Oikaisuvaatimus, rakennuslupa, päätös 30.5.2023 § 246, 34-0872-23-A

HEL 2023-008830
More recent handlings
Case 5. / 132 §

Oikaisuvaatimus rakennusvalvontapalveluiden lupayksikkö 1:n arkkitehdin rakennuslupapäätökseen 30.5.2023 § 246, Ripusuontie

Environment and Permits Sub-committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti tutkia tontin ********** omistajan ********** oikaisuvaatimuksen rakennusvalvontapalveluiden arkkitehdin rakennuslupapäätöksestä 30.5.2023 § 246 (lupatunnus 34-0872-23-A).

Ympäristö- ja lupajaosto lisäsi lupapäätökseen seuraavan ehdon: Rakennuspaikan naapuritontin ********** uudisrakentamisen yhteydessä tulee toteuttaa voimassa olevan asemakaavan vaatima yhteispiha naapurintontin ja rakennuspaikan välille ilman raja-aitoja tai -pensaita.

Muilta osin ympäristö- ja lupajaosto päätti hylätä oikaisuvaatimuksen.

Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeisenä arkityöpäivänä, jolloin sen katsotaan tulleen asianosaisen tietoon.

Päätösehdotuksen perustelut

Lupapäätös

Rakennusvalvontapalveluiden arkkitehti on päätöksellään 30.5.2023 § 246 myöntänyt rakennusluvan kolmekerroksisen asuinkerrostalon sekä talousrakennuksen rakentamiselle ja vanhan rakennuksen purkamiselle Länsi-Pakilassa sijaitsevalle tontille ********** Lupapäätöksen mukaan Pakilantien ympäristön täydennysrakennuskaava-alueella sijaitsevalle tontille rakennetaan kolmekerroksinen ja kellarillinen, hirsirakenteinen luhtikerrostalo sekä pihavarastorakennus. Asuntoja toteutetaan 10 kpl. Uudisrakennuksen tieltä puretaan tontilla sijaitseva vanha asuinrakennus.

Oikaisuvaatimus

Rakennuspaikan Ripusuontien eteläpuolella sijaitsevan naapuritontin ********** omistaja on jättänyt rakennusluvasta oikaisuvaatimuksen.

Oikaisuvaatimuksen tekijä vaatii, että 1) rakennusluvasta huomauttaneille jaetaan luvan hakijan vastaukset sekä päivitetyt piirustukset huomautuksiin viipymättä,2) rakennusvalvontaviranomainen vaati kaikumittauksia/meluanalyysiä ja selvittää voiko kasvillisuuden/puiden avulla vähentää melun kertautumista kerrostalon seinästä esimerkiksi toteuttamalla seinien pintarakenteet niin, että ne vaimentavat melua,3) suunnitelmia muutetaan siten, että ikkunoita ei sijoiteta niin, että niistä muodostuu esteetön näkymä oikaisuvaatimuksen tekijän rakennuksen WC-tiloihin,4) rakennuspaikka merkitään asianmukaisesti ja Helsingin kaupunki asianmukaisesti valvoo määräysten toteutumista, ja5) selvennetään sitä, miten varmistetaan tonttien ********** yhteistä piha- ja leikkialuetta ja aitaamattomuutta koskeva kaavamääräyksen toteutuminen, kun naapuritontin rakentaminen alkaa.

Oikaisuvaatimusta on perusteltu muun ohella seuraavasti:

Luvan hakija ei vastannut oikaisunhakijan huomautuksiin, muutettuja piirustuksia ei toimitettu nähtäväksi eikä huomautusten asianmukaisesta käsittelystä ole siten voitu varmistua.

Kerrostalon laaja korkea seinäpinta toimii meluheijastimena muun muassa liikennemelun suhteen. Suunnitelmissa eikä luvassa ole tarkasteltu uudisrakennuksen ympäristölle aiheuttamaa välillistä meluhaittaa.

Havainnekuvissa asuinrakennuksen etelänpuoleiset ikkunat sijoittuvat niin, että pääosan vuodesta - lehdettömään aikaan tyypillisesti loka-huhtikuun aikana - ikkunoista on lähes esteetön näköala oikaisunhakijan WC-tiloihin aiheuttaen yksityisyysongelman.

Sähköisessä lupahakemuksessa väitetään, että rakennuspaikalla olisi ollut kyltti 2.1.2023 alkaen. Tällaista kylttiä ei kuitenkaan 10. huhtikuuta tehdyn tarkastuksen mukaan paikalla ole. Kesäkuun 16. päivä tehdyn uuden tarkastuksen myötä merkintöjä ei edelleenkään ole.

Rakennusluvassa on todettu, että kaavan vaatimaa yhteisaluetta ei toistaiseksi toteuteta eikä siinä aseteta ehtoa siitä, että se tulisi toteuttaa myöhemmin. Katsomme, että rakennuslupa on tältä osin asemakaavan vastainen. Lisäksi tonttien ********** väliselle rajalle on merkitty asemapiirustuksessa kaavamääräysten vastaisesti pensasaita.

Lisäksi oikaisunhakija haluaa varmistaa omaisuuden arvon säilymisen sekä vaalia alkuperäisen Pakilan ainutlaatuista puutarhamaista ja turvallista asuinympäristöä. Lopuksi oikaisunhakija toteaa, että suunnitellut värisävyt eivät istu ympäröivään rakennuskantaan ja kahden vierekkäisen kerrostalon kaava Ripusuontiellä tulee lisäämään merkittävästi autojen pysäköintiä kadun varressa.

Oikaisuvaatimuskirjelmä perusteluineen on kokonaisuudessaan esityslista-asian liitteenä.

Luvan hakijan vastine

Luvan hakijalle on annettu mahdollisuus määräajassa vastineen antamiseen oikaisuvaatimuksen johdosta. Luvan hakija ei ole käyttänyt tätä mahdollisuutta.

Oikeudellinen arvio

Maankäyttö- ja rakennuslain (MRL) 133 §:n mukaan rakennuslupahakemuksen vireille tulosta on ilmoitettava naapurille, jollei ilmoittaminen hankkeen vähäisyys tai sijainti taikka kaavan sisältö huomioon ottaen ole naapurin edun kannalta ilmeisen tarpeetonta. Naapurilla tarkoitetaan viereisen tai vastapäätä olevan kiinteistön tai muun alueen omistajaa ja haltijaa. Samanaikaisesti on asian vireilläolosta sopivalla tavalla tiedotettava myös rakennuspaikalla. Maankäyttö- ja rakennusasetuksen 65 §:n 1 momentin mukaan rakennuspaikalla tarvittavasta asian vireilläolosta tiedottamisesta huolehtii rakennushankkeeseen ryhtyvä.

Kuulemisen tarkoitus on tiedottaa naapureita vireille tulleesta rakennuslupahakemuksesta ja antaa naapureille mahdollisuus lausua mielipiteensä tulevasta hankkeesta ja suunnitelmista. Oikaisuvaatimuksen tekijä käytti tätä mahdollisuutta ja toimitti huomautuksensa hankkeesta (päivätty 11.4.2023).

Luvan hakijalla on puolestaan mahdollisuus antaa vastine naapureiden huomautuksen johdosta. Luvan hakija toimitti rakennusvalvontaan oman vastineensa naapureiden huomautuksiin (päivätty 3.5.2023).

Naapureiden huomautukset ja luvan hakijan vastine on asianmukaisesti huomioitu lupahakemusta käsitellessä. Naapurikuulemisesta, huomautuksista ja vastineesta on kerrottu lupapäätöksessä erillisessä sitä koskevassa osiossa.

Koska kyseessä olevassa tapauksessa luvan hakemisen aikana suunnitelmia ei ole naapurin edun kannalta oleellisella tavalla muutettu, ei kuulemista ole suoritettu uudestaan päivitetyillä suunnitelmilla. Luvan ja suunnitelmien lopullinen sisältö ilmenevät lupapäätöksestä.

MRL 142 §:n mukaan lupapäätös toimitetaan hakijalle. Lisäksi lupapäätös tai sen jäljennös on toimitettava lisäksi asetuksella säädettäville viranomaisille ja niille, jotka ovat sitä huomautuksessa tai erikseen pyytäneet. Helsingin rakennusvalvonnan tapana on ollut lähettää lupapäätös kaikille huomautuksen tehneille naapureille riippumatta siitä, onko sitä erikseen pyydetty. Lupapäätösote on toimitettu oikaisuvaatimuksen tekijälle. Lisäksi hänelle on toimitettu oikaisuvaatimusasian valmistelun yhteydessä luvan leimatut pääpiirustukset ja luvan hakijan vastine naapurihuomautuksiin.

Rakennuspaikalle sijoitettava rakennuslupahakemuksen vireille tulosta kertova ilmoitus ei ole sellainen juridinen muotovaatimus, joka mahdollisesti puuttuessaan estäisi rakennusluvan myöntämisen.

MRL 141 §:n mukaan lupapäätökseen voidaan ottaa tarpeelliset määräykset. Kansallisen meluselvityksen (2022) mukaan rakennuspaikka ja oikaisunhakijan tontti eivät sijaitse melualueella. Sen johdosta erilliset oikaisunhakijan vaatimat selvitykset tai niitä koskevat lupamääräykset melun suhteen eivät ole asiassa tarpeellisia.

Rakennushanke on voimassa olevan asemakaavan mukainen eikä kaavaan liity erityisiä ikkunoiden sijoittamista koskevia määräyksiä. Rakennuspaikan etelärajan ja oikaisunhakijan omistaman rakennuksen etäisyys on noin 25 metriä ja niiden välissä on Ripusuontie. Lisäksi uudisrakennuksen asuntojen oleskelutilat avautuvat pääasiallisesti tontin länsipuoleiselle oleskelupihalle. Ei ole katsottavissa, että suunnitelma aiheuttaisi sellaista tarpeetonta haittaa oikaisunhakijalle, että suunnitelmia tulisi tästä syystä muuttaa (MRL 135 § 1 momentti 6 kohta).

Lupapäätökseen lisätään ehto yhteispihaa ja aitaamisen kieltämistä koskevan asemakaavamääräyksen toteuttamiseksi: Rakennuspaikan naapuritontin 91-34-163-28 uudisrakentamisen yhteydessä tulee toteuttaa voimassa olevan asemakaavan vaatima yhteispiha naapurintontin ja rakennuspaikan välille ilman raja-aitoja tai -pensaita.

Lopuksi todetaan, että oikaisuvaatimuksessa ei ole esitetty sellaisia näkökohtia, joita ei olisi tutkittu jo alkuperäistä lupapäätöstä tehtäessä tai joiden perusteella lupaa ei tulisi myöntää. Rakentamisen määrä, kerrosluku ja sijoittuminen on ratkaistu asemakaavassa. Lupapäätökseen lisättävä yhteispihaa koskeva määräys huomioiden hanke on asemakaavan mukainen ja täyttää MRL:n 135 §:ssä rakennusluvan myöntämiselle asetetut edellytykset ja lupa on myönnettävä.

Sovelletut oikeusohjeet

Maankäyttö- ja rakennuslaki 125 §, 133 §, 135 §, 141 § ja 142 §
Maankäyttö- ja rakennusasetus 65 §

Presenter information

yksikön päällikkö
Pentti Ruuska

Ask for more info

Eemi Mäntymaa, rakennuslakimies, puhelin: 09 310 36665

eemi.mantymaa@hel.fi

Attachments

1. Oikaisuvaatimus Ripusuontie
The attachment will not be published on the internet.
2. Karttaliite ja ilmakuva_Rakennuspaikka ja oikaisunhakija_Ripusuontie
The attachment will not be published on the internet.
3. Asemakaava 12233
The attachment will not be published on the internet.
4. Rakennuslupapäätös 30.5.2023 § 246, 34-0872-23-A
The attachment will not be published on the internet.
5. ASEMAPIIRROS 34-0872-23-A
The attachment will not be published on the internet.
6. ASUINRAKENNUS JULKISIVUT 34-0872-23-A
The attachment will not be published on the internet.
7. ASUINRAKENNUS LEIKKAUKSET 34-0872-23-A
The attachment will not be published on the internet.
8. ASUINRAKENNUS POHJAPIIRROKSET 34-0872-23-A
The attachment will not be published on the internet.
9. PIHARAKENNUS- POHJAPIIRROS- JULKISIVUT JA LEIKKAUS 34-0872-23-A
The attachment will not be published on the internet.
10. LIITE YHDISTELMAJULKISIVUT 34-0872-23-A
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.