A technical disturbance has downed the City of Helsinki's switchboard, causing calls to drop or not go through. We are working to resolve the problem. We apologize for the inconvenience.

Hankinta, julkisivujen korjaustyöt, Leijonakortteli, Rakentamispalveluliikelaitos Stara

HEL 2023-009221
More recent handlings
§ 49

Päätös suorahankinnasta, Leijonakorttelin julkisivujen korjaustyöt

Toimitusjohtaja

Päätös

Toimitusjohtaja päätti tehdä sopimuksen Leijonakorttelin julkisivujen korjaustöiden rakennusurakasta Liehunen Oy:n kanssa jäljempänä esitetyin perustein.

Urakoitsijan antaman tarjouksen mukainen kokonaishinta on
349 000,00 euroa (AVL 8 c §). Hankintaan sisältyy tarjouspyynnön mukaisesti 15 % lisä- ja muutostyövaraus, yhteensä 52 350,00 €. Hankinnan ennakoitu arvo tarjouspyynnössä mainitut lisä- ja muutostöistä koostuvat lisähankintamahdollisuudet mukaan lukien on yhteensä
401 350,00 euroa (AVL 8 c §).

Toimitusjohtaja oikeuttaa rakennustekniikan yksikönjohtajan allekirjoittamaan urakkasopimuksen ja rakennusprojektien projektipäällikön tilaamaan tarpeelliset lisä- ja muutostyöt tämän päätöksen perusteella enintään päätöksessä mainitulla enimmäismäärällä.

Hankintasopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta kun sekä tilaaja että urakoitsija ovat allekirjoittaneet urakkasopimuksen.

Pöytäkirjanote muutoksenhakuohjeineen tiedoksiantona päätöksestä asianosaisille.

Päätöksen perustelut

Kaupungin omistamien kiinteistöjen kunnosta huolehtii Helsingin kaupunki / Kaupunkiympäristön toimiala (KYMP). Leijonakortteli sijaitsee Helsingin keskustassa keskeisellä paikalla Aleksanterinkadun ja Pohjoisesplanadin välissä. Muun muassa Helsingin kaupungin kaupungintalo sijaitsee Leijonakorttelissa.

Kyseessä on kansallisen kynnysarvon ylittävä rakennusurakka. Hankintamenettelynä on hankintalain 40 §:n mukainen suorahankinta. Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 40 §:n 2 momentin 4 kohdan mukaan hankintayksikkö voi valita suorahankinnan, kun sopimuksen tekeminen on ehdottoman välttämätöntä, eikä säädettyjä määräaikoja voida noudattaa hankintayksiköstä riippumattomasta, ennalta arvaamattomasta syystä aiheutuneen äärimmäisen kiireen vuoksi. Hankintalain esitöiden HE 108/2016 mukaan kiireen tulisi johtua hankintayksikön ulkopuolisista syistä. Perusteen on lisäksi oltava äkillinen ja sellainen, jota hankintayksikkö ei ole kohtuudella voinut ennakoida.

Kaupunkiympäristön toimiala on selvittänyt Leijonakorttelin rakennusten kuntoa säännöllisesti kunnossapitosuunnitelman mukaisesti. Kaupunkiympäristön toimiala oli suunnitellut alun perin Leijonakorttelin korjausurakan ajoittamista vuodelle 2024 ja laajemman kuntoarvion teettämistä vuonna 2023. Kunnossapitosuunnitelman mukaisten tarkastusten perusteella ei ollut arvattavissa tai odotettavissa, että kipsikoristeita tai rappauksia irtoaisi yllättäen seiniltä.

Kuntoarviosta poiketen Leijonakorttelin julkisivuun kuuluvia rappauksia on kuitenkin pudonnut yllättäen jalkakäytävälle 16.6-18.6.2023 välisenä aikana. Tämän jälkeen kaupunkiympäristön toimiala on tilannut osan julkisivun kipsikoristeiden ja rappausten irrottamisesta turvallisen jalankulun varmistamiseksi. Samassa yhteydessä selvisi, että julkisivut olivat aiempaa käsitystä huomattavasti huonommassa kunnossa. Tämän jälkeen suurempia paloja kipsikoristeita on pudonnut vielä kesäkuun loppupuolella 25.6-26.6.2023 jalkakäytävälle.

Putoavat rappaukset tai kipsikoristeet voivat olla huomattavan painavia ja pudota yllättäen ilman ennakkovaroitusta. Leijonakorttelin sijainnista johtuen alueen rajaaminen tai muu jalankulun turvaaminen ei ole mahdollista. Julkisivujen huonon kunnon takia itsekseen putoavat kipsikoristeet ja rappaukset muodostavat näin ollen hengenvaaran jalankulkijoille. Helsingin kaupunki on kiinteistön omistajana vastuussa kiinteistön käyttöturvallisuudesta.

Myös oikeuskäytännössä on katsottu suorahankinnan perusteiden täyttyvän tilanteessa, jossa kunta tilasi koulun väistötilat suorahankintana (MAO 525/16). Kyseisessä tapauksessa hankintayksiköllä oli ollut tiedossa koulurakennusten ongelmat jo useamman vuoden ajan. Tästä syystä rakennuksia oli peruskorjattu, mutta varsinainen kuntotutkimus oli toteutettu vasta vuonna 2015. Tällä perusteella markkinaoikeus katsoi, että hankintayksikkö oli saanut riittävät tiedot koulujen korjaustarpeen laadusta ja laajuudesta vasta marraskuussa 2015 saamastaan kuntotutkimusraportista. Näin ollen kyse oli ennalta arvaamattomasta ja hankintayksiköstä riippumattomasta syystä aiheutuneesta kiireestä.

Urakkaan sisältyvien rakennusten julkisivut ovat Kaupunginmuseon suojelukohteita, joten urakoitsijalta vaadittava ammattitaito ja kokemus vastaavista töistä on ensiarvoisen tärkeää. Kyseiset julkisivut kuuluvat Suomen rakennushistorian merkittäviin julkisivuihin, ollen osana Senaatintorin suojeltua julkisivukokonaisuutta.

Hankintayksikkö on katsonut kokonaisarvion mukaan perustelluksi tehdä sopimuksen Leijonakorttelin kipsi- ja rappaustöiden korjausurakasta Liehunen Oy:n kanssa, ja se on sitoutunut toteuttamaan urakan mukaiset työt sovitussa aikataulussa tarjoamaansa kokonaishintaan. Liehunen Oy:llä on myös ammattitaitoa sekä kokemusta toteuttaa korjaukset kyseisessä suojellussa rakennuskohteessa Kaupunginmuseon vaatimusten mukaisesti.

Hankintayksikkö on tarkastanut urakoitsijaksi esitettävän yrityksen tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:ssä tarkoitetut selvitykset sekä todennut niiden olevan hyväksyttäviä.

Ask for more info

Petri Koukkula, projektipäällikkö , puhelin: 09 310 70993

petri.koukkula@hel.fi

Decisionmaker

Timo Martiskainen
toimitusjohtaja

Attachments

1. Urakkasopimusluonnos
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.