A technical disturbance has downed the City of Helsinki's switchboard, causing calls to drop or not go through. We are working to resolve the problem. We apologize for the inconvenience.

Vahingonkorvaus, takaisinsaantivaatimus, henkilövahinko, 27.2.2021, Keskinäinen Vakuutusyhtiö Fennia, Intrum Oy

HEL 2021-013888
More recent handlings
§ 9
This decisionmaker is no longer active

Takaisinsaantivaatimus, liukastuminen, Intrum Oy/ Keskinäinen Vakuutusyhtiö Fennia

Hallintopäällikkö

Päätös

Kaupunkiympäristön toimialan hallintopäällikkö päätti hylätä hakijan takaisinsaantivaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Intrum Oy hakee Keskinäinen Vakuutusyhtiö Fennian puolesta takaisinsaantia tämän maksamassa liukastumisvahingossa toimeksiannolla numero 875580, vahinkonumerolla 1611404. Vaatimus koskee 27.2.2021 kello 10.30 sattunutta liukastumista jäisen ja osittain hiekoittamattoman kävelytien alussa. Kävelytie erkaantuu Sorolantiestä. Takaisinsaantivaatimuksessa on vaadittu kaupunkia korvaamaan yhteensä 8 206,85 euroa liukastumisen aiheuttamista kustannuksista. Vaatimuksen mukaan hakija on oikeutettu takaisinsaantiin vakuutussopimuslain 75 §:n perusteella.

Kunnossapitolaki edellyttää kaupunkia pitämään kadut liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kunnossapidon tason määräytymisessä otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, säätila ja sen ennakoitavissa olevat muutokset, vuorokaudenaika sekä eri liikennemuotojen tarpeet sekä terveellisyys, liikenneturvallisuus ja liikenteen esteettömyys.

Kunnossapitolaki sallii kunnan antaa tarkempia määräyksiä siitä, miten kadun ja yleisten alueiden kunnossapito talvella on laissa asetetut velvollisuudet ja paikalliset olot huomioon ottaen hoidettava. Helsingissä talvihoidon piiriin kuuluvat alueet on jaettu kunnossapitoluokkiin liikenteellisen merkityksen mukaan.

Vahinko on tapahtunut lähimetsässä sijaitsevalla kivituhkapintaisella kevyen liikenteen väylällä.

Katujen kunnossapitolaki velvoittaa talvikunnossapitämään ainoastaan katualueet. Puistot ja näihin verrattavat yleiset alueet on pidettävä käyttötarkoituksen vaatimassa kunnossa. Niiden talvikunnossapitoon laki ei kuitenkaan velvoita. Helsingissä osaa puistokäytäviä kuitenkin talvikunnossapidetään perustellusti. Vahingonkärsijän käyttämä reitti kuuluu talvikunnossapidon alaisiin alueisiin.

Vahinkopaikka kuuluu hoitoluokkaan II, joilta poistetaan lumi, sohjo ja jää niin, ettei synny liikennettä haittaavaa epätasaisuutta. Liukkaus torjutaan heti I luokan väylien jälkeen. II luokan kevyenliikenteenväylän aurauksen lähtökynnys on 5 cm lunta. Toimenpideaika on neljä tuntia, kuitenkin niin, että yöllä satanut lumi poistetaan kello 10 mennessä. Toimenpideaika alkaa siitä, kun säätilassa tapahtunut muutos aiheuttaa liukkauden tuntuvan lisääntymisen tai lumisade on päättynyt ja se on ylittänyt 5 cm kynnyksen.

Forecan Helsinki-Vantaan säämittausasemalla tehdyissä mittauksissa lämpötila on pysytellyt plussan puolella jo kaksi vuorokautta ennen vahinkoa. Vahinkopäivänä, vahingon tapahtuma-aikaan on lämpötila ollut 1,2 astetta. Lämpötila oli aamusta käynyt nollan tuntumassa 0,2 asteessa ja sen jälkeen lähtenyt nousuun. Sateita oli mitattu vahinkoa edeltävänä päivänä 0,5 mm vedeksi muunnettuna. Lumensyvyys on vahinkoaamuna ollut 31 senttimetriä.

Hakijan vaatimuksen johdosta asiassa on pyydetty selvitys alueen kunnossapidosta vastaavalta. Tiedot perustuvat kunnossapidon suorittajan päiväkohtaisiin päiväkirjamerkintöihin. Selvityksen mukaan alueella oli suoritettu hiekoitus edellisen kerran ennen vahinkoa 25.2.2021 kello 8.17. Hiekoituksen jälkeen on sadetta mitattu vahinkoa edeltävänä päivänä 0,5 mm vedeksi muunnettuna. Sade on kuitenkin ollut niin vähäistä, ettei aurauskynnys ole ylittynyt. Säätilassa ei ole tapahtunut muutakaan sellaista muutosta, joka olisi antanut aihetta ryhtyä ylimääräisiin kunnossapidon toimenpiteisiin.

Liukkauden torjuntaa ei ole mahdollista toteuttaa siten, että käytävien mitkään osat eivät koskaan olisi liukkaat. Hiekoituksella ei aina voida täysin estää jään aiheuttamaa liukkautta siinäkään tapauksessa, että kunnossapito on ollut asianmukaisella ja kunnossapitolain edellyttämällä tasolla. Aina on jokin kohta, johon on mahdollista liukastua. Kulkijan tulee ottaa olosuhteet huomioon ja noudattaa huolellisuutta ja varovaisuutta talvella liikkuessaan (Vakuutuslautakunnan ratkaisu FINE-001397).

Kadun käyttäjät voivat omilla toimillaan pienentää onnettomuusriskiään varautumalla keliolosuhteiden muutoksiin ja ottamalla ne riittävästi liikkumisessaan huomioon. On yleistä tietoa, että keväisin ja kevättalvisin saattaa päivän auringonpaisteen ja yöpakkasen jäljiltä paikoin olla satunnaisia liukkaita kohtia siitä huolimatta, että kunnossapidon taso on ollut normien mukainen. Talven 2020-2021 runsaslumisuus huomioiden kulkijan olisi tullut noudattaa erityistä huolellisuutta liikkuessaan.

Tässä tapauksessa kaupungin puolelta ei ole todettavissa laiminlyöntiä, tahallisuutta tai tuottamusta. Kaupungin puolelta ei ole todettavissa ainakaan sellaista törkeää tuottamusta, johon takaisinsaantivaatimuksessa viitataan vakuutussopimuslain 75 §:n perusteella. Asiassa saatujen selvitysten perusteella liukkaudentorjunta on ennen vahinkoa tehty Helsingin kaupungin normien mukaisesti. Kaupunki ei katso laiminlyöneensä kunnossapitolain mukaisia tehtäviään, eikä näin ollen ole asiassa korvausvelvollinen.

Sovelletut oikeusohjeet

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1–4 §, 14 §

Vakuutussopimuslaki 75 §

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan päätös 30.12.2020 § 53

Ask for more info

Marjo Laine, valmistelija, puhelin: 09 310 38506

kymp.korvausasiat@hel.fi

Decisionmaker

Mikko Ravantti
hallintopäällikkö