A technical disturbance has downed the City of Helsinki's switchboard, causing calls to drop or not go through. We are working to resolve the problem. We apologize for the inconvenience.

Vahingonkorvaus, lemmikkieläinvahinko, 21.4.2022, Hakaniemen metroasema

HEL 2022-006113
More recent handlings
§ 19

Vahingonkorvausvaatimus Hakaniemen metroasemalla tapahtuneen vahingon korvaamisesta

Toimitusjohtaja

Päätös

Toimitusjohtaja päätti hylätä hakijan tekemän vahingonkorvausvaatimuksen Hakaniemen metroasemalla 9.4.2022 hakijan lemmikkieläimelle sattuneesta vahingosta.

Päätöksen perustelut

Korvauksen hakija on 21.4.2022 toimittanut Helsingin kaupungin liikenneliikelaitokselle (HKL) korvausvaatimuksen Hakaniemen metroaseman Hakaniementorin sisäänkäynnin edustalla lemmikkieläimelleen sattuneesta vahingosta.

Korvauksen hakija on antamansa selvityksen mukaan ollut 9.4.2022 tulossa lemmikkieläimensä kanssa Hakaniemen metroasemalle Hakaniementorin sisäänkäynnin kautta, kun lemmikkieläin vahingoitti itseään sisäänkäynnin ulkopuolella olevaan kuraritilään jäämällä siihen tassustaan/kynnestään kiinni.

Korvauksen hakija vaatii Helsingin kaupunkia korvaamaan lemmikkieläimen hoidosta aiheutuneet kustannukset, 143,21 euroa. Lisäksi korvauksen hakija vaatii korvausta asian selvittämiseen kuluneesta ajasta.

Hakaniemen metroaseman kunnossapito kuuluu HKL:n vastuulle. HKL hankkii metroasemien kunnossapidon Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:ltä.

Voimassa olevan oikeuden mukaan korvausvelvollisuus syntyy sille, joka tahallaan tai tuottamuksellaan aiheuttaa vahingon toiselle (vahingonkorvauslaki 412/1974, 2 §). Tuottamuksella tarkoitetaan huolimattomuutta tai laiminlyöntiä.

Tässä tapauksessa ei HKL:n ja Kaupunkiliikenne Oy:n tekemän selvityksen perusteella voida katsoa vahingon aiheutuneen HKL:n tai Kaupunkiliikenne Oy:n henkilökuntaan kuuluvan henkilön tuottamuksesta.

Selvitysten mukaan kuraritilä ei ole ollut tapahtumahetkellä epäkunnossa eikä siinä ole ollut muutakaan toimintahäiriötä tai tavanomaisesta poikkeavaa, joten HKL:lle ei ole syntynyt voimassa olevaan oikeuteen perustuvaa korvausvelvollisuutta kyseessä olevasta tapaturmanluonteisesta vahingosta.

Ask for more info

Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 09 310 20277

saara.kanto@hel.fi

Decisionmaker

Saara Kanto
toimitusjohtaja