Hallinnollisten pakkokeinojen asettaminen, paloturvallisuusasia, Helsingin kaupungin pelastuslaitos

HEL 2022-007794
More recent handlings
§ 51
This decisionmaker is no longer active

PÄÄTÖS HALLINTOLLISTEN PAKKOKEINOJEN ASETTAMISESTA

Pelastuskomentaja

Päätös

Pelastusviranomainen on pelastuslain (379/2011) 105 §:n sekä uhkasakkolain (1113/1990) 6 §:n mukaisesti päättänyt asettaa alla kuvatulla tavalla seuraavan uhkasakon alla eritellyn päävelvoitteen tehosteeksi. Päätöksen perusteluna on kyseisen päävelvoitteen laiminlyönti.
Asianosaisen tulee korjata päävelvoitteen edellyttämät asiat liitteenä olevassa selityspyynnössä edellytettyjen vaatimusten mukaisesti viivytyksettä.

Muussa tapauksessa pelastusviranomaisella on uhkasakkolain (1113/1990) 10 §:n mukaisesti mahdollisuus tuomita asetettu uhkasakko maksettavaksi.

Pelastusviranomainen asettaa 2000,00 € (kahden tuhannen euron) kiinteän uhkasakon. Päävelvoitteen noudattamista tarkastellaan seuraavan kerran 16.08.2022, ellei asianosainen ilmoita päävelvoitteen noudattamisesta Pelastuslaitokselle tätä aikaisemmin.

Pelastusviranomainen teki päätöksen uhkasakon asettamisesta 10.06.2022. Päätöksen yhteydessä pelastusviranomainen on arvioinut uhkasakon suuruuden uudelleen ja huomioinut asianosaisen tekemät toimenpiteet päävelvoitteen noudattamisen edistämiseksi.

Päätöksen perustelut

PÄÄVELVOITE

Korjausmääräys: Tavaran määrää on vähennettävä asianmukaiselle tasolle. (Pelastuslaki 379/2011 4 §, 9 § ja 10 §)
Korjausmääräys on annettu palotarkastuspöytäkirjalla 27.07.2020, pöytäkirjan numero 81 574. Korjausmääräys on lainvoimainen.
Asunnon tavaramäärää on vähennettävä, jotta pelastuslain 4 §, 9 § ja 10 § vaatimukset täyttyvät.
Pelastuslain 4 §:n mukaan jokaisen on oltava huolellinen tulipalon tai muun onnettomuuden vaaran ja vahingon välttämiseksi. Jokaisen on mahdollisuuksiensa mukaan valvottava, että hänen määräysvaltansa piirissä noudatetaan tulipalon ja muun onnettomuuden ehkäisemiseksi ja henkilöturvallisuuden varmistamiseksi annettuja säännöksiä ja määräyksiä.
Pelastuslain 9 §:n mukaan rakennuksen omistajan ja haltijan sekä toiminnanharjoittajan on osaltaan huolehdittava siitä, että rakennus,
rakennelma ja sen ympäristö pidetään sellaisessa kunnossa, että:
1) tulipalon syttymisen, tahallisen sytyttämisen sekä leviämisen vaara on vähäinen;
2) rakennuksessa olevat henkilöt pystyvät tulipalossa tai muussa äkillisessä vaaratilanteessa poistumaan rakennuksesta tai heidät voidaan pelastaa muulla tavoin;
3) pelastustoiminta on tulipalon tai muun onnettomuuden sattuessa mahdollista;
4) pelastushenkilöstön turvallisuus on otettu huomioon.
Pelastuslain 10 §:n mukaan rakennuksen omistajan ja haltijan sekä toiminnanharjoittajan on osaltaan huolehdittava siitä, että uloskäytävät ja kulkureitit niille pidetään kulkukelpoisina ja esteettöminä ja muutenkin sellaisessa kunnossa, että niitä voidaan käyttää turvallisesti ja tehokkaasti.

PERUSTELUT

Laiminlyönti havaittiin 27.07.2020 suoritetun asunnon palotarkastuksen aikana. Asianosaista kuultuaan pelastusviranomainen määritti korjausmääräyksen määräajaksi 31.08.2020. Pelastusviranomainen on suorittanut huoneistoon jälkivalvontaa 31.08.2020, 29.10.2020, 27.01.2021, 31.03.2021, 5.5.2021, 29.9.2021 sekä 9.3.2022. Jokaisella jälkivalvontakerralla laiminlyönti oli korjaamatta, eikä asianosaisella ollut esittää konkreettista suunnitelmaa tai aikataulua asian korjaamiseksi. Yhdessä sovittuja aikatauluja ei ole noudatettu.

Asianosaiselle annettiin mahdollisuus tehdä määrätyt korjaukset 9.3.2022 mennessä. Asianosaiselle ilmoitettiin, ettei määräaikaa tulla tämän jälkeen enää jatkamaan, mikäli puutteiden korjaamisessa ei ole tapahtunut merkittävää edistystä/sovittuja toimenpiteitä ja tarvittaessa pelastusviranomainen siirtyy pelastuslain 379/2011 105§ mukaisiin pakkokeinoihin (uhkasakko ja teettämisuhka).

Huoneiston suuri tavaramäärä aiheuttaa vähäistä suuremman tulipalon leviämisen vaaran sekä vaarantaa turvallisen poistumisen asunnosta. Suuren tavaramäärän aiheuttama palokuorma syttyessään voi johtaa voimakkaasti kehittyvään paloon, joka aiheuttaa palo-osastoinnin sekä kantavien rakenteiden palonkeston vaarantumisen ja palon leviämisen naapurihuoneistoon. Lisäksi suuresta tavaramäärästä johtuen pelastustoiminnan suorittaminen huoneistossa ei ole turvallista ja tehokasta. Huoneistosta pelastaminen tai sammutustoiminta voi aiheuttaa riskin pelastushenkilöstön turvallisuudelle.

Arviointi Clutter Image Rating asteikolla 1-9:
Asteikon avulla arvioidaan tavaramäärää. Huomattava palo- ja onnettomuusriski syntyy, kun huoneet ovat asteikolla välillä 5-9. Clutter Image Rating asteikkoa kuvaava kuvasarja on asiakirjan liitteenä.
Pelastusviranomaisen 9.3.2022 jälkitarkastuksella tekemän arvioinnin mukaan asunnon huoneet ovat arvioitu seuraavasti:
Olohuone/keittiö – vastaa Clutter Image Rating asteikolla kuvaa 6
Eteinen - vastaa Clutter Image Rating asteikolla kuvaa 3
Makuuhuone 1 - vastaa Clutter Image Rating asteikolla kuvaa 9
Makuuhuone 2 - vastaa Clutter Image Rating asteikolla kuvaa 9

Pelastusviranomainen katsoo tavaramäärän olevan asianmukainen kuvista 1-4 ilmenevillä tasoilla. Olohuone/keittiötilan sekä makuuhuoneiden 1 ja 2 osalta asianmukainen taso ylittyy.

ASIANOSAISEN VASTINE

Pelastusviranomainen varasi asianosaiselle mahdollisuuden antaa asiasta kirjallisen selityksen velvoitteen ja uhkasakon asettamista koskien 30.04.2022 mennessä. Asianosaisen pyynnöstä selityksen antamiselle annettua määräaikaa jatkettiin 06.05.2022 asti. Asianosainen toimitti vastineen Helsingin kaupungin kirjaamoon 06.05.2022.

Laajassa vastineessaan asianosainen toi ilmi päävelvoitteen korjaamiseen liittyviä haasteita. Saapunut vastine on käsitelty. Vastine on asiakirjan liitteenä.

Uhkasakon tarpeellisuus uudelleenarvioitiin käymällä kohteessa 06.06.2022. Käynnillä tehtyjen havaintojen perusteella asianosainen on edistänyt päävelvoitteen noudattamista. Uudelleen arviointikäynnillä asianosainen ei päästänyt pelastusviranomaista huoneiston kylpyhuone/saunatilaan. Asianosaisen kanssa on sovittu, että hän päästää pelastusviranomaisen kyseessä olevaan tilaan seuraavalla tarkastuskäynnillä 16.08.2022.

Arviointi Clutter Image Rating asteikolla 1-9:
Asteikon avulla arvioidaan tavaramäärää. Huomattava palo- ja onnettomuusriski syntyy, kun huoneet ovat asteikolla välillä 5-9. Clutter Image Rating asteikkoa kuvaava kuvasarja on asiakirjan liitteenä.
Pelastusviranomaisen 06.06.2022 uhkasakon tarpeellisuuden uudelleen arviointikäynnillä tekemän arvioinnin mukaan asunnon huoneet ovat arvioitu seuraavasti:
Olohuone/keittiö – vastaa Clutter Image Rating asteikolla kuvaa 4
Eteinen - vastaa Clutter Image Rating asteikolla kuvaa 3
Makuuhuone 1 - vastaa Clutter Image Rating asteikolla kuvaa 1
Makuuhuone 2 - vastaa Clutter Image Rating asteikolla kuvaa 9

Pelastusviranomainen katsoo tavaramäärän olevan asianmukainen kuvista 1-4 ilmenevillä tasoilla. Makuuhuoneen 2 (huoneiston ulko-ovelta katsottuna jälkimmäinen makuuhuone) osalta asianmukainen taso ylittyy.

YHTEENVETO

PäävelvoiteAsetettava hallintopakkomenettely: Kiinteä uhkasakko, 2000,00 €Hallintopakkomenettelyn jakautuminen asianosaisten kesken: Kiinteä uhkasakko asetetaan **********

Määräaika päävelvoitteen korjaamiselle: 16.08.2022

Asianosaisilla on valitusoikeus päätöksestä uhkasakon asettamisesta hallinto-oikeuteen 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Päätös muuttuu lainvoimaiseksi, kun valitusaika on umpeutunut tai valitus on käsitelty.

Velvoitetun on omaisuuden tai sen käyttöoikeuden luovuttaessaan ilmoitettava luovutuksensaajalle, minkälainen päävelvoite ja uhka sitä koskee. Velvoitetun on lisäksi ilmoitettava uhan asettaneelle viranomaiselle luovutuksensaajan nimi ja osoite. (Uhkasakkolaki 1113/1990 18§)

Ask for more info

Essi Aho, palotarkastaja, puhelin: 09 31031352

essi.aho@hel.fi

Juho Paakkala, palotarkastaja, puhelin: 09 31031369

juho.paakkala@hel.fi

Decisionmaker

Jani Pitkänen
pelastuskomentaja

Attachments

1. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 32 k
2. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 32 k
3. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 32 k
4. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 32 k
5. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 32 k
6. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 32 k
7. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 32 k
8. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 32 k
9. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 32 k
10. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 32 k
11. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 32 k

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.