Kuuleminen, elintarvikelaki 55 §, Helsingin Meat Shop Oy

HEL 2022-003453
More recent handlings
Case 7. / 149 §

Elintarvikelain 55 §:n mukaisen määräyksen antaminen ja uhkasakon asettaminen Helsingin Meat Shop Oy:lle

Environment and Permits Sub-committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti seuraavaa koskien Helsingin Meat Shop Oy:n elintarvikelainsäädännön vastaista toimintaa.

Toimija

Helsingin Meat Shop Oy Mäntykuja 5, 02400 Kirkkonummi, y-tunnus 3235611-6

Elintarvikehuoneisto

Helsingin Meat Shop, Kastelholmantie 2, 00900 Helsinki

Päävelvoitteet

1. Siivousvälineille tulee olla erillinen siivousvälinevarasto, jossa on vesipiste ja kaatoallas.
2. Henkilökunnan vaatteille on järjestettävä vaatesäilytys. Vaatesäilytys ei saa sijaita avoimessa naulakossa myyntitilassa eikä avoimessa naulakossa muussa sellaisessa paikassa, jonka läheisyydessä käsitellään pakkaamattomia elintarvikkeita.
3. Myymälän keskeneräiset seinäpinnat on käsiteltävä helposti puhtaana pidettäviksi.
4. Palvelumyyntitiskillä on annettava kuluttajille myynnissä olevista naudanlihoista ja naudanlihaa sisältävistä jauhelihoista Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 1760/2000 13 artiklan 2a kohdan edellyttämä erätieto eli viitenumero tai -koodi, joka osoittaa lihan ja eläimen/ eläinten välisen yhteyden.

Uhkasakon asettaminen

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti asettaa elintarvikelain (297/2021) 68 §:n nojalla päävelvoitteet (määräykset) tehosteeksi uhkasakot seuraavasti:

1. määräyksen tehosteeksi 3000 euroa
2. määräyksen tehosteeksi 2500 euroa
3. määräyksen tehosteeksi 2500 euroa
4. määräyksen tehosteeksi 2000 euroa

Uhkasakkojen yhteismäärä on 10 000 euroa.

Uhkasakko voidaan tuomita uhkasakkolain (1113/1991) 10 §:n nojalla maksettavaksi, jos päävelvoitetta ei ole noudatettu eikä noudattamatta jättämiseen ole pätevää syytä.

Määräaika

Määräystä on noudatettava 1.10.2022 mennessä.

Täytäntöönpano

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti elintarvikelain 78 §:n nojalla, että tätä päätöstä on noudatettava mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta, jollei valitusviranomainen toisin määrää.

Asiaan liittyvät taustatiedot

Elintarviketurvallisuusyksikön päällikkö antoi Helsingin Meat Shop Oy:lle 5.4.2022 seuraavan elintarvikelain 55 §:n mukaisen määräyksen (liite 1):
1. Lihakylmiö tulee varustaa lattiakaivolla
2. Siivousvälineille tulee olla erillinen siivousvälinevarasto, jossa on vesipiste ja kaatoallas.
3. Henkilökunnan vaatteille tulee olla vaatesäilytysratkaisu, esimerkiksi kaapit
4. Jauhelihamylly tulee puhdistaa käytön jälkeen päivittäin.
5. Palvelumyyntitiskillä myynnissä olevista naudanlihoista ja naudanlihaa sisältävistä jauhelihoista on annettava Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 1760/2000 13 ja 14 artiklan sekä komission antaman asetuksen (EY) N:o 1275/2007 1 artiklan 4 kohdan edellyttämät tiedot kuluttajille

Määräystä tuli noudattaa 2.5.2022 mennessä. Elintarviketurvallisuusyksikön päällikön antaman määräyksen noudattamisen todentamiseksi elintarvikehuoneistoon tehtiin tarkastus 18.5.2022 (liite 2). Tarkastuksessa todettiin, että määräystä ei ole kaikilta osin noudatettu. Tarkastuksella havaittiin, että myymälässä on tehty remonttia, joka oli vielä kesken ja myyntitilassa oli vielä käsittelemätöntä seinäpintaa ja johtoja roikkui seinästä ja katosta, remontin valmistumiselle ei ollut vielä aikataulua. Lihakylmiön lattiaan oli asennettu laatat. Lattia puhdistetaan mopilla, lisäksi mahdollisuus tarvittaessa suihkuttaa letkulla vettä lihakylmiöön, kuivaus mopilla. Tarkastushetkellä kylmiö oli siisti. Siivousvälineille ei ollut siivousvälinetilaa eikä pitkävartisille siivousvälineille ollut pidikkeitä. Muiden toimijoiden kanssa yhteinen siivousvälinetila on suunniteltu tehtävän tiloissa olevaan vanhaan keittiöön, jossa on vesipiste. Rakentamisesta ei ollut vielä mitään aikataulua. Henkilökunnan vaatteille oli naulakko myyntitiskin yhteydessä. Jauhelihamylly puhdistetaan päivittäin työpäivän päätteeksi. Palvelumyynnissä myytävien lihatuotteiden alkuperämaat oli ilmoitettu, mutta naudanlihan ja naudanlihaa sisältävien jauhelihojen erityislainsäädännön edellyttämiä erätietoja ei ollut ilmoitettu.

Koska Helsingin Meat Shop Oy ei ole noudattanut elintarviketurvallisuusyksikön päällikön sille asettamaa määräystä, asia on tarpeen saattaa kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston käsiteltäväksi päävelvoitteen uudistamiseksi sekä määräajan ja uhkasakon asettamiseksi. Uhkasakon asettaminen kuuluu kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston toimivaltaan.

Kuuleminen

Helsingin Meat Shop Oy:tä on kuultu elintarvikelain 55 §:n mukaisen määräyksen antamisesta, asetettavasta määräajasta sekä uhkasakosta 15.6.2022 päivätyllä kirjeellä (liite 3).

Toimija on antanut vastineen (liite 4) 28.6.2022. Vastineessa toimija ilmoittaa, että saisivat mahdollisesti lokakuun alkuun mennessä korjattua epäkohdat.

Perustelut

Ympäristöpalvelut on todennut Helsingin Meat Shop Oy:n elintarvikehuoneistoon tehdyllä tarkastuksella, että toimija ei ole korjannut kaikkia tarkastuksilla havaittuja epäkohtia. Koska Helsingin Meat Shop Oy ei ole itse ryhtynyt toimenpiteisiin huoneistossa havaittujen epäkohtien korjaamiseksi kehotuksista ja määräyksestä huolimatta, on epäkohtien korjaamiseksi tarpeen antaa elintarvikelain 55 §:ssä tarkoitettu määräys uhkasakolla tehostettuna.

Elintarvikelain 55 §:n mukaan valvontaviranomainen voi määrätä toimijan korjaamaan epäkohdan, jos:
1) elintarvike tai elintarvikekontaktimateriaali, elintarvikehuoneisto tai alkutuotantopaikka taikka elintarvike- tai kontaktimateriaalitoiminta voi aiheuttaa vaaraa ihmisen terveydelle tai ne ovat muutoin elintarvikesäännösten vastaisia; tai
2) elintarvikkeesta tai elintarvikekontaktimateriaalista annetut tiedot voivat aiheuttaa vaaraa ihmisen terveydelle tai johtaa kuluttajaa harhaan. Elintarvikesäännösten vastaisuus on määrättävä korjattavaksi välittömästi tai valvontaviranomaisen asettamassa määräajassa.

Elintarvikelain 6 § mukaan elintarvikealan toimijan on huolehdittava toiminnassaan siitä, että elintarvikkeet ovat kemiallisilta, fysikaalisilta, mikrobiologisilta ja terveydellisiltä ominaisuuksiltaan sellaisia, että ne ovat ihmisravinnoksi soveltuvia eivätkä aiheuta vaaraa ihmisen terveydelle. Edellä 1 momentissa säädetyn lisäksi elintarviketoiminnan on oltava sellaista, että tuotettavien, valmistettavien, säilytettävien tai käsiteltävien elintarvikkeiden turvallisuus ei vaarannu ja että elintarviketoiminta myös muutoin täyttää elintarvikesäännösten mukaiset vaatimukset.

Euroopan parlamentin ja neuvoston (852/2004) elintarvikehygieniasta antaman asetuksen liitteen II luvun II kohdan 1 mukaan elintarvikkeiden valmistuksessa, käsittelyssä tai jalostuksessa käytettävät tilat on suunniteltava ja sijoiteltava niin, että niissä voidaan noudattaa hyvää elintarvikehygieniakäytäntöä ja ehkäistä saastuminen eri toimien välillä ja niiden aikana. Erityisesti:
b) seinäpinnat on pidettävä hyvässä kunnossa, ja niiden on oltava helposti puhdistettavat ja tarvittaessa desinfioitavat. Tämä edellyttää vedenpitävien, nestettä hylkivien, pestävien ja myrkyttömien materiaalien käyttöä ja sileää, toimintojen kannalta sopivalle korkeudelle ulottuvaa pintaa, jollei elintarvikealan toimija pysty osoittamaan toimivaltaisille viranomaisille, että muut käytetyt materiaalit ovat soveltuvia.

Saman asetuksen liitteen II ja luvun II kohdan 2 mukaan työvälineiden ja laitteiden puhdistamiseen, desinfiointiin ja säilyttämiseen on oltava tarvittaessa asianmukaiset tilat. Nämä tilat on rakennettava ruostumattomasta materiaalista, ne on voitava puhdistaa helposti ja niissä on oltava riittävä kuuman ja kylmän veden saanti. Saman asetuksen liitteen II ja luvun I kohdan 2 mukaan elintarvikehuoneistojen on oltava pohjapiirrokseltaan, suunnittelultaan, rakennustavaltaan, sijainniltaan ja kooltaan sellaiset, että
a) ne voidaan asianmukaisesti huoltaa, puhdistaa ja/tai desinfioida, niissä voidaan ehkäistä tai vähentää ilman kautta tulevaa saastumista ja niissä on riittävät työtilat kaikkien toimien suorittamiseksi hygieenisesti,
b) voidaan torjua likaantuminen, joutuminen kosketuksiin myrkyllisten materiaalien kanssa, hiukkasten variseminen elintarvikkeisiin ja kosteuden tiivistyminen ja haitallisen homeen muodostuminen pinnoille,
c) ne mahdollistavat hyvän elintarvikehygieniakäytännön noudattamisen, myös saastumiselta suojaamisen ja erityisesti tuhoeläinten torjunnan.

Helsingin Meat Shop myymälässä ei ollut erillistä siivousvälinevarastoa vaan siivousvälineet säilytettiin myyntitiskin takana lattialla. Myyntitilassa oli käsittelemätöntä seinäpintaa ja johtoja roikkui seinästä ja katosta.

Euroopan parlamentin ja neuvoston (852/2004) elintarvikehygieniasta antaman asetuksen liitteen II ja luvun I kohdan 9 mukaan henkilökunnalle on tarvittaessa järjestettävä asianmukaiset pukusuojat.
Helsingin Meat Shop myymälässä henkilökunnan vaatteita säilytettiin myyntitiskin takana naulakossa. Henkilökunnan ulkovaatteita ei tule säilyttää avonaisessa naulakossa pakkaamattomien elintarvikkeiden läheisyydessä elintarvikkeiden saastumisriskin takia.

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 1760/2000 13 artiklan 2a kohdan mukaan naudanlihan merkinnässä on oltava erätiedot eli viitenumero tai –koodi, joka osoittaa lihan ja eläimen/eläinten välisen yhteyden. Tämä numero voi olla yksittäisen eläimen tunnistusnumero, josta liha on peräisin tai eläinryhmän tunnistusnumero.

Helsingin Meat Shop myymälässä asiakkaille ei ollut palvelumyynnissä ilmoitettu naudanlihan erätunnuksia.

Perustelut ehdotetulle uhkasakon asettamiselle

Elintarvikelain 68 §:n mukaan valvontaviranomainen voi tehostaa elintarvikelain nojalla annettua määräystä tai kielto uhkasakolla tai teettämis- ja keskeyttämisuhalla. Uhkasakosta sekä teettämis- ja keskeyttämisuhasta säädetään uhkasakkolaissa (1113/1990).

Uhkasakkolain 6 §:n mukaan uhkasakko asetetaan määräämällä päävelvoite asianosaisen noudatettavaksi sakon uhalla. Kunkin päävelvoitteen tehosteeksi on asetettava eri uhkasakko. Asettamispäätöksestä on käytävä selvästi ilmi, mihin asianosainen on velvoitettu ja milloin, mihin mennessä tai mistä lähtien päävelvoitetta on noudatettava. Määräajan pituutta harkittaessa on otettava huomioon päävelvoitteen laatu ja laajuus, velvoitetun mahdollisuus noudattaa sitä sekä muut asiaan vaikuttavat seikat.

Uhkasakkolain 7 §:n 1 momentin mukaan uhkasakko voidaan kohdistaa vain sellaiseen asianosaiseen, jolla on oikeudellinen ja tosiasiallinen mahdollisuus noudattaa päävelvoitetta.

Uhkasakkolain 8 §:n mukaan uhkasakon suuruutta harkittaessa on otettava huomioon päävelvoitteen laatu ja laajuus, velvoitetun maksukyky ja muut asiaan vaikuttavat seikat.

Epäkohtien poistamiseksi on kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston tarpeen asettaa Helsingin Meat Shop Oy:lle uhkasakko, koska toimija ei ole noudattanut elintarviketurvallisuusyksikön päällikön sille asettamaa elintarvikelain 55 §:n mukaista määräystä.

Ilmoitusvelvollisuus omaisuuden tai käyttöoikeuden luovutustilanteessa

Uhkasakkolain 18 §:n mukaan milloin uhkasakko, teettämisuhka tai keskeyttämisuhka on asetettu kiinteää tai irtainta omaisuutta koskevan päävelvoitteen tehosteeksi, velvoitetun omaisuuden tai sen käyttöoikeuden luovuttaessaan ilmoitettava luovutuksensaajalle, minkälainen päävelvoite ja uhka sitä koskee. Velvoitetun on lisäksi ilmoitettava uhan asettaneelle viranomaiselle luovutuksensaajan nimi ja osoite. Luovutuksella tarkoitetaan myyntiä, vaihtoa, lahjoitusta sekä vuokrausta ja vuokraoikeuden siirtoa.

Jos velvoitettu eli Helsingin Meat Shop Oy luovuttaa määräyksen kohteena olevan irtaimen tai kiinteän omaisuuden tai sen käyttöoikeuden kolmannelle, on sen ilmoitettava luovutuksensaajalle, millainen päävelvoite ja uhka tätä omaisuutta koskee. Ilmoitus on tehtävä luovutusasiakirjaan otetuin maininnoin tai muuten todisteellisesti. Helsingin Meat Shop Oy:n on ilmoitettava myös Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön elintarviketurvallisuusyksikölle luovutuksensaajan nimi ja osoite.

Sovellettavat oikeusohjeet

Elintarvikelaki (297/2021) 1, 6, 27, 55, 68, 75, 78 §
Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus elintarvikehygieniasta (EU) N:o 852/2004 liite II, luvut I, II
Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EY) N:o 1760/2000 13 artikla
Hallintolaki (434/2003) 34, 36 §
Uhkasakkolaki (1113/1990) 6, 7, 8, 18, 22, 23, 24 §

Toimivaltaperuste

Helsingin hallintosäännön 2 luvun 10 §:n mukaan kaupunkiympäristön ympäristö- ja lupajaosto on elintarvikelain 27 §:n mukainen kunnan valvontaviranomainen.

Päätöksen tiedoksianto

Päätös toimitetaan velvoitetulle haastetiedoksiantona.

Presenter information

yksikön päällikkö
Riikka Åberg

Ask for more info

Inka Luokkala, elintarviketarkastaja, puhelin: 09 310 32097

inka.luokkala@hel.fi

Attachments

1. Elintarvikelain 55 §:n määräys 5.4.2022
The attachment will not be published on the internet.
2. Tarkastuskertomus 18.5.2022
The attachment will not be published on the internet.
4. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 20 k

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.