A technical disturbance has downed the City of Helsinki's switchboard, causing calls to drop or not go through. We are working to resolve the problem. We apologize for the inconvenience.

Hankinta, DPS, sisäinen kilpailutus, Mellunkylän ja Haagan pelastusasemien siivous, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala

HEL 2023-010908
More recent handlings
§ 23
This decisionmaker is no longer active

Mellunkylän ja Haagan pelastusasemien siivouksen hankinta

Hallintojohtaja

Päätös

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan hallintojohtaja päätti valita käydyn tarjouskilpailun perusteella Mellunkylän pelastusaseman siivouksen palveluntuottajaksi H & A Team Oy:n sekä Haagan pelastusaseman ja toimistorakennuksen siivouksen palveluntuottajaksi H & A Team Oy:n.

Suunniteltu sopimuskausi on 01.01.2024–31.12.2025. Sopimus syntyy vasta, kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen. Perussopimuskauden jälkeen on mahdollista tilaajan niin päättäessä jatkaa sopimusta enintään kahden (2) vuoden mittaisella optiokaudella.

Hankinnan ennakoitu arvonlisäveroton kokonaisarvo sopimuskaudella mahdollinen optiokausi huomioiden on noin 214 000 euroa.

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua tilataan tarpeen mukaan.

Päätöksen perustelut

Tarjouskilpailu toteutettiin käyttäen Helsingin kaupungin siivous- ja käyttäjäpalveluiden DPS dynaamista hankintajärjestelyä H010-21/HEL 2021 - 008058, jonka hankintapäätös on tehty 3.9.2021. DPS järjestelyssä on sovittu, että kohdekohtaiset siivouspalvelut mini kilpailutetaan kohderyhmään Siivouspalvelut DPS dynaamiseen järjestelyyn valittujen palveluntuottajien kesken.

Minikilpailutus perustuu Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan 1.9.2023 päivättyyn tarjouspyyntöön HEL 2023-010908. Minikilpailutuksen tarjouspyyntö lähetettiin kaikille DPS dynaamiseen järjestelyyn (Siivouspalvelut) 1.9.2023 mukana oleville palveluntuottajille. Tarjouskilpailu toteutettiin sähköisessä kilpailutusjärjestelmässä (Tarjouspalvelu).

Hankinnan kohde

Hankinnan kohteena on Mellunkylän pelastusaseman sekä Haagan pelastusaseman ja toimistorakennuksen siivouspalvelut. Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala hankkii kohteisiin ylläpitosiivous-, perussiivous- ja ikkunoidenpesu palvelua. Tarjoajilla oli mahdollisuus tutustua kohteisiin ennen tarjouksen jättämistä tarjouspyynnössä annettuina tutustumisajankohtina.

Tarjouspyyntöasiakirjoissa määriteltiin hankittava palvelu sekä hankittavan palvelun ja palvelun laadun vähimmäisvaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.

Tarjouskilpailussa oli kaksi osa-aluetta, Osa-alue 1: Mellunkylän pelastusasema ja osa-alue 2: Haagan pelastusasema ja toimistorakennus. Kukin tarjoaja pystyi jättämään tarjouskilpailussa yhden tarjouksen molemmille osa-alueille. Tarjouskilpailussa ei sallittu osatarjouksia eikä rinnakkaisia tarjouksia.

Tarjoajien oli mahdollista esittää tarjousaikana hankinnan kohdetta ja tarjouspyyntöä koskevia lisätietokysymyksiä 24.9.2023 klo 23.59 mennessä Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalin kautta. Hankintayksikkö sai määräaikaan mennessä 4 kysymystä, joihin vastattiin 26.9.2023.

Tarjousten jättämiselle asetettuun määräaikaan 9.10.2023 klo 16:00 mennessä saapui yhteensä 8 tarjousta. Tarjouksen jättivät osa-alueeseen 1, Mellunkylän pelastusasema, seuraavat tarjoajat:

- H & A Team Oy- Helsingin siivous-10 Oy- Kiinteistösiivous Metsänen Oy- Siskon Siivous Oy- Tmi Siivouspalvelu **********

Sekä osa-alueeseen 2, Haagan pelastusasema ja toimistorakennus:

- H & A Team Oy- Helsingin siivous-10 Oy- Kiinteistösiivous Metsänen Oy- Palmia Oy- RTK-palvelu Oy- Siskon Siivous Oy- SOL Palvelut Oy- Tmi Siivouspalvelu **********

Tarjousten käsittely

Tarjoukset avattiin 9.10.2023 sähköisestä järjestelmästä.

Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen

Kaikki jätetyt tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia.

Tarjousvertailu ja kilpailutuksen tulos

Tarjousten valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena oli hinta 100 %. Kumpikin osa-alue vertailtiin erikseen. Tarjousten vertailussa tarjouksen osa-aluekohtaiset pisteet jakautuivat seuraavasti: Hinta, maksimi 100 pistettä. Hintojen vertailussa huomioitiin kullekin tarjouspyynnön kohteelle annettu yksikköhinta. Kullekin kohteelle on tarjouspyynnössä määritelty painoarvo (ylläpitosiivous 70 %, perussiivous 15 %, ikkunanpesu 15 %), jonka perusteella kohteen hinnan maksimipisteet määräytyivät.
Esimerkiksi, kun kohteen painoarvo hinnan maksimipisteistä on 70 %, kohde voi saada korkeintaan 0,7*100 = 70 pistettä hintavertailussa. Kunkin kohteen kohdalla halvin tarjottu hinta sai kyseisen kohteen hinnan maksimipisteet, muut suhteutettiin tähän kaavalla: pienin annettu arvo / tarjottu arvo * kohteen hinnan maksimipisteet. Kun kunkin kohteen hinnat oli pisteytetty, osa-alueen kaikkien kohteiden saamat hintapisteet laskettiin yhteen. Tarjouksen saamat osa-aluekohtaiset kokonaispisteet muodostuivat siten yhteenlasketuista kohdekohtaisista hintapisteistä. (Liite 1 Vertailutaulukko)

Halvinta hintaa käytetään vertailuperusteena, koska oleelliset laatuun vaikuttavat seikat on huomioitu kattavasti hankinnan kohteen määrittelyssä ja ehdottomilla laatuvaatimuksilla pystytään turvaamaan palvelun laatu.

Tarjouspyynnön mukaisesti hankinnan molemmille osa-alueille valittiin yksi (1) palveluntuottaja. H & A Team Oy valittiin molempiin osa-alueisiin palveluntuottajaksi.

Sopimus

Valitun palveluntuottajan kanssa tehdään kahden (2) vuoden pituiset sopimukset. Sopimuskausi on suunniteltu alkavaksi 1.1.2024 ja se päättyy 31.12.2025.

Hankintaan sisältyy mahdollisuus enintään kahden (2) vuoden pituiseen optiokauteen perussopimuskauden päättymisen jälkeen.

Osapuolia sitovat sopimukset eivät synny päätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta, kun hankinnasta on tehty sopimukset valitun palveluntuottajan kanssa. Sopimukset voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja muutoksenhakuosoituksen tiedoksi.

Hankintavaltuudet

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan hallintojohtajan oikeus päättää hankinnasta perustuu sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista 24.10.2023 § 216.

Ask for more info

Heidi Saajamo, suunnittelija, puhelin: 09 310 43860

heidi.saajamo@hel.fi

Mari Rinkinen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 37769

mari.rinkinen@hel.fi

Decisionmaker

Tiina Mäki
hallintojohtaja

Attachments

1. Vertailutaulukko_
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.