Purkusopimus, Uudenmaan päihdehuollon kuntayhtymä

HEL 2022-009910
More recent handlings
Case 8. / 127 §

Behandling av samkommunen Uudenmaan päihdehuollon kuntayhtymäs utvärderings- och revisionsberättelse och beviljande av ansvarsfrihet

Helsinki City Council

Beslut

Stadsfullmäktige beslutade att

  1. anteckna samkommunen Uudenmaan päihdehuollon kuntayhtymäs utvärderings- och revisionsberättelse för 2023 och 2024
  2. godkänna Uudenmaan päihdehuollon kuntayhtymäs bokslut för 2023 och bokslut och likvidation för 2024 utifrån uppgifterna i revisionsberättelsen och
  3. bevilja de redovisningsskyldiga ansvarsfrihet för räkenskapsåren 2023 och 2024 utifrån det som i revisionsberättelsen anges om bokslutets godtagbarhet.

Beslutet stämmer överens med förslaget.

Close

Samkommunen Uudenmaan päihdehuollon kuntayhtymäs (Samkommunen för missbrukarvård i Nyland) tillgångar och skulder fördelas och verksamheten avslutas, eftersom samkommunens verksamhet har överförts till Mellersta Nylands välfärdsområdes organiseringsansvar i enlighet med lagen om genomförande av reformen av social- och hälsovården och räddningsväsendet och om införande av den lagstiftning som gäller reformen (616/2021) och samkommunen inte längre har verksamhet.

Samkommunens medlemskommuner har ingått ett upplösningsavtal om upplösning av samkommunen. Enligt avtalet upplöses samkommunen när bokslutet för den sista räkenskapsperioden och likvidationen har godkänts i alla medlemskommuner. Helsingfors stadsfullmäktige godkände 11.10.2023 (§ 236) för sin del upplösningsavtalet.

I rättslitteraturen (Kuntalaki päivittyvä hakuteos, Heikki Harjula, Kari Prättälä, Alma Talent Oy, 56 § 9 punkten) konstateras följande om behandlingen av samkommunens sista bokslut (och likvidation): ”Om det sista bokslutet av en samkommun som upplöses och ärendet om ansvarsfrihet behandlas så att ärendena föreläggs alla medlemskommunernas fullmäktigen, är det varje medlemskommuns revisionsnämnd som förelägger fullmäktige förslaget. Innehållet i förslaget utgår ändå från beredningen av den upplösta samkommunens revisionsnämnd.”

Vid sitt sammanträde den 4 april 2024 godkände revisionsnämnden i samkommunen Uudenmaan päihdehuollon kuntayhtymä samkommunens utvärderingsberättelse för 2023 och antecknade revisorns revisionsberättelse för räkenskapsperioden 2023. Samtidigt delgav revisionsnämnden medlemskommunerna berättelserna och föreslog att medlemskommunerna godkänner bokslutet för 2023 och beviljar de ledamöter i samkommunstyrelsen som handhaft samkommunens förvaltning och ekonomi och övriga redovisningsskyldiga ansvarsfrihet för räkenskapsperioden 1.1–31.12.2023.

Samkommunens revisionsnämnd har vid sitt sammanträde 16.5.2024 godkänt samkommunens utvärderingsberättelse för 2024 och antecknat revisorns revisionsberättelse för räkenskapsperioden 2024. Berättelserna har delgetts medlemskommunerna. Revisionsnämnden delgav medlemskommunerna berättelserna och föreslog samtidigt att medlemskommunerna godkänner likvidationen och beviljar de ledamöter i samkommunstyrelsen som handhaft samkommunens förvaltning och ekonomi och övriga redovisningsskyldiga ansvarsfrihet för perioden 1.1–22.4.2024.

Close

Tarkastuslautakunta 04.06.2024 § 55

Päätös

Tarkastuslautakunta päätti esittää kaupunginvaltuustolle, että tämä päättäisi

  • merkitä tiedoksi Uudenmaan päihdehuollon kuntayhtymän arviointi- ja tilintarkastuskertomukset 2023 ja 2024
  • hyväksyä tilintarkastuskertomuksissa esitetyin perustein Uudenmaan päihdehuollon kuntayhtymän tilinpäätöksen 2023 sekä tilinpäätöksen ja loppuselvityksen 2024
  • myöntää tilintarkastuskertomuksissa tilinpäätöksen hyväksyttävyydestä esitetyn perusteella vastuuvapauden tilikausilta 2023 ja 2024 kuntayhtymän tilivelvollisille.

11.10.2023 Enligt förslaget

25.09.2023 Ehdotuksen mukaan

Esittelijä
tarkastusjohtaja
Timo Terävä
Lisätiedot

Arto Ahlqvist, tarkastuspäällikkö, puhelin: +358931036580

arto.ahlqvist@hel.fi
Close

This decision was published on 26.06.2024

FÖRBUD MOT SÖKANDE AV ÄNDRING

120, 121, 125 (Punkterna 1 - 3), 127 (Punkt 1), 128, 138, 139, 140 och 141 § i protokollet.

Ändring i beslutet får inte sökas eftersom beslutet gäller beredning eller verkställighet.

Tillämpat lagrum: 136 § i kommunallagen

BESVÄRSANVISNING

122, 123, 124, 125 (Punkterna 4 - 5), 126, 127 (Punkterna 2 - 3), 129, 130, 131, 132, 133, 134 och 135 § i protokollet.

Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.

Besvärsrätt

Ändring i beslutet får sökas

  • av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
  • av en kommunmedlem
Besvärstid

Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar efter att man fått del av beslutet.

Besvärsskriften ska lämnas in till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.

Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet sändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.

Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet sändes, om inte något annat påvisas.

Dagen då man fått del av beslutet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna lämnas in första vardagen därefter.

Besvärsgrunder

Kommunalbesvär får anföras på den grunden att

  • beslutet har tillkommit i felaktig ordning
  • den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
  • beslutet annars strider mot lag

Ändringssökanden ska framföra besvärsgrunderna innan besvärstiden går ut.

Besvärsmyndighet

Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.

Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:

E-postadress:
helsinki.hao@oikeus.fi
Adress:
Banbyggarvägen 5
 
00520 HELSINGFORS
Faxnummer:
029 56 42079
besöksadress:
Banbyggarvägen 5
Telefonnummer:
029 56 42000

Besvär kan anföras även via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv

Formen för och innehållet i besvärsskriften

Besvär ska anföras skriftligen. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I besvärsskriften ska uppges:

  1. det beslut i vilket ändring söks, (det överklagade beslutet);
  2. till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena);
  3. grunderna för yrkandena;
  4. vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.

I besvären ska dessutom ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges. Om en laglig företrädare eller ett ombud för ändringssökandens talan, ska också dennes kontaktuppgifter uppges. Medan besvären är anhängiga ska förvaltningsdomstolen utan dröjsmål underrättas om ändringar i kontaktuppgifterna.

Besvären ska också innehålla postadressen och en eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress). Om ändringssökanden har uppgett flera processadresser, kan förvaltningsdomstolen välja till vilken av dem den skickar de handlingar som hänför sig till rättegången.

När den som har begärt omprövning anför besvär över det beslut som fattats med anledning av begäran om omprövning, får denne lägga fram nya grunder för sina yrkanden. Ändringssökanden får framställa nya yrkanden endast om de grundar sig på förändrade förhållanden eller på omständigheter som ändringssökanden fått kännedom om efter det att tidsfristen för begäran om omprövning gått ut.

Till besvärsskriften ska följande fogas:

  1. det överklagade beslutet med besvärsanvisning;
  2. utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet, eller annan utredning om när besvärstiden börjat löpa;
  3. de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sina yrkanden, om dessa inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.
Rättegångsavgift

En rättegångsavgift tas ut med stöd av lagen om domstolsavgifter (1455/2015) hos den som söker ändring. I ett ärende som marknadsdomstolen har behandlat som första instans tas avgiften ut oberoende av utgången.

Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.

Protokoll

Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.

Skyddad e-post: https://securemail.hel.fi/

Använd alltid skyddad e-post när du skickar personliga uppgifter.

Nämn alltid diarienumret (t.ex. HEL 2021-000123) i ditt meddelande om ditt ärende redan har upptagits till behandling vid Helsingfors stad.

E-postadress:
helsinki.kirjaamo@hel.fi 
Postadress:
PB 10
 
00099 HELSINGFORS STAD
Besöksadress:
Norra esplanaden 11-13
Telefonnummer:
09 310 13700
 

Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00

Close

Presenter information

Revisionsnämnden

Ask for more info

Arto Ahlqvist, revisionschef, telefon: +358931036580

arto.ahlqvist@hel.fi

Attachments

1. Arviointikertomus 2023
The attachment will not be published on the internet.
2. Arviointikertomus 2024
The attachment will not be published on the internet.
3. Tilinpäätös ja tilintarkastuskertomus 2023
The attachment will not be published on the internet.
4. Tilinpäätös ja loppuselvitys 2024
The attachment will not be published on the internet.
5. Tilintarkastuskertomus 2024
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.