Hankinta, puitesopimus, lääkkeiden annosjakelun ja kuljetuksen sosiaali- ja terveystoimialan asiakkaille

HEL 2022-009892
More recent handlings
§ 176
This decisionmaker is no longer active

Lääkkeiden annosjakelun palvelujen hankinta sosiaali- ja terveystoimialan asiakkaille

Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja

Päätös

Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja päätti valita käydyn tarjouskilpailun perusteella lääkkeiden annosjakelun palvelujen hankinnan puitejärjestelyyn seuraavat palveluntuottajat:

Osa-alue 1: Jorvin apteekki

Osa-alue 2: Jorvin apteekki

Osa-alue 3: Yliopiston apteekki

Osa-alue 4: Helsingin 14. Kallion apteekki

Osa-alue 5: Yliopiston apteekki

Osa-alue 6: Yliopiston apteekki

Osa-alue 7: Herttoniemen apteekki

Osa-alue 8: Jorvin apteekki

Osa-alue 9: Lauttiksen apteekki

Osa-alue 10: Helsingin 14. Kallion apteekki

Osa-alue 11: Lauttiksen apteekki

Osa-alue 12: Koivukylän apteekki

Osa-alue 13: Jorvin apteekki

Osa-alue 14: Yliopiston apteekki

Osa-alue 15: Herttoniemen apteekki

Osa-alue 16: Herttoniemen apteekki

Osa-alue 17: Jorvin apteekki

Osa-alue 18: Punavuoren apteekki

Osa-alue 19: Munkkiniemen apteekki

Osa-alue 20: Punavuoren apteekki

Osa-alue 21: Yliopiston apteekki

Osa-alue 22: Lauttiksen apteekki

Osa-alue 23: Pukinmäen apteekki

Osa-alue 24: Apteekki Koivuhaka

Osa-alue 25: Malmin apteekki

Osa-alue 26: Pyhtään apteekki

Hankinnan ennakoitu arvonlisäveroton kokonaisarvo sopimuskaudella on 1 600 000 euroa (alv 0 prosenttia).

Sosiaali- ja terveystoimiala ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua tilataan tarpeen mukaan.

Päätös on ehdollinen sillä ehdolla, että palveluntuottajat toimittavat asetettujen vaatimusten mukaisesti rikosrekisteriotteensa ja muut vaadittavat lisäselvitykset ennen sopimusten allekirjoittamista.

Päätöksen perustelut

Hankinnan taustaa

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä lääkkeiden annosjakelun palvelujen HEL 2022-009892 keskeiset periaatteet ja ehdot päätöksessään § 179 (6.9.2022) ja päätti oikeuttaa sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan tekemään hankinnasta päätöksen, allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset ja päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.

Hankinnan osa-alueita oli 26 ja ne on esitetty päätöksen liitteestä 1 Vertailutaulukko.

Hankinnan kohde

Hankittava palvelu on terveydenhuoltolaissa (1326/2010) määriteltyä sairaanhoitopalvelua, ja se pitää sisällään sekä lääkkeiden annosjakelun että kuljetuksen tilaajan yksiköihin. Lääkkeiden annosjakelupalvelua hankitaan tällä hetkellä kotihoidon, tehostetun palveluasumisen, vammaispalvelun ja asumisen tuen asiakkaille sekä asiakasohjauksen ostopalveluasiakkaille.

Hankintamenettely

Lääkkeiden annosjakelun palvelujen hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016), myöhemmin hankintalaki, mukaisella avoimella menettelyllä. Kyseessä on hankintalain luvun 12 tarkoittama sosiaali- ja terveyspalvelu.

Tarjouskilpailu käynnistettiin sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa 18.9.2022 julkaistulla tarjouspyynnöllä.

Tarjouspyyntöasiakirjoissa määriteltiin hankittavat palvelut sekä tarjoajille että palvelulle asetettavat vähimmäisvaatimukset. Tavanomaisten rahoituksellista ja taloudellista asemaa koskevien vaatimusten lisäksi tarjoajille asetettiin tarjouspyynnössä kuvatut tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.

Tarjoajien oli tarjousaikana mahdollista esittää hankinnan kohdetta ja tarjouspyyntöä koskevia tarkentavia lisätietokysymyksiä. Hankintaan liittyvät lisätietokysymykset tuli esittää 30.9.2022 klo 10.00 mennessä. Kysymyksiä esitettiin 46 kappaletta ja niihin vastattiin julkisesti 21.9.2022.

Tarjoukset tuli jättää hankintayksikölle Tarjouspalvelu-portaalin kautta 25.10.2022 klo 00.00 mennessä. Määräaikaan mennessä tarjouksensa jättivät:

Apteekki Koivuhaka (osa-alueet 8 ja 24)

Apteekki Primavera (osa-alueet 1, 13, 14, 15 ja 16)

Helsingin 14. Kallion apteekki (osa-alueet 8 ja 24)

Herttoniemen apteekki (osa-alueet 1, 2, 7 ja 15)

Jorvin apteekki (osa-alueet 1, 2, 4, 7, 8, 13, 14, 15, 16, 17, 18 ja 19)

Kivistön apteekki (osa-alueet 20, 21, 24, 25 ja 26)

Koivukylän apteekki (osa-alueet 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25 ja 26)

Lauttiksen apteekki (osa-alueet 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25 ja 26)

Malmin apteekki (osa-alueet 8, 24 ja 25)

Munkkiniemen apteekki (osa-alueet 5, 18, 19 ja 20)

Pukinmäen apteekki (osa-alueet 23 ja 25)

Punavuoren apteekki (osa-alueet 3, 18, 20 ja 21)

Pyhtään apteekki (osa-alueet 24 ja 26)

Yliopiston apteekki (osa-alueet 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25 ja 26)

Tarjousten käsittely

Tarjoukset avattiin 7.10.2022 klo 13.11 sähköisestä järjestelmästä.

Hankintayksikön toteuttaman alustavan selvityksen perusteella kaikki tarjoajat täyttivät tarjoajille asetetut soveltuvuusvaatimukset.

Tilaajavastuulakiin liittyvät selvitykset ja hankintalain mukaiset pakolliset poissulkemisperusteet tarkastetaan tarjouspyynnössä kerrotun mukaisesti vain niiltä tarjoajailta, jotka tulivat vertailun perusteella valituiksi palveluntuottajiksi.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen

Hankintatyöryhmä on tarkistanut saapuneiden tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden. Kaikkien tarjousvertailuun hyväksyttävien tarjousten tuli täyttää tarjouspyyntöasiakirjoissa tarjoukselle ja tarjottavalle palvelulle asetetut vähimmäisvaatimukset.

Pyhtään apteekin tarjouksen yksi liitteistä ei avautunut ja heitä pyydettiin lähettämään liite tilaajan avattavissa olevassa muodossa. Pyhtään apteekki täsmensi tarjoustaan annetussa määräajassa.

Kaikki saapuneet tarjoukset todettiin tarjouspyynnönmukaiseksi.

Tarjousvertailu ja kilpailutuksen tulos

Julkisia hankintoja koskevat yleiset periaatteet on lueteltu hankintalain 3 §:ssä. Sen mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen. Edellä mainittua hankintalain periaatetta tulee noudattaa hankinnan kaikissa eri vaiheissa. Tarjoajien valinnat on tehtävä etukäteen asetettujen valintakriteerien mukaisesti eikä valintakriteereitä voida muuttaa tarjousten vertailu- tai valintavaiheessa.

Tarjousten vertailu tehtiin osa-alueittain siten, että jokaiseen osa-alueeseen valittiin yksi (1) palveluntuottaja. Tarjousten vertailutaulukko ja valitut palveluntuottajat on esitetty liitteessä 1 Vertailutaulukko.

Tarjousten valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus (kokonaisvertailupisteet), jossa hinnan painoarvo oli 100 prosenttia. Laatu oli huomioitu tarjouspyyntöasiakirjoissa palvelulle asetetuissa ehdottomissa vähimmäisvaatimuksissa. Kokonaisvertailupisteet muodostuivat osa-alueen kohteiden saamien vertailupisteiden summasta. Kohteessa 1 hinnaltaan halvin tarjous saa vertailussa 90 pistettä. Muiden tarjousten hintapisteytys suhteutettiin halvimpaan kaavalla (halvin hinta / verrattava hinta) x kohteen maksimipisteet. Kohteessa 2 hinnaltaan halvin tarjous saa vertailussa 10 pistettä. Muiden tarjousten hintapisteytys suhteutettiin halvimpaan kaavalla (halvin hinta / verrattava hinta) x kohteen maksimipisteet.

Tarjouspyynnön mukaisesti, mikäli johonkin kohteeseen tarjottiin palvelua hinnalla 0,00 euroa, käytettiin vertailussa vertailun tekniseksi toteuttamiseksi hintaa 0,001 euroa.

Palveluntuottaja pystyi jättämään tarjouksen yhteen tai useampaan osa-alueeseen, mutta saattoi tulla valituksi enintään viiden (5) osa-alueen palveluntuottajaksi. Palveluntuottajan tuli ilmoittaa prioriteettijärjestys tarjoamilleen osa-alueille. Prioriteettijärjestystä käytettiin, mikäli tarjoaja olisi tarjousvertailun perusteella tullut valituksi useampaan kuin viiteen (5) osa-alueeseen palveluntuottajaksi.

Osa-alueessa 18 ja osa-alueessa 19 Jorvin apteekki sai suurimmat kokonaisvertailupisteet, mutta koska Jorvin apteekki oli jo valittu palveluntuottajaksi osa-alueeseen 1 (Jorvin apteekin prioriteettinumero 1), osa-alueeseen 2 (Jorvin apteekin prioriteettinumero 2), osa-alueeseen 8 (Jorvin apteekin prioriteettinumero 3), osa-alueeseen 13 (Jorvin apteekin prioriteettinumero 9) ja osa-alueeseen 17 (Jorvin apteekin prioriteettinumero 10), ei Jorvin apteekkia valittu osa-alueen 18 palveluntuottajaksi (Jorvin apteekin prioriteettinumero 11) eikä osa-alueeseen 19 (Jorvin apteekin prioriteettinumero 12). Osa-alueeseen 18 valittiin osa-alueen toiseksi suurimmat kokonaisvertailupisteet saanut tarjoaja eli Punavuoren apteekki. Osa-alueeseen 19 valittiin osa-alueen toiseksi suurimmat kokonaisvertailupisteet saanut tarjoaja eli Munkkiniemen apteekki.

Osa-alueessa 22 Yliopiston apteekki sai suurimmat kokonaisvertailupisteet, mutta koska Yliopiston apteekki oli valittu jo palveluntuottajaksi osa-alueeseen 3 (Yliopiston apteekin prioriteettinumero 7), osa-alueeseen 5 (Yliopiston apteekin prioriteettinumero 9), osa-alueeseen 6 (Yliopiston apteekin prioriteettinumero 12), osa-alueeseen 14 (Yliopiston apteekin prioriteettinumero 5) ja osa-alueeseen 21 (Yliopiston apteekin prioriteettinumero 8), ei Yliopiston apteekkia valittu palveluntuottajaksi osa-alueeseen 22 (Yliopiston apteekin prioriteettinumero 14). Osa-alueeseen 22 valittiin osa-alueen toiseksi suurimmat kokonaisvertailupisteet saanut tarjoaja eli Lauttiksen apteekki.

Lisäksi tarjouspyynnöllä kerrottiin, että prioriteettijärjestystä käytetään myös, mikäli kahden tai useamman palveluntuottajan kohdalla päädytään tasapisteisiin. Tällöin puitejärjestelyyn valitaan se palveluntuottaja, jonka prioriteettinumero ko. osa-alueeseen on pienempi.

Osa-alueessa 1 Jorvin apteekin ja Yliopiston apteekin kokonaisvertailupisteet olivat samat. Jorvin apteekin prioriteettinumero oli 1 ja Yliopiston apteekin prioriteettinumero oli 2, joten palveluntuottajaksi valittiin Jorvin apteekki.

Osa-alueessa 2 Jorvin apteekin ja Yliopiston apteekin kokonaisvertailupisteet olivat samat. Jorvin apteekin prioriteettinumero oli 2 ja Yliopiston apteekin prioriteettinumero oli 3, joten palveluntuottajaksi valittiin Jorvin apteekki.

Osa-alueessa 7 Herttoniemen apteekin ja Yliopiston apteekin kokonaisvertailupisteet olivat samat. Herttoniemen apteekin prioriteettinumero oli 1 ja Yliopiston apteekin prioriteettinumero oli 6, joten palveluntuottajaksi valittiin Herttoniemen apteekki.

Osa-alueessa 8 Jorvin apteekin ja Yliopiston apteekin kokonaisvertailupisteet olivat samat. Jorvin apteekin prioriteettinumero oli 3 ja Yliopiston apteekin prioriteettinumero oli 4, joten palveluntuottajaksi valittiin Jorvin apteekki.

Osa-alueessa 16 Herttoniemen apteekin ja Yliopiston apteekin kokonaisvertailupisteet olivat samat. Herttoniemen apteekin prioriteettinumero oli 2 ja Yliopiston apteekin 10, joten palveluntuottajaksi valittiin Herttoniemen apteekki.

Tarjouspyynnön mukaisesti, mikäli kahdella tai useammalla palveluntuottajalla, joilla on yhtä suuret suurimmat kokonaisvertailupisteet ja sama pienin prioriteettinumero, osa-alueen voittaja arvotaan.

Osa-alueessa 4 Helsingin 14. Kallion apteekki ja Yliopiston apteekki saivat molemmat kokonaisvertailupisteiksi 100 pistettä ja molempien prioriteettinumero tälle osa-alueelle oli 1. Osa-alueen voittaja arvottiin. Palveluntuottajaksi arvonnan perusteella tuli Helsingin 14. Kallion apteekki.

Sopimus

Valittujen palveluntuottajien kanssa tehdään neljän (4) vuoden sopimus.

Sopimuskausi on suunniteltu alkavaksi 4.3.2023 ja se päättyy 3.3.2027.

Helsingin kaupunkia ja palveluntuottajaa sitova päätös ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi.

Ask for more info

Outi Ekebom, johtava hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 21183

outi.ekebom@hel.fi

Sanna Numminen, kotihoitopäällikkö, puhelin: 09 310 56263

sanna.numminen@hel.fi

Decisionmaker

Leena Turpeinen
vs. sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja