Hankinta, puitejärjestely, ulkovalaistus-, liikennevalo- ja kaupunkitekniikan valokuituverkkojen suunnittelu, kaupunkiympäristön toimiala

HEL 2022-014651
More recent handlings
§ 34

Ulkovalaistus-, liikennevalo- ja kaupunkitekniikan valokuituverkon suunnittelu 2023 -2025 puitejärjestelyn jatkaminen optiokaudelle 10.4.2025-9.4.2027

Tekninen johtaja

Päätös

Tekninen johtaja päätti jatkaa ulkovalaistus-, liikennevalo- ja kaupunkitekniikan valokuituverkon yleis- ja toteutussuunnittelua koskevia puitesopimuksia kaupunkiympäristön toimialan käyttöön entisin ehdoin kahden (2) vuoden pituisen optiokauden ajan.

Puitesopimuksia jatketaan 10.4.2025-9.4.2027 seuraavien yritysten kanssa:

Osa-alue 1, Valaistussuunnittelu, alue- ja rakennussuunnittelu, sähkötekninen suunnittelu:

1. A-Insinöörit Civil Oy

2. Ramboll Finland Oy

Osa-alue 2, Liikennevalojen putkitus-, sähkö- ja kaapelointisuunnittelu:

1. Nodeon Finland Oy

2. Ramboll Finland Oy

Osa-alue 3, Kaupunkitekniikan valokuituverkon yleis- ja toteutussuunnittelu:

1. Nodeon Finland Oy

2. A-Insinöörit Civil Oy

Osa-alue 4, Valaistussuunnittelun tarveselvitykset ja yleissuunnitelmat:

1. Valoa design rhs Oy

2. WSP Finland Oy

3. WhiteNight Lightning Oy

4. Ramboll Finland Oy

Optiokauden käyttö perustuu kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaoston päätökseen 10.5.2023 § 48.

Lisäksi tekninen johtaja päätti hyväksyä puitesopimusten mukaiset A-Insinöörit Suunnittelu Oy:n, WSP Finland Oy:n ja Ramboll Finland Oy määräaikaan mennessä esittämät hintojen tarkistukset.

Hankintojen arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo koko puitejärjestelykaudella on noin 6 900 000 euroa, optiokausi mukaan lukien.

Päätöksen perustelut

Hankinnan kohde ja hankintamenettely

Puitejärjestelyllä hankintaan:

• Osa-alue 1: sisältää valaistussuunnittelun, alue- ja rakennussuunnittelun ja sähköteknisen suunnittelun

• Osa-alue 2: sisältää liikennevalojen putkitus-, sähkö- ja kaapelointisuunnittelun

• Osa-alue 3: sisältää kaupunkitekniikan valokuituverkon yleis- ja toteutussuunnittelun

• Osa-alue 4: sisältää valaistussuunnittelun tarveselvitykset ja yleissuunnitelmat

Puitejärjestelyyn valittujen toimittajien kanssa tehtiin puitesopimukset kahdeksi vuodeksi. Sopimuksia on mahdollista jatkaa yhdellä (1) kahden (2) vuoden optiokaudella. Nyt tehtävällä päätöksellä optiokausi otetaan käyttöön.

Puitesopimuksen jatkamisen yhteydessä puitesopimustoimittajilla on voimassa olevan sopimuksen mukaan oikeus tarkistaa hintoja seuraavasti:

Konsultin alkuperäisessä tarjouksessaan henkilöryhmittäin antamat aikaveloitusperusteiset hinnat (LIITE 13) ovat kiinteät varsinaisen sopimuskauden ajan. Hintoja voidaan kiinteähintaisen sopimuskauden jälkeen muuttaa kohteen todellista kustannuskehitystä vastaavasti.

Hinnanmuutosta koskeva ehdotus voidaan tehdä vain kaikkien seuraavien edellytysten täyttyessä:

i. Hinnanmuutos perustuu hankittavan palvelun yleiseen kustannuskehitykseen;

ii. Hinnanmuutoksen peruste on syntynyt Sopimuksen allekirjoittamisen jälkeen;

iii. Hinnanmuutoksen peruste vaikuttaa välittömästi hankittavan palvelun hintaan;

iv. Hinnanmuutoksen peruste ei johdu muutosta ehdottavan Osapuolen omasta toiminnasta (pois lukien yleiseen palkkakehitykseen perustuvat muutokset).

v. Hinnanmuutos ei voi ylittää 2 %:a kulloinkin voimassa olevista hinnoista.

Ehdotus hinnan muuttamiseksi on tehtävä kirjallisesti ja siinä on esitettävä asianmukainen selvitys hinnanmuutoksen perusteena olevasta kustannuskehityksestä. Ehdotus on tehtävä vähintään neljä (4) kuukautta ennen sopimuskauden päättymistä eikä määräajan jälkeen toimitettuja tarkistusehdotuksia oteta huomioon. Hinnantarkistusesitys toimitetaan Sopimuksessa nimetylle yhteyshenkilölle. Mikäli Tilaajalle ei anneta hinnantarkistusesitystä määräaikaan mennessä,
aikaveloitushinnat pysyvät alkuperäisen tarjouksen mukaisina, jos
optiokausi otetaan käyttöön.

Mikäli optiokausi otetaan käyttöön ja Tilaaja hyväksyy hinnantarkistusesityksen, tarkistetut hinnat tulevat voimaan optiokauden alusta ja ovat kiinteät koko optiokauden. Sovittujen hinnantarkistusten mukaan päivitetään Sopimukseen erillinen hintaliite.

Mikäli hintojen muutoksesta ei päästä yksimielisyyteen, Osapuolilla on oikeus irtisanoa Sopimus 30 päivän kuluessa yhteisesti todetusta neuvottelujen päättymisestä. Irtisanominen on tehtävä kirjallisesti. Kuuden (6) kuukauden irtisanomisajan sovelletaan muuttumattomina irtisanomishetkellä voimassa olevia hintoja.

KSE 2013 -ehtojen 5.7.1 kohdan 2. ja 3. momenttia ja kohtaa 5.7.2 ei sovelleta tähän Sopimukseen.

A-insinöörit Oy:n, WSP Finland Oy:n ja Ramboll Finland Oy:n määräaikaan mennessä esittämät hinnantarkistusesitykset ovat päätöksen liitteinä. Uudet sopimushinnat koskevat ainoastaan optiokaudella tehtyjä toimeksiantoja.

Muut sopimustoimittajat eivät ilmoittaneet, että ne tarkistaisivat hintojaan. Puitesopimusta jatketaan muiden sopimustoimittajien osalta allekirjoitetun sopimuksen mukaisilla sopimusehdoilla ja hinnoilla.

Yhteistyö puitesopimustoimittajan kanssa on sujunut hyvin, eikä uudella kilpailutuksella arvioida saatavan tässä vaiheessa merkittävää kustannushyötyä tai muuta etua. Puitesopimuksen jatkaminen kahden (2) vuoden optiokaudella on siten perusteltua.

Sovelletut säännökset

Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) 41 §, 123 §, 126 §, 127 § ja 147 §

Viranhaltijan toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen 28.1.2025 § 43 mukaan teknisellä johtajalla on hankintavaltuudet päättää optioista (hankintalain 41 §:n 2 mom.) ilman eurorajaa. Tekninen johtaja on näin ollen toimivaltainen päättämään hankinnasta.

This decision was published on 15.05.2025

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Ask for more info

Julle Keihänen, lakimies, puhelin: 09 310 89498

julle.keihanen@hel.fi

Mikko Huupponen, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 35212

mikko.huupponen@hel.fi

Decisionmaker

Kari Pudas
tekninen johtaja