Hankinta, DPS, perustamisvaihe, Kallio-Sörnäinen-alueen liikenteen rauhoittaminen ja pyöräliikenteen parannukset, kaupunkiympäristön toimiala

HEL 2023-001154
More recent handlings
§ 3

Hankinta, Kallio-Sörnäinen-alueen liikenteen rauhoittaminen ja pyöräliikenteen parannukset

Yksikön päällikkö

Päätös

Liikennejärjestelmäyksikön päällikkö hyväksyi Ramboll Finland Oy:n tarjouksen kokonaistaloudellisesti edullisimpana ja päätti hankkia Ramboll Finland Oy:ltä Kallio-Sörnäinen-alueen liikenteen rauhoittaminen ja pyöräliikenteen parannukset -työn arvonlisäverottomaan kokonaishintaan 47 890 euroa.

Sopimus ei synny päätöksen tiedoksiannolla, vaan erikseen myöhemmin tehtävällä palvelusopimuksella. Palvelusopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi. Palvelusopimus tulee voimaan, kun palvelusopimus on allekirjoitettu.

Päätöksen perustelut

Hankintamenettely ja hankinnan kohde

Helsingin kaupunkiympäristön toimiala on perustanut dynaamisen hankintajärjestelmän HEL 2021-010570 / Liikennettä koskevat suunnittelu-, tutkimus- ja asiantuntijapalvelut (DPS).

Hankinta on kilpailutettu dynaamisen hankintajärjestelmän sisäisenä kilpailutuksena ja koski dynaamisen hankintajärjestelmän osa-aluetta 2: Liikennejärjestelmäsuunnittelu. Tarjouspyyntö HEL 2023-001154 / Kallio-Sörnäinen-alueen liikenteen rauhoittaminen ja pyöräliikenteen parannukset on julkaistu dynaamisessa hankintajärjestelmässä 2.2.2023.

Projektin keskeisenä tavoitteena on Kallio-Sörnäinen-alueen katuverkon hierarkkisen jäsentelyn tarkistaminen katuverkon toiminnallista luokitusta koskevien periaatteiden mukaan siten, että pyöräliikenteen järjestelyjä voidaan työn pohjalta alueella tarkoituksenmukaisesti parantaa pyöräliikenteen kehittämisohjelman tavoitteita ja pyöräliikenteen suunnitteluohjetta noudattaen. Tämän lisäksi työssä tullaan hyödyntämään käynnissä olevien liikenteen rauhoittamista paikalliskatualueilla koskevien diplomitöiden toimenpidesuosituksia autoliikenteen ja katutilan elävöittämiseen liittyen, joilla erityisesti parannetaan jalankulkuympäristöä ja luodaan viihtyisämpää ja elävämpää kaupunkitilaa.

Saadut tarjoukset

Asetettuun määräaikaan 28.2.2023 klo 12.00 mennessä tarjouksen jättivät seuraavat tarjoajat: Ramboll Finland Oy ja Sitowise Oy. Saaduista tarjouksista laadittiin avauspöytäkirja.

Tarjoajien soveltuvuuden arviointi

Tarjouspyynnössä esitettiin tarjoajien soveltuvuutta koskevat tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset sekä niiden täyttymisen varmistamiseksi vaaditut selvitykset.

Kaikki tarjoajat ovat toimittaneet vaaditut selvitykset tarjouspyynnön mukaisesti ja täyttävät asetetut soveltuvuusvaatimukset.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkastaminen ja tarjousten vertailu

Tarjouspyynnössä esitettiin tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset. Kaikki tarjoukset täyttävät tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset ja tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia.

Tarjouspyynnössä on määritelty tarjousten valintaperusteet. Valintaperusteena on tarjouspyynnön mukaisesti kokonaistaloudellinen edullisuus, jonka perusteena on paras hinta-laatusuhde. Hinnan painoarvo on 40 % ja laadun painoarvo 60 %.

Hankinnassa valitaan tarjouspyynnön vaatimukset täyttävistä tarjouksista hinta-laatusuhteeltaan paras tarjous, mikä tarkoittaa, että annetut hintapisteet ja laatupisteet lasketaan yhteen ja voittajaksi valitaan eniten pisteitä saanut tarjous. Tarjouspyynnön mukaan hintapisteet lasketaan kolmen desimaalin tarkkuudella.

Hinnan vertailuperusteena käytettiin tarjottua kokonaishintaa (maksimissaan 40 pistettä). Laatuarvioinnissa arvioitiin tarjoajan työryhmän asiantuntemus (maksimissaan 40 pistettä) ja tarjoajan projektisuunnitelma (maksimissaan 20 pistettä). Laatutekijät ja niiden arviointiperusteet käyvät ilmi päätöksen liitteestä Laadun arviointiperusteet. Kunkin tarjoajan saamat hinta- ja laatupisteet käyvät ilmi päätöksen liitteestä Vertailutaulukko.

Vertailu osoittaa, että kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen teki Ramboll Finland Oy.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön (10 luvun 1 §:n 3 momentin 3 kohta) mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita. Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen (Kylk 13.12.2022 § 711) mukaan liikennejärjestelmäyksikön päälliköllä on hankintavaltuudet enintään 200 000 euron (alv 0 %) suuruisiin hankintoihin. Liikennejärjestelmäyksikön päällikkö on näin toimivaltainen päättämään hankinnasta.

Ask for more info

Oskari Kaupinmäki, liikennesuunnittelija, puhelin: 09 310 22589

oskari.kaupinmaki@hel.fi

Decisionmaker

Heikki Palomäki
yksikön päällikkö

Attachments

1. Tarjouspyyntö
The attachment will not be published on the internet.
2. Laadun vertailuperusteet
The attachment will not be published on the internet.
3. Vertailutaulukko
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.