Hankinta, Vallilan ala-asteen perusparannus vuokrahankkeena, kaupunkiympäristön toimiala,

HEL 2023-011020
More recent handlings
Case 6. / 204 §

Arrendeprinciper och uthyrning av lokaler för undervisningsbruk (Vallgård, tomten 22542/8)

Helsinki City Council

Beslut

Stadsfullmäktige fastställde arrendeprinciper för tomten 22542/8 enligt följande:

  1. Arrendetiden är högst 50 år.
  2. I övrigt följs den prissättning och de arrendevillkor som stadsmiljönämnden fattat beslut om.

Dessutom beslutade stadsfullmäktige att hyra lokaler på cirka 3 650 m² bruttoyta på tomten 22542/8 (Tavastvägen 80), där skolan Vallilan ala-aste ligger, av Hemsö Suomi Oy (FO-nummer 2699026-8) i enlighet med en projektplan daterad 21.10.2021 utgående från att de totala hyreskostnaderna inklusive reserveringar under hyresperioden på 20 år uppgår till 17 152 107 euro exklusive mervärdesskatt i kostnadsnivån för september 2023.

Behandling

Förslag om förkastande

Ledamoten Minja Koskela understödd av ledamoten Titta Hiltunen föreslog att stadsfullmäktige skulle förkasta förslaget med följande motiveringar:

I regel är det motiverat att tillhandahålla bestående basservice i stadens egna permanenta lokaler. I skolhuset för Vallilan ala-aste har en skola betjänat området i mer än hundra år. Så ska det vara även i fortsättningen.

Ombyggnaden av skolhuset är ett pilotprojekt där staden säljer byggnaden till en konkurrensutsatt aktör som renoverar byggnaden och efter ombyggnaden hyr ut lokalerna till staden för undervisningsverksamhet. Staden äger tomten och arrenderar ut den till aktören. Pilotförsöket förutsätter att stadsfullmäktige fattar beslut om att fastställa arrendeprinciperna och hyra lokalerna för Vallilan ala-aste. Trots att den politiska beslutsprocessen fortfarande pågår har tidsplanen för de tillfälliga lokalerna utarbetats utgående från att byggnaden ska säljas till en utomstående aktör för renovering. Staden blir tvungen att betala 250 000 euro i ersättning om den drar sig ur projektet.

Det är principiellt problematiskt att staden befinner sig i en situation där den vid vite är skyldig att genomföra projektet på ett visst sätt när den demokratiska beslutsprocessen fortfarande pågår. Även hyrningen av byggnaden är förknippad med öppna frågor. Hyresavtalet med den utomstående aktören för fostrans- och utbildningssektorn ingås endast för 20 år. Därefter får aktören hyra ut lokalerna till en annan hyresgäst om den så vill. Med tanke på barnens antal och hur attraktivt Vallgård är kan man anta att det behövs en lågstadieskola i området även framöver. Trots den nuvarande ömsesidiga intentionen att fortsätta hyresavtalet efter 20 år finns ingen plikt att fortsätta hyresavtalet, vilket kan försätta staden i ett ofördelaktigt läge. Staden borde ha en köpoption på byggnaden efter att hyresavtalet löpt ut för att ha en möjlighet att reagera om det visar sig att verksamhetsmodellen inte fungerar.

Att en privat aktör, inte staden, har ansvar för renoveringen av byggnaden och förvaltningen av den efter renoveringen kan utgöra ett problem för skolans verksamhet. En privat aktör torde i första hand sträva efter att hålla renoveringskostnaderna nere, vilket kan leda till lösningar som inte betjänar skolans verksamhet på bästa möjliga sätt. Processen väcker stor osäkerhet beträffande hur samarbetet vid planeringen mellan skolan och den privata aktören fungerar och vem som bär helhetsansvaret för att projektet ska lyckas. Nu finns det en risk att processen särskilt belastar skolans rektor och personal men inte garanterar att skolvardagen fungerar så väl som möjligt.

Beslutet är i högsta grad principmässigt: Vallilan ala-aste hör till Helsingfors värdefullaste skolhus, vilket är ett skäl att behålla byggnaden i stadens ägo. Eftersom det rör sig om stadens basservice som behöver permanenta lokaler bör staden minimera riskerna genom att behålla reparationer, förvaltning och ägande i sina egna händer.

1 omröstningen

Stadsstyrelsens förslag JA, förkastande NEJ

JA-förslag: Stadsstyrelsen
NEJ-förslag: Ledamoten Minja Koskelas förslag om förkastande

Ja-röster: 62
Mahad Ahmed, Outi Alanko-Kahiluoto, Sirpa Asko-Seljavaara, Eva Biaudet, Harry Bogomoloff, Silja Borgarsdottir Sandelin, Maaret Castrén, Fatim Diarra, Nora Grotenfelt, Oona Hagman, Juha Hakola, Jenni Hjelt, Nuutti Hyttinen, Kati Juva, Atte Kaleva, Arja Karhuvaara, Emma Kari, Marko Kettunen, Otso Kivekäs, Laura Kolbe, Pia Kopra, Laura Korpinen, Sini Korpinen, Marika Koski, Minna Lindgren, Otto Meri, Seija Muurinen, Björn Månsson, Kimmo Niemelä, Dani Niskanen, Tom Packalén, Matias Pajula, Jenni Pajunen, Pia Pakarinen, Amanda Pasanen, Mikko Paunio, Terhi Peltokorpi, Sanna-Leena Perunka, Mika Raatikainen, Marcus Rantala, Tuomas Rantanen, Risto Rautava, Nasima Razmyar, Laura Rissanen, Wille Rydman, Suldaan Said Ahmed, Minna Salminen, Sari Sarkomaa, Pekka Sauri, Mirita Saxberg, Daniel Sazonov, Anni Sinnemäki, Osmo Soininvaara, Juhani Strandén, Nina Suomalainen, Aino Tuominen, Tuomas Tuomi-Nikula, Elina Valtonen, Reetta Vanhanen, Juhana Vartiainen, Maarit Vierunen, Ozan Yanar

Nej-röster: 23
Pentti Arajärvi, Paavo Arhinmäki, Nita Austero, Mika Ebeling, Elisa Gebhard, Mia Haglund, Fardoos Helal, Titta Hiltunen, Mari Holopainen, Veronika Honkasalo, Ville Jalovaara, Mai Kivelä, Vesa Korkkula, Minja Koskela, Ajak Majok, Sami Muttilainen, Tuomas Nevanlinna, Johanna Nuorteva, Pirkko Ruohonen-Lerner, Johanna Sydänmaa, Ilkka Taipale, Erkki Tuomioja, Sinikka Vepsä

Stadsfullmäktige godkände stadsstyrelsens förslag.

See table with voting results

Presenter information

Stadsstyrelsen

Ask for more info

Suvi Rämö, stadssekreterare, telefon: 09 310 32174

suvi.ramo@hel.fi

Attachments

2. Vuokrasopimus
The attachment will not be published on the internet.
3. Maanvuokrasopimus
The attachment will not be published on the internet.
4. Kaupunkiympäristölautakunnan esitys vuokrausperiaatteiden hyväksymiseksi 3.9.2024 § 408
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.