A technical disturbance has downed the City of Helsinki's switchboard, causing calls to drop or not go through. We are working to resolve the problem. We apologize for the inconvenience.

Vahingonkorvaus, autovaurio 26.2.2022, Rinne

HEL 2022-003887
More recent handlings
Case 11. / 99 §

Oikaisuvaatimus kaupunkiympäristön toimialan hallinto- ja lakipalveluiden lakipalvelut-yksikön päällikön vahingonkorvauspäätöksestä 16.9.2022 § 200 (autovaurio)

Urban Environment Committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti hylätä kaupunkiympäristön toimialan hallinto- ja lakipalveluiden lakipalvelut-yksikön päällikön vahingonkorvauspäätöksestä 16.9.2022 (200 §) tehdyn oikaisuvaatimuksen.

Muutoksenhaun kohteena oleva päätös

Kaupunkiympäristön toimialan hallinto- ja lakipalveluiden lakipalvelut-yksikön päällikkö on 16.9.2022 (200 §) päätöksellään hylännyt 26.2.2022 osoitteessa Rinne tapahtuneeseen ajoneuvon vaurioitumiseen liittyvän vahingonkorvausvaatimuksen. Päätös on nähtävillä kokonaisuudessaan päätöshistoriassa.

Esitetyt vaatimukset ja perusteet

Hakija on toistanut oikaisuvaatimuksessaan määrältään 198,00 euron vahingonkorvausvaatimuksen 26.2.2022 kello 11.45 - 12.00 välisenä aikana Rinne-nimisellä kadulla tapahtuneeseen auton pohjan vaurioitumiseen liittyen. Oikaisuvaatimus on kokonaisuudessaan päätöksen liitteenä ja nähtävillä lautakunnan kokouksessa.

Hakija toteaa oikaisuvaatimuksessaan muun muassa, että kadun talvikunnossapito oli puutteellista pitemmällä aikajänteellä, ainakin alkuvuoden 2022 ajalta, sillä yleisen elämänkokemuksen mukaan katu ei muodostu polanteiseksi lyhyessä ajassa. Päätöksessä mainitut auraukset eivät ole olleet riittävä kunnostustapa, vaan alue olisi vaatinut jäänpoistoa. Epäselvää on hakijan mukaan myös, miksi tammikuun ja helmikuun osalta on noudatettu eripituista aurausjaksoa. Hakija kiistää itse ajotavallaan myötävaikuttaneensa vahingon syntymiseen. Rinnettä ei voinut talven 2022 aikana ajaa osumatta jäätymiin ja polanteisiin, koska kadulla ei ole ollut tilaa väistää polanteita ilman vaaraa törmäämisestä pysäköityihin ajoneuvoihin.

Perustelut

Lautakunta viittasi yksikön päällikön päätöksessä esitettyyn asiaa koskevaan selvitykseen ja yhtyi yksikön päällikön asiassa antamaan päätökseen ja sen perusteluihin.

Asiassa ei ole tullut esille mitään sellaista uutta selvitystä, joka antaisi aihetta päätöksen muuttamiseen.

Tuottamusvaatimuksesta johtuen ei pelkkä vahinkotapahtuma yksinään synnytä kaupungin vahingonkorvausvastuuta, vaan edellytyksenä on, että kunnossapito on tehty virheellisesti tai huolimattomasti taikka kadun kunnossapitoon kuuluvia tehtäviä on laiminlyöty. Lisäksi edellytetään syy-yhteyttä virheellisen menettelyn ja aiheutuneen vahingon välillä.

Kaupungin vahingonkorvausvelvollisuuden syntymistä arvioidaan sekä vahingonkorvauslain (412/1974) vastuusäännösten että kunnossapitolain (669/1978) kunnossapidon laatutasoa määrittävien säännösten kautta.

Vahinkopaikka kuuluu hoitoluokkaan III, johon kuuluvat ajoradat aurataan liikenteellisesti keskeisempien I ja II alueiden jälkeen. Vahinko tapahtui ajankohtana, jolloin teiden kunto oli 29.1. - 30.1.2022 vallinneen Valtteri-myrskyn jäljiltä huono suuren lumimäärän takia. Poikkeuksellinen lumitilanne jatkui myös helmikuun ajan. Kaupunki oli 23.2. - 16.3.2022 käynnistänyt varautumissuunnitelmansa, jonka aikana ensisijaisesti pyritään turvaamaan liikenteen sujuvuus vilkkaimmin liikennöidyillä alueilla kantakaupungissa ja joukkoliikennekaduilla. Tästä seuraa laatuvaatimuspoikkeuksia vähäliikenteisten III-hoitoluokan asunto- ja tonttikatujen kunnossapidossa sekä toimenpideaikojen pidentämistä kaikissa kunnossapitoluokissa.

Vaativampaa jääpolanteiden poistoa ei ole talven 2021-2022 kaltaisissa olosuhteissa ollut mahdollista reaaliaikaisesti suorittaa kaikissa paikoissa. Tämä koskee erityisesti III-luokan väyliä, jotka huolletaan liikenteellisesti tärkeämpien alueiden jälkeen. Kunnossapitolaki ei edellytä sitä, että kunnossapitokaluston määrä ja laatu mitoitettaisiin kaikkein poikkeuksellisimpia tilanteita varten. Kunnossapidon taso ei kuitenkaan saa pitkäaikaisesti alittaa tyydyttävää tasoa. Poikkeuksellisen säätilan aikana on sallittua, että ensin huolehditaan liikenteellisesti keskeisistä alueista (HE 281/2004, s. 17).

Kunnossapidon selvityksen mukaan Rinne-katu on kapea tonttikatu, jonka varrelle pysäköityjen autojen vuoksi kulkemiseen on käytössä tilaa vain yhden kaistan verran. Alkupäässä sijaitsevan kerrostalon parveke lisäksi estää isompien koneiden pääsyn kadulle, jos pysäköidyt ajoneuvot seisovat kadun varressa. Rinne on selvityksen mukaan tämän vuoksi delegoitu kaupungin aliurakoitsijan pienemmälle koneelle myös polanteen poiston osalta. Kadun haastavuus kunnossapidolle vaikeiden talviolosuhteiden aikana ilmenee selvästi hakijan ottamista valokuvista vahinkoajankohdalta.

Aliurakoitsija oli selvityksen mukaan aurannut alueella 4.1., 18.1., 3.2. ja 22.2.2022, jolloin paikalla oli aurattu myös Staran omalla koneella runsaan lumentulon (30 cm kerralla) takia. Keli oli alkuviikon pysytellyt pakkasella ja muuttunut perjantaina 25.2.2022 plussan puolelle, jolloin tiet olivat sohjoontuneet. Vahinkopäivänä lauantaina 26.2.2022 pinnat olivat jälleen jäätyneet, jolloin sohjo oli selvityksen mukaan uudelleen tamppaantunut polanteiseksi. Aliurakoitsija oli tämän jälkeen sunnuntaina 27.2.2022 suorittanut polanteen poistoa.

Kaupunki katsoo, että vahinkoaikaan ja sitä ennen vallinneet vaikeat olosuhteet huomioon ottaen kunnossapidon toimenpiteet oli suoritettu asianmukaisesti. Myös kyseinen, talvikunnossapidon kannalta vaikea tonttikatu on vallinneissa olosuhteissa ollut liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa, vaikka ajorata on vahinkoaikaan tilapäisesti voinutkin alittaa sohjon ja polanteen poistamisen osalta kaupungin laatuvaatimusten tason. Edellä esitetyillä ja muutoin yksikön päällikön päätöksestä ilmenevillä perusteilla kaupunki katsoo, ettei kunnossapitoa ole laiminlyöty ja että kaupunki ei ole asiassa korvausvelvollinen.

Lopputulos

Helsingin kaupunki ei ole vahingonkorvauslain nojalla vastuussa hakijan ajoneuvolle aiheutuneesta vahingosta.

Kaupunkiympäristölautakunta katsoi, että lakipalvelut-yksikön päällikön päätöstä ei ole syytä muuttaa.

Sovellettu lainsäädäntö

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1-4 §, 14 §

Tieliikennelaki (729/2018) 3 §, 5 §

Presenter information

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski

Ask for more info

Helena Loikkanen, lakimies, puhelin: 09 310 24512

kymp.korvausasiat@hel.fi

Attachments

1. Oikaisuvaatimus 20.9.2022-001
The attachment will not be published on the internet.
2. Oikaisuvaatimus 20.9.2022-001, saate
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.