Hankinta, asumispalvelu, Uudenmaan vammaispalvelusäätiö, Mattilankaari-yksikkö

HEL 2023-009576
More recent handlings
§ 38

Asumispalvelun suorahankinta Uudenmaan vammaispalvelusäätiön Mattilankaari-yksiköstä

Perhe- ja sosiaalipalvelujen johtaja

Päätös

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan perhe- ja sosiaalipalvelujen johtaja päätti Helsingin kaupungin pienhankintaohjeen mukaisesti hankkia asumispalvelua suorahankintana tuottajalta Uudenmaan vammaispalvelusäätiö ajalle 15.9.2022 – 31.12.2024, kunnes vammaistyön uusi kilpailutettu asumispalveluiden puitesopimus tulee voimaan.

Hankinnan arvioitu sitoumukseton kokonaisarvo ajalle 15.9.2022 – 31.12.2024 on 365 000 euroa.

Päätöksen perustelut

Hankinta ei ylitä hankintalain (Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 1397/2016) 25 §:n mukaista kansallista kynnysarvoa, jolloin kyse on pienhankinnasta.

Palvelun järjestäminen suorahankintana on välttämätöntä asiakkaan tarvitsemien palvelujen turvaamiseksi. Kaupungin pienhankintaohjeiden mukaan pienhankinta voidaan toteuttaa ilman tarjouskilpailua muun muassa siinä tapauksessa, kun käsillä on jokin hankintalain mukaisia suorahankintaperusteita vastaava peruste. Hankinnan kohteena on välttämätön asumispalvelu vammaistyön asiakkaalle.

Hankinnan kohteena olevat palvelut ovat julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista säädetyn lain (1397/2016, hankintalaki) liitteen E mukaisia sosiaali- ja terveyspalveluita. Hankintalain 40 § 2 mom 2 kohdan mukaan suorahankinta voidaan tehdä silloin, jos teknisestä tai yksinoikeuden suojaamiseen liittyvästä syystä vain tietty toimittaja voi toteuttaa hankinnan; lisäedellytyksenä on, että järkeviä vaihtoehtoisia tai korvaavia ratkaisuja ei ole eikä kilpailun puuttuminen johdu hankinnan ehtojen keinotekoisesta kaventamisesta.

Hankintalain 108 §:n mukaan sosiaali- ja terveyspalvelujen hankinnoissa hankintayksikön on otettava huomioon kyseistä palvelua koskeva lainsäädäntö. Sosiaali- ja terveyspalvelujen hankinnassa palvelun käyttäjien yksilöllisten ja pitkäaikaisten sekä toistuvien hoito- tai sosiaalipalvelujen turvaamiseksi hankintayksikön on otettava huomioon käyttäjien erityistarpeet ja kuuleminen siten kuin muualla laissa säädetään. Lisäksi hankintayksikön on sosiaali- ja terveyspalvelujen hankinnassa otettava huomioon palvelujen laatuun, jatkuvuuteen, esteettömyyteen, kohtuuhintaisuuteen, saatavuuteen ja kattavuuteen, eri käyttäjäryhmien erityistarpeisiin, käyttäjien osallistumiseen ja vaikutusmahdollisuuksien lisäämiseen sekä innovointiin liittyvät tekijät. Pitkäkestoisia hoito- ja asiakassuhteita koskevan sosiaali- ja terveyspalvelun hankinnassa hankintayksikön on määritettävä sopimusten kesto ja muut ehdot siten, että sopimuksista ei muodostu kohtuuttomia tai epätarkoituksenmukaisia seurauksia palvelun käyttäjille.

Päätöksellä hankitaan kehitysvammaisten erityishuollosta annetun lain (519/1977) 2 §:n mukaista palvelua. Asiakkaalle on tehty kehitysvammaisten erityishuollosta annetun lain 34 §:n mukainen erityishuolto-ohjelma, jossa on määritelty asiakkaan tarvitsemien palveluiden sisältö. Hankintayksikön tekemän markkinakartoituksen mukaan palveluntuottaja Uudenmaan vammaispalvelusäätiö oli teknisesti ainoa, joka voi toteuttaa asiakkaan tarpeen mukaisen palvelua, eikä järkeviä vaihtoehtoisia tai korvaavia ratkaisuja ollut saatavilla.

Asiakaskohtaiset perustelut on yksilöity salassa pidettävällä liitteellä.

Sopimus palvelun tuottamisesta syntyy vasta kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella.

Perhe- ja sosiaalipalvelujen johtajan oikeus toteuttaa hankinta perustuu sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalla 14.2.2023 § 28.

Ask for more info

Teemu Hirvonen, suunnittelija, puhelin: 09 310 39069

teemu.hirvonen@hel.fi

, puhelin:

Decisionmaker

Maarit Sulavuori
perhe- ja sosiaalipalvelujen johtaja

Attachments

1. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 25 k

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.