Vahingonkorvaus, autovaurio, 2.1.2023, Koirasaarentie

HEL 2023-008084
More recent handlings
§ 29

Vahingonkorvausvaatimus, autovaurio

Tiimipäällikkö

Päätös

Lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikkö päätti hylätä hakijan vahingonkorvausvaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Hakijan vaatimus

Hakija on 26.5.2023 esittänyt kaupungille määrältään 600 euron vahingonkorvausvaatimuksen. Vaatimuksen mukaan hakija ajoi kuoppaan 2.1.2023 klo 12 Koirasaarentiellä, ja hakijan auton rengas ja vanne vaurioituivat ajokelvottomaan kuntoon. Jonossa toisen ajoneuvon takana ajaessa tiessä ollutta reikää oli mahdoton havaita ajoissa. Vaatimuksen liitteenä on toimitettu valokuvia vahinkopaikasta. Hakijan vaatimus on siirretty Kruunusillat-allianssin käsiteltäväksi 15.9.2023. Asian käsittely on palautunut takaisin kaupunkiympäristön toimialalle 23.9.2024.

Sovellettavat normit ja ohjeet

Kunnossapitolaki edellyttää kaupunkia pitämään kadut liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kunnossapidon tason määräytymisessä otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, säätila ja sen ennakoitavissa olevat muutokset, vuorokaudenaika sekä eri liikennemuotojen tarpeet sekä terveellisyys, liikenneturvallisuus ja liikenteen esteettömyys.

Kadun kunnossapito käsittää muun muassa katurakenteiden kunnossapidon, kuten rikkoutuneen päällysteen korjaamisen tai uudelleen päällystämisen. Katujen ja muiden yleisten alueiden kunnossapidosta vastaa lähtökohtaisesti kaupunki. Kun yleisellä alueella suoritetaan kaivutöitä tai sitä käytetään muuten työmaana ja työmaa estää normaalin koneellisen kunnossa- ja puhtaanapidon, kuuluu vastuu sekä työalueen että siihen liittyvän alueen kunnossa- ja puhtaanapidosta työstä vastaavalle. Työstä vastaava voi kuitenkin sopia työn suorittavan urakoitsijan kanssa, että vastuu työalueella tai siihen liittyvillä alueilla tapahtuvista ulkopuolisille aiheutuvista vahingoista kuuluu työn suorittajalle. Työmaa-alueilla sattuneet vahingot kuuluvat tämän vuoksi lähtökohtaisesti työn suorittajan käsiteltäväksi.

Tieliikennelain mukaan kun tiellä tehdään työtä, joka saattaa vaarantaa liikennettä, on tie varustettava tarpeellisilla liikenteenohjauslaitteilla, ja jos olosuhteet sitä edellyttävät, on tällainen tie pidettävä kokonaan tai osittain suljettuna. Kadun tilapäisestä sulkemisesta päättää kaupunki.

Vahinkopaikka on ollut Kruunusillat-allianssin työmaan vaikutusalueella. Kruunusillat-allianssi perustuu allianssisopimukseen, jonka yhtenä osapuolena Helsingin kaupunki on. Vastuut työmaan turvallisuudesta ja työmaajärjestelyistä sekä niihin liittyvästä korvausvelvollisuudesta on jaettu allianssin osapuolten kesken. Kaupunki antaa Kruunusillat-allianssin työmaa-alueella tapahtuneisiin vahingonkorvausasioihin päätöksen niissä tapauksissa, joissa vahinko on tapahtunut varsinaisen työalueen ulkopuolella, kuten työmaan vaikutusalueella olevalla yleisessä käytössä olevalla ajoradalla.

Vahingonkorvausvastuun edellytykset

Pelkkä vahinkotapahtuma ei yksinään aiheuta kaupungille korvausvastuuta.

Kadun kunnossa- ja puhtaanapitoon liittyvä vahingonkorvausvastuu perustuu lähtökohtaisesti tuottamukselle eli kadun kunnossapitovelvollisen on vahingonkorvausvastuun syntymiseksi täytynyt syyllistyä laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys.

Kadun kunnossapitovelvollinen vapautuu vahingonkorvausvastuustaan osoittamalla, että kunnossapito on hoidettu asianmukaisesti tai että vallinneet olosuhteet ovat tehneet kunnossapitotyöt hyödyttömiksi tai että kunnossapidosta huolehtiminen olisi vahinkohetken olosuhteissa ollut ylivoimaista.

Jos vahingon kärsineen puolelta on myötävaikutettu vahinkoon tai jos muu vahingon aiheuttaneeseen tekoon kuulumaton seikka on myös ollut vahingon syynä, voidaan vahingonkorvausta kohtuuden mukaan sovitella tai evätä kokonaan.

Asiassa saadut tiedot ja selvitykset

Vahinkopaikan kunnossapitotoimenpiteistä on pyydetty selvitys Kruunusillat-allianssilta. Saadun selvityksen mukaan työmaan ilmakuvamateriaalissa 4.12.2022 vahinkopaikan kohdalta ei näy merkkejä routavauriosta. 2.1.2023 otetuissa ilmakuvissa on nähtävissä hakijan vaatimuksen mukaisia routavaurioita. 31.1.2023 ilmakuvamateriaalissa on huomattavissa, että routavauriot ovat osin laajentuneet, mutta ne on paikattu.

Kruunusillat-allianssi on tehnyt työmaa-alueellaan jatkuvaa kunnossapitoseurantaa ja tarvittaessa korjaustoimenpiteitä, mutta tässä tapauksessa juhlapyhät, eli joulu ja uusivuosi ovat luultavasti aiheuttaneet viivettä seurantaan, ja kuoppa on päässyt muodostumaan. Vahinko on tapahtunut ajankohtaan, jolloin keliolosuhteiden takia vaurioita kadun päällysteisiin voi syntyä hyvinkin nopeasti. Valaistus alueella on toteutettu ohjeiden mukaisesti. Vahinkopaikalla on ollut tietyömerkit ilmoittamassa työmaa-alueesta. Työmaa-alueella on ollut 30 km/h nopeusrajoitus, ja kuoppa on ollut havaittavissa, mikäli ajonopeus on ollut maltillinen.

Liikennemäärä vahinkopaikalla on noin 1 900 ajoneuvoa vuorokaudessa.

Forecan mukaan Kaisaniemen havaintoasemalla tehdyissä mittauksissa 2.1.2023 klo 12 lämpötila on ollut -1,9 °C ja sää on ollut pilvinen ja poutainen.

Olosuhteiden huomioonottaminen ja muut asiaan vaikuttavat tekijät

Ajoneuvon kuljettajan on tieliikennelain mukaan noudatettava olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi. Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä muut olosuhteet. Ajoneuvo on kyettävä hallitsemaan kaikissa liikennetilanteissa. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan tien näkyvällä osalla ja kaikissa ennakoitavissa tilanteissa.

Vahinkopaikalla on ollut suunnitelmien mukaiset liikennejärjestelyt, ja työmaa on ollut merkittynä työmaamerkein. Tietyömerkillä varoitetaan työnalaisesta tieosuudesta, jolla saattaa olla työkoneita, työntekijöitä taikka työstä tai työn keskeneräisyydestä johtuvia vaaroja kuten irtokiviä tai kuoppia. Työmaa-alueella on ollut 30 km/h nopeusrajoitus. Nopeusrajoitus määrittää suurimman sallitun nopeuden, mutta ajoneuvon nopeus on soviteltava sellaiseksi, kuin liikenneturvallisuus edellyttää, huomioon ottaen tien kunto, valaistus ja tässä tapauksessa työmaa-alue.

Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi.

Hakijan autossa on ollut matalaprofiiliset renkaat, jotka ovat renkaan
ohuemman ilmatilan vuoksi erityisen herkkiä vahingoittumaan ja muodostavat suuremman riskin myös vanteen vahingoittumiselle ajoradan epätasaisuuksissa. Ajoväylien laatuvaatimuksia ei voida asettaa tällaisten ääriarvojen mukaan. Erikoisrenkaiden käyttäjien voidaan katsoa ottavan tietoisen riskin.

Yhteenveto ja johtopäätökset

Pelkkä vahinkotapahtuma ei yksinään aiheuta kaupungille korvausvastuuta. Kaupungin vahingonkorvausvastuu konkretisoituu vain, mikäli kaupunki on laiminlyönyt velvollisuuttaan pitää katu liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa tai muita velvollisuuksiaan.

Vahinkopaikka on ollut Kruunusillat-allianssin työmaa-aluetta, jonka vastuulle alueen kunnossapito on työn aikana kuulunut. Työmaa on ollut asianmukaisesti merkitty tietyömerkein ja alueella on ollut työmaan vuoksi voimassa alhainen nopeusrajoitus. Kruunusillat-allianssilla ei ole ollut tietoa vahinkopaikalla olleesta kuopasta ennen vahingon tapahtumista. Työmaa-alueen kunnossapito on tarkkaillut aluetta säännöllisesti, ja kuoppa on korjattu, kun työmaan kunnossapidosta vastaava taho on saanut siitä tiedon.

Edellä esitetyn perusteella asiassa ei ole kaupungin toimintaa koskevaa laiminlyöntiä, huolimattomuutta tai virhettä, eikä kaupunki ei ole laiminlyönyt velvollisuuksiaan. Näin ollen kaupunki ei ole asiassa korvausvelvollinen.

Sovelletut säännökset

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1–4 §, 14 a §

Tieliikennelaki (729/2018) 3 §, 5 §, 71 §, 187 §, 188 §

Pääkaupunkiseudun (PKS) määräykset ja ohjeet

Toimivalta

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan 22.12.2023 tekemän päätöksen § 51 mukaan lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikkö päättää toimialaa koskevasta vahingonkorvauksesta silloin, kun vahingonkorvausvaatimuksen määrä on enintään 5 000 euroa.

Ask for more info

Eeva-Maria Mattila, valmistelija, puhelin: 09 310 34957

kymp.korvausasiat@hel.fi

Decisionmaker

Inkeri Lehmusoksa
tiimipäällikkö