Hankinta, kotiateriapalvelu ja ateria-automaattipalvelu, sosiaali- ja terveystoimiala

HEL 2022-008209
More recent handlings
§ 113
This decisionmaker is no longer active

Ateria-automaattipalvelun hankinta

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja

Päätös

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja päätti valita käydyn tarjouskilpailun perusteella kotiateriapalvelun ja ateria-automaattipalvelun hankinnan puitejärjestelyn osa-alueeseen 3 ateria-automaattipalvelu palveluntuottajaksi Menumat Oy:n.

Hankinnan ennakoitu arvonlisäveroton kokonaisarvo sopimuskaudella on 3 000 000 euroa (alv 0 prosenttia).

Sosiaali- ja terveystoimiala ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua tilataan tarpeen mukaan.

Päätös on ehdollinen sillä ehdolla, että palveluntuottaja toimittaa asetettujen vaatimusten mukaisesti rikosrekisteriotteensa ja muut vaadittavat lisäselvitykset ennen sopimuksen allekirjoittamista.

Päätöksen perustelut

Hankinnan taustaa

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä kotiateriapalvelun ja ateria-automaattipalvelun hankinnan HEL 2022-008209 keskeiset periaatteet ja ehdot päätöksessään § 167 (30.8.2022) ja päätti oikeuttaa sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan tekemään hankinnasta päätöksen, allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset ja päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.

Hankinnan osa-alueina olivat:

osa-alue 1: kotiateriapalvelu eteläisen kotihoitoyksikön asiakkaille (keskeytetty)

osa-alue 2: kotiateriapalvelu kaakkoisen kotihoitoyksikön asiakkaille (keskeytetty)

osa-alue 3: ateria-automaattipalvelu

Hankinnan osa-alueiden 1 ja 2 kilpailutus keskeytettiin sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan päätöksellä 9.11.2022 § 102.

Hankinnan kohde

Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialan kotihoito, kuntouttava arviointiyksikkö ja asiakasohjaus järjestävät kotiateriapalveluja asiakkaille, joilla on esimerkiksi MNA-mittarilla todennettu vaikea virheravitsemus, sairaus, toipilasaika tai muu erityinen syy, jonka vuoksi asiakas tarvitsee kotiin vietävän aterian tai erityisruokavalion, josta hän tai hänen läheisensä ei pysty huolehtimaan, eikä asiakas pysty kulkemaan lähistöllä olevaan ruokailupaikkaan. Kyseessä on sosiaalihuoltolain (1301/2014) 19 §:n mukainen kotipalvelu, joka myydään asiakkaille arvonlisäverottomana. Osa palvelusta toteutetaan ateria-automaattipalveluna, jota tällä päätöksellä hankitaan.

Hankintamenettely

Ateria-automaattipalvelun hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä osana Kotiateriapalvelun ja ateria-automaattipalvelun hankintaa HEL 2022-008209. Kyseessä on hankintalain luvun 12 tarkoittama sosiaali- ja terveyspalvelu.

Tarjouskilpailu käynnistettiin sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa 4.9.2022 julkaistulla tarjouspyynnöllä.

Tarjouspyyntöasiakirjoissa määriteltiin hankittavat palvelut sekä tarjoajille että palvelulle asetettavat vähimmäisvaatimukset. Tavanomaisten rahoituksellista ja taloudellista asemaa koskevien vaatimusten lisäksi tarjoajille asetettiin tarjouspyynnössä kuvatut tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.

Hankintaan liittyvät lisätietokysymykset tuli esittää 16.9.2022 klo 12.00 mennessä ja niihin vastattiin julkisesti 21.9.2022. Kysymyksiä esitettiin 19 kappaletta.

Tarjoukset tuli jättää hankintayksikölle Tarjouspalvelu-portaalin kautta 7.10.2022 klo 12.00 mennessä. Määräaikaan mennessä tarjouksensa jätti Menumat Oy.

Tarjousten käsittely

Tarjoukset avattiin 7.10.2022 klo 13.11 sähköisestä järjestelmästä.

Hankintayksikön toteuttaman alustavan selvityksen perusteella tarjoaja täytti tarjoajille asetetut soveltuvuusvaatimukset.

Tilaajavastuulakiin liittyvät selvitykset ja hankintalain mukaiset pakolliset poissulkemisperusteet tarkastetaan tarjouspyynnössä kerrotun mukaisesti vain niiltä tarjoajilta, jotka tulivat valituiksi palveluntuottajiksi.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen

Hankintatyöryhmä on tarkistanut saapuneiden tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden. Kaikkien tarjousvertailuun hyväksyttävien tarjousten tuli täyttää tarjouspyyntöasiakirjoissa tarjoukselle ja tarjottavalle palvelulle asetetut vähimmäisvaatimukset.

Menumat Oy:ltä pyydettiin täsmennys koskien aterian ravintosisältölaskelmia. Menumat Oy täsmensi tarjoustaan annetussa määräajassa.

Saapunut tarjous todettiin tarjouspyynnönmukaiseksi.

Tarjousvertailu ja kilpailutuksen tulos

Julkisia hankintoja koskevat yleiset periaatteet on lueteltu hankintalain 3 §:ssä. Sen mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen. Edellä mainittua hankintalain periaatetta tulee noudattaa hankinnan kaikissa eri vaiheissa. Tarjoajien valinnat on tehtävä etukäteen asetettujen valintakriteerien mukaisesti eikä valintakriteereitä voida muuttaa tarjousten vertailu- tai valintavaiheessa.

Koska osa-alueeseen 3 saatiin vain yksi (1) tarjous, ei tarjousvertailua tehty. Tarjotut hinnat ja palvelun laatu olivat sellaisia, jotka voitiin hyväksyä. Tarjotut hinnat olivat: lounas 6,40 euroa/kappale, jälkiruoka 2,00 euroa/kappale, palvelumaksu yhdelle laitteelle yhdeksi vuorokaudeksi 4,71 euroa ja pikatoimitusmaksu 40 euroa/pikatoimitus. Laatupisteitä tarjoaja sai täydet 30 pistettä.

Sopimus

Valitun palveluntuottajan kanssa tehdään kolmen (3) vuoden sopimus.

Sopimuskausi on suunniteltu alkavaksi 1.2.2023 ja se päättyy 31.1.2026.

Helsingin kaupunkia ja palveluntuottajaa sitova päätös ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi.

Ask for more info

Erja Turunen, ruokapalveluasiantuntija, puhelin: 09 310 43030

erja.turunen@hel.fi

Sanna Numminen, kotihoitopäällikkö, puhelin: 09 310 56263

sanna.numminen@hel.fi

Outi Ekebom, johtava hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 21183

outi.ekebom@hel.fi

Decisionmaker

Seija Meripaasi
sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja