Maksuhyvitys, asiakasmaksujen laskuttamatta jättäminen 2021 - 2022, terveys- ja päihdepalvelut palvelukokonaisuus, sosiaali- ja terveystoimi

HEL 2022-008849
More recent handlings
§ 81
This decisionmaker is no longer active

Apotin tietojärjestelmävirheen vuoksi laskuttamatta jääneiden asiakasmaksujen perimättä jättäminen terveys- ja päihdepalvelut -palvelukokonaisuudessa

Terveys- ja päihdepalvelujen johtaja

Päätös

Terveys- ja päihdepalvelujen johtaja päätti jättää perimättä asiakasmaksut, jotka ovat Helsingin kaupungin tietojärjestelmävirheestä johtuen jääneet laskuttamatta vuosina 2021 ja 2022. Laskuttamatta jääneiden asiakasmaksujen yhteissumma terveys- ja päihdepalveluiden palvelukokonaisuudessa on 5 947,70 euroa.

Päätöksen perustelut

Asiakas- ja potilastietojärjestelmä Apotin käyttöönoton jälkeen on ilmennyt, että osa asiakasmaksuista on jäänyt siirtymättä kaupungin laskutusjärjestelmään. Virhe koskee yhteensä 1 436 laskua, joista terveys- ja päihdepalvelut -palvelukokonaisuuteen kohdistuu 27 laskua seuraavasti:

Ateriapalvelut

Vuoden 2022 laskuja 27 kappaletta, yhteissumma 5 947,70 euroa.

Asiakasmaksujen jääminen laskuttamatta johtuu järjestelmävirheestä, joka on tullut esille Apotin käyttöönoton jälkeen. Apotti ei ole voinut massa korjata ko. laskuja. Laskutusvirheen aiheuttanut ongelma on nyttemmin todennettu ja virheellisten laskujen lähetys on estetty.

Aiheutuvan lisätyön ja lisäkustannusten vuoksi laskujen jälkikäteiseen korjaamiseen ei ryhdytä. Laskujen perimisen kustannukset olisivat merkittävät, joten nettohyöty olisi rajallinen. Mikäli laskujen korjaukset olisi tehty Apotti-järjestelmässä, niin ensin olisi pitänyt korjattavista laskuista tehdä hyvityslaskut ja välittää ne Helsingin laskutusjärjestelmään ennen Apotin integraatioalustan korjausta. Alustan korjauksen tuotantoon viennin jälkeen olisi kaikista hyvitetyistä laskuista pitänyt tehdä korjauslaskut. Korjaus olisi ollut manuaalista työtä, ja se olisi pitänyt tehdä yksi lasku kerrallaan. Laskuja on yhteensä 1 436 kpl. Tämä laskujen korjaus olisi tullut vaatimaan useamman työntekijän työpanoksen viikoiksi ja tähän työhön olisi pitänyt löytää työvoimaa. On syytä huomioida myös se, että asiakkaat, joiden asiakasmaksuja laskutuksen virhe koskee, eivät ole voineet vaikuttaa lähetettyjen laskujen sisältämiin virheisiin. Siten myös asiakasnäkökulma huomioiden on perusteltua jättää edellä mainitut asiakasmaksut laskuttamatta takautuvasti.

Toimialajohtaja on päättänyt 6.7.2020 § 125 määrätä hallintosäännön 18 luvun 3 §:n 1 momentin nojalla palvelukokonaisuuden johtajan päättämään palvelukokonaisuutensa osalta sosiaalipalvelusta määrätyn maksun alentamisesta tai kokonaan perimättä jättämisestä, kun perimättä jättämisen perusteena on muu kuin asiakkaan maksukykyyn liittyvä sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun lain 11 §:n 1 momentissa tarkoitettu syy.

Ask for more info

Armi Vadén, talouspäällikkö, puhelin: 09 310 15970

armi.vaden@hel.fi

Kaisa-Maria Poikonen, laskenta-asiantuntija, puhelin: 09 310 35202

kaisa-maria.poikonen@hel.fi

Jerry Ramstedt, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 25678

jerry.ramstedt@hel.fi

Decisionmaker

Leena Turpeinen
terveys- ja päihdepalvelujen johtaja