Kuuleminen, elintarvikelaki 67 §, Hel Rock Ab, Hard Rock Cafe

HEL 2022-006640
More recent handlings
§ 19

Elintarvikelain 67 §:n mukaisen seuraamusmaksun määrääminen Hel Rock AB:lle/Hard Rock Cafe

Yksikön päällikkö

Päätös

Toimija

Hel Rock AB, Aleksanterinkatu 21, 00100 Helsinki

y-tunnus 2417330-1

Elintarvikehuoneisto

Hard Rock Cafe Helsinki, Aleksanterinkatu 21, 00100 Helsinki.

Elintarviketurvallisuusyksikön päällikön määräys

Toimija määrätään maksamaan 500 euron suuruinen seuraamusmaksu.

Täytäntöönpano

Päätös täytäntöönpantavissa eli maksu voidaan periä, kun päätös on lainvoimainen.

Asiaan liittyvät taustatiedot

Helsingin kaupungin elintarviketurvallisuusyksikkö sai 25.4.2022 ruokamyrkytysepäilyilmoituksen, jonka mukaan kolmen hengen seurue oli ruokaillut 16.4.2022 Hard Rock Cafe Helsinki -ravintolassa ja yksi henkilö oli sairastunut ruokailun jälkeen. Sairastunut oli syönyt kanahampurilaisen ja sairastuneen ilmoituksen mukaan kana oli ollut raakaa. Saatujen tietojen mukaan asiakas oli ensin ilmoittanut ravintolaan ruokamyrkytysepäilystä, mutta toimija ei ilmoittanut epäilystä elintarviketurvallisuusyksikköön. Sairastuneella todettiin kampylobakteeri. Ravintolaan tehtiin tarkastus 26.4.2022 (Liite 1) ja tarkastuksen yhteydessä otetussa elintarvikenäytteessä todettiin myös kampylobakteeri.

Toimijaa on neuvottu valvontasuunnitelman mukaisella tarkastuksella 10.12.2020, että omavalvontasuunnitelmassa tulee olla ohjeet ruokamyrkytysepäilyjen ilmoittamiseen valvontaviranomaiselle (Liite 2). Lisäksi elintarviketurvallisuusyksikkö on hakenut ravintolasta valvontasuunnitelman mukaisia elintarvikenäytteitä 16.12.2021, jolloin ruokamyrkytysepäilyjen ilmoittamisesta on annettu ohjausta ja neuvontaa. Tarkastuksella 26.4.2022 toimijalta edustajalta on saatu tieto, että ravintolalla ei ole ohjeita ruokamyrkytysepäilyjen ilmoittamiseen. Toimija ei ilmoittanut asiakkaan tekemästä ruokamyrkytysepäilystä valvontaviranomaiselle, joten toimija ei ole noudattanut ruokamyrkytyksiä koskevaa ilmoitusvelvollisuuttaan.

Kuuleminen

Toimijaa on kuultu elintarvikelain (297/2021) 67 §:n mukaisesta seuraamusmaksumääräyksestä 23.5.2022 päivätyllä kirjeellä. (Liite 3)

Toimija antoi vastineen 13.6.2022, jossa hän toteaa, että he olivat odottaneet asiakkaalta lisätietoja ja siksi eivät olleet ilmoittaneet asiasta heti viranomaisille. Asiakkaan yhteydenottoa oli aluksi käsitelty ravintolassa valituksena asiakkaan käynnistä kokonaisuutena ja tämä johti siihen, ettei asiasta raportoitu heti viranomaisille. Toimijan mukaan tapauksesta on keskusteltu henkilökunnan kanssa ja kanan valmistuksen kriteerit on käyty läpi. Lisäksi ohjeistus ruokamyrkytysepäilyjen ilmoittamisesta on laadittu. Toimija toteaa, että vastaavaa virhettä ei tulla enää tekemään. (Liite 4)

Päätöksen perustelut

Elintarvikelain (297/2021) 67 §:n 1 momentin mukaan valvontaviranomainen voi määrätä toimijan maksamaan vähintään 300 euron ja enintään 5 000 euron elintarvikevalvonnan seuraamusmaksun, jos toimija ei noudata 17 §:ssä säädettyä vakavia vaaroja tai ruokamyrkytyksiä koskevaa ilmoitusvelvollisuutta tai 18 §:ssä säädettyä zoonooseja koskevaa ilmoitusvelvollisuutta.

Elintarvikelain 67 §:n 2 momentin mukaan seuraamusmaksun suuruutta arvioitaessa on otettava huomioon menettelyn laatu, vahingollisuus ja toistuvuus. Maksu voidaan jättää määräämättä tai määrätä maksettavaksi vähimmäismäärää pienempänä, jos tekoa voidaan pitää vähäisenä ja maksun määräämättä jättäminen tai määrääminen vähimmäismäärää pienempänä on kohtuullista laiminlyönnin laatu, toistuvuus, suunnitelmallisuus ja muut olosuhteet huomioon ottaen. Seuraamusmaksu määrätään maksettavaksi valtiolle.

Elintarvikelain 17 §:n mukaan elintarvikealan ja kontaktimateriaalialan toimijan on välittömästi ilmoitettava toimivaltaiselle valvontaviranomaiselle omavalvonnassa tai muulla tavalla esille tulleista vakavista vaaroista ihmisen terveydelle sekä toimenpiteistä, joihin epäkohtien korjaamiseksi on ryhdytty.

Kun elintarvikealan toimija saa tiedon tuottamansa, jalostamansa tai jakelemansa elintarvikkeen aiheuttamasta ruokamyrkytyksestä tai epäilee elintarvikkeen voivan aiheuttaa ruokamyrkytyksen, toimijan on ilmoitettava siitä välittömästi kunnan elintarvikevalvonnasta vastaavalle valvontaviranomaiselle. Ruokamyrkytyksen aiheuttajaksi epäilty elintarvike, raaka-aine tai näyte niistä on säilytettävä niin, että se voidaan tutkia laboratoriossa ruokamyrkytyksen syyn selvittämiseksi.

Elintarvikelain 18 §:n mukaan elintarvikealan toimijan on estettävä zoonoosien aiheuttajien leviäminen elintarvikkeiden välityksellä ihmisiin mahdollisimman tehokkaasti kaikissa olosuhteissa. Elintarvikealan toimijan on seurattava ja valvottava zoonoosien aiheuttajien esiintymistä elintarviketuotantoon käytettävissä eläimissä ja elintarvikkeissa. Toimijan on toimitettava tiedot seurantaan ja valvontaan liittyvistä tutkimuksista ja tutkimustuloksista toimivaltaiselle viranomaiselle.

Hel Rock AB:n toiminnan on havaittu olevan elintarvikelainsäädännön vastaista, sillä toimija sai asiakkaalta tiedon ruokamyrkytysepäilystä, mutta ei ilmoittanut asiasta valvontaviranomaiselle. Toimija ei ole noudattanut elintarvikelain 17 §:n mukaista ruokamyrkytyksiä koskevaa ilmoitusvelvollisuutta. Seuraamusmaksun määräämisessä ja suuruuteen vaikuttavissa tekijöissä on otettu huomioon, että toimijan ilmoitusvelvollisuuden laiminlyönti voi haitata ruokamyrkytyksien selvittämistä ja selviämistä, kun valvontaviranomaisen selvitystyön aloittaminen viivästyy. Teon vakavuutta arvioittaessa on huomioitu, että toimija oli saanut tiedon tarjotussa ruoasta havaitusta oleellisesta valmistusvirheestä: Asiakkaalle oli tarjoiltu (sisältä) raakaa broileri. Raa'an broilerin syömisessä ruokamyrkytyksen riski on suuri. Asian käsittelyssä on lisäksi huomioitu, että toimija on saanut ilmoitusvelvollisuudesta aiemmin ohjausta ja neuvontaa. Kyseessä on Hel Rock AB:n ainoa ruokamyrkytys tai sen epäily, mistä on käynyt ilmi, että toimija ei ole tehnyt asiasta ilmoitusta elintarviketurvallisuusyksikköön, joten laiminlyöntiä ei pidetä toistuvana (huomioitu alentavasti seuraamusmaksun suuruudessa). Asian käsittelyssä on huomioitu Ruokaviraston ohje seuraamusmaksusta (ohje nro 474/00.00.01.02.02/2022).

Koska Hel Rock AB:n on havaittu toimineen elintarvikelainsäädännön vastaisesti jättämällä ilmoittamatta ruokamyrkytysepäilystä, voi elintarvikevalvontaviranomainen
määrätä toimijan maksamaan elintarvikevalvonnan
seuraamusmaksun. Elintarvikevalvonnan seuraamusmaksu on rangaistusluonteinen hallinnollinen sanktio, joka voidaan määrätä, vaikka seuraamusmaksun perusteena oleva teko olisi päättynyt tai menettely korjattu.

Sovellettavat oikeus- ja muut ohjeet

Elintarvikelaki (297/2021) 1, 17, 18, 67, 75 §

Hallintolaki (434/2003) 34, 36 §

Ruokaviraston seuraamusmaksuohje 474/00.00.01.02.02/2022

Toimivaltaperuste

Kaupunkiympäristön ympäristö- ja lupajaosto on elintarvikelain (297/2021) 27 §:n mukainen kunnan valvontaviranomainen. Ympäristö- ja lupajaosto on siirtänyt päätäntävaltaansa edelleen elintarviketurvallisuusyksikön päällikölle seuraamusmaksun määräämistä koskevissa asioissa.

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimus, elintarvikelain mukainen viranhaltijan päätös.

Tiedoksiantotapa

Pöytäkirjanote toimitetaan haastetiedoksiantona Hel Rock AB:lle

Päätöksen ohessa toimitetaan tilisiirtolomake seuraamusmaksun maksua varten.

Ask for more info

Pirkko Hokkanen, elintarviketarkastaja, puhelin: +358 9 310 31527

pirkko.hokkanen@hel.fi

Decisionmaker

Riikka Åberg
yksikön päällikkö

Attachments

1. Tarkastuskertomus 10.12.2020
The attachment will not be published on the internet.
2. Tarkastuskertomus 26.4.2022
The attachment will not be published on the internet.
3. Kuuleminen Hard Rock Cafe 23.5.2022
The attachment will not be published on the internet.
4. Vastine 13.6.2022
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.