Poikkeaminen, Laajasalo

HEL 2022-010798
More recent handlings
§ 130

Laajasalo, Laajasalontie, poikkeamishakemus

Maankäyttöjohtaja

Päätös

Maankäyttöjohtaja päätti hyväksyä 49. kaupunginosan (Laajasalo) korttelin ********** koskevan poikkeamishakemuksen. Hakemuksen mukainen hanke edellyttää poikkeamista asemakaavasta nro 8280 seuraavasti:

  • Tonttitehokkuus saa nousta luvusta e=0,20 lukuun e=0,25:een, jolloin rakennusoikeus ylittyy 53 k-m², asemakaavan mukainen rakennusoikeus on 211 k-m², yhteensä 264 k-m² (ylitys 25 %).
  • Rakennusoikeuden saa ylittää MRL 115.3 §:ssä esitetyn periaatteen mukaisesti siltä osin, kun ulkoseinien paksuus on enemmän kuin 250 mm.
  • Molempien rakennusten maksimikorkeus saa olla 7,2 m, asemakaavan mukaan kaksikerroksisen asuinrakennuksen enimmäiskorkeus on 7,0 m (ylitys 0,2 m).

Maankäyttöjohtaja päätti myöntää poikkeamisen seuraavilla ehdoilla:

  • Tontilla tulee välttää tarpeetonta puiden kaatoa. Kaadettavien puiden tilalle tulee istuttaa vastaava määrä uusia puita.

Maksu

1 297 euroa

Hakija

Rakennuspaikka

49. kaupunginosan (Laajasalo) kortteli ********** Tontti jaetaan hallinnanjaolla.

Hakemus

Hakija hakee lupaa kahden kaksikerroksisen erillistalon rakentamiseen poiketen voimassa olevasta asemakaavasta nro 8280 siten, että tonttitehokkuus nousee, rakennusten enimmäiskorkeudet ylittyvät sekä rakennusoikeus ylittyy seinäpaksuuden 250 mm:n osalta.

Hakija perustelee hakemustaan sillä, että asemakaavan mukaisen tonttitehokkuuden nosto e=0,20:stä tehokkuuteen e=0,25 on tavanomainen, eikä vaikuta rakentamiseen naapureiden tontilla.

Maksimikorkeuden ylityksiä, asuinrakennuksen A:n osalta 0,2 m ja asuinrakennuksen B:n osalta 0,2 m, hakija perustelee sillä, että enimmäiskorkeuden ylitys on tavanomainen, lämpötaloudellinen ja kosteustekninen sekä sillä, että tontin maastonmuoto on rinne.

Rakennusoikeuden ylitystä seinänpaksuuden 250 mm:n osalta 12 k-m² hakija perustelee sillä, että ylitys on sallittu nykyisessä lainsäädännössä. Ylitys on myös lämpötaloudellisuutta edistävä.

Säännökset, joista poiketaan

Haettu toimenpide on vastoin voimassa olevaa asemakaavaa ja siten vastoin maankäyttö- ja rakennuslain 58 §:n 1 momenttia.

Lähtötiedot

Rakennuspaikka sijaitsee alueella, jolla on voimassa 14.6.1982 vahvistettu asemakaava nro 8280. Asemakaavan mukaan rakennuspaikka on erillisten, enintään kaksiasuntoisten pientalojen korttelialue (AO), jolla saa asemakaavaan merkityn kerrosalan lisäksi rakentaa autosuojia enintään 20 m²/asunto sekä muuta asunnon ulkopuolista, asumista palvelevaa tilaa kuten varasto-, huolto- sekä askartelutilaa enintään 15 m²/asunto sekä kasvihuoneita enintään 20 m²/asunto, kuitenkin enintään 40 % asemakaavaan merkitystä kerrosalasta (AO¹). Tontin koko on 1 055 m².

Kaksikerroksisen asuinrakennuksen enimmäiskorkeus on 7,0 m.

Enintään 30 % tontin pinta-alasta saa käyttää rakentamiseen katokset mukaan luettuna. Rakentamattomat tontinosat, joita ei käytetä leikki- tai oleskelualueena, kulkuteinä eikä vaadittuun määrään autopaikkoja, on istutettava tai pidettävä luonnonmukaisessa puistomaisessa kunnossa.

Helsingin yleiskaavassa 2016 rakennuspaikka on osoitettu asuntovaltaiseksi alueeksi (A3), jota kehitetään pääasiassa asumisen, puistojen, virkistys- ja liikuntapalvelujen sekä lähipalvelujen käyttöön. Korttelitehokkuus on pääasiassa 0,4–1,2. Perustellusti korttelikohtainen tehokkuus voi olla tätä suurempikin. Alueen pinta-alasta keskimäärin 60 % tai enemmän on korttelimaata.

Tontti rajautuu lännessä Laajasalon kalliometsään, joka on arvokas luontokohde. Tontilla oleva vanha asuinrakennus (rakennettu 1954) ja talousrakennus puretaan.

Osallisten kuuleminen ja lausunnot

Hakemuksesta on tiedotettu naapureille kaupunkiympäristön toimialan asemakaavoitus -palvelun kirjeellä (19.10.2022). Heille on varattu tilaisuus kirjallisen muistutuksen tekemiseen. Laajempi kuuleminen ei ole tarpeen, koska poikkeamisella ei ole vaikutuksia laajemmalle.

Muistutuksia ei ole esitetty.

Hakemuksesta ei ole pyydetty lausuntoja.

Päätöksen perustelut

Haettu toimenpide voidaan toteuttaa, koska lähialueilla on myönnetty vastaavia poikkeamisia tonttitehokkuuden suhteen. Tehokkuuden nosto edistää voimassa olevan yleiskaavan tavoitteita. Tonttitehokkuuden nostamisen ei voida katsoa aiheuttavan haittaa alueen kaavoitukselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle. Alustavissa suunnitelmissa esitetty uudisrakentaminen sopii alueen rakennuskantaan.

Maankäyttö- ja rakennuslain (MRL, 115.3 §) mukaan rakennuksen rakennettavaksi sallitun kerrosalan saa ylittää siltä osin, kun ulkoseinien paksuus on enemmän kuin 250 mm. MRL 115 § koskee asemakaavoja, jotka ovat tulleet voimaan 1.1.2000 jälkeen (217 §). Vanhempien asemakaavojen osalta ylitykset joudutaan arvioimaan poikkeamina, joissa voidaan tapauskohtaisesti sallia MRL:n 115 § mukainen rakennusoikeuden ylitysmahdollisuus.

Alustavien suunnitelmien mukainen korkeuden nosto on vähäinen (0,2 m) ja sen voidaan katsoa soveltuvan alueen kaupunkikuvaan. Lähialueen monessa myöhemmin voimaantulleessa asemakaavassa kaksikerroksisten asuinrakennusten enimmäiskorkeudeksi on sallittu 7,5 m.

Alueen vehreän yleisilmeen säilyttämiseksi olemassa olevaa tulee säilyttää mahdollisuuksien mukaan.

Poikkeamisen erityinen syy on tontin tarkoituksenmukainen rakentaminen tai käyttö ja asuntorakentamisen edistäminen.

Haettu toimenpide ei päätöksessä asetetuin ehdoin aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle taikka alueiden käytön muulle järjestämiselle, eikä vaikeuta luonnonsuojelun taikka rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista. Haettu toimenpide ei myöskään johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen eikä muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.

Sovelletut oikeusohjeet

Maankäyttö- ja rakennuslaki 58 § 1 mom, 145, 171, 173 ja 174 §

Maankäyttö- ja rakennusasetus 85 ja 86 §

Hallintosääntö 16 luku 5 § kohta 3a

Rakennusvalvontataksa 2022, 6 §

Voimassaolo ja jatkotoimenpiteet

Ennen mahdolliseen rakennustoimenpiteeseen ryhtymistä on saatava rakennuslupa, mikäli sellaista edellytetään. Rakennus- tai muu mahdollisesti vaadittava lupa on haettava kahden vuoden kuluessa poikkeamispäätöksen lainvoimaisuudesta lukien. Lupahakemukseen on liitettävä tämä päätös lainvoimaisuustodistuksineen.

Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeisenä arkityöpäivänä jolloin sen katsotaan tulleen asianosaisen tietoon. Julkipanopäivä vastaa pöytäkirjan nähtävilläolopäivää. Päätöksen valitusaika päättyy 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Ask for more info

Pirjo Ruotsalainen, suunnittelija, puhelin: 09 310 37277

pirjo.ruotsalainen@hel.fi

Suvi Huttunen, arkkitehti , puhelin: 09 310 37335

suvi.huttunen@hel.fi

Decisionmaker

Rikhard Manninen
maankäyttöjohtaja

Attachments

1. Alustavat suunnitelmat ja asemapiirros
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.