A technical disturbance has downed the City of Helsinki's switchboard, causing calls to drop or not go through. We are working to resolve the problem. We apologize for the inconvenience.

Liikenteenohjaussuunnitelma, Hermannin pohjoisosa

HEL 2023-006318
More recent handlings
§ 72

Hermannin pohjoisosan liikenteen ohjaussuunnitelma

Liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö

Päätös

Liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö päätti, että toteutetaan liikenteen ohjausjärjestelyt Hermannin pohjoisosassa piirustuksen 7330 mukaisesti.

Päätöksen perustelut

Liikenteen ohjaussuunnitelma vastaa pääosin nykyisiä katujärjestelyjä. Kadunvarsipysäköintiä muutetaan aikarajoitetusta maksulliseksi ja muilta osin liikenteen ohjaussuunnitelma päivitetään ja ajantasaistetaan vastaamaan nykyisiä suunnitteluperiaatteita. Hämeentien sivukadun itäpuoli muutetaan jalkakäytäväksi. Pyöräliikennettä ohjaavia tiemerkintöjä lisätään. Vellamonkadulta poistetaan kuorma-autojen läpiajokielto Hämeentielle, sillä nykyisellä katuverkolla ja maankäytöllä kielto ei ole tarpeellinen. Kyseinen kielto asetettiin 1970-luvulta Vellamonkadun kyseisen osuuden valmistuessa, koska Haukilahdenkadulta ei päässyt kääntymään Hämeentielle ja alueella oli nykyistä enemmän teollista toimintaa. Vellamonkadun pohjoisella osuudella pysäköinti pysyy kiellettynä arkisin 8-17, jotta tontille ajo on mahdollista myös suuremmilla ajoneuvoilla. Vellamonkadun pohjoispäässä sallitaan voimassa olevan asemakaavan (asemakaava 9945, 13.11.1992) mukaisesti huoltoajo. Hermannin rantatien nopeusrajoitus muuttuu perusparannuksen myötä 50 km/h:sta 40 km/h:ssa kaupunginhallituksen 9.4.2018 päättämien periaatteiden mukaisesti.

Kaupunginhallitus päätti 25.4.2016 (§ 405) pysäköinnin uusista maksuvyöhykkeistä. On kaupunginhallituksen päätöksen ja pysäköintipolitiikan mukaista, että maksuvyöhykkeillä sijaitsevat yleisten alueiden pysäköintipaikat ovat lähtökohtaisesti maksullisia.

Hämeentien sillan alla sekä Hämeentien sivukadulla sijaitsevat, nykyään ilmaiset ja aikarajoitetut noin 110 pysäköintipaikkaa muutetaan maksullisiksi. Pysäköinti on maksullista arkipäivinä kello 9-21, mikä vastaa alueella jo yleisesti käytössä olevaa rajoitusta. Aikarajoituksesta (2-24 h) luovutaan. Hämeentien sivukadun autopaikat eli noin 40 % muutettavista pysäköintipaikoista osoitetaan myös asukas- ja yrityspysäköintitunnuksella (K) käytettäviksi. Loput, Hämeentien sillan alla sijaitsevat pysäköintipaikat rajataan asukaspysäköintitunnuksen ulkopuolelle. Näin paikat palvelevat erityisesti Vallilanlaakson siirtolapuutarhan ja jalkapallokenttien kävijöitä. Pysäköintipaikat sijaitsevat 2-maksuvyöhykkeellä.

Lähin pysäköintilippuautomaatti sijaitsee Haukilahdenkatu 1 kohdalla. Hämeentien sillan ympäristön pysäköintipaikoilta ei opasteta erikseen automaatille, koska etäisyys sinne katuja pitkin on enimmällään noin 400 m (linnuntietä noin 300 m). Muuallakin Helsingissä on pysäköintipaikkoja missä maksuautomaatille on pitkä matka ja automaatille ei opasteta. Uusia lippuautomaatteja ei rakenneta, koska mobiilimaksamisen osuus on noin 90 %.

Kustannusennuste

Rakennukset ja yleiset alueet, rakennuttaminen 3 000 euroa.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännössä (16 luku 6 § kohta 1) on liikenne- ja katusuunnittelupäällikön toimivallassa päättää katu- ja muulle yleiselle liikenteelle tarkoitetulla alueella merkitykseltään vähäisistä yksittäisistä liikennejärjestelyistä.

Ask for more info

Riikka Österlund, liikenneinsinööri, puhelin: 09 310 37312

riikka.osterlund@hel.fi

Decisionmaker

Reetta Putkonen
liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö