Hankinta, Eteläisen Postipuiston massojen vastaanotto, kaupunkiympäristön toimiala

HEL 2023-008751
More recent handlings
§ 9

Sopimusmuutos, lisähinnan lisäys, puitejärjestely, Eteläinen Postipuisto, pilaantuneiden ja jätteellisten maa-ainesten vastaanotto- ja loppusijoituspalvelut, 2024–2027 (optio 2027–2028)

Tonttipäällikkö

Päätös

Tonttipäällikkö päätti hyväksyä ”Eteläisen Postipuiston asemakaava-alueella sijaitsevan vanhan, kaatopaikan pilaantuneiden ja jätteellisten maa-ainesten vastaanotto- ja loppusijoituspalvelut sekä puhtaan täyttömaa-aineksen osto tarvittaessa” -puitejärjestelyyn tehtävän sopimusmuutoksen asbestia sisältävän maa-aineksen lisähinnan osalta.

Sopimusmuutos asbestia sisältävän maa-aineksen lisähinnan osalta tehdään seuraavien asbestin lisähinnasta tarjouksen antaneiden palveluntuottajien osalta:

Fortum Waste Solutions Oy
GRK Suomi Oy
Kiertokapula Oy
L&T Teollisuuspalvelut Oy
Suomen Erityisjäte Oy

Lisähintaa käytetään puitejärjestelyn perusteella tilattavissa toimeksiannoissa. Lisähinnan osalta kyse on hankintalain (1397/2016) 136.2 §:n 2 kohdan mukaisesta muutoksesta puitejärjestelyyn.

Puitejärjestely on kilpailutettu hankintarenkaana yhdessä Posti Group Suomi Oy:n ja VR-Yhtymä Oyj:n kanssa. Asbestia sisältävän maa-aineksen osalta lisätilausten arvioitu yhteenlaskettu enimmäisarvo varsinaisella sopimuskaudella ja sekä mahdollisella optiokaudella on 1 500 000 euroa (alv 0 %), josta Helsingin kaupungin osuus on enintään 709 500 euroa (alv 0 %). Lisätöiden kustannukset jakautuvat tilaajien kesken maanomistuksen perusteella seuraavien prosenttiosuuksien mukaisessa suhteessa: Helsingin kaupunki 47,3 % Posti Group Suomi Oy 43,8 % VR-Yhtymä Oyj 8,9 %.

Sopimusmuutos ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta kun sopijapuolet ovat allekirjoittaneet erillisen sopimusmuutosasiakirjan. Ennen allekirjoittamista sopimusmuutoksesta julkaistaan sopimusmuutosilmoitus.

Päätöksen perustelut

Päätöshistoria

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto hyväksyi 13.6.2024 § 84 seuraavat tarjouspyynnön mukaiset tarjoukset ja oikeutti maankäyttöjohtajan tekemään näiden kanssa kaupunkiympäristön toimialan käyttöön tulevat puitesopimukset Eteläisen Postipuiston pilaantuneen maa-aineksen, jätteen ja ylijäämämaan käsittelyn ja vastaanoton sekä puhtaan maa-aineksen ostosta (tarvittaessa), sekä tekemään niihin tarvittaessa vähäisiä teknisiä korjauksia ja tarkennuksia:

Fortum Waste Solutions Oy
GRK Suomi Oy
Kiertokapula Oy
L&T Teollisuuspalvelut Oy
Salpamaa Oy
Suomen Erityisjäte Oy
Veikko Lehti Oy

Kaupunkiympäristölautakunta oikaisi 13.8.2024 § 373 hankintalain 132 §:n mukaisesti kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaoston hankintapäätöstä 13.6.2024 § 84, Eteläisen Postipuiston asemakaava-alueella sijaitsevan vanhan kaatopaikan pilaantuneiden ja jätteellisten maa-ainesten vastaanotto- ja loppusijoituspalvelut sekä puhtaan täyttömaa-aineksen osto tarvittaessa, puitejärjestely 2024 - 2027 (optio 2027 - 2028), siten että Veikko Lehti Oy:n tarjous pilaantumattoman maa-aineksen ja vaarattoman jätteen sekä erotelluiden jätteiden osalta on mukana vertailutaulukossa.

Tarjouspyynnössä hankintarenkaan hankinnan arvonlisäveroton ennakoitu arvioitu arvo koko sopimuskauden aikana mahdollinen optiokausi mukaan lukien on 30 000 000 euroa ja arvonlisäveroton enimmäisarvo 40 000 000 euroa.

Kustannukset jakautuvat tilaajien kesken maanomistuksen perusteella seuraavien prosenttiosuuksien mukaisessa suhteessa: Helsingin kaupunki 47,3 % Posti Group Suomi Oy 43,8 % VR-Yhtymä Oyj 8,9 %. Prosenttiosuuksien mukainen osuus hankinnan ennakoidusta arvosta on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan osalta arvonlisäverottomana 14 190 000 ja enimmäisarvo arvonlisäverottomana 18 920 000 euroa.

Hankinnan kohteena on Eteläisen Postipuiston asemakaava-alueella sijaitsevan vanhan, kaatopaikan pilaantuneiden ja jätteellisten maa-ainesten vastaanotto- ja loppusijoituspalvelut sekä puhtaan täyttömaa-aineksen osto tarvittaessa. Alueella on sijainnut vuosina 1949–1963 Helsingin puhtaanapitolaitoksen pääkaatopaikka ja ennen vuotta 1949 VR:n kaatopaikka.

Eteläisen Postipuiston asemakaava-alueelta poistetaan kauttaaltaan kaatopaikkajäte, joka korvataan pilaantumattomalla maa-aineksella. Arvioitu poistettava ja loppusijoitettava massamäärä on noin 600 000 t. Asemakaava-alueen maanomistajia Helsingin kaupungin lisäksi ovat Posti Group Suomi Oy ja VR-Yhtymä Oyj. Kaatopaikan kunnostus toteutetaan yhteistyössä em. maanomistajien kanssa.

Lisähinta

Eteläisen Postipuiston maanrakennusurakan aikana on tutkimuksissa todettu maa-ainesta, jonka seassa on asbestia. Kyseinen materiaali vaatii vastaanottopaikassa lisäkäsittelyä, jonka vuoksi sen esiintyminen maa-aineksessa nostaa käsittelykustannuksia. Asbesti ei esiinny omana jakeenaan vaan sekoittuneena maa-ainekseen ja jätteeseen. Asbestia sisältävän maa-aineksen määräksi arvioidaan noin 120 000 t ja sitä voi esiintyä kaikissa puitesopimuksen luokissa 1–4 koko sopimuskauden aikana.

Edellä olevan perusteella Helsingin kaupunki lähetti 16.12.2024 tilaajien puolesta kirjeen puitesopimuskumppaneille, jossa tiedusteltiin mahdollisuutta ottaa vastaan asbestipitoista maa-ainesta sekä lisähintaa asbestijätteen vastaanotto- ja loppusijoituspalvelulle.

Määräaikaan 8.1.2025 mennessä kaksi toimittajaa Veikko Lehti Oy ja Salpamaa Oy ilmoittivat, etteivät tarjoa asbestipitoisen maan vastaanottoa. Viisi toimittajaa Fortum Waste Solutions Oy, GRK Suomi Oy, Kiertokapula Oy, L&T Teollisuuspalvelut Oy ja Suomen Erityisjäte Oy tarjosivat vastaanotto- ja loppusijoituspalvelua ja lisähintaa kyseiselle jätteelle.

Hankintalain 136.2 §:n 2 kohdan mukaan hankintasopimukseen ja puitejärjestelyyn voidaan tehdä muutos ilman uutta hankintamenettelyä, jos alkuperäisen sopimuskumppanin on tarpeen suorittaa lisätöitä tai -palveluja taikka ylimääräisiä tavarantoimituksia, jotka eivät sisältyneet alkuperäiseen sopimukseen, ja jos sopimuskumppanin vaihtaminen ei ole mahdollista taloudellisista tai teknisistä syistä ja aiheuttaisi merkittävää haittaa tai kustannusten merkittävää päällekkäisyyttä hankintayksikölle.

Eteläisen Postipuiston maanrakennusurakan töiden edetessä maa-ainesten vastaanotto- ja loppusijoituspalvelun tarpeet ovat muuttuneet edellä kuvatuin tavoin ja siten on syntynyt tarve pyytää lisähinta asbestin osalta. Tilaamiseen alkuperäisiltä sopimuskumppaneilta on hankintalain 136.2 §:n 2 kohdan mukaiset perusteet.

Hankintalain 136.2 §:n 2 kohdassa tarkoitetun muutoksen arvo ei saa olla enemmän kuin 50 prosenttia alkuperäisen sopimuksen arvosta. Nyt tehtävän lisätilauksen arvo on vähemmän kuin 50 prosenttia alkuperäisen sopimuksen arvosta. Muutosten yhteenlaskettu arvo on kaupunkiympäristön toimialan osalta enintään 709 500 euroa (alv 0 %).

Viranhaltijan toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen (28.1.2025 § 43) mukaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 41 §:n 1 momentin tarkoittamissa lisätilauksissa sekä 136 §:n mukaisissa sopimusmuutoksissa hankintavaltuus määräytyy lisätilausten tai sopimusmuutosten yhteenlasketun arvon perusteella, eikä hankinnan yhteenlasketun kokonaisarvon mukaisesti (alkuperäinen hankinta ja siihen liittyvät tilaukset yhteensä). Edellä mainitun kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen mukaan tonttipäälliköllä on hankintavaltuudet enintään 800 000 euron suuruisiin hankintoihin. Tonttipäällikkö on näin ollen toimivaltainen päättämään sopimusmuutoksesta.

This decision was published on 06.02.2025

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Johanna Hytönen, vs. johtava ympäristöasiantuntija, puhelin: 09 310 36414

johanna.hytonen@hel.fi

Decisionmaker

Sami Haapanen
tonttipäällikkö

Attachments

1. Vertailutaulukko, julkinen
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.