Asemakaavan muutos nro 12954, Suutarila, tontti 91-40-86-7, Taivaankansi 2, Auto-Expert Ekroos Oy

HEL 2023-008882
More recent handlings
This is a motion

Taivaankansi 2 ja 4, asemakaavan muuttaminen (nro 12954)

Urban Environment Committee

Päätösehdotus

Kaupunkiympäristölautakunta päättää

  • hyväksyä 20.5.2025 päivätyn asemakaavan muutoksen nro 12954 (liite 3). Asemakaavan muutos koskee 40. kaupunginosan (Suutarila, Tapulikaupunki) korttelin 40086 tontteja 6, 7 sekä katualuetta.
  • antaa vuorovaikutusraportista ilmenevät vastineet esitettyihin huomautuksiin. Päätösasiakirjat ovat luettavissa kaupunkiympäristön toimialan asiakaspalvelussa, Työpajankatu 8 (puh. 09 310 22111), sekä internet-sivuilla:
  • ilmoittaa päätöksestään ja vuorovaikutusraportista muodostuvan AKL/MRL 65 §:n mukaisen kunnan perustellun kannanoton niille kaavasta muistutuksen tehneille, jotka ovat ilmoittaneet osoitteensa.

Esittelijän perustelut

Kaavaratkaisun keskeinen sisältö

Kaavamuutos koskee rakentamatonta, asemakaavassa hotellirakennuksille osoitettua tonttia sekä kasvihuonerakennuksille osoitettua tonttia. Kaavamuutoksessa muutetaan molempien tonttien pääkäyttötarkoitus. Rakentamattomalle Taivaankansi 2 (40086/7) tontille on suunniteltu noin 4 500 kerrosalaneliömetriä liikerakentamista, esimerkiksi tilaa vaativan kaupan käyttöön. Kaavaa laatiessa ei ole vielä tarkalleen selvillä tontille tulevan liiketoiminnan laatu. Taivaakansi 4 (40086/6) tontille on suunniteltu kuljetusyrityksen toiminnan kehittämistä. Tontille suunnitellaan pienteollisuusrakennuksen rakentamista nykyisen kevytrakenteisen hallin tilalle.

Uutta teollisuuskerrosalaa tulee 700 k m². Nykyisessä asemakaavassa tonteille 40086/6 ja 7 on osoitettu tonttitehokkuusluku e=0,5. Laadittavassa asemakaavassa tontin 6 liiketilakerrosala vähenee 1 127 k-m², ja sen tilalle osoitetaan teollisuuskerrosalaa 700 k-m². Tontin 7 kerrosala on 4 500 k-m² (e=0,5). Työpaikkamäärän lisäys on noin 50 uutta työpaikkaa.

Kaavaratkaisun tavoitteena on saada rakentamattomaksi jäänyt Taivaankansi 2 tontti käyttöön ja tarjota yrityksille sijoittumismahdollisuuksia alueella. Hotellille 2000-luvun alussa kaavoitettu tontti on jäänyt toteutumatta.

Nykyisellä kasvihuoneille osoitetulla KL-1 -tontilla ei ole enää kasvihuoneisiin liittyvää toimintaa. Tontilla toimii kuljetusalan yritys. Kaavaratkaisun tavoitteena on parantaa kuljetusyrityksen toimintaedellytyksiä.

Tontit, joiden kaavaa muutetaan, sijaitsevat noin 30–40 metrin päässä Keravanjoesta. Keravanjoki on herkkä vaelluskalavesistö, jossa elää mm. erittäin uhanalainen taimen ja lohi sekä äärimmäisen uhanalainen harjus. Tavoitteena on ohjata rakentamista siten, että siitä ei aiheudu vesistön pilaantumista eikä sen vaaraa.

Kaavaratkaisu on tehty, koska tonttien käyttötarkoitukset eivät ole nykytilanteessa tarkoituksenmukaisia. Kaavamuutoksen myötä rakentamaton tontti saadaan todennäköisemmin käyttöön.

Kaavaratkaisun toteuttaminen vaikuttaa erityisesti siten, että molemmille kaavamuutoksen tonteille pystytään rakentamaan niillä toimivia yrityksiä ja kaupungin tavoitteita palvelevaa toimintaa. Kaavamuutoksen myötä yritysten toimintaedellytykset paranevat alueella. Kaupalliset vaikutukset jäävät maltillisiksi, kun huomioidaan koko Suutarilan alueen kaupallinen kokonaisuus ja se, ettei tontille saa toteuttaa päivittäistavarakauppaa tai keskustahakuista kauppaa. Kaavaratkaisu tuottaa lisää liikennettä alueelle, mutta määrän lisääntymisen merkitys on kohtalainen, koska alueella on valmiudet tähän jo olemassa.

Tontin 6 kerrosalan määrä vähenee, jonka vuoksi asemakaavan sallimat rakennusmassat ovat pienempiä kuin voimassa olevassa asemakaavassa. Kaavaratkaisussa on huomioitu tonttien vehreys sekä näkymät tontille, ja keskitetty rakentaminen isojen liikenneväylien lähelle. Keravanjoen tila on huomioitu kaavamuutoksessa, ja uuden rakentamisen ei tule vaikuttaa vesistön tilaan.

Päätökset kaavaratkaisun pohjana

Kaavaratkaisu edesauttaa kaupungin strategisten tavoitteiden toteutumista siten, että yrityksille tarjotaan niiden tarpeita vastaavia palveluita ja sijoittumismahdollisuuksia.

Nyt laadittu kaavaratkaisu on Helsingin yleiskaavan (2016) mukainen.

Alueen lähtökohdat ja nykytilanne

Taivaankansi 2:n tontti (40086/7) on rakentamaton ja Taivaankansi 4 tontilla (40086/6) sijaitsee kuljetusyrityksen toimintaa. Suunnittelualue rajautuu koillispuolelta katuun ja sen takana olevaan Ala-Tikkurilan pientaloalueeseen, lännestä niin ikään katuun ja sen toisella puolella olevaan autoliikkeen rakennukseen sekä etelästä Kehä III:n ramppialueeseen. Alueen luoteispuolella sijaitsee Keravanjoki ja lounaispuolella Taivaankannenpuisto.

Alueella voimassa olevat asemakaavat:

Alueella on voimassa asemakaava tai asemakaavat 11758 (27.02.2009), 10815 (05.01.2001).

Alueella on voimassa asemakaava nro 10815, jossa tontti 40086/6 on osoitettu liikerakennusten korttelialueeksi, jolle saa rakentaa vain kasvihuonerakennuksia ja kasvien myyntiä palvelevia tiloja (KL-1). Tontti 40086/7 on osoitettu hotellirakennusten korttelialueeksi (KLH). Pieni (n. 28 m²) osa asemakaavasta nro 11758 on mukana nyt tekeillä olevassa kaavassa kaavateknisistä syistä. Kyseinen kaava koskee kaava-alueen koillispuolella sijaitsevaa Taivaankansi 1 ja Juhannustie 27 asuintonttia (40052/11).

Helsingin kaupunki omistaa katualueet. Korttelialueet ovat yksityisomistuksessa.

Kaavoitus on tullut vireille tontin omistajan tai haltijan hakemuksesta.

Kaavaratkaisun kustannukset

Kaavaratkaisun toteuttamisesta ei aiheudu kaupungille kustannuksia. Maaperän pilaantuneisuudesta mahdollisesti aiheutuvat kustannukset arvioidaan tarvittaessa ja kohdistetaan erillisen sopimuksen perusteella maanomistajan ja mahdollisen aiheuttajan välillä.

Asemakaavamuutos nostaa alueen arvoa. Kaupunki saa yksityisessä omistuksessa olevien tonttien osalta maankäyttökorvauksia. Maankäyttökorvauksista sovitaan maanomistajan kanssa käytävissä maapoliittisissa neuvotteluissa.

Vuorovaikutus kaavan valmisteluaikana

Liitteenä olevassa vuorovaikutusraportissa on esitetty yhteenvedot kaavaehdotuksesta saaduista muistutuksista, viranomais- ja asiantuntijatahojen lausunnoista, kaavan valmisteluaikana saaduista kannanotoista, osallisten mielipiteistä sekä vastineet niissä esitettyihin huomautuksiin.

Viranomais- ja asiantuntijayhteistyö

Valmistelu on tehty yhteistyössä kaupunkiympäristön toimialan eri tahojen kanssa. Valmistelun aikana on tehty yhteistyötä lisäksi seuraavien viranomais- ja asiantuntijatahojen kanssa:

  • Helen Oy
  • Helen Sähköverkko Oy
  • Helsingin seudun ympäristöpalvelut (HSY)
  • Vantaan kaupunki
  • Uudenmaan elinkeino- liikenne- ja ympäristökeskus (ELY)
  • Väylävirasto

HSY:n kannanotto osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta sekä valmisteluaineistosta kohdistui vesihuoltoverkoston huomioimiseen asemakaavassa. Kannanotoissa esitetyt asiat on otettu huomioon kaavoitustyössä siten, että olemassa olevalle vesihuoltoverkostolle on osoitettu kaavakarttaan riittävät johtovarausalueet, joille ei saa rakentaa tai sijoittaa raskaita rakenteita tai puita. Vastineet kannanottoihin on esitetty vuorovaikutusraportissa.

Mielipiteet

OAS-aineistosta saapui kirjallisia mielipiteitä 2 kpl.

Osallisten mielipiteet osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta sekä valmisteluaineistosta kohdistuivat hulevesien sekä työmaavesien hallintaan. Lisäksi mielipiteitä annettiin viherkattoihin ja heijastaviin seinänosiin liittyen. Vastineet mielipiteisiin on esitetty vuorovaikutusraportissa.

Kaavaehdotuksen julkinen nähtävilläolo (AKL/MRL 65 §)

Kaavaehdotus oli julkisesti nähtävillä (AKL/MRL 65 §) 31.1.2025–3.3.2025.

Kaavaehdotuksen nähtäville asettamisesta on ilmoitettu maankäyttö- ja rakennusasetuksessa säädetyllä tavalla.

Kaavaehdotusta koskevia muistutuksia saapui 1 kpl.

Muistutuksessa esitetyt huomautukset kohdistuivat rakentamisen myötä häviävän viherympäristön korvaamiseen viherkatoilla sekä viheralueiden reunalla sijaitsevien rakennusten heijastaviin seinämiin.

Lausuntoja saatiin seuraavilta viranomais- ja asiantuntijatahoilta:

  • Helen Sähköverkko Oy
  • Helsingin seudun ympäristöpalvelut (HSY)
  • Uudenmaan elinkeino- liikenne- ja ympäristökeskus (ELY)
  • Vantaan kaupunki

Lausunnoissa korostetaan kaava-alueen vieressä sijaitsevan puiston ja joen merkittäviä virkistysalueita ja ekologisia arvoja, ehdotetaan kaavamerkintää jakelumuuntamoa varten, huomautetaan vesihuoltolinjojen huomioimisesta suunnittelussa, sekä vaaditaan tarkempia selvityksiä liikennejärjestelyistä. Vastineet lausuntoihin on esitetty vuorovaikutusraportissa.

Toimenpiteet julkisen nähtävilläolon jälkeen

Huomautuksissa esitetyt asiat on otettu huomioon, kaavan tavoitteet huomioon ottaen, tarkoituksenmukaisilta osin. Kaavakartan merkintöihin tai määräyksiin ja muuhun aineistoon tehtiin julkisen nähtävilläolon jälkeen muutoksia, jotka on esitetty yksityiskohtaisesti kaavaselostuksen viimeisessä luvussa. Ne on myös koottu Tehdyt muutokset -liitteeseen. Tehdyt muutokset ovat luonteeltaan vähäisiä, joten kaavaehdotusta ei ole ollut tarpeen asettaa uudelleen nähtäville.

Tarkemmat perustelut

Tarkemmat kaavaratkaisun perustelut ilmenevät liitteenä olevasta asemakaavaselostuksesta.

Sovelletut säännökset

Alueidenkäyttölaki/Maankäyttö- ja rakennuslaki 9 §, 51 §, 52 §, 54 §, 57 §, 59 §, 62 §.

Toimivalta

Kaupunkiympäristölautakunta päättää asemakaavan muutoksesta hallintosäännön 16 luvun 1 §:n kohdan 2 perusteella, koska kaavaratkaisulla ei katsota olevan merkittäviä vaikutuksia.

Presenter information

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski

Ask for more info

Katariina Hirvonen, suunnittelija, puhelin: 09 310 21300

katariina.hirvonen@hel.fi