A technical disturbance has downed the City of Helsinki's switchboard, causing calls to drop or not go through. We are working to resolve the problem. We apologize for the inconvenience.

Hankinta, kaupungin HR master – ja palkkahallintojärjestelmän käyttöönoton tukipäätöksen lisähankinta, kaupunginkanslia

HEL 2022-003951
More recent handlings
§ 75

Kaupungin HR master– ja palkkahallintojärjestelmän käyttöönoton tukipäätöksen lisähankinta

Kansliapäällikkö

Päätös

Kansliapäällikkö päätti, että HR master – ja palkkahallintojärjestelmän käyttöönottoprojektiin hankitaan lisäpalveluja Deloitte Consulting Oy:lta enintään 440 000 euron arvosta. Lisäpalvelujen kustannukset maksetaan talousarviokohdalta 8 05 01 02 INV - Keskitetty tietotekniikka, projektilta 189200300707 HR Palkanlaskenta INV.

Päätöksen perustelut

Lisäpalveluja tarvitaan sujuvan käyttöönoton ja käytön vakauttamisen turvaamiseksi erityisesti Taloushallintopalvelun (Talpa) puolella palkkahallinnon toimintatapamuutoksen, projektinhallintaan (tilannekuvan muodostaminen, korjaavien toimenpiteiden priorisointi ja organisointi) ja Sarastia-loppukäyttäjäneuvonnan tukena. Lisäksi projektikonsultointia tarvitaan käyttöönoton akuutteihin tehtäviin, koska järjestelmän käyttöönotossa on ilmennyt aiemmin arvioitua enemmän tuen tarvetta.

Hankintalain 136 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaisesti hankintasopimukseen voidaan tehdä muutos ilman uutta hankintamenettelyä, jos alkuperäisen sopimuskumppanin on tarpeen suorittaa lisätöitä tai
-palveluja taikka ylimääräisiä tavarantoimituksia, jotka eivät sisältyneet alkuperäiseen sopimukseen, ja jos sopimuskumppanin vaihtaminen ei ole mahdollista taloudellisista tai teknisistä syistä ja aiheuttaisi merkittävää haittaa tai kustannusten merkittävää päällekkäisyyttä hankintayksikölle.

Hankintalain 136 §:n 3 momentin mukaisesti muutoksen arvo ei saa olla enemmän kuin 50 prosenttia alkuperäisen sopimuksen arvosta.

Alkuperäisen sopimuskumppanin on tarpeen tehdä lisätyötä ja suorittaa lisäpalveluja, jotka eivät sisältyneet alkuperäiseen sopimukseen. Tarve lisäpalveluille on syntynyt osittain käyttöönottoaikataulun 3kk siirtymisen vuoksi. Taloushallintopalvelu tarvitsee toimintatapamuutokseen ja loppukäyttäjätuen rakentamiseen apua projektin, järjestelmän ja Helsingin kaupungin toimintaympäristön jo tuntevilta tekijöiltä. Sopimuskumppanin vaihto aiheuttaisi merkittävää haittaa käyttöönotolle, koska aikataulu on kiireinen ja kriittinen, ja projektin henkilöillä ei ole mahdollisuutta laajaan perehdytykseen, eikä oppimiselle ole aikaa. Kokemattomien tekijöiden käyttö aiheuttaisi projektille lisäviivästyksiä ja siten merkittäviä lisäkuluja.

Kansliapäällikkö päätti muuttaa päätöstä (KP 11§ 14.01.2022, HEL 2020-012958) HR master – ja palkkahallintojärjestelmän käyttöönoton tuesta niin, että päätöksessä mainittua periodia 1.1.2021-1.9.2022 jatketaan päättymään 31.12.2022.

Alkuperäinen hankintapäätös 899 580 euroa HEL 2020-012958 perustuu Helsingin kaupunginkanslian 17.11.2020 lähetettyyn tarjouspyyntöön Kaupungin HR master – ja palkkahallintojärjestelmän käyttöönoton tuki minikilpailutus H116-17” tai ” HANKI PUITESOPIMUS Johdon konsultointipalvelut 2018-2020” HEL 2018-001705.

Hallintosäännön 12 luvun 1 §:n mukaan kansliapäällikkö päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita.

Ask for more info

Salla Uddfolk, päällikkö, puhelin: 09 310 15340

salla.uddfolk@hel.fi

Decisionmaker

Sami Sarvilinna
kansliapäällikkö
Markus Kühn
strategiajohtaja