikalta ei ole tullut ilmoituksia, eikä sääolosuhteissa ole tapahtunut mitään sellaista, että olisi tullut ryhtyä ylimääräisiin kunnossapidon toimenpiteisiin.

Alueella työskentelevä lakaisukoneen kuljettaja on tehnyt vahinkopaikan kohdalla rinteeltä valuvasta kosteudesta ilmoituksen työnjohdolle 6.7.2021. Asiakaspalaute kyseisestä kohdasta on tullut kaupungille 8.7.2021 ja korjauspyyntö on annettu eteenpäin heti 9.7.2021. Äänivallilta valunut kosteus ja sen siirtämä maa-aines on valunut kevyen liikenteen väylän reunaan, ei koko väylän leveydelle. Tarvittavat rakenteelliset korjaukset kaupungin toimesta vahinkopaikalle on tehty viikolla 28.

Pelkkä vahinkotapahtuma ei yksinään aiheuta kaupungille korvausvastuuta. Kadun kunnossa- ja puhtaanapitoon liittyvä vahingonkorvausvastuu perustuu lähtökohtaisesti tuottamukseen, eli kadun kunnossapitäjän on vahingonkorvausvastuun syntymiseksi täytynyt syyllistyä johonkin laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys. Kadun kunnossapitäjä vapautuu vahingonkorvausvastuustaan, osoittamalla, että kunnossapito on hoidettu asianmukaisesti. Asianmukaisen kunnossapidon tasoa arvioitaessa otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, vuorokauden aika sekä eri liikennemuotojen tarpeet.

Polkupyörää pidetään tieliikennelaissa ajoneuvona. Tieliikennelain mukaan vaaran ja vahingon välttämiseksi tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta. Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä muut olosuhteet. Ajoneuvo on kyettävä hallitsemaan kaikissa liikennetilanteissa. Vahinkopaikan yhdistetyllä jalankulku- ja pyörätiellä vahinkopaikalla heti tunnelin jälkeen on kaksi 90° mutkaa. Koska kyseinen väylä on yhdistetty, tulee tunnelin lähistöllä noudattaa erityistä varovaisuutta jalankulkijoiden turvallisuus huomioiden.

Kaupungin on mahdotonta pitää kadut reaaliaikaisesti täysin puhtaana esimerkiksi maa-ainesten siirtymisestä. Vahinkoaikaan on vallinnut poutainen kesäsää ja on ollut valoisaa. Märkää mutaa on ollut vain kevyen liikenteen väylän toisessa reunassa, myös vahingonkärsijän oman olosuhdeselvityksen perusteella, joten toista ajolinjaa noudattaen se olisi ollut väistettävissä. Siirtynyt maa-aines on sää- ja keliolosuhteiden puolesta ollut havaittavissa ja varovaisuutta noudattaen vahinko olisi ollut vältettävissä.

Asiassa saatujen selvitysten perusteella vahinkoaikaan vallinneet sääolot ja suoritetut kunnossapidon toimenpiteet huomioiden kaupunki katsoo toimineensa huolellisesti ja asetettujen laatuvaatimusten mukaisesti. Kaupunki on ryhtynyt toimenpiteisiin mahdollisimman nopeasti havaittuaan kosteuden valumisen äänivallilta. Kaupungille ei ole tullut muita ilmoituksia vahinkopaikan puutteista ennen vahinkotapahtumaa. Edellisten perusteella kaupunki ei katso laiminlyöneensä kunnossapitolain mukaisia tehtäviään, eikä näin ollen ole asiassa korvausvelvollinen.

Sovelletut oikeusohjeet

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1–4 §, 14 §

Tieliikennelaki (729/2018) 3 §, 5 §

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan päätös 30.12.2020 § 53

Ask for more info

Marjo Laine, valmistelija, puhelin: 09 310 38506

kymp.korvausasiat@hel.fi

Decisionmaker

Kaisu Tähtinen
yksikön päällikkö