Poikkeaminen, Oulunkylä, Leipurintie 6, Asunto Oy Leipurinlinna

HEL 2023-011040
More recent handlings
§ 17

Oulunkylä, Leipurintie 6, poikkeamishakemus

Maankäyttöjohtaja

Päätös

Maankäyttöjohtaja päätti hyväksyä 28. kaupunginosan (Oulunkylä) korttelin 261 tonttia 8 koskevan poikkeamishakemuksen. Hakemuksen mukainen hanke edellyttää poikkeamista asemakaavasta nro 3313 seuraavasti:

  • Rakennusoikeus saa olla 575 k-m², asemakaavan mukaan 459 k-m², jolloin rakennusoikeus ylittyy 116 k-m² (25 %).
  • Rakennuksen ullakolle saa sijoittua pääkäyttötarkoituksen mukaista asuintilaa.

Maankäyttöjohtaja päätti myöntää poikkeamisen seuraavilla ehdoilla:

  • Rakennusoikeuden lisäys tulee toteuttaa nykyisen rakennuksen ulkovaipan sisäpuolella.

Maksu

2 910 euroa

Hakija

Asunto Oy Leipurinlinna

Rakennuspaikka

28. kaupunginosa (Oulunkylä) kortteli 261 tontti 8

Hakemus

Hakija hakee lupaa paritalon kylmän ullakkotilan muuttamiseen asuinkäyttöön poiketen voimassa olevasta asemakaavasta nro 3313 siten, että rakennusoikeus ylittyy 116 k-m² ja että ullakolle saa sijoittaa asuinrakennuksen pääkäyttötarkoituksen mukaisia tiloja.

Hakijan mukaan tontin rakennusoikeus, 1/5 tontin pinta-alasta kahdessa kerroksessa, on yhteensä 459 k-m². Tontin pinta-ala on 1 147 m². Asuinrakennuksen toteutunut kerrosala on 454 k-m². Lisäksi rakennuksen yhteyteen on toteutettu 49 k-m² laajuinen autotalli. Kaikki tontilla käytetty rakennusoikeus ennen muutosta on yhteensä 503 k-m² (1-2.kerroksen asuintilat yhteensä 418 k-m² + varastohuoneisto 36 k-m² + autotalli 49 k-m²).

Muutosten (ullakon asuintilat yhteensä 72 k-m²) myötä rakennuksen rakennusoikeus on yhteensä 575 k-m² ja se ylittää asemakaavassa sallitun rakennusoikeuden 116 m² (25 %). Rakennuksen toisessa päässä 1. kerroksessa oleva varastohuoneisto (36 k-m²) liitetään osaksi asuntoa.

Muutosten myötä asuinrakennuksen ullakolle sijoitetaan pääkäyttötarkoituksen mukaisia asuintiloja. Asuinrakennuksen vesikaton muoto, harjalinja ja korkeus säilyvät nykyisen mukaisena (ei ylitä asemakaavan mukaista enimmäiskorkeutta).

Hakija perustelee hakemustaan sillä, että muutokset tehostavat tontin ja rakennuksen nykyisen rakennusrungon käyttöä ja tukevat tätä kautta olemassa olevan rakennuksen ylläpitoa. Muutokset toteutetaan kokonaisuudessaan nykyisen vesikaton ja rakennusrungon sisäpuolella, joten niillä ei ole vaikutusta kaupunkikuvaan. Asuntojen lukumäärä tontilla säilyy asemakaavan mukaisesti kahtena.

Säännökset, joista poiketaan

Haettu toimenpide on vastoin voimassa olevaa asemakaavaa ja siten vastoin maankäyttö- ja rakennuslain 58 §:n 1 momenttia.

Lähtötiedot

Rakennuspaikka sijaitsee alueella, jolla on voimassa 5.10.1953 vahvistettu asemakaava nro 3313. Asemakaavan mukaan rakennuspaikka on asuntotontti, jolle saa rakentaa enintään 2-kerroksisia ja enintään 8 metriä korkeita asuinrakennuksia. Asuinrakentamiseen saa käyttää enintään 1/5 tontin pinta-alasta. Rakennusten välimatkan samalla tontilla tulee olla vähintään 12 m ja rakennusten etäisyyden naapuritontin tai puistonpuoleisesta rajasta vähintään 6 m. Maistraatti voi sallia, että tontille rakennetaan enintään 4 m korkea ja enintään 50 m² laajuinen talousrakennus. A2 -merkityllä tontilla saadaan rakentaa vain yksi asuinrakennus, jossa saa olla enintään kaksi asuntoa.

Helsingin yleiskaavassa 2016 rakennuspaikka on osoitettu asuntovaltaiseksi alueeksi (A4), jota kehitetään pääasiassa asumisen, puistojen, virkistys- ja liikuntapalvelujen sekä lähipalvelujen käyttöön. Korttelitehokkuus on pääasiassa alle 0,4. Alueen pinta-alasta keskimäärin 70 % tai enemmän on korttelimaata.

Tällä hetkellä tontilla on vuonna 1957 valmistunut kaksikerroksinen paritalo. Rakennuspaikka kuuluu Metsälän pientaloalueeseen, jossa on eri vuosikymmenillä rakennettuja pientaloja.

Osallisten kuuleminen ja lausunnot

Hakemuksesta on tiedotettu naapureille kaupunkiympäristön toimialan asemakaavoituspalvelun kirjeellä (19.12.2023). Heille on varattu tilaisuus kirjallisen muistutuksen tekemiseen. Laajempi kuuleminen ei ole tarpeen, koska poikkeamisella ei ole vaikutuksia laajemmalle.

Naapureiden kuuleminen toimitettiin kahdesti. Ensimmäisen kuulemisen jälkeen kerrosalan laskutapaa tarkennettiin ja liiteaineistoa täydennettiin julkisivupiirustuksilla.

Muistutuksia saatiin 2 kpl. Muistuttajien mielestä poikkeaminen rakennusoikeudesta 25 %:lla on merkittävä ylitys. Muistuttajan mielestä mitään erityistä tai painavaa syytä poikkeamisille asemakaavasta ei ole esittää. Lisäksi tuodaan esille se, että käyttöullakoita ei ole saatu muutettua asumiseen Pohjois-Helsingin alueella.

Hakijalle on annettu tilaisuus antaa selityksensä annetuista muistutuksista. Hakija ilmoittaa, että rakennusoikeuden ylityksen perusteluna on nykyisen rakennusrungon tehokkaampi käyttö ja asuntojen toiminnalliset parannukset, jotka tukevat rakennuksen käytettävyyttä, ylläpitoa ja kestävyyttä tulevaisuudessa. Asuntojen alkuperäisenä ongelmana on ollut ison koon ja makuuhuoneiden lukumäärän (vain 2 mh / asunto) epäsuhde. Tästä syystä asuinkäyttöön otettava ullakkotila on tarkoitus muuttaa makuuhuoneiksi. Asuntojen lukumäärä tontilla säilyy asemakaavan mukaisena (2 asuntoa). Kadulle näkyvänä muutoksena on ainoastaan mahdollisesti vesikatolle tulevat uudet asennukset (talotekniikka ja kattoikkunat). Käyttöön otettavan ullakkotilan lämmöneristys toteutetaan nykyisen vesikaton sisäpuolelle. Kadulle näkyvänä muutoksena on ainoastaan mahdollisesti vesikatolle tulevat uudet asennukset (talotekniikka ja kattoikkunat).

Hakemuksesta ei pyydetty lausuntoja.

Päätöksen perustelut

Haettu toimenpide voidaan toteuttaa, koska rakennusoikeuden lisäys johtuu rakennuksen nykyisten kylmien ullakkotilojen muuttamisesta pääkäyttötarkoituksen mukaisiksi asuintiloiksi. Tilamuutokset toteutuvat nykyisen vesikaton ja rakennusrungon sisäpuolella, eikä uusia, autopaikkoja vaativia asuntoja synny.

Poikkeamisen ehto, jonka mukaan muutokset toteutetaan nykyisen vaipan sisäpuolella, ei mahdollista vastaavia asemakaavasta poikkeamisia uudisrakentamisessa.

Tilamuutoksilla rakennuksen ulkovaipan sisäpuolella ei ole merkittäviä vaikutuksia Metsälän pientalovaltaisen alueen kaupunkikuvaan. Suunnitellut muutokset monipuolistavat asuntotarjontaa.

Poikkeamisen erityinen syy on olemassa olevan rakennuksen tarkoituksenmukainen hyödyntäminen

Haettu toimenpide ei päätöksessä asetetuin ehdoin aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle taikka alueiden käytön muulle järjestämiselle, eikä vaikeuta luonnonsuojelun taikka rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista. Haettu toimenpide ei myöskään johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen eikä muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.

Sovelletut oikeusohjeet

Maankäyttö- ja rakennuslaki 58 § 1 mom, 145, 171, 173 ja 174 §

Maankäyttö- ja rakennusasetus 85 ja 86 §

Hallintosääntö 16 luku 5 § kohta 3a

Rakennusvalvontataksa 2024, 6 §

Voimassaolo ja jatkotoimenpiteet

Ennen mahdolliseen rakennustoimenpiteeseen ryhtymistä on saatava rakennuslupa, mikäli sellaista edellytetään. Rakennus- tai muu mahdollisesti vaadittava lupa on haettava kahden vuoden kuluessa poikkeamispäätöksen lainvoimaisuudesta lukien. Lupahakemukseen on liitettävä tämä päätös lainvoimaisuustodistuksineen.

Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeisenä arkityöpäivänä jolloin sen katsotaan tulleen asianosaisen tietoon. Julkipanopäivä vastaa pöytäkirjan nähtävilläolopäivää. Päätöksen valitusaika päättyy 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Ask for more info

Pirjo Ruotsalainen, suunnittelija, puhelin: 09 310 37277

pirjo.ruotsalainen@hel.fi

Sofia de Vocht, arkkitehti, puhelin: 09 310 20316

sofia.devocht@hel.fi

Decisionmaker

Rikhard Manninen
maankäyttöjohtaja

Attachments

2. Ympäristökartta
The attachment will not be published on the internet.
3. Asemakaavaote
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.