A technical disturbance has downed the City of Helsinki's switchboard, causing calls to drop or not go through. We are working to resolve the problem. We apologize for the inconvenience.

Vahingonkorvaus, henkilövahinko, 16.3.2023, Leiviskätie 4-6 G

HEL 2023-004213
More recent handlings
Case 11. / 524 §

Oikaisuvaatimus kaupunkiympäristön toimialan vahingonkorvaustiimin päällikön vahingonkorvauspäätöksestä 23.8.2023 § 287 (liukastuminen)

Urban Environment Committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti hylätä kaupunkiympäristön toimialan hallinto- ja lakipalveluiden vahingonkorvaustiimin päällikön vahingonkorvauspäätöksestä 23.8.2023 (287 §) tehdyn oikaisuvaatimuksen.

Muutoksenhaun kohteena oleva päätös

Kaupunkiympäristön toimialan hallinto- ja lakipalveluiden vahingonkorvaustiimin päällikkö on 23.8.2023 (287 §) päätöksellään hylännyt 16.3.2023 kevyen liikenteen väylällä Leiviskätie 4-6 G luiskan kohdalla tapahtuneeseen liukastumiseen liittyvän vahingonkorvausvaatimuksen. Päätös on nähtävillä kokonaisuudessaan päätöshistoriassa.

Esitetyt vaatimukset ja perusteet

Hakija on toistanut oikaisuvaatimuksessaan vahingonkorvausvaatimuksensa 16.3.2023 klo 10 osoitteessa Leiviskätie 4-6 G tapahtuneeseen liukastumiseen liittyen ja yksilöinyt sen määrältään 1 000 euroon. Oikaisuvaatimus on kokonaisuudessaan päätöksen liitteenä ja nähtävillä lautakunnan kokouksessa.

Hakija toteaa oikaisuvaatimuksessaan muun ohessa, ettei hän hyväksy eikä usko päätöksessä olevaa selvitystä vahinkopaikalla tehdyistä kunnossapitotoimenpiteistä, sillä päätös ja siinä olevat tiedot on annettu kuusi kuukautta vahinkotapahtuman jälkeen. Säätietoina on käytetty lisäksi tietoja Kumpulasta, vaikka vahinkopaikka on Leiviskätiellä Helsingissä. Hakijan mukaan vahinkopaikkaa ei ollut hiekoitettu kunnolla ja hiekoitukseen ei ole valittu oikeaa tuotetta vaan on käytetty hiekkalaatikkohiekkaa.

Perustelut

Lautakunta viittasi vahingonkorvaustiimin päällikön päätöksessä esitettyyn asiaa koskevaan selvitykseen ja yhtyi tiimipäällikön asiassa antamaan päätökseen ja sen perusteluihin.

Asiassa ei ole tullut esille mitään sellaista uutta selvitystä, joka antaisi aihetta päätöksen muuttamiseen.

Tuottamusvaatimuksesta johtuen ei pelkkä ajoittainen liukkaus talvella yksinään synnytä kaupungille vahingonkorvausvastuuta silloinkaan, kun siitä on aiheutunut jalankulkijan liukastuminen. Korvausvastuun edellytyksenä on, että kunnossapito on tehty virheellisesti tai huolimattomasti taikka kadun kunnossapitoon kuuluvia tehtäviä on laiminlyöty. Lisäksi edellytetään syy-yhteyttä virheellisen menettelyn ja aiheutuneen vahingon välillä. Vahingonkärsijän mahdollinen oma myötävaikutus voi alentaa tai poistaa kunnossapidosta vastuussa olevan korvausvastuun.

Kaupungin vahingonkorvausvelvollisuuden syntymistä arvioidaan sekä vahingonkorvauslain (412/1974) vastuusäännösten että kunnossapitolain (669/1978) kunnossapidon laatutasoa määrittävien säännösten kautta. Vahingonkorvausvastuuta arvioidaan suhteessa ennen vahinkoa tehtyihin kunnossapitotoimenpiteisiin.

Tiimipäällikön päätöksessä olevat tiedot tehdyistä kunnossapitotoimenpiteistä perustuvat kunnossapidosta saatuun selvitykseen. Kunnossapidon selvitykset perustuvat kunnossapidon päiväkirjamerkintöihin sekä käytettyjen työkoneiden GPS-seurantoihin, joista ilmenee kyseisen koneen sijainti kuhunkin kellonaikaan sekä tehdyt kunnossapitotoimet. Tiedot tehdyistä kunnossapitotoimenpiteistä eivät ole muistinvaraisia. Kunnossapidon antaman selvityksen mukaan kevyen liikenteen väylä, jolla vahinko on tapahtunut, on hiekoitettu päivää ennen vahinkoa 15.3.2023 klo 7.20 ja selvitys perustuu GPS-tietoon.

Helsingissä on kaksi säämittausasemaa, joissa mitataan muiden sääolosuhteiden ohella lumen syvyyttä. Toinen lumen syvyyttä mittaava säämittausasema sijaitsee Kaisaniemessä ja toinen Kumpulassa. Tiimipäällikön päätöksessä on käytetty säähavaintotietoja Kumpulan säämittausasemalta, sillä Kaisaniemeen verrattuna Kumpula sijaitsee lähempänä Lassilassa olevaa vahinkopaikkaa, linnuntietä noin 5,5 kilometrin päässä, ja Kumpula vastaa sijaintinsa vuoksi olosuhteiltaan myös paremmin Lassilan olosuhteita.

Saadun lisäselvityksen mukaan kunnossapito kilpailuttaa vuosittain hiekoitukseen käytettävän sepelin toimittajat ja kilpailutuksessa määritetään sepelin laatu. Hiekoitukseen käytetään ainoastaan joko vesiseulottua tai telttakuivattua sepeliä, joka on raekooltaan 3‒5,6 millimetriä. Hiekoitukseen ei käytetä hiekkalaatikkohiekkaa.

Kaupungin palautejärjestelmään ei ole tullut palautteita vahinkopaikan liukkaudesta tai muista kunnossapitotarpeista. Vahinkopaikalta ei ole esitetty muita vahingonkorvausvaatimuksia tämän vahingon lisäksi.

Kaupunki katsoo, että vahinkoaikaan vallinneet olosuhteet huomioon ottaen kunnossapidon toimenpiteet oli suoritettu asianmukaisesti. Tieto ennen vahinkoa tehdyistä kunnossapitotoimenpiteistä perustuu kunnossapidosta vastaavan antamaan selvitykseen. Edellä esitetyillä ja muutoin tiimipäällikön päätöksestä ilmenevillä perusteilla kaupunki katsoo, ettei se ole asiassa korvausvelvollinen.

Lopputulos

Helsingin kaupunki ei ole vahingonkorvauslain nojalla vastuussa hakijalle liukastumisen seurauksena syntyneestä vahingosta.

Kaupunkiympäristölautakunta katsoi, että vahingonkorvaustiimin päällikön päätöstä ei ole syytä muuttaa.

Sovellettu lainsäädäntö

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1-4 §, 14 §

Tieliikennelaki (729/2018) 3 §

Presenter information

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski

Ask for more info

Inkeri Lehmusoksa, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 22794

inkeri.lehmusoksa@hel.fi

Attachments

1. Oikaisuvaatimus 5.9.2023, saate
The attachment will not be published on the internet.
2. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 25 k

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.