Hankinta, alumiinifoliovuoat ja alumiinifoliovuokien kannet, palvelukeskusliikelaitos
Hankinta, Alumiinifoliovuoat ja alumiinifoliovuokien kannet
Päätös
Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta päätti alumiinifoliovuoat ja alumiinifoliovuokien kannet hankinnasta esitetyin perustein. Johtokunta päätti:
- hylätä Packforce Finland Oy:n (2573177-4) jättämän tarjouksen, koska Packforce Finland Oy:n (2573177-4) tarjous ei täytä tarjoukselle asetettuja vähimmäisvaatimuksia
- oikeuttaa toimitusjohtajan tai hänen määräämänsä allekirjoittamaan tätä asiaa koskevan suorahankintasopimuksen Multipak Oy:n (0728360-5) kanssa ja että toimitusjohtaja tai hänen määräämänsä voi tehdä nyt päätettävään hankintaan tarkennuksia hankintavaltuuksiensa puitteissa. Hankintasopimus on voimassa toistaiseksi 1.4.2025 alkaen sopimuksessa erikseen mainituin irtisanomisehdoin.
Lisäksi johtokunta merkitsi tiedoksi,
- että hankintasopimusta ei voida kuitenkaan tehdä ennen kuin Multipak Oy (0728360-5) on toimittanut hankintayksikölle hankintalain 88 §:n mukaiset rikosrekisteriotteet. Hankintayksikkö tutkii otteista, koskeeko Multipak Oy:ta (0728360-5) jokin hankintalain 80 §:n mukainen pakollinen poissulkemisperuste. Poissulkemisperusteen ilmetessä ratkaistaan hankintaa koskeva päätös uudelleen oikaisemalla tätä päätöstä hankintalain 132 §:n mukaisesti.
- että hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta sekä kansallisen kynnysarvon ylittävässä liitteen E-palveluhankinnassa tai käyttöoikeussopimuksessa hankintasopimus, voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
- että hankinnan arvioitu arvonlisäveroton neljän vuoden arvo on 780 000 €. Hankintayksikkö ei sitoudu arvioituun arvoon, vaan arvo voi poiketa arvioidusta sopimuskauden aikana, riippuen mm. hankintayksikön toimintojen muutoksista ja kehittymisestä.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Hankinnan kohteena oli palvelukeskusliikelaitoksen omassa toiminnassaan tarvitsema alumiinifoliovuoat ja alumiinifoliovuokien kannet hankinta. Hankinnalla haettiin sopimustoimittajaa toimittamaan palvelukeskusliikelaitoksen toiminnassaan tarvitsemia pakkaustarvikkeita.
Hankintamenettelynä on käytetty avointa menettelyä.
Hankinnasta on julkaistu hankintailmoitus 5.1.2024 sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa
www.hankintailmoitukset.fi(Link leads to external service)
. Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 8.3.2024 klo 12.00.
Määräaikaan mennessä saapui yksi tarjous Packforce Finland Oy:ltä (2573177-4), jonka tarjous ei täytä tarjoukselle asetettuja vähimmäisvaatimuksia.
Hankintayksikkö on 25.4.2023 julkaissut tätä hankintaa koskevan ensimmäisen tarjouspyynnön. Hankinta keskeytettiin ja päätettiin uudelleen kilpailuttaa palvelukeskusliikelaitoksen johtokunnan 30.8.2023 §46 päätöksen mukaisesti. Päätöksen perusteena oli, ettei kyseiseen tarjouspyyntöön saapunut ainoa tarjous Packforce Finland Oy:ltä (2573177-4) täyttänyt tarjoukselle asetettuja vähimmäisvaatimuksia.
Hankintayksikkö on sekä 25.4.2023 että 5.1.2024 julkaisemillaan tarjouspyynnöillä pyrkinyt kilpailuttamaan palvelukeskusliikelaitoksen toiminnassaan tarvitsemia alumiinifoliovuokia ja alumiinifoliovuokien kansia. Kummassakaan avoimessa menettelyssä ei ole saatu soveltuvia tarjouksia. Julkaistut tarjouspyynnöt osoittavat, että teknisistä syistä johtuen ainoastaan Multipak Oy (0728360-5), joka tällä hetkellä toimittaa palvelukeskusliikelaitokselle kyseisiä alumiinifoliovuokia ja alumiinifoliovuokien kansia, voi toteuttaa hankinnan eikä järkeviä vaihtoehtoisia tai korvaavia ratkaisuja ole. Kilpailun puuttuminen ei johdu hankinnan ehtojen keinotekoisesta kaventamisesta eikä alkuperäisiä tarjouspyynnön ehtoja tulla olennaisesti muuttamaan nyt allekirjoitettavaan ja tätä asiaa koskevaan suorahankintasopimukseen Multipak Oy:n (0728360-5) kanssa.
Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen
Tarjouspyynnössä on esitetty tarjoajien soveltuvuutta koskevat vaatimukset ja niiden täyttymisen selvittämiseksi vaadittavat selvitykset.
Packforce Finland Oy (2573177-4) on toimittanut vaaditut selvitykset tarjouspyynnön mukaisesti ja tarjoaja täyttää asetetut vähimmäisvaatimukset.
Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen
Tarjouspyynnössä on asetettu tarjoukselle ja sen sisällölle sekä tarjottavalle hankinnan kohteelle vähimmäisvaatimukset.
Packforce Finland Oy:n (2573177-4) tarjous ei täytä tarjouspyynnön mukaiselle hankinnan kohteelle asetettuja vähimmäisvaatimuksia. Tarjouspyynnön mukaisesti tilaaja testasi tarjoajan kanssa tarjoajan tarjoamat tuotteet tarjouspyynnön sulkeutumisen jälkeen tilaajan nykyisillä tuotantoprosessinsa laitteilla ja käytössä olevalla tuotantoprosessilla. Tarjotut tuotteet eivät tarjouspyynnön vaatimusten mukaisesti soveltuneet tilaajan käytössä olevaan tuotantoprosessiin sellaisenaan, ilman tilaajan tuotantoprosessiin vaadittavia muutoksia.
Tarjousten vertailu
Tarjousten vertailua ei suoritettu, koska hankinnasta ei saatu hyväksyttäväksi katsottavia tarjouksia.
Sovellettavat säännökset ja päätöstoimivalta
Hankintalain 40 §:n 2 momentin 1 kohdan mukaisesti hankintayksikkö voi valita suorahankinnan, jos avoimessa tai rajoitetussa menettelyssä ei ole saatu lainkaan osallistumishakemuksia tai tarjouksia taikka soveltuvia osallistumishakemuksia tai tarjouksia; lisäedellytyksenä on, että alkuperäisiä tarjouspyynnön ehtoja ei olennaisesti muuteta.
Hankintalain 40 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaisesti hankintayksikkö voi valita suorahankinnan, jos teknisestä tai yksinoikeuden suojaamiseen liittyvästä syystä vain tietty toimittaja voi toteuttaa hankinnan; lisäedellytyksenä on, että järkeviä vaihtoehtoisia tai korvaavia ratkaisuja ei ole eikä kilpailun puuttuminen johdu hankinnan ehtojen keinotekoisesta kaventamisesta.
Hankintalain (1397/2016) 123 §:n mukaan hankintayksikön on tehtävä ehdokkaiden ja tarjoajien asemaan vaikuttavista ratkaisuista sekä tarjousmenettelyn ratkaisusta kirjallinen päätös, joka on perusteltava.
Hallintosäännön 11 luvun 1 §:n 2 momentin 3 kohdan mukaan liikelaitoksen johtokunta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita.
Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta 30.08.2023 § 46
Päätös
Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta päätti
alumiinifoliovuoat ja alumiinifoliovuokien kannet hankinnasta esitetyin perustein. Johtokunta päätti:
- hylätä Packforce Finland Oy:n (2573177-4) jättämän tarjouksen, koska Packforce Finland Oy:n (2573177-4) tarjous ei täytä tarjoukselle asetettuja vaatimuksia
keskeyttää alumiinifoliovuoat ja alumiinifoliovuokien kannet HEL 2023-004974 hankinnan hankintaa tekemättä.
Lisäksi johtokunta merkitsee tiedoksi,
- että hankinnasta tullaan julkaisemaan uusi tarjouspyyntö
että hankinnan arvioitu arvonlisäveroton arvo tarjouspyynnössä oli 780 000 €
Esittelijä
Lisätiedot
Antti Virtanen, hankintapäällikkö, puhelin: 09 310 27969
This decision was published on 21.02.2025
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Presenter information
Ask for more info
Antti Virtanen, hankintapäällikkö, puhelin: 09 310 27969