A technical disturbance has downed the City of Helsinki's switchboard, causing calls to drop or not go through. We are working to resolve the problem. We apologize for the inconvenience.

Hankinta, CAVE-tilan ohjelmistoratkaisu, kaupunkiympäristön toimiala

HEL 2022-007775
More recent handlings
§ 14
This decisionmaker is no longer active

CAVE-tilan ohjelmistoratkaisun hankinta, kaupunkiympäristön toimiala

Tietohallintopäällikkö

Päätös

Tietohallintopäällikkö hyväksyi Collaprime Oy:n tarjouksen kokonaistaloudellisesti edullisimpana ja päätti, että Collaprime Oy:n kanssa tehdään CAVE-tilan ohjelmistoratkaisun hankintaa koskeva hankintasopimus. Hankinnan arvo on 48 kuukauden ennakoitujen yhteenlaskettujen kustannusten perusteella noin 192 000 euroa (alv 0%).

Hankintasopimus tulee voimaan, kun sopimus on allekirjoitettu. Hankintasopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta kun osapuolet ovat allekirjoittaneet hankintaa koskevan erillisen kirjallisen sopimuksen. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Päätöksen perustelut

Hankinnan kohde ja hankintamenettely

Cave-tila tai 3D-virtuaalitila on huone tai tila, jossa useamman projektorin avulla heijastetaan kuva useammalle pinnalle, näin luoden immersion siitä, että katsoja olisi ikään kuin esitettävässä materiaalissa sisällä. Poiketen esim. VR-laseista cave tarjoaa virtuaalisen työtilan ryhmätyöskentelyyn. Koko ryhmä on mallin sisällä samanaikaisesti ja voi kommunikoida samalla näkemällä myös toisensa.

Hankinnan kohde on kuvattu hankinta-asiakirjoissa.

Hankintaan sovelletaan hankintalain (1397/2016) 11 luvun kansallisia hankintoja koskevia säännöksiä.
Hankintamenettelynä käytetään avointa menettelyä, kuitenkin sillä erotuksella, että menettelyyn sisältyy alustavien tarjousten pohjalta käytäviä täsmentäviä ja tarjousten parantamiseen tähtääviä neuvotteluja hankintamenettelyyn mukaan valittujen tarjoajien kanssa. Neuvottelujen jälkeen hankintayksikkö pyytää erikseen neuvotteluihin osallistuneilta tarjoajilta lopulliset ja sitovat tarjoukset, joiden hinta-laatusuhteen vertailun perusteella hankintayksikkö valitsee ohjelmistoratkaisun toimittajan.

Hankinnasta lähetettiin julkaistavaksi hankintailmoitus 8.8.2022 kansallisessa HILMA-ilmoituskanavassa (www.hankintailmoitukset.fi).

Tarjoajien valinta neuvotteluihin, neuvotteluvaihe

Alustavan tarjouksen toimittamiselle varatun määräajan päättymiseen mennessä alustavat tarjoukset toimittivat seuraavat toimittajat:

  1. Collaprime Oy
  2. Tietoa Finland Oy

Saapuneet alustavat tarjoukset tarkastettiin, ja erillisellä päätöksellä päätettiin valita neuvotteluihin yksi tarjouksen jättänyt tarjoaja:

  1. Collaprime Oy

Tietoa Finland Oy teki hankintaoikaisuvaatimuksen päätöksestä, jolla Tietoa Finland Oy suljettiin pois tarjouskilpailusta. Kaupunkiympäristölautakunta hylkäsi hankintaoikaisuvaatimuksen päätöksellä 16.8.2022 § 417.

Neuvottelut alustavan tarjouksensa jättäneen kanssa järjestettiin 24.5.2022. Ennen neuvotteluja tarjoajalle toimitettiin neuvottelukutsu ja neuvottelujen asialista.

Lopullinen tarjouspyyntö ja saapuneet tarjoukset

Neuvotteluvaiheen jälkeen lopullinen tarjouspyyntö julkaistiin 15.6.2022 tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalissa neuvotteluun osallistuneelle tarjoajalle.

Lopullisten tarjousten toimittamiselle varatun määräajan 15.8.2022 klo 16.15 päättymiseen mennessä tarjouksensa jätti seuraava tarjoaja:

  1. Collaprime Oy

Tarjouksen avaamisesta laadittiin avauspöytäkirja.

Tarjoajien soveltuvuuden arviointi

Tarjoajan soveltuvuuden arviointi on suoritettu ennen toimittajien valintaan neuvotteluihin.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkastaminen

Tarjouspyynnössä esitettiin tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset.

Saatu tarjous täyttää tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset ja tarjous on tarjouspyynnön mukainen.

Hankintapäätös

Collaprime Oy valitaan CAVE-tilan ohjelmistoratkaisun toimittajaksi.

Hankintasopimuksen tekeminen

Hankintasopimus tulee voimaan, kun sopimus on allekirjoitettu. Hankintasopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta kun osapuolet ovat allekirjoittaneet hankintaa koskevan erillisen kirjallisen sopimuksen.

Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Sopimus on voimassa määräaikaisena kaksi vuotta, jonka jälkeen se jatkuu toistaiseksi voimassa olevana. Toistaiseksi voimassa oleva sopimus on irtisanottavissa tilaajan puolelta 6 kuukauden ja toimittajan puolelta 12 kuukauden irtisanomisaikaa noudattaen. Sovelluksen käyttöoikeudet säilyvät tilaajalla myös sopimuksen päättymisen jälkeen.

Viranhaltijan toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). ICT-hankintojen osalta toimivalta tehdä hankintoja on keskitetty tietohallintopäällikölle. Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen (Kylk 11.5.2021 § 248) mukaan tietohallintopäälliköllä on hankintavaltuudet enintään 1 000 000 euron suuruisiin hankintoihin. Näin ollen tietohallintopäällikkö on toimintavaltainen päättämään hankinnasta.

Ask for more info

Kimmo Iirola, ICT erityisasiantuntija, puhelin: 09 31034020

kimmo.iirola@hel.fi

Decisionmaker

Kari Vuorinen
tietohallintopäällikkö