Poikkeaminen, Taka-Töölö, Mannerheimintie 102, Pelican Töölö Oy

HEL 2023-001392
More recent handlings
§ 58

Taka-Töölö, Mannerheimintie 102, poikkeamishakemus

Maankäyttöjohtaja

Päätös

Maankäyttöjohtaja päätti hyväksyä 14. kaupunginosan (Taka-Töölö) korttelin 513 tonttia 74 koskevan poikkeamishakemuksen. Hakemuksen mukainen hanke edellyttää poikkeamista asemakaavasta nro 7995 seuraavasti:

  • Kaavassa osoitetulle liikerakennusten korttelialueelle (AL) sallitaan ulosvuokrattavan irtaimistovaraston sijoittuminen.
  • Poiketaan asemakaavassa osoitetusta rakennusoikeudesta (4 550 k-m²) siten, että sallittu kerrosala ylitetään 3 183 k-m²:llä (70 %), jolloin yhteensä rakennusoikeutta on enintään 7 733 k-m². Rakennusoikeus on kuitenkin ylitetty jo nykyisellään ja hankkeen myötä ylitys kasvaa 108 k-m². Muutokset tapahtuvat pääosin olemassa olevan rakennuksen sisäpuolella.
  • Poiketaan asemakaavassa osoitetusta autopaikkojen lukumäärästä (1 ap / 350 k-m², yhteensä 22 ap) siten, että tontille tulee osoittaa autopaikkoja vähintään 4 ap.

Maankäyttöjohtaja päätti myöntää poikkeamisen määräaikaisena 31.12.2033 asti ja seuraavilla ehdoilla:

  • Kadulle avautuvien tilojen tulee säilyä liiketiloina ja niiden toiminnan edellytykset tulee säilyttää.
  • Huoltoajo on järjestettävä tontilta.
  • Julkisivujen ikkunoita ei saa peittää ja julkisivuihin ei saa tehdä kaupunkikuvallisesti merkittäviä muutoksia.
  • Katutilaan näkyvät talon sisäiset muutokset tulee olla kaupunkikuvallisesti korkeatasoisia.

Maksu

3 346,50 euroa

Hakija

Pelican Töölö Oy

Rakennuspaikka

14. kaupunginosan (Taka-Töölö) korttelin 513 tontti 74

Hakemus

Hakija hakee lupaa ulosvuokrattavan irtaimistovaraston (7 733 k-m²) toteuttamiseen tontilla poiketen voimassa olevasta asemakaavasta nro 7995 siten, että

  • Kaavassa osoitetulle liikerakennusten korttelialueelle (AL) sallitaan ulosvuokrattavan irtaimistovaraston sijoittuminen.
  • Poiketaan asemakaavassa osoitetusta rakennusoikeudesta siten, että sallittu kerrosala ylitetään yhteensä 3 183 k-m²:llä (70 %). Rakennusoikeus on kuitenkin ylitetty jo nykyisellään ja hankkeen myötä ylitys kasvaa 108 k-m². Muutokset tapahtuvat pääosin olemassa olevan rakennuksen sisäpuolella.
  • Poiketaan asemakaavassa osoitetusta autopaikkojen lukumäärästä (1 ap / 350 k-m², yhteensä 22 ap) siten, että tontille toteutetaan 4 ap.

Hakija perustelee hakemustaan sillä, että käyttötarkoituksen muutos mahdollistaa muutoin vähäisellä käytöllä olevan liikerakennuksen hyödyntämisen. Alueella on tilausta kyseiselle palvelulle. Hakijan mukaan poikkeaminen asemakaavaan merkitystä kerrosalasta tekee rakennuksen hyödyntämisen koko laajuudessaan mahdolliseksi ja se on rakennuksen kokonaisvaltaisen käytön kannalta järkevää.

Säännökset, joista poiketaan

Haettu toimenpide on vastoin voimassa olevaa asemakaavaa ja siten vastoin maankäyttö- ja rakennuslain 58 §:n 1 momenttia.

Lähtötiedot

Rakennuspaikka sijaitsee alueella, jolla on voimassa kaupunkiympäristölautakunnan 29.11.2022 (§ 671) määräämä rajattu rakennuskielto (nro 12812) asemakaavan muuttamiseksi. Rajattu rakennuskielto kohdistuu rakennusten maantaso- ja 1. kerrosten ja kadunvarsien myymälä-, liike- ja toimitilojen muuttamiseen asuinkäyttöön 11.12.2024 saakka.

Rakennuspaikka sijaitsee alueella, jolla on voimassa 16.8.1982 vahvistettu asemakaava nro 7995. Asemakaavan mukaan tontin rakennusoikeus on 4 550 k-m². Tontille saa rakentaa kuusikerroksisen rakennuksen. Rakennuksen julkisivupinnan ja vesikaton leikkauskohdan korkeuden on oltava +32,30. Autopaikkoja on sijoitettava vähintään 1 ap/120 k-m² asuinkerrosalaa, 1 ap/150 k-m² asiakaspalvelua ja vähintään 1 ap/350 k-m² liike-, toimisto- ja niihin verrattavaa kerrosalaa kohti. Korttelialueella ei pihamaille saa sijoittaa autopaikkoja eikä jätehuollon tiloja. Pihan alle on merkitty maanalaisen pysäköintitilan rakennusala. Piha on merkitty osittain istutettavaksi tontinosaksi, joka on varattava oleskelua ja leikkipaikkoja varten.

Helsingin yleiskaavassa 2016 rakennuspaikka on osoitettu kantakaupungiksi C2, jota jota kehitetään toiminnallisesti sekoittuneena asumisen, kaupan ja julkisten palvelujen, toimitilojen, hallinnon, puistojen, virkistys- ja liikuntapalvelujen sekä kaupunkikulttuurin alueena. Rakennusten maantasokerrokset ja kadulle avautuvat tilat on osoitettava ensisijaisesti liike- tai muuksi toimitilaksi. Rakennuksen tai sen osan käyttötarkoituksen muutoksissa on varmistettava kantakaupungille ominaisen, toiminnallisesti monipuolisen ja sekoittuneen rakenteen säilyminen sekä liike- ja toimitilojen riittävä määrä. Käyttötarkoituksen muutosten yhteydessä tulee tehdä alueellinen tarkastelu. Aluetta kehitetään kestävien kulkumuotojen, erityisesti kävelyn ja pyöräilyn, ehdoilla. Kaupunkibulevardeihin rajautuvilla alueilla korttelitehokkuus tulee olla pääsääntöisesti yli 1,8 ja keskeisten katujen varsilla kadulle avautuvat tilat on osoitettava ensisijaisesti liike- tai muuksi toimitilaksi.

Taka-Töölön kerrostaloalue on Museoviraston inventoinnissa (RKY) sisällytetty valtakunnallisesti merkittävien rakennettujen kulttuuriympäristöjen luetteloon.

Nykytilanteessa tontilla sijaitsee vuonna 1972 valmistunut rakennus, joka sijaitsee Taka-Töölössä Mannerheimintien ja Päivärinnankadun kulmauksessa. Kaupunginmuseon lausunnon mukaisesti kuusikerroksinen Finnairin toimitaloksi valmistuneen rakennuksen on suunnitellut arkkitehti Aarne Ehojoki. Talo oli valmistumisaikanaan ympäristöstään selvästi poikkeava, modernistinen liike- ja toimistorakennus. Rakennuksen julkisivuissa on ikkunalliset, viistetyt betonielementit. Alue on tiivistä kantakaupungin korttelirakennetta. Katutasossa toimii elintarvikekauppa.

Osallisten kuuleminen ja lausunnot

Hakemuksesta on tiedotettu naapureille kaupunkiympäristön toimialan asemakaavoituspalvelun kirjeellä (13.3.2023). Heille on varattu tilaisuus kirjallisen muistutuksen tekemiseen. Laajempi kuuleminen ei ole tarpeen, koska poikkeamisella ei ole vaikutuksia laajemmalle.

Muistutuksia ei ole esitetty.

Hakemuksesta on pyydetty lausunnot kaupunginmuseolta.

Kaupunginmuseo toteaa lausunnossaan (29.3.2023), ettei poikkeamispäätöksen jatkon myöntämiselle ole estettä kulttuuriympäristön vaalimisen näkökulmasta.

Päätöksen perustelut

Haettu toimenpide voidaan toteuttaa määräaikaisena 31.12.2033 asti, koska haettu liiketoiminta parantaa alueen palvelutasoa. Kaavassa osoitetulle liikerakennusten korttelialueelle (AL) sallitaan ulosvuokrattavan irtaimistovaraston sijoittuminen. Toiminta ei aiheuta merkittävästi häiritsevää melua tai liikennettä. Elintarvikekauppa jatkaa katutasossa nykyisellä paikallaan. Ylä- ja alakellarin sekä osan 1. kerroksen tilojen muuttaminen ulosvuokrattaviksi varastotiloiksi on tarkoituksenmukaista.

Haettu toimenpide poikkeaa asemakaavasta rakennusoikeuden osalta siten, että sallittu kerrosala ylitetään 3 183 k-m²:llä (70 %), jolloin yhteensä rakennusoikeutta on enintään 7 733 k-m². Rakennusoikeus on kuitenkin ylitetty jo nykyisellään ja hankkeen myötä ylitys kasvaa 108 k-m². Muutokset tapahtuvat pääosin olemassa olevan rakennuksen sisäpuolella. Poikkeaminen ei oikeuta kerrosalan lisäämiseen nykyisestä.

Ulosvuokrattava irtaimistovarastotoiminta ei edellytä kaavan mukaista autopaikkojen rakentamisvelvoitetta täysimääräisenä, joten asemakaavassa osoitetusta autopaikkojen lukumäärästä (1 ap / 350 k-m², yhteensä 22 ap) poiketaan siten, että tontille osoitetaan 4 ap. Rakennuspaikan keskeinen sijainti liikepaikkana kaupungissa sekä vuosia jatkunut vallinnut tila autopaikkojen määrän suhteen mahdollistaa tässä tapauksessa poikkeamisen autopaikkojen määrästä.

Poikkeamiselle on tarpeen asettaa ehdoksi alueen palvelutason turvaamiseksi ja kaupunkikuvallisten edellytysten johdosta seuraavaa:

  • Kadulle avautuvien tilojen tulee säilyä liiketiloina ja niiden toiminnan edellytykset tulee säilyttää.
  • Huoltoajo on järjestettävä tontilta.
  • Julkisivujen ikkunoita ei saa peittää ja julkisivuihin ei saa tehdä kaupunkikuvallisesti merkittäviä muutoksia.
  • Katutilaan näkyvät talon sisäiset muutokset tulee olla kaupunkikuvallisesti korkeatasoisia.

Poikkeamisen erityinen syy on olemassa olevan rakennuksen tarkoituksenmukainen käyttö.

Haettu toimenpide ei päätöksessä asetetuin ehdoin aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle taikka alueiden käytön muulle järjestämiselle, eikä vaikeuta luonnonsuojelun taikka rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista. Haettu toimenpide ei myöskään johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen eikä muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.

Sovelletut oikeusohjeet

Maankäyttö- ja rakennuslaki 58 § 1 mom, 145, 171, 173 ja 174 §

Maankäyttö- ja rakennusasetus 85 ja 86 §

Hallintosääntö 16 luku 5 § kohta 3a

Rakennusvalvontataksa 2023, 6 §

Voimassaolo ja jatkotoimenpiteet

Ennen mahdolliseen rakennustoimenpiteeseen ryhtymistä on saatava rakennuslupa, mikäli sellaista edellytetään. Rakennus- tai muu mahdollisesti vaadittava lupa on haettava kahden vuoden kuluessa poikkeamispäätöksen lainvoimaisuudesta lukien. Lupahakemukseen on liitettävä tämä päätös lainvoimaisuustodistuksineen.

Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeisenä arkityöpäivänä jolloin sen katsotaan tulleen asianosaisen tietoon. Julkipanopäivä vastaa pöytäkirjan nähtävilläolopäivää. Päätöksen valitusaika päättyy 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Ask for more info

Juuso Ala-Outinen, suunnittelija, puhelin: 09 310 20769

juuso.alaoutinen@hel.fi

Decisionmaker

Rikhard Manninen
maankäyttöjohtaja

Attachments

1. Asemapiirros
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.