A technical disturbance has downed the City of Helsinki's switchboard, causing calls to drop or not go through. We are working to resolve the problem. We apologize for the inconvenience.

Poikkeaminen, Tammisalo

HEL 2022-003400
More recent handlings
§ 114

Tammisalo, Mäntypaadentie, poikkeamishakemus

Maankäyttöjohtaja

Päätös

Maankäyttöjohtaja päätti hyväksyä 44. kaupunginosan (Tammisalo) korttelin ********** koskevan poikkeamishakemuksen. Hakemuksen mukainen hanke edellyttää poikkeamista asemakaavasta nro 2986 seuraavasti:

  • Tehokkuusluku saa nousta luvusta e=0,25 lukuun e=0,30, jolloin uusi rakennusoikeus on 186 k-m², asemakaavan mukaan 155 k-m², ylitys 31 k-m² (20 %).
  • Tontille saa rakentaa asuinrakennukseen liittyviä lämmöneristämättömiä, lasitettuja terasseja, varastotiloja ja autokatoksia 30 k-m² verran.
  • Rakennuksen pohjoissivu saa olla naapurin tontin rajasta 4 m, asemakaavan mukaan 6 m, ja rakennuksen pohjoisnurkka saa olla 2 m naapuritontin kirvesvarren rajasta.

Maankäyttöjohtaja päätti myöntää poikkeamisen seuraavilla ehdoilla:

  • Tontilla olevaa puustoa tulee säilyttää siltä osin kuin se on mahdollista.
  • Rakennusten ja kadun välinen istutettavan alueen osa tulee säilyttää ja istuttaa puin ja pensain välttämättömiä kulkuteitä lukuun ottamatta. Tontin istutettavalle alueen osalle sijoittuva ajoyhteys saa olla enimmillään 3,5 metrin levyinen.

Maksu

1 297 euroa

Hakija

**********

Rakennuspaikka

44. kaupunginosa (Tammisalo) kortteli **********

Hakemus

Hakija hakee lupaa asuinrakennuksen (186 k-m²) ja autokatoksen, varaston ja terassin (lisäkerrosala 30 k-m², 16 %) rakentamiseen poiketen voimassa olevasta asemakaavasta nro 2986 siten, että
- rakentamistehokkuus on e = 0,30, jolloin rakennusoikeus 0,3 x 619 m2= 186 k-m².
- lisärakennusoikeus on 16 % x 186 k-m² = 30 k-m².
- rakennuksen pohjoissivu sijoittuu lähimmillään 4 m päähän pohjoispuolen rajasta ja rakennuksen pohjoisnurkka vähintään 2 m naapuritontin kirvesvarresta (on naapurin suostumus).

Hakija perustelee hakemustaan sillä, että alkuperäisen asemakaavan tekemisen jälkeen asumiseen liittyvien teknisten tilojen ja asumisen aputilojen tilatarpeiden määrä ja mitoitus ovat kasvaneet. Nämä kaikki autotalleineen on sijoitettu varsinaiseen rakennusoikeuteen. Edelleen hakija toteaa, että asumisen päätilojen mitoitusstandardit ovat kasvaneet ja että rakentamistehokkuuden nostolle on Tammisalossa noudatettava käytäntö vanhentuneen kaavan alueella (kaupunkisuunnittelulautakunnan hyväksymät Tammisalon asemakaavan muutosperiaatteet). Rakennusalueen rajojen ylitystä perustellaan tehokkuuden noston kasvattaman rakennusmassan mahduttamisella tontille.

Säännökset, joista poiketaan

Haettu toimenpide on vastoin voimassa olevaa asemakaavaa ja siten vastoin maankäyttö- ja rakennuslain 58 §:n 1 momenttia.

Lähtötiedot

Rakennuspaikka sijaitsee alueella, jolla on voimassa 15.5.1951 vahvistettu asemakaava nro 2986. Asemakaavan mukaan rakennuspaikalle saa rakentaa enintään 2-kerroksisia, enintään 8 m korkeita asuinrakennuksia ja niitä varten tarpeellisia, enintään 4 m korkeita talousrakennuksia. Tontin pinta-alasta saa käyttää rakentamiseen enintään 1/8 (vastaa tonttitehokkuutta e=0,25). Asuinrakennus on sijoitettava vähintään 6 metrin ja talousrakennus vähintään 5 metrin etäisyydelle naapuritontin tai puiston puoleisesta rajasta.

Helsingin yleiskaavassa 2016 rakennuspaikka on osoitettu Asuntovaltainen alueeksi (A4), jota kehitetään pääasiassa asumisen, puistojen, virkistys- ja liikuntapalvelujen sekä lähipalvelujen käyttöön. Korttelitehokkuus on pääasiassa alle 0,4. Alueen pinta-alasta keskimäärin 70 % tai enemmän on korttelimaata.

Kaupunkisuunnittelulautakunta hyväksyi 23.4.2013 Tammisalon asemakaavan muutosperiaatteet.

Tällä hetkellä tontti on rakentamaton.

Osallisten kuuleminen ja lausunnot

Hakemuksesta on tiedotettu naapureille kaupunkiympäristön toimialan asemakaavoitus -palvelun kirjeellä (7.6.2022). Heille on varattu tilaisuus kirjallisen muistutuksen tekemiseen. Laajempi kuuleminen ei ole tarpeen, esim. koska poikkeamisella ei ole vaikutuksia laajemmalle.

Muistutuksia saatiin 2 kpl.

Muistuttajan mielestä rakennuksen korkeus tulee olla samalla tasolla kuin muut ympäristön vanhat talot ja rakennus tulisi sen tähden rakentaa osittain maan alle niin kuin ympäristössä olevat omakotitalot. Maapohja ei saa nousta nykyisestä. Hakijoiden rakennuttamasta asuinrakennuksesta viereiselle tontille tuli muihin taloihin ja ympäristöön nähden kohtuuttoman korkea, kun maanpintaa nostettiin alkuperäisestä. Muistuttajan mielestä tontin lisärakentamisoikeutta (+30 k-m²) ei tulee myöntää, sillä tontin pienuudesta johtuen siitä tulisi liian ahdas eikä siten sovi nykyiseen väljään ympäristöön. Etäisyydet tulee toteuttaa asemakaavan mukaisesti (6 m).

Tammisaloseura toteaa muistutuksessaan, että se suhtautuu kielteisesti rakennuksen ja naapuritontin rajan minimietäisyyden vähentämiseen, 2 m:iin. Tammisalossa tullaan jatkossakin lohkomaan tontteja ja siksi yhdenvertaisuuden vuoksi 2 m rajaetäisyydestä voi muodostua uusi käytäntö, jos se hyväksytään. Seura katsoo, että 2 m etäisyys heikentää Tammisalon ilmettä väljänä puutarhakaupunginosana. Se on myös omiaan aiheuttamaan riitoja uudisrakentajien ja nykyisten asukkaiden välillä. Yllä olevaan perustuen Tammisaloseura katsoo, ettei suunnitelma täytä Tammisalon aluesuunnitelman 2012–2027 vaatimuksia puutarhakaupunkimaisuudesta ja vaarantaa nykyisten ja tulevien asukkaiden yhdenvertaisuutta rakentamisessa.

Hakijalle on annettu tilaisuus antaa selityksensä annetuista muistutuksista ja lausunnoista. Hakija ilmoittaa vastineessaan, että rakennus on hyvin huolellisesti istutettu ympäristön maanpinnat ja naapurirakennusten korkeusasemat ja niiden korkeudet huomioiden. Pintavaaituksella on saatu suunnittelua varten tieto naapuritonttien lähialueen korkeusasemasta ja kadun sekä jalkakäytävän korkeusasemasta. Rakennuksen alakerta uppoaa käytännössä rinteeseen ja nykyistä maanpintaa alemmaksi, siis naapurin näkemyksen mukaisesti. Rakennuksen kaikki rakenteet ovat selvästi yli 6 m päässä naapurin rajasta, varsinainen rakennusmassa on noin 12 m päässä.

Vastineessa Tammisaloseura ry:n muistutukseen hakija ilmoittaa, että pihaportaan etäisyys naapuritontin (Mäntypaadentie 14b) kirvesvarresta on 2 m, rakennukseen kytketyn 1-kerroksisen varasto-osan etäisyys 3 m ja varsinaisen rakennusmassan etäisyys noin 4,5 m. Etäisyys kirvesvarresta täyttää ne ohjeet, mitä Tammisalon asemakaavan muutosperiaatteissa todetaan etäisyydestä naapuritontin kirvesvarteen. Kirvesvarren toisella puolella on puistoaluetta, joten rakennuksen sijainti on puutarhakaupunkimaisen väljä.

Hakemuksesta ei pyydetty lausuntoja.

Päätöksen perustelut

Haettu toimenpide voidaan toteuttaa, koska suunnitelmat ovat laadukkaat ja pääperiaatteissaan Tammisalon pientaloalueen asemakaavojen mukaiset. Tonttikohtaisen rakentamistehokkuuden kasvattaminen sopii alueen nykyiseen kaupunkikuvaan ja tukee tontin tarkoituksenmukaista käyttöä. Tontilla voimassa oleva asemakaava on huomattavan vanha (vahvistunut vuonna 1951) ja sen jälkeen yleinen rakentamistapa ja myöhempien kaavojen periaatteet ovat Tammisalossa muuttuneet ja uusimmissa asemakaavoissa on tehty vastaavanlaisia tehokkuuden nostoja. Tehokkuusluvun nosto ja alueen kaupunkirakennetta maltillisesti tiivistävä rakentaminen edistävät voimassa olevan yleiskaavan tavoitteita.

Lisärakennusoikeus, 30 k-m², lämmöneristämättömiä lasitettujen terasseja, varastotilojen ja autokatosta varten voidaan myöntää, koska ratkaisu vastaa alueella yleisesti myöhemmissä asemakaavoissa noudatettua periaatetta.

Tonttitehokkuuden nosto tehokkuuteen e=0,3 tiivistää jonkin verran tontin rakennetta. Etäisyytenä naapuritonttien rajoista on siten järkevää käyttää myös laajemmin muualla Helsingin alueella käytettyä 4 m:n etäisyyttä tontin rajasta. Ns. kirveen varren kohdalla 2 m:n etäisyys tontista on perusteltua, koska kirveenvarsiosuutta käytetään ajoyhteytenä, eikä lähemmäs rakentaminen esimerkiksi varjosta naapuritontin oleskelualuetta. Sijoittamalla rakennus lähemmäs pohjois- ja itärajaa on tontille saatu väljemmät ja yhtenäisemmät istutus- ja oleskelualueet. Asemakaavan mukainen istutettava alue Mäntypaadentien varressa on ajoyhteyttä lukuun ottamatta myös kokonaan rakentamaton. Poikkeamispäätöksen mukaan ajoyhteys saa olla enintään 3,5 metriä leveä. Tontilla olemassa olevan puuston säilyttäminen vahvistaa Tammisalon kaupunkikuvaa puutarhakaupunginosana.

Poikkeamisen erityinen syy on tontin tarkoituksenmukainen käyttö.

Haettu toimenpide ei päätöksessä asetetuin ehdoin aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle taikka alueiden käytön muulle järjestämiselle, eikä vaikeuta luonnonsuojelun taikka rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista. Haettu toimenpide ei myöskään johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen eikä muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.

Sovelletut oikeusohjeet

Maankäyttö- ja rakennuslaki 58 § 1 mom, 145, 171, 173 ja 174 §

Maankäyttö- ja rakennusasetus 85 ja 86 §

Hallintosääntö 16 luku 5 § kohta 3a

Rakennusvalvontataksa 2022, 6 §

Voimassaolo ja jatkotoimenpiteet

Ennen mahdolliseen rakennustoimenpiteeseen ryhtymistä on saatava rakennuslupa, mikäli sellaista edellytetään. Rakennus- tai muu mahdollisesti vaadittava lupa on haettava kahden vuoden kuluessa poikkeamispäätöksen lainvoimaisuudesta lukien. Lupahakemukseen on liitettävä tämä päätös lainvoimaisuustodistuksineen.

Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeisenä arkityöpäivänä, jolloin sen katsotaan tulleen asianosaisen tietoon. Julkipanopäivä vastaa pöytäkirjan nähtävilläolopäivää. Päätöksen valitusaika päättyy 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Ask for more info

Pirjo Ruotsalainen, suunnittelija, puhelin: 09 310 37277

pirjo.ruotsalainen@hel.fi

Marjo Vänskä, arkkitehti, puhelin: 09 310 21301

marjo.vanska@hel.fi

Decisionmaker

Rikhard Manninen
maankäyttöjohtaja

Attachments

3. Asemakaavaotepdf
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.