Hankinta, digitaalisten tulkkausratkaisujen kokeilu sosiaali- ja terveystoimialan maahanmuuttoyksikössä, kaupunginkanslia, elinkeino-osasto

HEL 2022-013522
More recent handlings
§ 2
This decisionmaker is no longer active

Hankinta, digitaalisten tulkkausratkaisujen kokeilu sosiaali- ja terveystoimialan maahanmuuttoyksikössä

Yksikön päällikkö

Päätös

Yrityspalvelut-yksikön päällikkö päätti hyväksyä Gofore Oyj:n tarjouksen digitaalisten tulkkausratkaisujen kokeilun toteuttamisesta sosiaali- ja terveystoimialan maahanmuuttoyksikössä kokonaistaloudellisesti edullisimpana.

Hankinnan arvonlisäveroton kokonaisarvo on 27 750 euroa.

Kyseessä on kansallisen kynnysarvon alle jäävä pienhankinta, johon ei sovelleta hankintalakia.

Hankintaan liittyvistä kustannuksista maksetaan 50 prosenttia vuoden 2022 talousarvion kohdalta 14001, kustannuspaikalta 1812100, kaupunginkanslian elinkeino-osaston innovaatiot ja uudet kokeilut -yksikölle osoitetusta määrärahasta.

Toiset 50 prosenttia maksetaan elinkeino-osaston yrityspalvelut-yksikön vuodelle 2023 osoitettavasta määrärahasta.

Hankinta on osa innovaatiorahaston hanketta Helsinki yritysten kehitys- ja kokeilualustana. Hankinnan kustannukset katetaan elinkeino-osaston hankkeelle varaamasta omarahoitusosuudesta.

Suunniteltu sopimuskausi on 1.12.2022 – 30.6.2023.

Sitova sopimus sopijapuolien välillä syntyy myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla hankintasopimuksella.

Yrityspalvelut-yksikön päällikkö päätti oikeuttaa innovaatiopalvelut -tiimipäällikön allekirjoittamaan hankintasopimukset.

Päätöksen perustelut

Helsingin kaupungin Sosiaali- ja terveystoimialan asiakkaista merkittävä ja kasvava osuus on vieraskielisiä. Vieraskielisten palvelutapoja pyritään toimialalla jatkuvasti kehittämään. Tarjouskilpailun avulla haluttiin hankkia kokeilu, jossa testataan toimialan perhe- ja sosiaalipalvelujen valikoiduissa palveluissa digitaalisten käännösratkaisujen toimivuutta asiakaskohtaamisissa.

Sosiaali- ja terveystoimialalta kokeilussa mukana on maahanmuuttoyksikkö, jossa asioi paljon vieraskielisiä henkilöitä. Kokeilu keskittyy asiakaslähtöisiin tilanteisiin, joissa tarvitaan riittävää ymmärrystä asiakkaan yhteydenoton syistä. Hankittavan kokeilun tavoitteena on selvittää millaisissa tilanteissa käännösratkaisusta voisi olla apua asiakastyössä ja onko mahdollinen laajempi hankinta tarpeellinen.

Kokeilun valmistelut aloitetaan loppuvuonna 2022. Varsinainen kokeilujakso toteutetaan kevään 2023 aikana.

Helsingin kaupunki ilmoitti tarjouspyynnössä (liite 1) ostavansa korkeintaan kaksi kokeiltavaa ratkaisua. Yhden ratkaisun arvonlisäveroton hinta sai olla korkeintaan 30 000 euroa.

Tarjouspyyntöä jaettiin aktiivisesti usean eri kanavan (Testbed Helsinki, sähköposti, Twitter, LinkedIn) kautta alkaen 3.10.2022. Määräaika tarjousten jättämiselle oli 26.10.2022 klo 20.00, johon mennessä saapui sähköpostitse kolme tarjousta yrityksiltä Gofore Oyj, Lingsom Oy ja Youpret Oy.

Kaikki tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia.

Tarjousten valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus, joka koostui hinnasta (10 pistettä), ratkaisun innovatiivisuudesta (45 pistettä) ja tarjoajan sopivuudesta (45 pistettä).

Helsingin kaupunginkanslian elinkeino-osaston ja sosiaali- ja terveystoimialan asiantuntijat arvioivat saadut tarjoukset.

1. Hinta: Kaikki tarjoukset olivat korkeintaan tarjouspyynnössä mainitun maksimisumman suuruisia. Kahden kokeilun hankkiminen ei kuitenkaan mahtunut budjettiin. Saaduista tarjouksista Youpret Oy:n tarjous oli edullisin.
2. Ratkaisun innovatiivisuus: Skaalattavuuden ja liiketoimintapotentiaalin osalta Gofore Oyj:n tarjouksessa esitetty ratkaisu arvioitiin parhaimmaksi ja muutenkin eniten vastaavan tarjouspyynnössä kuvattua digitaalista tulkkausratkaisua. Kokeiluun tarjottujen ratkaisujen kielten määrissä ei ollut oleellisia eroja.
3. Tarjoajan sopivuus: Gofore Oyj:lla oli selvästi eniten kokemusta vastaavanlaisista digitaalisista ratkaisuista. Youpret Oy:lla puolestaan on vahva tausta tulkkauspalvelujen tarjoamisesta yleensä. Gofore Oyj:n esittämä projektisuunnitelma oli konkreettisin, ammattimaisesti resursoitu sekä kaupungin osuudet parhaiten kuvaava.

Tarjousten vertailussa Gofore Oyj sai parhaimmat pisteet.

Tarjousten vertailutaulukko on liitteenä (liite 2).

Yrityspalvelut-yksikön päällikön oikeus toteuttaa hankintoja perustuu vs. kansliapäällikön päätökseen kaupunginkanslian viranhaltijoiden hankintaoikeuksista 2.8.2022 §151.

Ask for more info

Sanna Hartman, yritysasiamies, puhelin: 09 310 37978

sanna.hartman@hel.fi

Decisionmaker

Paula Miettinen
yksikön päällikkö

Attachments

2. Tarjousten vertailutaulukko
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.