A technical disturbance has downed the City of Helsinki's switchboard, causing calls to drop or not go through. We are working to resolve the problem. We apologize for the inconvenience.

Tupakointikielto, Luutnantintie 10, Asunto Oy Puustellinaukio

HEL 2023-010534
More recent handlings
§ 73

Päätös Asunto Oy Puustellinaukion tupakointikieltohakemukseen

Yksikön päällikkö

Päätös

Ympäristöterveysyksikön päällikkö päätti määrätä tupakkalain (549/2016) 79 §:n mukaisen tupakointikiellon Asunto Oy Puustellinaukion huoneistoparvekkeille.

Päätöksen voimassaoloaika

Päätös on voimassa toistaiseksi.

Päätökseen velvoitetut

Ympäristöterveysyksikön päällikön antama määräys annetaan osoitteessa Luutnantintie 10, 00410 Helsinki, kaikkien huoneistojen haltijoille. Huoneiston haltija vastaa siitä, että hänen huoneistossaan noudatetaan ympäristöterveysyksikön päällikön antamaa määräystä.

Hakemus

Hakemus on saapunut viranomaiselle 17.8.2023. Hakemusta on täydennetty 25.8.2023.

Hakemuksen tekijä

Asunto Oy Puustellinaukio
Y-tunnus 0422584-8

Hakemuksen sisältö

Asunto Oy Puustellinaukio on hakenut tupakointikieltoa kaikille huoneistoparvekkeille osoitteessa Luutnantintie 10, 00410 Helsinki.

Kuuleminen

Asunto Oy Puustellinaukio on kuullut huoneistojen haltijoita tupakkalain 79 §:n mukaisesti. Vastanneista osa vastusti tupakointikieltoa. Vastustajat perustelivat kantaansa muun muassa siten, että satunnainen tupakointi parvekkeella tulisi olla sallittua.

Ympäristöpalvelut on kuullut hallintolain (434/2003) 34 §:n mukaisesti kaikkia tilojen haltijoita (omistaja/vuokraoikeuden tai muun vastaavan perusteella tiloja hallitseva). Kuulemisesta on ilmoitettu viranomaisen verkkosivuilla 28.8.2023. Kuuleminen järjestettiin yleistiedoksiantona, koska kuultavia oli yli 30. Ympäristöpalveluiden kuulemiseen saapui määräaikaan mennessä yksi vastine. Kielteisessä vastineessa perusteltiin kantaa muun muassa siten, että tupakoinnista aiheutuva hajuhaitta on suurempi, jos tupakointi siirtyy sisätiloihin ja tupakoinnista aiheutuva hajuhaitta on pienempi, koska parveke sijaitsee ylimmässä kerroksessa. Lisäksi muina perusteluina on mainittu muun muassa, että parveketupakointikielto lisäisi liikehdintää rappukäytävässä aiheuttaen meluhaittaa.

Päätöksen perustelut

Tupakkalain 79 §:n 1 momentin mukaan asuntoyhteisö voi hakea kunnalta tupakointikiellon määräämistä asuntoyhteisön rakennuksen huoneistoihin kuuluville parvekkeille, huoneistojen käytössä oleviin ulkotiloihin ja huoneistojen sisätiloihin.

Tupakkalain 79 §:n 2 momentin mukaan kunnan on määrättävä tupakointikielto hakemuksessa tarkoitettuihin tiloihin, jos tiloista voi niiden rakenteiden tai muiden olosuhteiden vuoksi muutoin kuin poikkeuksellisesti kulkeutua tupakansavua toiselle parvekkeelle, toiseen huoneistoon kuuluvan ulkotilan oleskelualueelle tai toisen huoneiston sisätiloihin.

Valtioneuvoston tupakointitiloista ja tupakointikiellon hakemisesta asuntoyhteisöön antaman asetuksen (601/2016) 4 a §:ssä on säädetty siitä, mitä selvityksiä ja liitteitä asuntoyhteisön tupakointikieltoa koskevassa hakemuksessa on oltava.

Asunto Oy Puustellinaukion asuinkiinteistöön kuuluu yksi vuonna 1983 valmistunut asuinkerrostalo, jossa on viisi kerrosta. Asuinkiinteistön lisäksi Asunto Oy Puustellinaukio omistaa erillisen yksikerroksisen päiväkotirakennuksen, joka sijaitsee samalla tontilla kuin taloyhtiön asuinkerrostalo.

Asuinkiinteistössä ei ole muista parvekkeista erillään olevia yksittäisiä huoneistoparvekkeita, vaan rakennuksen kaikki huoneistoparvekkeet sijaitsevat pystylinjoissa päällekkäin ja osin vierekkäin. Asuinkiinteistön ilmanvaihtojärjestelmänä on koneellinen poistoilmanvaihto ja korvausilmaventtiilit.

Asunto Oy Puustellinaukion huoneistoihin kuuluvat parvekkeet sijaitsevat niin, että tupakansavun on mahdollista kulkeutua parvekkeilta toisille, myös ylhäältä alaspäin tai korvausilman mukana asuntoihin. Parvekelasitukset eivät myöskään estä savun kulkeutumista parvekkeelta tai parvekkeelle.

Ympäristöterveysyksikön päällikkö katsoo, ettei kuulemiseen tullut sellaisia vastustavia kannanottoja, joilla olisi vaikutusta tupakointikieltopäätökseen.

Sovelletut säännökset

Tupakkalaki (549/2016) 79, 90 ja 106 §

Valtioneuvoston asetus tupakointitiloista ja tupakointikiellon hakemisesta asuntoyhteisöön (601/2016) 4 a §

Hallintolaki (434/2003) 34 ja 62 §

Toimivaltaperuste

Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto on siirtänyt toimivaltansa tupakkalain 79 §:n mukaisten päätösten antamisesta ympäristöterveysyksikön päällikölle.

Päätöksen perusteena olevat asiakirjat

Tupakointikieltohakemus, yhtiökokouksen pöytäkirja, lainvoimaisuustodistus, yhtiön kuulemismenettely, vastineet yhtiön kuulemiseen, asukas- ja osakeluettelo ja julkisivupiirustukset, viranomaisen kuulemiskirje ja viranomaisen ilmoitus kuulemisesta sekä viranomaisen kuulemiseen saapunut vastine.

Hakemuksen käsittelymaksu

Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunnan vahvistaman taksan (ympäristö- ja lupajaosto 24.11.2022 §200) perusteella hakemuksen käsittelystä peritään 737 euron maksu. Lasku toimitetaan hakijalle erikseen Helsingin kaupungin taloushallintopalvelusta.

Tiedoksianto

Päätös annetaan tiedoksi hakijalle ja tilojen haltijoille hallintolain 62 §:n mukaisena yleistiedoksiantona viranomaisen verkkosivuilla, koska vastaanottajia on yli 30.

Ask for more info

Jari Mattila, ympäristötarkastaja, puhelin: 09 310 38580

jari.mattila@hel.fi

Decisionmaker

Heidi Öjst
yksikön päällikkö