Vahingonkorvaus, henkilövahinko, 2.2.2022, Hämeentie

HEL 2023-000003
More recent handlings
§ 18
This decisionmaker is no longer active

Vahingonkorvausvaatimus, liukastuminen

Hallintopäällikkö

Päätös

Kaupunkiympäristön toimialan hallintopäällikkö päätti hylätä hakijan vahingonkorvausvaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Hakijan vaatimus

Hakija on 2.1.2023 esittänyt kaupungille määrältään 35 161,80 euron vahingonkorvausvaatimuksen. Vaatimuksen mukaan hakija liukastui ja kaatui 2.2.2022 klo 15.30 Hämeentiellä, Sörnäisten metroaseman uloskäynnin kohdalla. Vaatimuksen mukaan vahinkopaikka oli portaiden jälkeen oleva alue uloskäynnillä, joka johtaa pohjoiseen menevän liikenteen ratikkapysäkille. Hakija kertoo vaatimuksessaan vahingon tapahtuneen hänen noustuaan portaat ylös katutasolle Sörnäisten metroasemalta, ja jalkakäytävä, johon portaat veivät, oli jäinen, liukas, hiekoittamaton ja kuhmurainen.

Hakija on täydentänyt vaatimustaan 22.1.2023 toimittamalla sanallisen selvityksen vahinkopaikan tarkentamiseksi, 25.1.2023 toimittamalla ilmakuvan, johon vahinkopaikka on merkitty ja 18.4.2023 toimittamalla lisäkuvan vahinkopaikasta sekä linkin, joka johtaa vahinkopaikan kohdalle Google Earth -palveluun. Hakija on sanallisesti tarkentanut 25.1.2023 toimittamassaan lisäselvityksessä vahingon tapahtuneen noin 130 cm portaiden jälkeen.

Sovellettavat normit ja ohjeet

Kunnossapitolaki edellyttää kaupunkia pitämään kadut liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kunnossapidon tason määräytymisessä otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, säätila ja sen ennakoitavissa olevat muutokset, vuorokaudenaika sekä eri liikennemuotojen tarpeet sekä terveellisyys, liikenneturvallisuus ja liikenteen esteettömyys.

Kunnossapitolain mukaan kunta voi antaa tarkempia määräyksiä siitä, miten kadun ja yleisten alueiden kunnossapito talvella, muu kunnossapito sekä puhtaanapito on laissa asetetut velvollisuudet ja paikalliset olot huomioon ottaen hoidettava. Määräykset voivat koskea mm. suoritusaikaa sekä katujen ja yleisten alueiden jaottelua tavoitetason mukaan eri kunnossa- ja puhtaanapitoluokkiin.

Vahinkoalueen kevyen liikenteen väyliä kunnossapidetään A-luokan mukaisesti.

A-luokan kevyen liikenteen väylän aurauksen lähtökynnys on 5 cm lunta. Toimenpideaika on aurauksen osalta neljä tuntia, kuitenkin niin, että klo 17 ja klo 3 välisenä aikana satanut lumi poistetaan klo 7 mennessä. Liukkaudentorjunnan osalta toimenpideaika on kolme tuntia, kuitenkin niin, että klo 18 ja klo 4 välisenä aikana havaittu tuntuvasti lisääntynyt liukkaus torjutaan klo 7 mennessä. Toimenpideaika alkaa siitä, kun säätilassa tapahtunut muutos aiheuttaa liukkauden tuntuvan lisääntymisen.

Vahingonkorvausvastuun edellytykset

Pelkkä vahinkotapahtuma ei yksinään aiheuta kaupungille korvausvastuuta.

Kadun kunnossa- ja puhtaanapitoon liittyvä vahingonkorvausvastuu perustuu lähtökohtaisesti tuottamukselle eli kadun kunnossapitovelvollisen on vahingonkorvausvastuun syntymiseksi täytynyt syyllistyä laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys.

Kadun kunnossapitovelvollinen vapautuu vahingonkorvausvastuustaan osoittamalla, että kunnossapito on hoidettu asianmukaisesti tai että vallinneet olosuhteet ovat tehneet kunnossapitotyöt hyödyttömiksi tai että kunnossapidosta huolehtiminen olisi vahinkohetken olosuhteissa ollut ylivoimaista.

Jos vahingon kärsineen puolelta on myötävaikutettu vahinkoon tai jos muu vahingon aiheuttaneeseen tekoon kuulumaton seikka on myös ollut vahingon syynä, voidaan vahingonkorvausta kohtuuden mukaan sovitella tai evätä kokonaan.

Asiassa saadut tiedot ja selvitykset

Hakijan 25.1.2023 ja 18.4.2023 toimittamien lisäselvitysten mukaan vahinko on tapahtunut Hämeentiellä Sörnäisten metroaseman D-sisäänkäynnin kohdalla. D-sisäänkäyntiä ei ole ollut olemassa enää hakijan ilmoittamana vahinkopäivänä 2.2.2022. Hämeentien perusparannus aloitettiin maaliskuussa 2019, ja hakijan vahinkopaikaksi ilmoittama D-sisäänkäynti suljettiin ja purettiin työmaan edetessä. Helsingin ortoilmakuvasta, joka on kuvattu 13.9.2020 voi todeta, että D-sisäänkäynti on jo kuvan ottamishetkellä purettu.

Vaatimuksen mukaan vahinkopaikka oli portaiden jälkeen oleva alue uloskäynnillä, joka johtaa pohjoiseen menevän liikenteen raitiovaunupysäkille. Alueen ainoa vahinkohetkellä olemassa ollut ja hakijan kuvailemaa vastaava paikka on ollut Sörnäisten metroaseman E-sisäänkäynti. Tämän takia asiassa on selvitetty E-sisäänkäynnin edustan kunnossapitotiedot.

Saadun selvityksen mukaan Sörnäisten metroaseman E-sisäänkäynnin edusta on ollut jatkuvalla hoidolla aina lumisateen aikana, lumisateen jälkeen sekä liukkauden torjunnassa kelin niin vaatiessa. E-sisäänkäynti on hiekoitettu päivää vahinkoa, eli 1.2.2022 lumisateen loppumisen jälkeen ja seuraavan kerran 3.2.2022. Kunnossapidon omien havaintojen mukaan 2.2.2022 on ollut kuiva keli ja kireä pakkanen, joten paikassa ei ole ollut hiekoitustarvetta.

Forecan Helsingin Kumpulan mittausasemalla tehtyjen mittausten mukaan 2.2.2022 klo 15 säätila on ollut selkeä ja poutainen, ja lämpötila on ollut -6,9 °C. Aiemmin saman päivän aikana lämpötila on vaihdellut -8,5 °C ja -5,8 °C välillä.

Kaupungin palautejärjestelmään ei ole tullut palautteita vahinkoalueen talvikunnossapidosta ennen tai jälkeen vahinkopäivää. Kaupungille ei ole esitetty vahinkoalueelta muita vastaavia vahingonkorvausvaatimuksia.

Olosuhteiden huomioonottaminen ja muut asiaan vaikuttavat tekijät

Liukkauden torjuntaa ei ole mahdollista toteuttaa siten, että kulkuväylät eivät koskaan olisi liukkaat (esim. KKO:1998:147). Liukkaudentorjuntatoimenpiteillä ei aina voida täysin estää jään aiheuttamaa liukkautta siinäkään tapauksessa, että kunnossapito on ollut asianmukaisella ja kunnossapitolain edellyttämällä tasolla. Aina on jokin kohta, johon on mahdollista liukastua. (Vakuutuslautakunnan ratkaisu FINE-001397.)

Kadun käyttäjät voivat omilla toimillaan pienentää onnettomuusriskiään varautumalla keliolosuhteiden muutoksiin ja ottamalla ne riittävästi liikkumisessaan huomioon (HE 281/2004 vp, s. 16). Vaaran ja vahingon välttämiseksi tienkäyttäjän on noudatettava olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta.

Yhteenveto ja johtopäätökset

Hakijan ilmoittama vahinkopaikkaa ei ole enää hakijan ilmoittamalla vahinkohetkellä ollut olemassa. Sörnäisten metroaseman D-sisäänkäynti on ollut purettu jo vuonna 2020. Alueen ainoa vahinkohetkellä olemassa ollut ja hakijan kuvailemaa vastaava paikka on ollut alue Sörnäisten metroaseman E-sisäänkäynnin edessä. Tämän takia asiassa on selvitetty E-sisäänkäynnin edustan kunnossapitotiedot.

Aluetta Sörnäisten metroaseman E-sisäänkäynnin edustalla on kunnossapidetty kaupungin normien mukaisesti. Hakijan ilmoittamana vahinkopäivänä on ollut kuiva pakkaskeli, jolloin hiekoitukselle ei ole ollut tarvetta. Kaupungille ei ole tullut muita palautteita tai vahingonkorvausvaatimuksia hakijan ilmoittaman vahinkopaikan lähiympäristöstä.

Vallitseva oikeuskäytäntö, asiassa saadut selvitykset ja vallinneet sääolot huomioon ottaen kaupunki katsoo, ettei se ole laiminlyönyt vahinkoalueella kunnossapitolain mukaisia tehtäviään, eikä ole asiassa korvausvelvollinen.

Sovelletut säännökset

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1 - 4 §, 14 §

Tieliikennelaki (729/2018) 3 §

Toimivalta

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan 19.12.2022 tekemän päätöksen § 45 mukaan hallintopäällikkö päättää toimialaa koskevasta vahingonkorvauksesta silloin, kun vahingonkorvausvaatimuksen määrä on yli 15 000 euroa.

Ask for more info

Eeva-Maria Mattila, valmistelija, puhelin: 09 310 34957

kymp.korvausasiat@hel.fi

Decisionmaker

Mikko Ravantti
hallintopäällikkö