Hankinta, Kaarelan alueurakka 2022-2027, kaupunkiympäristön toimiala

HEL 2022-001014
More recent handlings
§ 115

Kaarelan alueurakan 1.10.2022 - 30.9.2027 lisätyövarauksen korottaminen

Päätös

Rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuuden tekninen johtaja päätti korottaa yleisten alueiden kunnossapidon Kaarelan alueurakan lisätyövarausta enintään 1 600 000 eurolla (alv. 0 %) siten, että lisätyövaraus on koko urakan ajalle 2022–2027 yhteensä 4 000 000 euroa (alv. 0 %).

Päätöksen perustelut

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti 19.5.2022 hyväksyä Viherpalvelut Hyvönen Oy:n tarjouksen kokonaistaloudellisesti edullisimpana ja oikeutti infrapäällikön allekirjoittamaan Kaarelan alueurakkaa koskevan sopimuksen sekä tekemään siihen tarvittaessa vähäisiä teknisiä korjauksia ja tarkennuksia. Hankinta on määräaikainen 1.10.2022 - 30.9.2027 ajalle. Hankinnan arvo on 7 990 900,49 euroa. Päätöksessä ei määritelty lisätyövarausta.

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto hylkäsi Infraroad Oy:n tarjouksen, koska se ei täytä tarjouksen sisällölle asetettuja vähimmäisvaatimuksia. Avainhenkilön referensseissä ei ollut viherkunnossapidon kokemusta riittävästi.

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti 17.11.2022 oikeuttaa yleiset alueet palvelun käyttämään Kaarelan alueurakassa mahdollisesti tuleviin lisätöihin 2 400 000 euroa (alv. 0 %). Yhteensä hankinnan arvoksi muodostuu 10 390 900,46 euroa (alv. 0 %).

Lisätyövarauksen korotustarve

Nykyiseen lisämäärärahan tarpeeseen vaikuttaa poikkeuksellisen runsasluminen talvikausi 2023–2024 yhteiskustannuksiltaan 359 152 euroa. Talven lisätyötilaukset sisältävät kaiken lumenkuljetuksen, lumenajomatkan muutoksen, hiekoitushiekan logistiset kustannukset, sekä lumen yksikköhinnan tarkistamisen.

Lisätyövarauksen korotustarpeeseen vaikuttavat myös Malminkartanon ja Kannelmäen kaupunkiuudistusalueisiin kohdistuvat viihtyisyyttä parantavat lisätyöt, joita varten on siirretty investoinneista Yleisten alueiden kunnossapitoyksikön budjettiin 100 000 euroa vuonna 2025. Tämä kohdistuu suoraan Kaarelan alueurakan kunnossapitosopimuksen lisätyövaraukseen.

Vuonna 2025 investoinneista siirtyi kunnossapitoyksikön käyttötalouden budjettiin 117 000 euroa erilaisiin puistojen pieniin peruskorjauksiin. Myös nämä kustannukset kohdistuvat sopimuksen lisätyövaraukseen. Lisäksi vuonna 2025 on teetetty enemmän erilaisia viheralueiden korjaustöitä korjausvelan pienentämiseksi. Näitä töitä on teetetty myös Kaarelan alueurakan kunnossapitosopimuksen lisätöinä.

Lisätyövarauksen korotustarpeeseen vaikuttaa myös kasvaneiden pinta-alojen ja määrien muutokset, mikä aiheuttaa vuosittaisia lisätyökustannuksia. Erityisesti Kuninkaantammen ja Honkasuon aluerakentamiskohteista valmistuu vielä loppu-urakan aikana useita puisto- ja katukohteita kunnossapidettäväksi.

Kyseisellä 1 600 000 euron (alv. 0 %) korotuksella varaudutaan sopimuskauden loppuajan lisätyökustannuksiin, ennalta-arvaamattomiin talviolosuhteista johtuviin kustannuksiin sekä tuleviin urakkahinnan indeksitarkistuksiin.

  • Lisä- ja muutostöitä tilattu 2022-2023: 269 476 euroa alv. 0 %
  • Lisä- ja muutostöitä tilattu 2023-2024: 912 943 euroa alv. 0 %
  • Lisä- ja muutostöitä tilattu 2024-2025: 770 338 euroa alv. 0 %

Lisätyövarauksen alaisia töitä on tähän mennessä laskutettu (10.2022 - 11.2025) yhteensä 1 952 757 euroa.

Sovelletut säännökset

Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) ”hankintalaki” 136 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaan hankintasopimusta voidaan muuttaa ilman uutta hankintamenettelyä, jos alkuperäisen sopimuskumppanin on tarpeen tehdä lisätöitä tai -palveluja, jotka eivät sisältyneet alkuperäiseen sopimukseen, ja jos sopimuskumppanin vaihtaminen ei ole mahdollista taloudellisista tai teknisistä syistä ja aiheuttaisi merkittävää haittaa tai kustannusten merkittävää päällekkäisyyttä hankintayksikölle.

Hankintalain 136 §:n 3 momentin mukaan 2 momentin 2 kohdassa tarkoitetun muutoksen arvo ei saa olla enemmän kuin 50 prosenttia alkuperäisen sopimuksen arvosta. Jos 2 momentin 2 kohdassa tarkoitettuja muutoksia tehdään peräkkäin useampia, arvioidaan jokaista muutosta itsenäisenä. Tällaisten muutosten tavoitteena ei saa olla tämän lain säännösten kiertäminen.

Viranhaltijan toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen (Kylk 28.1.2025 § 43) mukaan hankintalain 136 §:n mukaisissa sopimusmuutoksissa hankintavaltuus määräytyy lisätilausten tai sopimusmuutosten yhteenlasketun arvon perusteella, eikä hankinnan yhteenlasketun kokonaisarvon mukaisesti (alkuperäinen hankinta ja siihen liittyvät tilaukset yhteensä). Toimialajohtaja, maankäyttöjohtaja, tekninen johtaja, asiakkuusjohtaja tai yhteisten palvelujen johtaja voi päättää edellä mainituista lisätilauksista ja sopimusmuutoksista myös niissä tapauksissa, joissa päätösvalta lisätöiden yhteenlasketun arvon perusteella kuuluisi kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaostolle.

Kyseisen kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen mukaan Rakennukset ja yleiset alueet-palvelukokonaisuuden teknisellä johtajalla on hankintavaltuudet enintään 3 000 000 euron suuruisiin hankintoihin. Näin ollen tekninen johtaja on toimintavaltainen päättämään sopimusmuutoksesta.

This decision was published on 11.11.2025

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Decisionmaker

Name
Kari Pudas

Title
Tekninen johtaja

Ask for more info

Attachments

1. Ryja 17.11.2022 § 124
The attachment will not be published on the internet.
2. Ryja 19.5.2022 § 59
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.