Poikkeaminen, Kaarela, Perhosenkierto 29, Helsingin kaupunki Asuntotuotanto

HEL 2023-007216
More recent handlings
§ 83

Kaarela, Perhosenkierto 29, poikkeamishakemus

Maankäyttöjohtaja

Päätös

Maankäyttöjohtaja päätti hyväksyä 33. kaupunginosan (Kaarela) korttelin 33367 tonttia 1 koskevan poikkeamishakemuksen. Hakemuksen mukainen hanke edellyttää poikkeamista asemakaavasta nro 11870 seuraavasti:

  • Myymälälle osoitettu vähimmäiskerrosala (550 k-m²) saadaan alittaa siten, että tontille tulee rakentaa vähintään 130 k-m² myymälätilaa, alituksen ollessa enintään 420 k-m² (76 %).
  • Pysäköimispaikan (p) raja saa ylittyä toteuttamatta jäävän yksikerroksisen myymälän rakennusalan paikalle.
  • Rakennusalalla sijaitseva yhdyskuntateknistä huoltoa varten varattu alueen osa (et) saadaan osoittaa alueen pääkäyttötarkoituksen mukaiseen käyttöön (A).
  • Huoneistoille osoitetun tulisijan hormivarauksen saa jättää toteuttamatta.

Maksu

2 910 euroa

Hakija

Helsingin kaupunki Asuntotuotantotoimisto (ATT)

Rakennuspaikka

33. kaupunginosan (Kaarela) korttelin 33367 tontti 1

Hakemus

Hakija hakee lupaa kuuden asuinkerrostalon (yhteensä 6 480 k-m²) rakentamiseen poiketen voimassa olevasta asemakaavasta nro 11870 siten, että:

  • Myymälätilan vähimmäiskerrosalasta ei käytetä 420 k-m² ja tälle kuuluvat autopaikat jätetään toteuttamatta. Kortteliin toteutetaan myymäläkerrosalaa 130 k-m².
  • Yksikerroksista myymälärakennusalaa ei käytetä. Viereistä pysäköimispaikkaa (p) jatketaan ja myymälätilan autopaikat sijoitetaan vapautuvalle alueelle.
  • Yhdyskuntateknistä huoltoa varten varattu alueen osa (et) jätetään toteuttamatta. Alue on asemakaavaselostuksessa osoitettu muuntamoksi. Alue otetaan asuinrakentamisen käyttöön.
  • Huoneistoihin osoitettu tulisijan hormivaraus jätetään toteuttamatta.

Hakija perustelee myymälän vähimmäiskerrosalan alittamista sillä, että kaavan nro 11870 jälkeen on valmistunut Honkasuontien kaava nro 12540, jossa korttelia 33367 vastapäätä KL-tontille on sijoitettu 1 000 k-m² liiketilaa. Lisäksi kaavassa nro 12540 on tontille 33376/2 osoitettu 200 k-m² rasvakaivollista ja -hormillista liiketilaa. Kyseessä oleva tontti on osoitettu ATT:lle. ATT toteuttaa liiketilan ravintolavalmiuteen. Uuden kaava-alueen valmistumisen yhteydessä on keskusteltu asemakaavoituksen kanssa korttelin 33367 myymäläkerrosalan vähentämisestä. Myymäläkerrosalan ja siihen liittyvien autopaikkojen vähentäminen parantaa korttelialueen käytettävyyttä ja kulkuyhteyksiä.

Hakija perustelee pysäköimispaikan (p) laajentamista yksikerroksisen myymälätilan alueelle sillä, että vapautuva rakennusala otetaan piha-aluekäyttöön. Tontin p-alueen yhteyteen kadun varteen toteutetaan maavalli tontin ylijäämämaasta meluvalliksi.

Hakija perustelee yhdyskuntateknistä huoltoa varten varatun alueen osoittamista asumiseen seuraavasti: Viranomaisten ja Helenin kanssa käytyjen keskustelujen pohjalta on todettu, että kyseessä olevaa korttelia palveleva muuntamo tullaan sijoittamaan viereisen tontin 33429/2 pysäköintilaitokseen. Et-tilan poistaminen edesauttaa toimivampaa asuntosuunnittelua.

Hakija on päivittänyt poikkeamishakemustaan 14.8.2023 tulisijojen hormivarausmääräyksen osalta.

Hakija perustelee huoneistojen tulisijojen hormivarausten toteuttamatta jättämistä sillä, että hormivarauksen tekemistä ei nähdä teknisesti mahdollisena. Hormit pitäisi toteuttaa rakennusvaiheessa, jolloin mahdollisesti käyttämättömäksi jäävät hormit aiheuttavat ongelmaa. Lisäksi hakija vetoaa alueella annettuun rakennuslupaan (33-1833-16-A § 436 13.10.2016), jossa poikkeaminen hormimääräyksestä on myönnetty.

Säännökset, joista poiketaan

Haettu toimenpide on vastoin voimassa olevaa asemakaavaa ja siten vastoin maankäyttö- ja rakennuslain 58 §:n 1 momenttia.

Lähtötiedot

Rakennuspaikka sijaitsee alueella, jolla on voimassa 29.8.2012 vahvistettu asemakaava nro 11870. Asemakaavan mukaan rakennuspaikka on asuinrakennusten korttelialuetta. Tontille on osoitettu I-, II-, III- ja IV-kerroksisia rakennusaloja. Tontille on osoitettu rakennusoikeus lukusarjana 6350+m550, jossa ensimmäinen luku ilmoittaa asuntokerrosalan neliömetrimäärän ja toinen luku myymälätilaksi varattavan kerrosalan neliömäärän. Lisäksi tontille on osoitettu seuraavia kaavamääräyksiä:

  • Tontin länsiosaan on osoitettu yksikerroksinen myymälätila (m), joka liittyy nelikerroksiseen päärakennusosaan.
  • Edellä mainitun rakennusalan länsipuolelle tontin kulmaan on osoitettu pysäköimispaikka (p).
  • Tontin itäreunaan on nelikerroksisen rakennusalan kulmaan osoitettu alueen osa (et), joka on varaus yhdyskuntateknistä huoltoa varten
  • Jokaisessa huoneistossa tulee olla hormivaraus tulisijaa varten.

Helsingin yleiskaavassa 2016 rakennuspaikka on osoitettu asuntovaltaiseksi alueeksi A3, jota kehitetään pääasiassa asumisen, puistojen, virkistys- ja liikuntapalvelujen sekä lähipalvelujen käyttöön.

Nykytilanteessa tontti on rakentamaton.

Päätöksen perustelut

Haettu toimenpide voidaan toteuttaa.

Poikkeaminen myymälälle osoitetusta vähimmäiskerrosalasta voidaan sallia. Voimassa olevassa asemakaavassa nro 11870 on varattu myymälän ja kioskin rakentamismahdollisuus Honkasuolle. Asemakaavan voimaantulon jälkeen kadun vastakkaiselle puolelle on osoitettu liiketilaa asemakaavassa nro 12540. Alueen palvelutason voidaan katsoa pysyvän voimassa olevien asemakaavojen tavoitteiden mukaisena.

Poikkeaminen pysäköimispaikan (p) rajasta voidaan sallia. Asemakaavassa pysäköimispaikka on osoitettu kadun suuntaisesti rakennusalan viereen, minkä vuoksi sen laajentaminen toteuttamatta jäävän myymälän rakennusalan paikalle on asemakaavassa esitetyn periaatteen mukaista.

Poikkeaminen rakennusalalla sijaitsevan yhdyskuntateknistä huoltoa varten varatusta alueen osasta (et) voidaan sallia. Hakijan esittämä korvaava ratkaisu soveltuu alueen kokonaissuunnitelmaan ja edesauttaa laadukasta asuntosuunnittelua.

Poikkeaminen huoneistoihin rakennettavan hormivarauksen osalta voidaan sallia. Hakijalla ei ole alustavien suunnitelmien mukaan aikomuksena toteuttaa huoneistokohtaisia tulisijoja. Hormivarauksen säilyttämisen voidaan katsoa olevan teknisesti haastavaa monikerroksisessa rakennuksessa.

Poikkeamisen erityinen syy on rakennusalan tarkoituksenmukainen rakentaminen sekä tilanteen muuttuminen asemakaavan laatimisen jälkeen.

Haettu toimenpide ei aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle taikka alueiden käytön muulle järjestämiselle, eikä vaikeuta luonnonsuojelun taikka rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista. Haettu toimenpide ei myöskään johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen eikä muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.

Sovelletut oikeusohjeet

Maankäyttö- ja rakennuslaki 58 § 1 mom, 145, 171, 173 ja 174 §

Maankäyttö- ja rakennusasetus 85 ja 86 §

Hallintosääntö 16 luku 5 § kohta 3a

Rakennusvalvontataksa 2023, 6 §

Voimassaolo ja jatkotoimenpiteet

Ennen mahdolliseen rakennustoimenpiteeseen ryhtymistä on saatava rakennuslupa, mikäli sellaista edellytetään. Rakennus- tai muu mahdollisesti vaadittava lupa on haettava kahden vuoden kuluessa poikkeamispäätöksen lainvoimaisuudesta lukien. Lupahakemukseen on liitettävä tämä päätös lainvoimaisuustodistuksineen.

Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeisenä arkityöpäivänä jolloin sen katsotaan tulleen asianosaisen tietoon. Julkipanopäivä vastaa pöytäkirjan nähtävilläolopäivää. Päätöksen valitusaika päättyy 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Ask for more info

Niko Latvakoski, suunnittelija, puhelin: 09 310 37020

niko.latvakoski@hel.fi

Decisionmaker

Rikhard Manninen
maankäyttöjohtaja